Takaisin Tulosta

Hätäkeskuksen rooli, kun herää epäily sepelvaltimotautikohtauksesta

Lisätietoa aiheesta
Jyrki Puolakka
23.3.2022
  • Hätäkeskuksen tavoitteena on hätäpuhelun (112) perusteella hälyttää soveltuvin apu. Tähän sisältyy korkeariskisen sepelvaltimokohtauksen löytäminen ja riittävän ensihoitovasteen hälyttäminen.
  • Hätäkeskus arvioi oireiden ja löydösten perusteella riskiä ja priorisoi sen avulla ensihoitojärjestelmän tehtäviä muodostamalla tehtäviin eri kiireellisyysluokkia (A–D).
  • Jos soittaja kuvaa potilaalla esiintyvän puristavaa / laaja-alaista / vannemaista rintakipua, joka on alkanut 24 tunnin sisällä, tai potilaalla on sietämättömän kovaa rintakipua ja hän on hikinen tai voimaton, hälytetään ensivasteyksikkö kohteeseen jo puhelun aikana.
  • Jos kipu on kestänyt > 24 tuntia, ensihoito hälytetään ilman hälytysajoa.
  • Hätäkeskuksen ohjeiden mukaan seuraavat oireet viittaavat suureen vaaraan:
    • kipu jatkuu ja se on luonteeltaan sydänperäiseksi sopiva: puristava, laaja-alainen, vannemainen
    • rintakivun lisäksi potilaalla on hengenahdistusta
    • potilaan yleistila on romahtanut tunnin sisällä, hän on kalpea tai hikinen tai ei jaksa nousta makuulta.
  • Hälyttämisen lisäksi hätäkeskuksen tehtävänä on antaa potilaalle puhelinohjeet:
    • ehdoton lepo
    • oman nitron voi ottaa, mikäli jaksaa istua
    • oma ASA 250–500 mg pureskellen, jos ambulanssin tulo kestää > 20 minuuttia
    • opastus / ulko-ovet auki
    • soittakaa uudelleen, jos potilas menee puhumattomaksi tai tilanne muuttuu pahemmaksi.