Kielen kehityksen keskeisiä saavutuksia
Lisätietoa aiheesta
Timo Ahonen
24.1.2019
Taulukko 1. Kielenkehitys ennen kouluikää
Ikä |
Keskeiset kehitysmuutokset eri ikävaiheissa |
7–12 kk |
Lapsi jokeltelee monipuolisesti Lapsi pyrkii kontaktiin toisten kanssa ja käyttää eleitä ilmaisun tukena
|
1–2 v |
- Lapsen ensisanat ilmaantuvat
- Sanasto karttuu yksilöllisesti. Lapsen sanavarasto vaihtelee muutamista sanoista yli
200 sanaan:
- - Lapsi ymmärtää sanoja enemmän kuin pystyy itse käyttämään
- - Lapsi noudattaa lyhyitä toimintaohjeita ja kehotuksia
- - Lapsella on symbolisia leikkitoimintoja
|
3 v |
- Lapsi opettelee innokkaasti uusia sanoja ja tuottaa sanayhdistelmiä, joissa sanat
taipuvat:
- - Sanastossa on eniten substantiiveja ja verbejä
- - Adjektiivien, pronominien ja partikkeleiden käyttö yleistyy
- Taivutusmuotojen käyttö laajenee:
- - Puheessa esiintyy preesens- ja imperfektimuotoja, monikon tunnusta, genetiiviä,
partitiivia sekä sisä- ja ulkopaikallissijoja
- - Lapsi käyttää myös "omatekoisia" muotoja ja taivutuksia
|
4 v |
- Lapsen puhe on lähes kokonaan ymmärrettävää
- Lapsi käyttää apuverbejä ja eri aikamuotoja sekä taivuttaa verbejä eri persoonamuodoissa
- Lapsen puheessa esiintyy käsky-, kielto- ja kysymyslauseita
- Lapsi osaa ilmaista esineiden paikkaa ja sijaintia
- Lapsi käyttää adjektiivien vertailuasteita
- Lapsen kielellinen tietoisuus laajenee (sana- ja loruleikit)
|
5 v |
- Eri sanaluokan sanoja esiintyy lapsen puheessa samassa suhteessa kuin aikuisten arkipuheessa
- Sanojen ääntäminen on yleiskielen mukaista
- Lapsi hallitsee sanojen taivuttamisen ja lauseiden muodostamisen perussäännöt
- Lapsen ilmaisut tarkentuvat
- - ajan ilmaisuissa, paikan ja sijainnin kuvauksissa
- - esineiden ja asioiden laadullisessa tarkastelussa (koko, määrä, väri, muoto)
- - tarinankerrontataidoissa
|
6 v |
- Lapsi hallitsee yli 10 000 sanaa
- Lapsi nimeää sujuvasti esineitä ja symboleja
- Lapsen foneeminen tietoisuus kehittyy:
- - Hän oivaltaa vähitellen, että sanat muodostuvat erillisistä äänteistä
- - Hän havaitsee sanojen äänne-eroja
- - Hän oppii yhdistämään, poistamaan, lisäämään ja laskemaan äänteitä
- Lapsi omaksuu vuorovaikutuksen perustaidot:
- - Hän keskittyy kuuntelemaan puhetta ja esittää kysymyksiä kuulemastaan
- - Hän vastaa kysymyksiin ja puhuu vuorotellen
- - Hän toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
|
Kirjallisuutta
- Siiskonen T, Aro T, Ahonen T, Ketonen R (toim.) Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet
varhaislapsuudessa. PS-Kustannus, Juva 2014:65
Artikkelin tunnus: nix01470
© 2022 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim