ADHD:n oireet nuoruusikäisillä
Lisätietoa aiheesta
Maria Sumia
7.2.2017
- ADHD:n oirekuva muuttuu nuoruudessa «Brahmbhatt K, Hilty DM, Hah M ym. Diagnosis and Tr...»1, «American Psychiatric Association. Diagnostic and S...»2, «Chan E, Fogler JM, Hammerness PG. Treatment of Att...»3.
- Tarkkaamattomuusoireet ovat yleensä vallitsevia ja tulevat esille varsinkin koulutyössä,
mutta myös kotona ja harrastuksissa.
- Tarkkaavuuden ylläpitäminen lukiessa on vaikeaa, keskittyminen katkeaa ja huomio kiinnittyy
toistuvasti ympäristöön tai ajatukset karkaavat omille teilleen.
- Tavaroiden hukkaaminen ja huolimattomuusvirheiden tekeminen ovat tavallisia.
- Keskusteluissa kuunteleminen ja huomion kiinnittäminen keskustelun aiheeseen epäonnistuvat
usein.
- Nuori voi vaikuttaa hajamieliseltä ja vaipuneelta omiin ajatuksiinsa.
- Motoriset ylivilkkausoireet vähenevät usein nuoruuden aikana.
- Paikallaan istuminen luokkatilanteessa ja etenkin raajojen pitäminen paikoillaan pitkiä
aikoja voi olla vaikeaa.
- Nuori voi näperrellä kirjoitusvälineitä käsissään, rummutella sormillaan, heitellä
kuminpalasia tai lähteä liikkeelle kesken oppitunnin.
- Ylivilkkaus voi ilmetä sisäisenä levottomuutena ja rauhattomuuden tunteena.
- Impulsiivisuusoireet voivat ilmetä sosiaalisissa tilanteissa ja riskikäyttäytymisenä.
- Tyypillisesti nuori toimii, ennen kuin ajattelee seurauksia loppuun asti.
- Liiallinen puhuminen, äänekkyys, toisten keskeyttäminen ja tilanteeseen ja aiheeseen
sopimattomat, nopeat kommentit häiritsevät keskustelua. Nuori ei kuuntele ohjeita
ja vastaa kysymyksiin jo, ennen kuin on kuunnellut niitä loppuun.
- Odottaminen on vaikeaa.
- Nuori saattaa aloittaa uusia harrastuksia toistuvasti, mutta innostus niihin loppuu
nopeasti.
- Sosiaalisissa vuorovaikutussuhteissa vaikeuksia voivat aiheuttaa kärsimättömyys muita
kohtaan, ärtymistaipumus ja reagoiminen tunteella pieniinkin ristiriitoihin.
- Nopeaa ja palkitsevaa tyydytystä tuottavat toiminnot ja käyttäytyminen voivat johtaa
vaikeuksiin ja riskinottoon esimerkiksi liikenteessä, seurustelu- ja kaverisuhteissa
ja päihteiden käytössä.
- Toiminnanohjauksen vaikeudet
- Tehtävien suunnitteleminen, aloittaminen ja loppuun saakka tekeminen sovitussa aikataulussa
voivat olla ylivoimaisia.
- Motivoituminen ponnistelua vaativiin tehtäviin on heikkoa ja kuormittuminen herkkää,
vaikka nuorta kiinnostaviin asioihin keskittyminen voi onnistua.
- Itsearvostus voi olla matalalla ja ikätovereilta pyritään hakemaan hyväksyntää riskialttiillakin
käyttäytymisellä.
- Nuoren itsensä on usein vaikeaa tunnistaa ADHD-oireitaan «Smith BH, Pelham WE Jr, Gnagy E ym. The reliabilit...»4. Nuori saattaa aliarvioida ADHD-oireitaan ja yliarvioida kykyjään selviytyä arjen
toiminnoissa.
- ADHD-oireet voivat haitata suoriutumista opinnoissa «Scholtens S, Rydell AM, Yang-Wallentin F. ADHD sym...»5.
- Monet psykiatriset samanaikaissairaudet alkavat nuoruusiässä ja heikentävät myös selviytymistä
ADHD-oireista «Paus T, Keshavan M, Giedd JN. Why do many psychia...»6.
Kirjallisuutta
- Brahmbhatt K, Hilty DM, Hah M ym. Diagnosis and Treatment of Attention Deficit Hyperactivity
Disorder During Adolescence in the Primary Care Setting: A Concise Review. J Adolesc
Health 2016;59:135-43 «PMID: 27209327»PubMed
- American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,
Fifth edition DSM-5. American Psychiatric Publishing, Washington DC, 2013
- Chan E, Fogler JM, Hammerness PG. Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
in Adolescents: A Systematic Review. JAMA 2016;315:1997-2008 «PMID: 27163988»PubMed
- Smith BH, Pelham WE Jr, Gnagy E ym. The reliability, validity, and unique contributions
of self-report by adolescents receiving treatment for attention-deficit/hyperactivity
disorder. J Consult Clin Psychol 2000;68:489-99 «PMID: 10883565»PubMed
- Scholtens S, Rydell AM, Yang-Wallentin F. ADHD symptoms, academic achievement, self-perception
of academic competence and future orientation: a longitudinal study. Scand J Psychol
2013;54:205-12 «PMID: 23510262»PubMed
- Paus T, Keshavan M, Giedd JN. Why do many psychiatric disorders emerge during adolescence?
Nat Rev Neurosci 2008;9:947-57 «PMID: 19002191»PubMed
Artikkelin tunnus: nix02451
© 2023 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim