Kielen kehityksen piirteitä, jotka antavat aihetta seurantaan tai tutkimuksiin
Lisätietoa aiheesta
Timo Ahonen
24.1.2019
- 1-vuotiaat
- Lapsi ei seuraa ympäristöään eikä pyri vaikuttamaan siihen.
- Lapseen on vaikea saada kontaktia.
- Lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä.
- Lapsen jokeltelu on vähäistä tai yksipuolista tai sisältää niukasti konsonantteja.
Erityisesti vastavuoroisuuden puute sekä ääntelyn ja jokeltelun vähäisyys ja yksipuolisuus
ovat syitä tarkempaan seurantaan.
- 1.5-vuotiaat
- Lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä.
- Lapsella ei ole lainkaan sanoja.
- Lapsi ei osaa noudattaa lyhyitä käskyjä.
- Lapsen leikki ei sisällä symbolisia toimintoja. Erityisesti ymmärtämisen vaikeudet
yhdistyneenä suvussa esiintyviin kielellisiin vaikeuksiin ovat syy tarkempaan seurantaan.
- 2-vuotiaat
- Lapsella on alle 10 sanan sanasto.
- Lapsi ei muodosta kahden sanan lauseita.
- Lapsi ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin. Erityisesti suppea sanavarasto
ja puutteet ymmärtämisessä antavat aihetta jatkotutkimuksiin.
- 3-vuotiaat
- Sanojen äänneasu on selvästi puutteellinen.
- Lapsella on suppea tuottava sanasto (tulisi olla satoja sanoja useista sanaluokista).
- Lapsi ei taivuta sanoja.
- Lapsi ei noudata kaksiosaisia ohjeita tai hän ymmärtää niitä väärin.
- 4–6-vuotiaat
- Lapsella on suppea tuottava sanasto (tulisi olla satoja sanoja useista sanaluokista).
- Esineiden ja asioiden laadun (koko, määrä, muoto, väri) kuvaus on epätarkkaa tai virheellistä.
- Lapsen käyttämät lauserakenteet ovat yksinkertaisia.
- Lapsella on vaikeuksia taivutusmuotojen hallinnassa.
- Lapsi ei osaa kertoa näytetystä kuvasta. Lapsella on puutteita vuorovaikutus- ja keskustelutaidoissa.
Kirjallisuutta
- Siiskonen T, Aro T, Ahonen T, Ketonen R (toim.) Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet
varhaislapsuudessa. PS-Kustannus, Juva 2014:65
Artikkelin tunnus: nix01471
© 2022 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim