Osa-alue/tavoite | Ryhmässä käsiteltäviä aiheita | Työvälineitä havaintojen herättämiseksi | Kysymyksiä keskustelua varten |
---|---|---|---|
Ryhmäytyminen, positiivisen ilmapiirin luominen, sitoutuminen | Omat vahvuudet | Vahvuuskortit tai 3 asiaa, joissa olen hyvä Esittely parille ja pari esittelee koko ryhmälle |
|
Ryhmäytyminen positiivisen ilmapiirin luominen, sitoutuminen | Ryhmän pelisäännöt | Keskustelu hyvän ja kivan ryhmän piirteistä Lista ryhmän pelisäännöistä |
|
Ryhmäytyminen, sitoutuminen | Osanottajille tärkeät aiheet | Toivepuu – 3 tärkeintä asiaa, joita toivon ryhmästä |
|
Lopettamismotivaation löytyminen | Tupakoinnin ja lopettamisen hyödyt ja haitat | Nelikenttä |
|
Lopettamismotivaation löytyminen | Oma tupakointihistoria | Tupakkajana (miten tupakka on liittynyt eri elämänvaiheisiin?) |
|
Tupakointi-tottumuksen ja riippuvuuden ymmärtäminen | Oma tupakointitapa Tupakointitavan synty ja sitä ylläpitävät tilanteet ja ärsykkeet Tupakkariippuvuus, nikotiiniriippuvuus |
Tupakkapäiväkirja Teko/Tottumus/Riippuvuus-kehät Fagerströmin testi |
|
Tupakoimattomuuden vahvistaminen | Lopettamispäätös | Lopettamissuunnitelma Lopettamispäivän asettaminen |
|
Tupakoimattomuuden vahvistaminen | Omia keinoja tupakoimattomuuteen | Pohdintatehtävä: Aikoja, jolloin olen ollut ilman tupakkaa Riskitilanteiden ja ärsykkeiden tunnistaminen Teko/Tottumus/Riippuvuus-kehiltä |
|
Tupakoimattomuuden vahvistaminen | Apua ja tukea tupakoimattomuuteen | Keskustelu: Nikotiini-riippuvuuden hoitokeinot Keskustelu: Digituki ja siihen tutustuminen |
|
Tupakoimattomuuden vahvistaminen | Psyykkiset selviämiskeinot | Tunnekuvakortit Keskustelu: Tunteita vai totta? Kokeillaan stressinhallintakeinoja: rentoutus, mindfullness |
|
Ryhmän päättäminen | Jatkosuunnitelmat | Tsemppikortti kaverille Keskustelu ryhmän annista ja jatkosta |
|
Keskeiset taidot | Miten kannattaa toimia | Miten EI kannata toimia | |
---|---|---|---|
P | Positiivisesta liikkeelle lähteminen: Etsi sitä hyvää, mitä ryhmässä jo tiedetään, taidetaan, tehdään ja tahdotaan. Näytä, että arvostat ryhmäläisiä ja luotat heihin. |
"Hyvä, koska…" "Ja miten voisi vielä…" |
"Ihan hyvä, mutta…" |
A | Aktiivinen kuuntelu (sanattomasti viestien): Näytä katseella, asennolla, eleillä ja ilmeillä, että olet kiinnostunut kuuntelemaan ja että ryhmäläiset ja heidän mielipiteensä ovat tärkeitä. |
Katsekontakti, avoin ja ohjattavia kohti oleva asento, empaattiset ilmeet ja eleet, nyökkäily, samatahtisuus | Kääntyminen poispäin, papereiden katselu, keskeyttäminen |
R | Reflektio, vahvistavat toteamukset (sanallinen): Syvennä ohjattavien kertomusta toistamalla tai merkitystä kartoittamalla, mutta älä kiirehdi asiassa eteenpäin. Osoita, että kuulet, ymmärrät ja hyväksyt ohjattavan mielipiteet ja ajatukset (vaikka olisit itse eri mieltä). Kirjoita kuulemastasi avainsanoja fläpille kaikkien näkyviin. |
"Kuulostaa siltä, että lääkkeiden käyttö epäilyttää sinua?" "Sinua huolestuttaa…" "Olet epävarma, miten käy kun…" |
"Kyllä nyt olisi tärkeämpää ajatella…" "On ihan turha huolestua" "Kyllä se hyvin menee" |
A | Avartavat kysymykset: "Kuulustelun" sijaan annat ohjattaville mahdollisuuden valita, mistä puhua. Avartavat kysymykset saavat ohjattavat itse kertomaan ja oivaltamaan. |
"Kertoisit(te)ko tarkemmin…?" "Kuvaisit(te)ko…?" "Mitä…?" "Miten…?" "Minkälaisia…?" |
Kysymykset, joihin sinulla on valmiit vastausvaihtoehdot (usein joko "kyllä" tai "ei") |
S | Summa summarum eli yhteenvetojen tekeminen: Näytät, että olet kuunnellut, varmistat yhteisymmärryksen. Painotat keskeisiä asioita, kokoat palaset yhteen (puuttuuko jotain?) Sidot yhteen myös muiden ryhmäläisten kokemuksia ja viet asiaa eteenpäin. Vahvistat sitoutumista. Huom. Pyytämällä ohjattavia tekemään yhteenvetoja saat käsityksen ohjauksen sujumisesta ja sitoutat tehokkaimmin |
"Eli siis…" "Jos oikein ymmärsin, niin…" "Kun olen kuunnellut sinua, niin vaikuttaa…" "Miten te muut koette tämän asian?" "Mitkä asiat teille jäi päällimmäisiksi tästä tapaamisesta?" "Voidaanko sopia, että jatketaan…" |
Ohjeiden antaminen kysymättä ja huomioimatta, mitä ohjattavat jo itse tekevät |