Takaisin

Puhelinneuvonta tupakoinnista vieroittamisen tukena

Näytönastekatsaukset
Pilvikki Absetz
5.3.2024

Näytön aste: A

Puhelimitse annettava vieroitusohjaus on tehokasta, kun ohjauskertoja on useampia kuin yksi.

Puhelimitse annettava vieroitusohjaus on tehokasta, kun ohjauskertoja on useampia kuin yksi. Cochrane-katsaus «Matkin W, Ordóñez-Mena JM, Hartmann-Boyce J. Telep...»1 analysoi 104 erillistä satunnaistettua tai näennäissatunnaistettua kontrolloitua tutkimusta (N = 111 653), joissa arvioitiin proaktiivisen (100 tutkimusta) tai reaktiivisen (4 tutkimusta) puhelinneuvonnan vaikutusta tupakoinnin lopettamiseen. Proaktiivisella neuvonnalla tarkoitetaan palvelua, jossa vieroitusohjaaja sopii asiakkaan kanssa yhdestä tai useammasta puhelusta, joiden tarkoituksena on auttaa asiakasta suunnittelemaan lopettamista sekä tarjota hänelle tukea relapsia vastaan. Tällainen neuvonta voi olla osana muuta henkilökohtaista neuvontaa, toimia postitettujen opasmateriaalien tukena tai lääkehoitojen käytön valintana ja ohjauksena. Reaktiivisella puhelinneuvonnalla tarkoitetaan asiakkaan omatoimista vieroitusneuvontapalvelun käyttöä (englanniksi quitlines, hotlines, helplines). Palvelusta hän voi saada informaatiota tupakoinnin lopettamisesta, etukäteen äänitettyjä viestejä, henkilökohtaista neuvontaa tai kaikkia näitä. Osassa tutkimuksia yhdistyi proaktiivinen ja reaktiivinen eli asiakkaat pystyivät varaamaan neuvontapuhelimesta puhelinaikoja, jolloin vieroitusohjaaja soittaa heille. Muutamassa tutkimuksessa neuvontapalvelu toteutettiin kokonaan tai osittain automatisoidun puhelinpalvelun avulla. Puhelujen määrä vaihteli yhden ja 12 välillä.

Osanottajat olivat pääasiassa tupakoivaa aikuisväestöä. Joukossa oli kuitenkin myös joitakin tutkimuksia, joissa oli teini-ikäisiä, raskaana olevia naisia sekä pitkäaikaissairaita tai mielenterveyspotilaita.

Primaari vastemuuttuja oli tupakoimattomuus vähintään 6 kuukauden seurantajakson jälkeen. Mikäli mahdollista, tupakoimattomuus verifioitiin biokemiallisesti. Ne potilaat, joita ei pystytty jäljittämään, luokiteltiin siten kuin he olisivat jatkaneet tupakointia.

Tutkimuksissa, joissa osanottajat rekrytoitiin aktiivisesti lopettamisen tukea hakeneista eli vieroitusneuvontapuhelimeen soittaneista (14 tutkimusta, n = 32 484), lopettaneiden osuus oli korkeampi useampia proaktiivisesti toteutettuja ohjauspuheluita saaneilla (RR = 1,38; 95 % luottamusväli 1,19–1,61; I2 = 72 %) verrattuna vain opasmateriaalin tai yhden puhelun saaneisiin. Myös tutkimuksissa, joiden osanottajat eivät olleet itse hakeutuneet puhelinneuvontaan, proaktiivinen vieroitusohjaus lisäsi lopettamisen todennäköisyyttä (RR = 1,25; 95 % luottamusväli 1,15–1,35; 65 tutkimusta, n = 41 233; I2 = 52 %). Ohjauksen intensiteettiä tarkasteltiin 65 tutkimuksen joukossa, jossa 9 tutkimuksessa interventio sisälsi enintään 2 puhelua; 44 tutkimuksessa 3–6 puhelua ja 13:ssa vähintään 7 puhelua. Ryhmät eivät poikenneet tilastollisesti toisistaan, mutta keskimääräisen intensiteetin tutkimusten joukko oli ainoa, jossa lopettamisen onnistumista kuvaava riskisuhde oli tilastollisesti merkitsevä (RR = 1,29; 95 % luottamusväli 1,18–1,42).

Puhelimitse toteutetun vieroitusohjauksen teho ei ollut riippuvaista siitä, sisältyikö interventioon muita komponentteja (opasmateriaali, lyhyt kasvokkainen tapaaminen, lääkehoito tai taloudellinen insentiivi). Myöskään sillä ei ollut merkitystä, pyrkivätkö osanottajat parhaillaan aktiivisesti lopettamaan tupakointia. Osanottajien etukäteismotivaation ja vaikuttavuuden välillä sen sijaan oli tilastollisesti melkein merkitsevä yhteys, jonka merkitys käytännössä lienee vähäinen (kun ryhmässä oli etukäteismotivaatio RR = 1,31; 95 % luottamusväli 1,15–1,49; kun ryhmässä ei ollut etukäteismotivaatiota RR = 1,20; 95 % luottamusväli 1,09–1,33).

Pelkästään reaktiivisen palvelun eli neuvontapuhelimen omatoimisen käytön vaikuttavuutta arvioivia tutkimuksia katsauksessa oli vain muutama, joten luotettavia johtopäätöksiä niistä ei voida vetää.

  • Tutkimuksen laatu: kelvollinen (luokitusta laskee tutkimusten tulosten heterogeenisuus, jonka syy jää epäselväksi)
  • Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä
  • Kommentti: Tutkimusten määrä on kasvanut nopeasti ja puhelinneuvonnan hyöty on tullut selvemmäksi. Myös Suomessa toimii tupakoinnin lopettamista tukeva puhelinpalvelu, johon sisältyy mahdollisuus puhelinohjauksen tilaamiseen ja jonka käyttöön ammattilaisten tulisi potilaitaan tukea.

Cochrane-katsaus «Tzelepis F, Paul CL, Williams CM, ym. Real-time vi...»2 tarkasteli internetin välityksellä toteutetun reaaliaikaisen videopuheluna toteutetun neuvonnan vaikuttavuutta satunnaistetuissa kontrolloiduissa kokeissa. Katsaukseen löytyi vain 2 tutkimusta, joissa molemmissa vertailuryhmänä oli tavallisen puhelimen välityksellä toteutettu vieroitusinterventio. Osanottajat (N = 615) olivat tupakoivia henkilöitä.

Primaarivastemuuttujana oli tupakoimattomuus vähintään 6 kuukauden seurantajakson jälkeen. Mikäli mahdollista, tupakoimattomuus verifioitiin biokemiallisesti. Ne potilaat, joita ei pystytty jäljittämään, luokiteltiin siten kuin he olisivat jatkaneet tupakointia.

Videovälitteinen vieroitusohjaus ei ollut tilastollisesti merkitsevästi tehokkaampaa kuin puhelimitse annettu ohjaus (RR = 2,15; 95 % luottamusväli 0,38-12,04; I2 = 66 %) eikä eroja esimerkiksi lopettamisyritysten määrässä, toteutuneiden tapaamisten määrässä, terapeuttisessa yhteistyösuhteessa tai osanottajien tyytyväisyydessä havaittu, vaikkakin osanottajat olisivat suositelleet videovälitteistä ohjausta läheisilleen useammin kuin puhelinohjausta.

  • Tutkimuksen laatu: heikko (luokitusta laskee tutkimusten tulosten heterogeenisuus, jonka syy jää epäselväksi sekä tutkimusten korkea harhan riski)
  • Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä
  • Kommentti: Videovälitteinen etäohjaus on laajenevassa määrin käytössä myös suomalaisessa terveydenhuollossa. Lisää tutkimuksia aiheesta kuitenkin tarvitaan vielä.

Kirjallisuutta

  1. Matkin W, Ordóñez-Mena JM, Hartmann-Boyce J. Telephone counselling for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev 2019;5(5):CD002850 «PMID: 31045250»PubMed
  2. Tzelepis F, Paul CL, Williams CM, ym. Real-time video counselling for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev 2019;2019(10):CD012659 «PMID: 31684699»PubMed