Aistien kautta tuleva tieto ja sen käsittely vaikuttavat laaja-alaisesti siihen, miten
omasta kehosta ja ympäristöstä tulevaa tietoa tulkitaan ja miten ympäristöön reagoidaan.
Aistitiedon käsittelyllä on merkitystä muun muassa vireystason ja tarkkaavuuden säätelyssä,
uusien taitojen oppimisessa ja vuorovaikutustaitojen kehittymisessä. Toisaalta nämä
taidot vaikuttavat myös siihen, miten aistitietoa jäsennetään ja tulkitaan.
Aistitiedon käsittelyn vaikeuksia voi ilmetä eri aistijärjestelmien (näkö, kuulo,
tunto, haju, maku, lihas-nivel-aisti, tasapaino-liikeaisti) alueella tai multimodaalisessa
aistitiedon yhdistämisessä.
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet voivat ilmetä säätelyn ongelmina (sensory modulation
difficulties) kuten esimerkiksi tavallista herkempänä tai heikompana reagointina ärsykkeisiin
tai aistimusten hakemisena. Säätelyn vaikeuksia arvioidaan esiintyvän 5–16
%:lla lapsista «James K, Miller LJ, Schaaf R ym. Phenotypes within...»3.
Vaikeudet voivat näyttäytyä myös aistitiedon erottelussa (sensory discrimination difficulties),
jolloin haasteita tuottaa aistiärsykkeiden olennaisten piirteiden tunnistaminen tai
erottaminen toisesta ärsykkeen keskinäisten, ajallisten tai avaruudellisten suhteiden
tunnistaminen tai ärsykkeiden hahmottaminen kokonaisuutena.
Kehonaistimusten hahmottamiseen liittyy usein myös motorisia ongelmia (sensory based
motor difficulties).
Aistitiedon käsittelyyn liittyvät vaikeudet ovat yleisempiä ADHD-oireisilla lapsilla
kuin heidän ikätovereillaan.
Vaikeuksia on todennettu tutkimuksissa aistitiedon käsittelyä arvioivien normitettujen
kyselylomakkeiden (esim. Sensory Profile), testien (esim. Sensory Integration and
Praxis Tests) ja kliinisten neurofysiologisten tutkimusten (esim. ERP, SEP, EEG, EDR,
fMRI) avulla.
Tavallista herkempää tai erilaista reagointia on kuvattu ilmenevän visuaalisiin ja
kuulonvaraisiin aistimuksiin, tuntoaistimuksiin, hajuihin ja makuihin, mutta toisaalta
ADHD:hen liittyen voi ilmetä myös aistihakuisuutta.
ADHD:hen on liitetty visuaaliseen prosessointiin sekä visuomotoriseen integraation
liittyviä vaikeuksia, auditiivisen prosessoinnin vaikeuksia, somatosensoriseen aistitiedon
käsittelyyn kuten tuntoerotteluun ja kinesteettiseen erotteluun liittyviä vaikeuksia,
tasapaino-liikeaistijärjestelmän toimintaan liittyviä haasteita ja hajujen tunnistamiseen
tai herkkyyteen liittyvää ongelmaa.
Koziol LF, Budding DE, Chidekel D. Sensory integration, sensory processing, and sensory
modulation disorders: putative functional neuroanatomic underpinnings. Cerebellum
2011;10:770-92 «PMID: 21630084»PubMed
Section On Complementary And Integrative Medicine., Council on Children with Disabilities.,
American Academy of Pediatrics. ym. Sensory integration therapies for children with
developmental and behavioral disorders. Pediatrics 2012;129:1186-9 «PMID: 22641765»PubMed
James K, Miller LJ, Schaaf R ym. Phenotypes within sensory modulation dysfunction.
Compr Psychiatry 2011;52:715-24 «PMID: 21310399»PubMed
Ghanizadeh A. Sensory processing problems in children with ADHD, a systematic review.
Psychiatry Investig 2011;8:89-94 «PMID: 21852983»PubMed
Mangeot SD, Miller LJ, McIntosh DN ym. Sensory modulation dysfunction in children
with attention-deficit-hyperactivity disorder. Dev Med Child Neurol 2001;43:399-406
«PMID: 11409829»PubMed
Parush S, Sohmer H, Steinberg A ym. Somatosensory function in boys with ADHD and tactile
defensiveness. Physiol Behav 2007;90:553-8 «PMID: 17198716»PubMed
Nazari MA, Berquin P, Missonnier P ym. Visual sensory processing deficit in the occipital
region in children with attention-deficit / hyperactivity disorder as revealed by
event-related potentials during cued continuous performance test. Neurophysiol Clin
2010;40:137-49 «PMID: 20513613»PubMed
Söderlund GB, Jobs EN. Differences in Speech Recognition Between Children with Attention
Deficits and Typically Developed Children Disappear When Exposed to 65 dB of Auditory
Noise. Front Psychol 2016;7:34 «PMID: 26858679»PubMed
Fox C, Snow PC, Holland K. The relationship between sensory processing and behavior
in children aged 5-9 who are at risk of developing conduct disorder. Emotion Behav
Diff 2014;19:71-88
Clince M, Connolly L, Nolan C. Comparing and Exploring the Sensory Processing Patterns
of Higher Education Students With Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Autism
Spectrum Disorder. Am J Occup Ther 2016;70:7002250010p1-9 «PMID: 26943106»PubMed