ADHD-oireisilla henkilöillä on usein vaikeuksia toiminnanohjauksessa.
Toiminnanohjauksella tarkoitetaan psyykkisiä prosesseja, joiden avulla yksilö pystyy
toimimaan päämääräsuuntautuneesti tilanteen vaatimusten mukaisesti.
Kognitiivisesti hyvätasoisella henkilöllä ei testeillä välttämättä saada vaikeuksia
esille, vaikka arjessa, työssä tai opiskelussa toiminnanohjauksen vaikeudet ovat selviä.
Lapsen toiminnanohjauksen taitojen arvioinnissa on syytä painottaa lapsen vanhemmilta
ja opettajilta saatavia tietoja lapsen suoriutumisesta jokapäiväisissä tilanteissa.
Haastattelun ohella tietoja voi hankkia myös käyttämällä strukturoituja kyselylomakkeita
(esim. KESKY «Klenberg L, Jämsä S, Häyrinen T ym. The Attention ...»6).
Denckla MB. Measurement of executive function. Kirjassa: Frames of reference for the
assessment of learning disabilities. Lyon GR (toim.) 3. painos. Paul H. Brookes Publishing:
Baltimore 2000
Andrewes D. Neuropsychology. From theory to practice. 2. painos. Taylor & Francis:
New York 2016
Seeley WW, Menon V, Schatzberg AF ym. Dissociable intrinsic connectivity networks
for salience processing and executive control. J Neurosci 2007;27:2349-56 «PMID: 17329432»PubMed
Mahone EM, Cirino PT, Cutting LE ym. Validity of the behavior rating inventory of
executive function in children with ADHD and/or Tourette syndrome. Arch Clin Neuropsychol
2002;17:643-62 «PMID: 14591848»PubMed
Muir-Broaddus JE, Rosenstein LD, Medina DE ym. Neuropsychological test performance
of children with ADHD relative to test norms and parent behavioral ratings. Arch Clin
Neuropsychol 2002;17:671-89 «PMID: 14591850»PubMed
Klenberg L, Jämsä S, Häyrinen T ym. The Attention and Executive Function Rating Inventory
(ATTEX): Psychometric properties and clinical utility in diagnosing ADHD subtypes.
Scand J Psychol 2010;51:439-48 «PMID: 20338019»PubMed