Neuropsykiatrinen valmennus
Lisätietoa aiheesta
Anita Puustjärvi
29.3.2019
- Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus (coaching, ADHD-valmennus) on tukimuoto, jolla pyritään vahvistamaan arjen sujuvuutta tilanteissa, joissa neuropsykiatriset oireet ja toiminnanohjauksen
vaikeudet aiheuttavat haittaa toimintakyvylle.
- Neuropsykiatrisessa valmennuksessa tavoitteet ja aikataulu sovitaan yhdessä asiakkaan
kanssa ja menetelmät valitaan yksilöllisesti tavoitteen ja tarpeiden mukaisesti «Murphy K. Psychosocial treatments for ADHD in teen...»1, «Goldstein S. Coaching as a treatment for ADHD. J A...»2.
- Tavoitteet ovat konkreettisia ja liittyvät jokapäiväisen elämän vaikeuksiin, esimerkiksi
arjenhallintaan, opiskeluun ja ihmissuhteisiin.
- ADHD-valmentaja tukee aktiivisesti tavoitteiden saavuttamista, antaa palautetta suoriutumisesta
ja kannustaa uusien toimintatapojen löytämisessä.
- Asiakkaan motivaatio vaikuttaa valmennuksen tuloksiin ja usein motivaation vahvistaminen
on osa valmennusprosessia.
- Käytettäessä ADHD-valmennusta lapsille ja nuorille olennainen osa on lapsen tai nuoren
vanhempien tukeminen, joka voi olla tarpeen myös vanhemman omien ADHD-oireiden vuoksi
«Jaksa P, Ratey N. Therapy and ADD Coaching: Simila...»4.
- ADHD-valmentaja voi käydä myös koululla tai opiskelupaikassa ohjaamassa siellä ilmenevien
ongelmien ratkaisemisessa.
- Valmennuksessa sovelletaan mm. kognitiivis-behavioraalisen ja ratkaisukeskeisen terapian
sekä käyttäytymisohjauksen menetelmiä (esim. tavoitteen asettaminen, ajanhallinnan
menetelmät, päivästruktuurin luominen kuvalukujärjestyksellä, tavoite-palkkiomenetelmät,
voimavarojen hyödyntäminen) «Goldstein S. Coaching as a treatment for ADHD. J A...»2, «Sibley M, Altszuler A, Ross J. M. ym. A parent-tee...»8, «Wennberg B, Janeslätt G, Kjellberg A ym. Effective...»9, «Bikic A, Reichow B, McCauley SA ym. Meta-analysis ...»10.
- Menetelmiä voidaan käyttää myös osana muuta käyttäytymisterapeuttista hoitoa tai pedagogisia tukitoimia «Parikka J. Halonen-Malliarakis N, Puustjärvi A. Va...»5.
- Julkisessa terveydenhoidossa ADHD-valmennuksen menetelmien käyttöönottoa voi ohjata
esimerkiksi kuntoutusohjaaja, sairaanhoitaja tai muu ADHD-oireisia hoitavan tiimin
työntekijä.
- ADHD-valmennuksen tehoa on arvioitu aikuisilla «Kubik JA. Efficacy of ADHD coaching for adults wit...»6 ja lapsilla ja nuorilla «Sleeper-Triplett J. The effectiveness of coaching ...»7muutamalla tutkimuksella, joiden perusteella ADHD-valmennuksella voi olla positiivista
vaikutusta ADHD-diagnoosin saaneiden elämään. Yksittäisistä menetelmistä löytyy jonkin
verran tutkimuksia, usein osana jotakin muuta hoitokokonaisuutta «Prevatt F. Coaching for College Students with ADHD...»3.
- Ks. myös «http://neuropsykiatrisetvalmentajat.fi/»1.
Taulukko 1. Esimerkkejä tavallisimmista ADHD-valmennuksen tavoitteista ja menetelmistä «Prevatt F. Coaching for College Students with ADHD...»3 «Wennberg B, Janeslätt G, Kjellberg A ym. Effective...»9.
Tavoite |
Menetelmä |
Opiskelutaidot |
Erilaiset opiskelustrategiat, muistiinpanotekniikat, tuntityöskentelyä tukevat menetelmät |
Ajanhallinta |
Visuaalinen kello, aikataulutus, päiväjärjestys, erilaisten muistutusten hyödyntäminen,
kalenterin käytön systemaattinen opettelu
|
Arjen hallinta |
Ympäristön muokkaus, paikat erilaisille tavaroille, toimintajärjestyksen luominen |
Toiminnanohjauksen ongelmat |
Tehtävien pilkkominen, ohjeiden jäsentäminen, toimintaa tukevien muisti- tai kuvalistojen
käyttäminen
|
Kirjallisuutta
- Murphy K. Psychosocial treatments for ADHD in teens and adults: a practice-friendly
review. J Clin Psychol 2005;61:607-19 «PMID: 15723366»PubMed
- Goldstein S. Coaching as a treatment for ADHD. J Atten Disord 2005;9:379-81 «PMID: 16371659»PubMed
- Prevatt F. Coaching for College Students with ADHD. Curr Psychiatry Rep 2016;18:110
«PMID: 27783338»PubMed
- Jaksa P, Ratey N. Therapy and ADD Coaching: Similarities, Differencies, and Collaboration.
http://www.nancyratey.com/adhdcoaching/therapy-addcoaching
- Parikka J. Halonen-Malliarakis N, Puustjärvi A. Vaikeudesta voimaksi. Neuropsykiatriset
häiriöt ja niiden huomioiminen koulussa. Finn Lectura 2017
- Kubik JA. Efficacy of ADHD coaching for adults with ADHD. J Atten Disord 2010;13:442-53
«PMID: 19276311»PubMed
- Sleeper-Triplett J. The effectiveness of coaching for children and teens with AD/HD.
Pediatr Nurs 2008;34:433-5 «PMID: 19051849»PubMed
- Sibley M, Altszuler A, Ross J. M. ym. A parent-teen collaborative treatment model
for academically impaired high school students with ADHD. Cognitive and Behavioral
Practice 2014;21:32-42
- Wennberg B, Janeslätt G, Kjellberg A ym. Effectiveness of time-related interventions
in children with ADHD aged 9-15 years: a randomized controlled study. Eur Child Adolesc
Psychiatry 2018;27:329-342 «PMID: 28956183»PubMed
- Bikic A, Reichow B, McCauley SA ym. Meta-analysis of organizational skills interventions
for children and adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Clin Psychol
Rev 2017;52:108-123 «PMID: 28088557»PubMed
Artikkelin tunnus: nix01018
© 2023 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim