Takaisin Tulosta

Kielen kehityksen piirteitä, jotka antavat aihetta seurantaan tai tutkimuksiin

Lisätietoa aiheesta
Timo Ahonen
24.1.2019
  • 1-vuotiaat
    • Lapsi ei seuraa ympäristöään eikä pyri vaikuttamaan siihen.
    • Lapseen on vaikea saada kontaktia.
    • Lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä.
    • Lapsen jokeltelu on vähäistä tai yksipuolista tai sisältää niukasti konsonantteja. Erityisesti vastavuoroisuuden puute sekä ääntelyn ja jokeltelun vähäisyys ja yksipuolisuus ovat syitä tarkempaan seurantaan.
  • 1.5-vuotiaat
    • Lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä.
    • Lapsella ei ole lainkaan sanoja.
    • Lapsi ei osaa noudattaa lyhyitä käskyjä.
    • Lapsen leikki ei sisällä symbolisia toimintoja. Erityisesti ymmärtämisen vaikeudet yhdistyneenä suvussa esiintyviin kielellisiin vaikeuksiin ovat syy tarkempaan seurantaan.
  • 2-vuotiaat
    • Lapsella on alle 10 sanan sanasto.
    • Lapsi ei muodosta kahden sanan lauseita.
    • Lapsi ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin. Erityisesti suppea sanavarasto ja puutteet ymmärtämisessä antavat aihetta jatkotutkimuksiin.
  • 3-vuotiaat
    • Sanojen äänneasu on selvästi puutteellinen.
    • Lapsella on suppea tuottava sanasto (tulisi olla satoja sanoja useista sanaluokista).
    • Lapsi ei taivuta sanoja.
    • Lapsi ei noudata kaksiosaisia ohjeita tai hän ymmärtää niitä väärin.
  • 4–6-vuotiaat
    • Lapsella on suppea tuottava sanasto (tulisi olla satoja sanoja useista sanaluokista).
    • Esineiden ja asioiden laadun (koko, määrä, muoto, väri) kuvaus on epätarkkaa tai virheellistä.
    • Lapsen käyttämät lauserakenteet ovat yksinkertaisia.
    • Lapsella on vaikeuksia taivutusmuotojen hallinnassa.
    • Lapsi ei osaa kertoa näytetystä kuvasta. Lapsella on puutteita vuorovaikutus- ja keskustelutaidoissa.

Kirjallisuutta

  1. Siiskonen T, Aro T, Ahonen T, Ketonen R (toim.) Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. PS-Kustannus, Juva 2014:65