Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa «Spoth RL, Redmond C, Shin C. Reducing adolescents'...»1 tutkittiin satunnaistetussa ja kontrolloidussa tutkimusasetelmassa biopsykososiaaliseen malliin pohjautuvan koko perheelle suunnatun psykososiaalisen Iowa Strengthening Families -intervention vaikuttavuutta lasten käytöshäiriöiden ehkäisyssä. Interventiossa vanhempia ohjattiin lapsen kanssa kommunikoinnissa, lapsen rajaamisessa ja voimakkaiden lapseen liittyvien tunnereaktioiden sietämisessä. Lapsia ohjattiin sietämään ryhmäpainetta ja heille opetettiin vuorovaikutustaitoja. Yhdessä perheet harjoittelivat konfliktin ratkaisu - ja kommunikaatiotaitoja.
Tutkimukseen osallistujat valikoitiin heikossa sosioekonomisessa asemassa sijaitsevista kouluista. Tutkimukseen valikoitui 33 koulua, joissa oppilaat asuivat keskimääräistä alhaisemman tulotason alueilla. Nämä koulut satunnaistettiin 3 ohjelmaan: tutkittava interventio-ohjelma, odotuslista-kontrolli ja toisessa tutkimuksessa käsitelty interventio-ohjelma. Tässä käsiteltävään interventio-ohjelmaan ja kontrolliryhmään valikoitui yhteensä 446 perhettä (238 interventio- ja 208 kontrolliperhettä). 4 vuoden seurannassa jatkoi 67,9 % (303) perheistä. Satunnaistamisen vaikutuksen säilyttämiseksi analyysit tehtiin sen mukaan, mihin ryhmään perheet satunnaistettiin ennen interventiota – huolimatta siitä, osallistuivatko he interventioryhmiin. Intervention käynnistyessä tutkimuksen kohdelapset olivat 6. luokalla. Tutkimuksen perheissä oli keskimäärin 3,2 lasta.
Intervention vaikutusta käytöshäiriöoireisiin mitattiin nuorten itsearvioimana (National Youth Survey), vanhempien arvioimana ja ulkopuolisen tarkkailijan arvioimana (Iowa Family Interaction Rating Scale).
Tutkimuksen tulosten perusteella 4 vuoden seurannassa interventio vähensi käytöshäiriöoireita sekä ulkopuolisen tarkkailijan arvioimana (effect size 0,33, P < 0,05) että nuorten itsensä arvioimana (effect size = 0,35, P < 0,01). Interventiolla ei kuitenkaan ollut vaikutusta vanhempien arvioimaan käytöshäiriöoirehdintaan kontrolliryhmään verrattuna.