ADHD:n tunnistaminen ja diagnosointi ennen kouluikää
Lisätietoa aiheesta
Anita Puustjärvi
12.10.2016
- ADHD-oireet voivat tulla esille jo pienellä lapsella. Usein kiinnitetään huomiota
ylivilkkauteen ja impulsiivisuuteen, mutta myös tarkkaamattomuuden oireita voi esiintyä
«Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H ym. (toim). Las...»6.
- ADHD-oireinen lapsi saattaa olla vauvana ärtyisä ja huonosti nukkuva.
- Motoriset taidot saattavat kypsyä ikätasoa nopeammin tai hitaammin, mutta usein ylivilkkaus
tulee selkeästi esille kävelemään lähdön jälkeen ("Lapsi ei ole kävellyt sen jälkeen,
kun oppi juoksemaan").
- Lapsen voi olla vaikea noudattaa ohjeita ja kehotuksia tai olla pyydettäessäkään aloillaan.
- Lapsi keskeyttää toisten puheita ja leikkejä herkästi, mikä johtaa usein ristiriitoihin.
Vuorovaikutussuhteet vanhempien, sisarusten ja leikkikavereiden kanssa kärjistyvät
herkästi.
- Lapsi joutuu herkästi onnettomuuksiin ja ongelmiin; hän ehtii toimia ennen kuin ehtii
ajatella seurauksia «Lee LC, Harrington RA, Chang JJ ym. Increased risk...»2.
- Neuvolan ikäkausitarkastuksissa tulisi kiinnittää huomiota mahdollisiin ADHD-oireisiin
ja käynnistää tarvittavat tukitoimet sekä ohjata lapsi ja perhe tarvittaessa tarkempiin
selvittelyihin. Vanhempien tai päivähoidon huoleen lapsesta tulee suhtautua vakavasti
«Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Di...»3.
- 4-vuotistarkastuksessa arvioidaan lapsen ikätasoon nähden liiallinen levottomuus tai
ylivilkkaus sekä vanhemman ja lapsen vuorovaikutus. Mahdollinen poikkeava suoriutuminen
Lene-tutkimuksessa voi liittyä suurentuneeseen oppimisvaikeuksien riskiin, vaikka
se ei ennakoi luotettavasti tarkkaavuuden ongelmia «Valtonen R, Mustonen K, Lyytinen P, Ahonen T. Lene...»4.
- 5-vuotistarkastuksessa arvioidaan ylivilkkaus, impulsiivisuus ja lyhytjänteisyys tai
muu ikätasoon nähden poikkeava käyttäytyminen. Lene-tutkimuksen lisäksi voidaan käyttää
Viivi-kyselyä lisätutkimusten tarpeen arvioinnissa ja diagnosoinnin apuvälineenä viisivuotiailla
ja sitä vanhemmilla.
- Esikouluikäisen laajassa terveystarkastuksessa tehdään kehitysneurologinen arvio
«Lano A. Esikouluikäisen kehitysneurologinen arvioi...»5 ja arvioidaan mm. ylivilkkaus, impulsiivisuus ja lyhytjänteisyys, poikkeava käyttäytyminen
tai viitteet puutteista kouluvalmiuksissa (Lene, Viivi-kysely).
- ADHD-oireet esiintyvät usein samanaikaisesti kielen kehityksen ongelmien ja ikätasoa
heikompien oppimistaitojen kanssa «Young S, Amarasinghe JM. Practitioner review: Non-...»1. Jos lapsella havaitaan ongelmia jollakin kehityksen osa-alueella, on myös muuta
kehitystä arvioitava huolellisesti.
- Diagnoosikriteerien täyttymistä tulee arvioida erityisen huolellisesti alle kouluikäisillä.
- Oireita tulee esiintyä useammassa ympäristössä eivätkä oireet saa selittyä (paremmin)
tilannekohtaisilla tekijöillä, kuten väsymyksellä, vuorovaikutuksen ongelmilla tai
stressillä.
- Ylivilkkaus ja muut ADHD-tyyppiset oireet voivat johtua muistakin syistä «Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H ym. (toim). Las...»6. On muistettava myös, että ADHD voi esiintyä samanaikaisesti muiden häiriöiden ja
ongelmien kanssa. Erotusdiagnostiikassa ja samanaikaishäiriöissä on otettava huomioon
erityisesti
- hidas kypsyminen
- motoriikan ja aistitoiminnan häiriöt
- kielen kehityksen ongelmat ja kehitysviive
- autismikirjon häiriöt
- Touretten oireyhtymä
- stressin ja traumaattisten kokemusten vaikutus
- uhmakkuushäiriö
- kiintymyssuhdehäiriö
- unen häiriöt
- somaattiset sairaudet (allergiaoireet), epilepsia
- pitkäaikainen kipu
- muiden sairauksien lääkehoito ja sen haittavaikutukset.
- Vaikka diagnoosi jäisikin epävarmaksi, voi strukturoidusta vanhempainohjauksesta olla
hyötyä. Myös päiväkodin tai esikoulun tukitoimia on käynnistettävä ongelmien ratkaisemiseksi
«Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Di...»3.
- Usein avun saaminen oireisiin esim. käyttäytymisterapeuttisten menetelmien avulla
kotona ja päivähoidossa helpottaa kokonaistilannetta ja lisää positiivisia vuorovaikutustilanteita.
Kirjallisuutta
- Young S, Amarasinghe JM. Practitioner review: Non-pharmacological treatments for ADHD:
a lifespan approach. J Child Psychol Psychiatry 2010;51:116-33 «PMID: 19891745»PubMed
- Lee LC, Harrington RA, Chang JJ ym. Increased risk of injury in children with developmental
disabilities. Res Dev Disabil 2008;29:247-55 «PMID: 17582739»PubMed
- Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder., Steering Committee on Quality
Improvement and Management., Wolraich M ym. ADHD: clinical practice guideline for
the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder
in children and adolescents. Pediatrics 2011;128:1007-22 «PMID: 22003063»PubMed
- Valtonen R, Mustonen K, Lyytinen P, Ahonen T. Lene-arvio apuna 1. luokalla ilmenevien
oppimisvaikeuksien ennakoinnissa. Suom Lääkäril 2007;4:275-81
- Lano A. Esikouluikäisen kehitysneurologinen arviointi. Suom Lääkäril 2013;68:2047-55
- Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H ym. (toim). Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria.
Kustannus Oy Duodecim 2016
Artikkelin tunnus: nix01777
© 2023 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim