Kyselylomakkeet käytöshäiriöiden diagnostiikan apuvälineinä
Lisätietoa aiheesta
Nina Lindberg
12.12.2018
Käytöshäiriöiden diagnostiikan apuvälineinä käytettäviä menetelmiä
Oirekyselyt
Kokonaisoirekuvaa kartoittavat kyselyt
- Vaikeuksien ja vahvuuksien kyselylomake Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) on 3–16-vuotiaan lapsen/nuoren psyykkisiä oireita ja niiden haitta-astetta
kartoittava lyhyt oirekyselylomakesarja (25 oireväittämää). Lomakkeesta on lapsen
tai nuoren (yli 11-vuotiaat), vanhemman ja opettajan täytettäväksi tarkoitetut versiot
«http://www.sdqinfo.com»1.
- Kyselyn voi täyttää paperiversiona «http://www.sdqinfo.org»2 tai tietokonepohjaisena kyselynä Internetissä «http://www.sdqinfo.org/py/sdqinfo/b3.py?language=Finnish»3. Lomake voidaan myös pisteyttää internetissä.
- SDQ-kyselylomake ja sen pisteytykset antavat tietoa lapsen psyykkisten oireiden laadusta
ja määrästä, niiden haitta-asteesta sekä myönteisestä sosiaalisesta käytöksestä (kokonaisoirepisteet,
tunne-elämän oireet, käytösongelmat, hyperaktiivisuus/tarkkaavaisuuspulmat, kaverisuhdeongelmat
ja vahvuudet) sekä siitä, miten paljon lapsen oireet häiritsevät arkielämää.
- Kyselylomakkeen tiedot auttavat määrittämään lapsen kokonaisoireiden ja eri oiretyyppien
vaikeusastetta ja vaikutusta toimintakykyyn sekä jatkoarvion tai hoidon tarvetta
«Goodman R, Renfrew D, Mullick M. Predicting type o...»1, «Goodman R. Psychometric properties of the strength...»2.
- SDQ:n käytöshäiriöihin liittyvällä ala-asteikolla on todettu olevan riittävä validiteetti
ja reliabiliteetti ja hyvä kyky erotella käytöshäiriödiagnoosin saaneet lapset muista
lapsista (hyvä ulkoinen validiteetti) «Hawes DJ, Dadds MR. Australian data and psychometr...»3, «Stone LL, Otten R, Engels RC ym. Psychometric prop...»4. Se on tarkoitettu oireiden seulontaan. Uhmakkuus- tai käytöshäiriödiagnoosin tekoa
varten tarvitaan lisätietoa «Stone LL, Otten R, Engels RC ym. Psychometric prop...»4.
- Lisätietoa, ks. Käypä hoito -suositus ADHD, SDQ-info ja www.sdginfo.org.
- ASEBA (The Achenbach System of Empirically Based Assessment) «Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA Sc...»5 «http://www.aseba.com»4 on lasten ja nuorten kompetenssin ja käyttäytymisen ja tunne-elämän kartoittamiseen
kehitetty laaja-alainen kyselylomakesarja, jonka kokonaisuuteen kuuluvat
- 1,5–5-vuotiaiden ja 6–18-vuotiaiden lasten vanhempien täytettäväksi
tarkoitetut CBCL-kyselyt (Child Behavior Checklist 1,5–5 ja 6–18)
- 11–18-vuotiaiden lasten tai nuorten itsensä täytettäväksi tarkoitettu YSR-kysely
(Youth Self Report) ja
- päiväkodin henkilökunnan (1,5–5-vuotiaat) tai koulun opettajien täytettäväksi
tarkoitetut C-TRF- ja TRF-kyselyt (Caregiver-Teacher Report Form / Teacher Report
Form). Lisäksi hoidon seurantaa varten on tehty lyhyt BPM-kysely (Brief Problem Monitor).
- Lomakkeet on suomennettu ja saatavilla sivustolta www.aseba.com «http://www.aseba.com»4. Lisätietoa myös linkistä «ADHD ja ASEBA-kyselylomakesarja (CBCL, TRF ja YSR)»1.
- Lomakkeissa on lapsen/nuoren kompetenssia kuvaavia kysymyksiä ja tunne-elämään, käyttäytymiseen
ja sosiaalisiin vaikeuksiin liittyviä oirekysymyksiä (100–113 väittämää).
- Lomakkeet analysoidaan tietokonepohjaisilla ohjelmilla. Pisteytykset kuvastavat lapsen
tai nuoren kompetenssi-osa-aluetta (menestys koulussa ja kaveri- ja perhesuhteissa,
harrastukset) sekä psyykkisiä oireita laaja-alaisesti (kokonaispisteet, tunne-elämänoireet,
käytösoireet) ja kapea-alaisesti (masennus /vetäytyminen, masennus/ahdistuneisuus,
somaattiset oireet, aggressiivisuus, antisosiaalisuus, hyperaktiivisuus- tarkkaavaisuusongelma,
sosiaaliset ongelmat, ajatushäiriöt). Pisteytysten ja analyysiohjelman tuottaman kuvan
avulla nähdään, ovatko lapsen tai nuoren oireet kliinisellä, lähes kliinisellä tai
normaalialueella kokonais- ja osaoirepisteiden sekä kompetenssipisteiden osalta. Katkaisupisterajat
oirepisteille voidaan valita analyysiohjelmassa suomalaiseen aineistoon sopiviksi,
ja lisäksi voidaan valita, käytetäänkö empiiristä vai DSM-pohjaista pisteytystä.
- Tutkimuksien mukaan kyselyn kapea-alaisten oirekokonaisuuksien osuvuus on hyvä «Ivanova MY, Dobrean A, Dopfner M ym. Testing the 8...»6, «Ebesutani C, Bernstein A, Nakamura BJ ym. Concurre...»7, «Rescorla L, Achenbach TM, Ivanova MY ym. Epidemiol...»8. Aggressiivista käytöstä kuvaava CBCL:n oirekokonaisuusasteikko ennusti merkitsevästi
uhmakkuus-/käytöshäiriö-diagnoosia, kun taas matala T-pistearvo (55 T-pistettä) erotti
nämä diagnoosit saaneet muista kuin diagnoosin saavista «Hudziak JJ, Copeland W, Stanger C ym. Screening fo...»9.
- Lisätietoa, ks. Käypä hoito -suosituksen ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö)
«ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö)»1, ADHD-suosituksen artikkeli ADHD ja ASEBA-kyselylomakesarja (CBCL, TRF ja YSR) «http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nix01793&suositusid=hoi50061»5 ja ASEBA-kyselylomakesarja «http:// www.aseba.com»6.
Oirespesifiset kyselyt
Käytöshäiriöoireet
- Eybergin lapsen käytöskysely (ECBI) «Eyberg SM, Pincus DB. Eyberg child behavior invent...»10 on vanhempien täytettäväksi tarkoitettu lomake, jolla arvioidaan 2–16-vuotiaiden
lasten tai nuorten käytöksen ongelmia (uhmakkuus-, käytöshäiriö- ja ADHD-oireet).
- Maksullinen lomake on suomennettu ja sen käyttöoikeutta voi pyytää lisenssin omistavalta yhtiöltä (PAR) sivustolta www.parinc.com «http://www.parinc.com»7 täyttämällä käyttöoikeushakemuksen «https://www.parinc.com/Portals/0/Permission_Req_Form_distributed.pdf?ver=2019-10-18-084900-893»8 (sähköpostitiedustelut vmark@parinc.com) .
- ECBI on 1 eniten tutkituista ja käytetyistä ja validoiduista lasten käytöshäiriöoireita
kartoittavista kyselyistä «Eyberg SM, Pincus DB. Eyberg child behavior invent...»10, «Burns GL, Patterson DR. Factor structure of the Ey...»11, «Axberg U, Johansson Hanse J, Broberg AG. Parents' ...»12, «Abrahamse ME, Junger M, Leijten PH ym. Psychometri...»13, «Hukkelberg S. The Eyberg Child Behavior Inventory:...»14. Sitä on käytetty erityisesti interventioiden hyödyn arvioinnissa «Eyberg SM, Nelson MM, Boggs SR. Evidence-based psy...»15.
- Lomakkeessa on 2 asteikkoa: intensiteetti- ja ongelma-asteikko. Intensiteettiasteikossa
on listattu 36 erilaista käytösongelmaa, joista kustakin vanhemman on tarkoitus arvioida
asteikolla 1–7 (ei koskaan – aina), kuinka usein lapsella on kyseistä
käytösongelmaa. Ongelma-asteikolla vanhemman on tarkoitus vastata, kokeeko vanhempi
lapsen käytöksen ongelmalliseksi (kyllä/ei). Ongelma-asteikon pistemäärä on sama kuin
kyllä-vastausten lukumäärä. Intensiteettiasteikon pistemäärä voi siis vaihdella välillä
36–252 ja ongelma-asteikon välillä 0–36 «Eyberg SM, Pincus DB. Eyberg child behavior invent...»10.
- Lomakkeen reliabiliteetti (toistettavuus, 6 kuukauden väli) on todettu hyväksi, intensiteettiasteikko
> 0,83, ongelma-asteikko ≥ 0,60 «Axberg U, Johansson Hanse J, Broberg AG. Parents' ...»12, «Abrahamse ME, Junger M, Leijten PH ym. Psychometri...»13.
- Lomakkeen sisäisen yhdenmukaisuuden molemmille asteikoille on todettu olevan useissa
tutkimuksissa korkea (Cronbachin alpha 0,88–0,97) «Eyberg SM, Pincus DB. Eyberg child behavior invent...»10, «Axberg U, Johansson Hanse J, Broberg AG. Parents' ...»12, «Abrahamse ME, Junger M, Leijten PH ym. Psychometri...»13, «Coffey DM, Javier JR, Schrager SM. Preliminary Val...»16, «Reedtz C, Bertelsen B, Lurie J ym. Eyberg Child Be...»17.
- Hollantilaisessa tutkimuksessa ECBI-intensiteettiasteikon on todettu erottavan eri
diagnostiset ryhmät (ei diagnoosia, ADHD, ODD, CD) «Abrahamse ME, Junger M, Leijten PH ym. Psychometri...»13.
- Lomakkeen faktorirakenteesta on saatu erilaisia tuloksia eri aineistoissa; osa tukee
3 faktorin mallia, osa 1 faktorin mallia «Burns GL, Patterson DR. Factor structure of the Ey...»11, «Axberg U, Johansson Hanse J, Broberg AG. Parents' ...»12, «Hukkelberg S. The Eyberg Child Behavior Inventory:...»14, «Gross D, Fogg L, Young M ym. Reliability and valid...»18.
- ECBI:n psykometrisia ominaisuuksia suomalaisessa väestöpohjaisessa aineistossa ollaan
arvioimassa, mutta tuloksia ei ole julkaistu.
- Vastaava lomake on kehitetty myös opettajien vastattavaksi (Sutter-Eyberg behavior
inventory-revised, SESBI). Se on saatavilla suomenkielisenä (maksullinen) www.parinc.com.
Tunnekylmien piirteiden seulonnan mittarit
- Tunnekylmien piirteiden seulontaan on kehitetty mittareita, joista osa on suomennettu.
Seulat ovat helppokäyttöisiä, kustannustehokkaita ja nopeita täyttää, mutta niihin
liittyy riski ali- ja yliraportoinnista.
- Seulat ovat myös enemmän tai vähemmän "läpinäkyviä" eikä niitä siksi voida käyttää
erityisryhmissä, esimerkiksi vaikeasti antisosiaalisilla nuorisorikollisilla «Boonmann C, Jansen LM, 't Hart-Kerkhoffs LA ym. Se...»19, «Vitacco MJ, Salekin RT, Rogers R. Forensic issues ...»20.
- Pelkän seulan avulla ei ole mahdollista tehdä diagnostisia päätelmiä, vaan lapsi tai
nuori tulee ohjata tarkempiin tutkimuksiin.
- APSD (The Antisocial Process Screening Device) on kehitetty 6–13-vuotiaiden lasten tunnekylmien piirteiden arviointiin (erilliset
versiot vanhemmille ja opettajille) «Frick PJ, Hare RD. Antisocial Process Screening De...»21.
- Mittarista on kehitetty itsearviointilomake 13–18-vuotiaille nuorille (APSD-SR;
the Antisocial Process Screening Device Self-Report) «Frick PJ, Hare RD. Antisocial Process Screening De...»21, ja se on suomennettu «Laajasalo T, Saukkonen S, Kivivuori J ym. Brief re...»22.
- YPI (The Youth Psychopathic Traits Inventory) on 13–18-vuotialle nuorille kohdennettu tunnekylmien piirteiden itsearviointilomake
«Andershed H, Hodgins S, Tengström A. Convergent va...»23, joka on suomennettu «Oshukova S, Kaltiala-Heino R, Miettunen J ym. Self...»24.
- ICU (The Inventory of Callous-Unemotional Traits) on lapsille, heidän vanhemmilleen, opettajille ja nuorille (eri versiot) kehitetty
mittari tunnekylmien piirteiden seulontaan «http://labs.uno.edu/developmental-psychopathology/ICU.html»9.
- Aikuisten psykopatian arvioinnin ns. kultainen standardi on PCL-R (The Psychopathy Checklist-Revised) «Hare RD. The Hare Psychopathy Checklist – R...»25, josta on kehitetty 13–18-vuotiaiden nuorten arviointiin oma versionsa: PCL-YV (The Psychopathy Checklist-Youth Version) «Forth AE, Kosson DS, Hare RD. The Hare PCL: YV. To...»26.
- PCL-YV on tarkoitettu ensisijaisesti nuorisopsykiatriaan ja alaikäisten oikeuspsykiatrisiin
kysymyksiin perehtyneiden psykiatrien ja psykologien käyttöön ja vaatii menetelmäkoulutuksen.
- Menetelmän käyttö on keskitetty erikoissairaanhoidon erityisyksiköihin, joissa on
osaamista lasten ja nuorten oikeuspsykiatriasta.
Nuoren väkivaltaisuusriskin arviomenetelmä SAVRY
- Käytöshäiriössä väkivaltainen käyttäytyminen on yksi osa sairauden oirekuvaa, joskaan
vakavakaan väkivallanteko ei yksinään oikeuta diagnoosiin, ja vain osa käytöshäiriöisistä
nuorista käyttäytyy väkivaltaisesti.
- Terveydenhuollossa tehtävien väkivaltariskiarvioiden tavoite on ohjata hoitoa koskevaa
päätöksentekoa, jotta nuori saisi tarvitsemansa avun ja riski pienenisi.
- Väkivaltariskin arvion tulisi perustua sellaisten seikkojen mittaamiseen, joiden empiirinen
tutkimus on osoittanut olevan yhteydessä väkivaltariskiin.
- Parhaiten väkivaltariskiä voidaan arvioida yhdistämällä anamneesista saatavaa tietoa
kliinisiin löydöksiin.
- Nykyaikaisimmat riskiarviot ovat luonteeltaan ohjattua kliinistä päätöksentekoa.
- SAVRY (Structured Assessment of Violence Risk in Youth) «Borum R, Bartel P, Forth A. Manual for the Structu...»27 on strukturoitu kliininen riskiarviointimenetelmä 12–18-vuotiaiden nuorten
väkivaltakäyttäytymisen (väkivalta = pahoinpitely tai fyysisen väkivallanteko, joka
on riittävän vakava aiheuttaakseen vammoja toiselle henkilölle tai henkilöille riippumatta
siitä, johtaako teko tosiasiassa vammoihin vai ei; mikä tahansa seksuaalinen väkivallanteko;
aseella tehostettu uhkaus) riskin ennustamisessa.
- SAVRY jakaantuu historiallisiin, yksilöllisiin ja tilannesidonnaisiin riskitekijöihin.
- Menetelmä huomioi tarkoituksenmukaisesti nuoruusiän dynaamisen luonteen ja suojaavat
tekijät.
- SAVRYn kokonaisriskiarvioinnissa pyritään vastaamaan kysymykseen, kuinka suuri (matala
– kohonnut – korkea) on riski, että tämä nuori käyttäytyy väkivaltaisesti,
millaisessa tilanteessa ja ketä kohtaan, ja miten riskiä voidaan pienentää.
- Kokonaisriskiarvion pohjalta laaditaan suunnitelma väkivaltariskin pienentämiseksi.
- Tiedonhankkimisessa käytetään asiakirjatietoa ja nuoren sekä hänet tuntevien haastatteluja.
- SAVRY on tarkoitettu sellaisten asiantuntijoiden käytettäväksi, jotka tekevät nuorten
väkivaltariskin arviointeja ja/tai nuorten väkivaltariskin hallintaan liittyviä interventio-
tai valvontasuunnitelmia.
- Ammattilaisilla voi olla erilaisia peruskoulutustaustoja, mutta heillä tulee olla
kokemusta yksilöllisten arvioiden teosta, lasten ja nuorten kehityksestä ja nuorten
väkivaltaisuudesta.
- Yleisesti ottaen psykologit, psykiatrit, nuorisorikollisuuden parissa työskentelevät
viranomaiset ja sosiaalityöntekijät, joilla on tähän alueeseen liittyvää ammattitaitoa,
ovat vaadittavan metodikoulutuksen jälkeen päteviä käyttämään SAVRYa.
- Menetelmä on käännetty suomen kielelle «Kaltiala-Heino R. SAVRY- strukturoitu nuoruusikäis...»28.
Diagnostiset haastattelumenetelmät
- DAWBA (Development and Well-Being Assessment) on 5–17-vuotiaille tarkoitettu alkuosaltaan täysin strukturoitu vanhemman
ja lapsen tai nuoren (yli 11-vuotiaat) haastattelu lapsen tai nuoren psyykkisten oireiden
kartoittamiseen. Menetelmään sisältyy myös opettajan kysely.
- DAWBA on saatavilla suomenkielisinä paperi- ja nettiversioina internetissä osoitteesta
www.dawba.org «http://www.dawba.org»10, vanhemmat voivat myös vastata haastatteluun itse internetissä. Haastattelun tekemiseen
ja arviointiin vaaditaan menetelmäkoulutus.
- Vanhemman haastattelussa käydään läpi lapsen taustatietoja, kehityshistoriaa ja oireita
seuloen. Lapsen ja opettajan versiot keskittyvät lapsen oireiden selvittelyyn. Vahvuudet
ja vaikeudet -kysely (Strengths and Difficulties Questionnaire, SDQ) sisältyy haastatteluun.
Mikäli oiretta esiintyy (haastattelun seulakysymyksissä tai SDQ-kyselyssä), haastattelussa
kysytään tarkemmin oireiden vaikeusasteesta, niiden vallitsevuudesta ja oireiden aiheuttamasta
haitasta. Lopuksi oirekuvaa tarkennetaan avoimilla kysymyksillä, joissa vastaajaa
pyydetään kuvaamaan, miten lapsen ongelmat näkyvät arjessa. Strukturoitujen ja suljettujen
kysymysten perusteella menetelmä tuottaa tietokoneavusteisen diagnostinen ehdotuksen
ja arvion psyykkisen häiriön todennäköisyydestä DSM-5- ja ICD-10-tautiluokituskriteerien
mukaan.
- Tämä algoritmi ja eri vastaajien haastatteluaineistot ovat kliinikon käytössä ja arvioitavana
diagnostisessa prosessissa.
- DAWBA-haastattelua on käytetty epidemiologisissa tutkimuksissa, ja sen on arvioitu
soveltuvan diagnostiseksi menetelmäksi erityisesti arvioitaessa lapsen tai nuoren
ja hänen perheensä kokonaistilannetta ennen tutkimusten tarkentamista «Goodman R, Ford T, Richards H ym. The Development ...»29, «Angold A, Erkanli A, Copeland W ym. Psychiatric di...»30.
- Dawba-haastattelua ja kliinisempää haastattelua (CAPA) sekä täysin strukturoitua haastattelua
(DISC) verrattaessa saatujen käytöshäiriöiden diagnoosien määrä ei eronnut DAWBA/CAPA-
tai DAWBA/DISC-haastatteluissa «Angold A, Erkanli A, Copeland W ym. Psychiatric di...»30.
- The Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children –Present
and Lifetime Version) (KIDDIE-SADS-PL) «Kaufman J, Birmaher B, Brent D ym. Schedule for Af...»31 on 6–18-vuotiaiden lasten ja nuorten neuropsykiatristen (neurodevelopmental
disorders) ja psykiatristen häiriöiden diagnosointiin tarkoitettu laaja puolistrukturoitu
haastattelumenetelmä, jonka avulla kliinikko voi tehdä DSM-diagnoosijärjestelmän mukaisen
diagnoosin.
- Haastattelun uusin suomennettu versio (2013) on saatavilla ammattilaisosiossa sivustolla
www.mielenterveystalo.fi «http://www.mielenterveystalo.fi»11.
- Haastattelu sisältää seuraavat osiot: 1. alkuhaastattelu, jossa selvitetään lapsen
tai nuoren kehitys, perhe ja koulutilanne, tulosyy ja aikaisemmat hoitokontaktit,
2. seulontaosa, jossa käydään muutamien kysymysten avulla läpi eri häiriöiden pääoireita,
3. 5 tarkentavaa osaa, jotka tehdään niiden häiriöryhmien osalta, joihin seulaosassa
on tullut oireita (1 osa keskittyy käyttäytymiseen liittyviin oireisiin).
- Haastattelun avulla voidaan asettaa diagnoosit sekä ajankohtaisina että koko elämän
aikaisina.
- Alle 13-vuotiaita lapsia arvioitaessa haastattelu tehdään ensin vanhemmille ja sen
jälkeen lapselle (lapsen ikä ja kyky olla haastateltavana). Nuorilla haastattelu tehdään
ensin nuorelle ja sitten vanhemmalle «Kaufman J, Birmaher B, Brent D ym. Schedule for Af...»31.
- Instrumentin psykometriset ominaisuudet on todettu hyviksi «Kaufman J, Birmaher B, Brent D ym. Schedule for Af...»31, «Ambrosini PJ. Historical development and present s...»32, «Lauth B, Magnusson P, Ferrari P ym. An Icelandic v...»33. Islantilaisessa tutkimuksessa reliabiliteetti arvioijien välillä diagnoosin asettamisessa
oli hyvä erityisesti käytöshäiriöiden osalta «Lauth B, Magnusson P, Ferrari P ym. An Icelandic v...»33.
- Instrumentin käyttö vaatii perehtyneisyyttä lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden
diagnosointiin ja kokemusta lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöistä ja niiden
kliinisestä kuvasta sekä menetelmäkoulutuksen.
Kirjallisuutta
- Goodman R, Renfrew D, Mullick M. Predicting type of psychiatric disorder from Strengths
and Difficulties Questionnaire (SDQ) scores in child mental health clinics in London
and Dhaka. Eur Child Adolesc Psychiatry 2000;9:129-34 «PMID: 10926063»PubMed
- Goodman R. Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire.
J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:1337-45 «PMID: 11699809»PubMed
- Hawes DJ, Dadds MR. Australian data and psychometric properties of the Strengths and
Difficulties Questionnaire. Aust N Z J Psychiatry 2004;38:644-51 «PMID: 15298588»PubMed
- Stone LL, Otten R, Engels RC ym. Psychometric properties of the parent and teacher
versions of the strengths and difficulties questionnaire for 4- to 12-year-olds: a
review. Clin Child Fam Psychol Rev 2010;13:254-74 «PMID: 20589428»PubMed
- Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlington,
VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth & Families 2001
- Ivanova MY, Dobrean A, Dopfner M ym. Testing the 8-syndrome structure of the child
behavior checklist in 30 societies. J Clin Child Adolesc Psychol 2007;36:405-17 «PMID: 17658984»PubMed
- Ebesutani C, Bernstein A, Nakamura BJ ym. Concurrent Validity of the Child Behavior
Checklist DSM-Oriented Scales: Correspondence with DSM Diagnoses and Comparison to
Syndrome Scales. J Psychopathol Behav Assess 2010;32:373-384 «PMID: 20700377»PubMed
- Rescorla L, Achenbach TM, Ivanova MY ym. Epidemiological comparisons of problems and
positive qualities reported by adolescents in 24 countries. J Consult Clin Psychol
2007;75:351-8 «PMID: 17469893»PubMed
- Hudziak JJ, Copeland W, Stanger C ym. Screening for DSM-IV externalizing disorders
with the Child Behavior Checklist: a receiver-operating characteristic analysis. J
Child Psychol Psychiatry 2004;45:1299-307 «PMID: 15335349»PubMed
- Eyberg SM, Pincus DB. Eyberg child behavior inventory and Sutter-Eyberg behavior inventory-revised:
Professional manual. Odessa: Psychological Assessment Resources 1999
- Burns GL, Patterson DR. Factor structure of the Eyberg Child Behavior Inventory: a
parent rating scale of Oppositional Defiant Behavior Toward Adults, Inattentive Behavior,
and Conduct Problem Behavior. J Clin Child Psychol 2000;29:569-77 «PMID: 11126634»PubMed
- Axberg U, Johansson Hanse J, Broberg AG. Parents' description of conduct problems
in their children - a test of the Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) in a Swedish
sample aged 3-10. Scand J Psychol 2008;49:497-505 «PMID: 18705675»PubMed
- Abrahamse ME, Junger M, Leijten PH ym. Psychometric Properties of the Dutch Eyberg
Child Behavior Inventory (ECBI) in a Community Sample and a Multi-Ethnic Clinical
Sample. J Psychopathol Behav Assess 2015;37:679-691 «PMID: 26640320»PubMed
- Hukkelberg S. The Eyberg Child Behavior Inventory: Factorial invariance in problem
behaviors across gender and age. Scand J Psychol 2016;57:298-304 «PMID: 27128811»PubMed
- Eyberg SM, Nelson MM, Boggs SR. Evidence-based psychosocial treatments for children
and adolescents with disruptive behavior. J Clin Child Adolesc Psychol 2008;37:215-37
«PMID: 18444059»PubMed
- Coffey DM, Javier JR, Schrager SM. Preliminary Validity of the Eyberg Child Behavior
Inventory With Filipino Immigrant Parents. Child Fam Behav Ther 2015;37:208-223 «PMID: 27087739»PubMed
- Reedtz C, Bertelsen B, Lurie J ym. Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI): Norwegian
norms to identify conduct problems in children. Scand J Psychol 2008;49:31-8 «PMID: 18190400»PubMed
- Gross D, Fogg L, Young M ym. Reliability and validity of the Eyberg Child Behavior
Inventory with African-American and Latino parents of young children. Res Nurs Health
2007;30:213-23 «PMID: 17380522»PubMed
- Boonmann C, Jansen LM, 't Hart-Kerkhoffs LA ym. Self-reported psychopathic traits
in sexually offending juveniles compared with generally offending juveniles and general
population youth. Int J Offender Ther Comp Criminol 2015;59:85-95 «PMID: 24170186»PubMed
- Vitacco MJ, Salekin RT, Rogers R. Forensic issues for child and adolescent psychiatry.
Kirjassa: Handbook of Child & Adolescent Psychopathy. Salekin RT, Lynam DR (toim).
New York: The Guilford Press 2010:374-97
- Frick PJ, Hare RD. Antisocial Process Screening Device technical manual. Toronto,
Ontario, Canada: Multi- Health Systems 2001
- Laajasalo T, Saukkonen S, Kivivuori J ym. Brief report: self-reported psychopathic-like
features among Finnish community youth: investigation of the factor structure of the
Antisocial Personality Screening Device. J Adolesc 2014;37:1185-8 «PMID: 25190497»PubMed
- Andershed H, Hodgins S, Tengström A. Convergent validity of the Youth Psychopathic
Traits Inventory (YPI): association with the Psychopathy Checklist: Youth Version
(PCL:YV). Assessment 2007;14:144-54 «PMID: 17504887»PubMed
- Oshukova S, Kaltiala-Heino R, Miettunen J ym. Self-reported psychopathic traits among
non-referred Finnish adolescents: psychometric properties of the Youth Psychopathic
traits Inventory and the Antisocial Process Screening Device. Child Adolesc Psychiatry
Ment Health 2015;9:15 «PMID: 26075021»PubMed
- Hare RD. The Hare Psychopathy Checklist – Revised. 1. painos. Toronto: Multi-Health
Systems 1991
- Forth AE, Kosson DS, Hare RD. The Hare PCL: YV. Toronto: Multi-Health Systems; Hare
RD. The Hare Psychopathy Checklist – Revised. 1. painos. Toronto: Multi-Health
Systems 1991
- Borum R, Bartel P, Forth A. Manual for the Structured Assessment of Violence in Youth
(SAVRY). Mental Health Institute, University of South Florida, Tampa, Florida, 2002
- Kaltiala-Heino R. SAVRY- strukturoitu nuoruusikäisten väkivaltariskin arviointimenetelmä.
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin julkaisuja 5/2005. Tampereen Yliopistopaino Oy, Tampere,
2005
- Goodman R, Ford T, Richards H ym. The Development and Well-Being Assessment: description
and initial validation of an integrated assessment of child and adolescent psychopathology.
J Child Psychol Psychiatry 2000;41:645-55 «PMID: 10946756»PubMed
- Angold A, Erkanli A, Copeland W ym. Psychiatric diagnostic interviews for children
and adolescents: a comparative study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2012;51:506-17
«PMID: 22525957»PubMed
- Kaufman J, Birmaher B, Brent D ym. Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia
for School-Age Children-Present and Lifetime Version (K-SADS-PL): initial reliability
and validity data. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1997;36:980-8 «PMID: 9204677»PubMed
- Ambrosini PJ. Historical development and present status of the schedule for affective
disorders and schizophrenia for school-age children (K-SADS). J Am Acad Child Adolesc
Psychiatry 2000;39:49-58 «PMID: 10638067»PubMed
- Lauth B, Magnusson P, Ferrari P ym. An Icelandic version of the Kiddie-SADS-PL: translation,
cross-cultural adaptation and inter-rater reliability. Nord J Psychiatry 2008;62:379-85
«PMID: 18752110»PubMed
- Sourander A, McGrath PJ, Ristkari T ym. Two-Year Follow-Up of Internet and Telephone
Assisted Parent Training for Disruptive Behavior at Age 4. J Am Acad Child Adolesc
Psychiatry 2018;57:658-68.e1 «PMID: 30196869»PubMed
Artikkelin tunnus: nix02619 (050.118)
© 2023 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim