Hätäkeskuksen rooli, kun herää epäily sepelvaltimotautikohtauksesta
Lisätietoa aiheesta
Jyrki Puolakka
23.3.2022
- Hätäkeskuksen tavoitteena on hätäpuhelun (112) perusteella hälyttää soveltuvin apu.
Tähän sisältyy korkeariskisen sepelvaltimokohtauksen löytäminen ja riittävän ensihoitovasteen
hälyttäminen.
- Hätäkeskus arvioi oireiden ja löydösten perusteella riskiä ja priorisoi sen avulla
ensihoitojärjestelmän tehtäviä muodostamalla tehtäviin eri kiireellisyysluokkia (A–D).
- Jos soittaja kuvaa potilaalla esiintyvän puristavaa / laaja-alaista / vannemaista
rintakipua, joka on alkanut 24 tunnin sisällä, tai potilaalla on sietämättömän kovaa
rintakipua ja hän on hikinen tai voimaton, hälytetään ensivasteyksikkö kohteeseen
jo puhelun aikana.
- Jos kipu on kestänyt > 24 tuntia, ensihoito hälytetään ilman hälytysajoa.
- Hätäkeskuksen ohjeiden mukaan seuraavat oireet viittaavat suureen vaaraan:
- kipu jatkuu ja se on luonteeltaan sydänperäiseksi sopiva: puristava, laaja-alainen,
vannemainen
- rintakivun lisäksi potilaalla on hengenahdistusta
- potilaan yleistila on romahtanut tunnin sisällä, hän on kalpea tai hikinen tai ei
jaksa nousta makuulta.
- Hälyttämisen lisäksi hätäkeskuksen tehtävänä on antaa potilaalle puhelinohjeet:
- ehdoton lepo
- oman nitron voi ottaa, mikäli jaksaa istua
- oma ASA 250–500 mg pureskellen, jos ambulanssin tulo kestää > 20 minuuttia
- opastus / ulko-ovet auki
- soittakaa uudelleen, jos potilas menee puhumattomaksi tai tilanne muuttuu pahemmaksi.
Artikkelin tunnus: nix02024 (050.130)
© 2023 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim