Vapaamuotoiseen vertaisten kanssakäymiseen voi liittyä joskus myös riskejä, kuten
esimerkiksi epätarkan tai vääristyneen informaation saamista.
Vertaistuen vaikuttavuudesta ADHD:ssä ei ole tutkimusnäyttöä, mutta muissa sairausryhmissä
tehdyt katsausartikkelit, yksittäiset selvitykset ja kokemusperäinen tieto tukevat
käsitystä, että vertaistuki on usein tärkeä sosiaalisen tuen muoto.
Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmat kokevat vertaistuesta saatavan monenlaisia
hyötyjä, jotka liittyvät sosiaalisen identiteetin jakamiseen, toisten kokemuksista
oppimiseen, henkilökohtaiseen kasvamiseen ja mahdollisuuteen tukea toisia «Shilling V, Morris C, Thompson-Coon J ym. Peer sup...»5.
Lasten ja nuorten psykiatrisissa perhekuntoutushankkeissa, joissa kohderyhmänä oli
myös ADHD-oireisia lapsia ja nuoria perheineen, vanhemmat pitivät kuntoutuksen tärkeimpänä
auttavana asiana vertaistukea. Vertaistuki todettiin tärkeäksi niin lapsille kuin
vanhemmillekin «Linnakangas, R, Lehtoranta, P. Lapset ja nuoret ku...»6.
Aikuiset kokevat vertaistuen erityisen merkitykselliseksi. Ulkopuolisuuden kokemus
eri ihmissuhteissa on saattanut olla vahva ja pitkäkestoinen, jolloin vertaisten kesken
yhteenkuuluvuuden tunne koetaan merkityksellisenä ja voimaannuttavana.
Sopeutumisvalmennuskurssit tarjoavat psykoedukaatiota ja vertaistukea sekä voivat
edesauttaa sairauteen ja sen aiheuttamaan haittaan tai elämäntilanteeseen sopeutumista
«Streng, H (toim.). Sopeutumisvalmennus – Su...»8.
Suomessa ADHD-diagnoosin saaneille ja heidän läheisilleen vertaistukea tarjoavat esimerkiksi
ADHD-liitto «http://www.adhd-liitto.fi/»1 ja sen jäsenyhdistykset. ADHD-liitolla on myös verkkokursseja ja ammattilaisten ohjaamaa,
ryhmämuotoista kurssitoimintaa. Sopeutumisvalmennusta (lapsiperheet) järjestää Kela «http://www.kela.fi»2.
Kirjallisuutta
Mikkonen I. Sairastuneen vertaistuki. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet
173. Akateeminen väitöskirja. Kuopion yliopisto. Kuopio. 2009
Dennis CL. Peer support within a health care context: a concept analysis. Int J Nurs
Stud 2003;40:321-32 «PMID: 12605954»PubMed
Nieuwboer CC, Fukkink RG, Hermanns JM. Peer and professional parenting support on
the Internet: a systematic review. Cyberpsychol Behav Soc Netw 2013;16:518-28 «PMID: 23659725»PubMed
Ali K, Farrer L, Gulliver A ym. Online Peer-to-Peer Support for Young People With
Mental Health Problems: A Systematic Review. JMIR Ment Health 2015;2:e19 «PMID: 26543923»PubMed
Shilling V, Morris C, Thompson-Coon J ym. Peer support for parents of children with
chronic disabling conditions: a systematic review of quantitative and qualitative
studies. Dev Med Child Neurol 2013;55:602-9 «PMID: 23421818»PubMed
Linnakangas, R, Lehtoranta, P. Lapset ja nuoret kuntoutuksessa. Kelan psykiatrisen
perhekuntoutuksen kehittämishankkeen arvioinnin osaraportti. Sosiaali- ja terveysturvan
selosteita 69. Kelan tutkimusosasto. Helsinki, 2009
Linnakangas, R, Lehtoranta P, Järvikoski A, Suikkanen A. Perhekuntoutus puntarissa.
Kelan psykiatrisen perhekuntoutuksen kehittämishankkeen arviointi. Sosiaali- ja terveysturvan
tutkimuksia 109. Kelan tutkimusosasto. Helsinki, 2010
Streng, H (toim.). Sopeutumisvalmennus – Suomalaisen kuntoutuksen oivallus.
Raha-automaattiyhdistys. Espoo, 2014