Takaisin Tulosta

Miten autan potilasta ottamaan vastaan apua? (Syömishäiriöpotilaan hoitoketjukuvaus)

Lisätietoa aiheesta
Elisabeth Jüriloo, Jorma Komulainen, Gudrún Kristmannsdóttir, Ulla Salonen, Raija Sipilä ja Jaana Suokas
27.11.2017
  • Muista, että syömishäiriötä sairastavan elämä saattaa olla jatkuvaa kamppailua. Siihen sisältyy pakonomaista pyrkimystä kontrolloida itseään kyetäkseen saavuttamaan hallinnan, omanarvon ja hyväksytyksi tulemisen tunteen.
    • Kontrollin tarve voi ulottua useille elämän alueille.
  • Muista, että ristiriitaiset ajatukset ja tunteet ovat syömishäiriöissä yleisiä.
    • Auta potilasta huomaamaan syömishäiriöajatukset.
    • Syömishäiriöpotilaiden voi olla vaikeaa suhtautua itseensä myötätuntoisesti ja löytää joustavia keinoja ratkaista pulmatilanteita.
  • Etene pienin askelin, mutta pidä hoidon päämäärä mielessäsi.
    • Hoidossa tavoitellaan
      • oirekäyttäytymisen loppumista,
      • potilaan itsetuntemuksen paranemista ja
      • sitä, että hän kykenee tunnistamaan tunteitaan ja tulemaan toimeen niiden kanssa.
  • Potilaan turvalliseksi ja luottamukselliseksi kokema yhteistyösuhde on edellytys hoidon onnistumiselle.
  • Miten luon hyvää yhteistyösuhdetta?
    • Varaa tapaamisiin riittävästi aikaa.
    • Pysy ystävällisenä, rauhallisena ja ammatillisena.
    • Perustele kaikki mitä ehdotat.
    • Kysy potilaan näkemystä ehdotuksistasi.
    • Pidä sovituista asioista kiinni.
    • Ole aktiivinen vuorovaikutuksessa: "Voisiko ajatella, että…? Ymmärsinkö oikein, että…? Voisitko kertoa lisää…?"
    • Ole kärsivällinen. Tärkeitä asioita tulee toistaa uudelleen ja uudelleen.
  • Läheisten ottaminen mukaan hoitoon on tärkeää – yritä saada perhe osaksi hoitotiimiä.
    • Auta vanhempia luottamaan itseensä lapsen ja nuoren ruokailun tukemisessa ja huolehtimaan, että lapsi ja nuori syö riittävästi joka aterialla (ks. Maudsley Parents «http://www.maudsleyparents.org/»1)
  • Vaikka syömishäiriöpotilaan hoidossa tarvitaan usein moniammatillista tiimiä, on tärkeää, että potilaalla on yksi pysyvä työntekijä.
  • Luo ja ylläpidä toivoa.
  • Muista, että potilas saattaa pelätä muutoksia.
    • Tunne motivoivan haastattelun menetelmät (ks. Oppiportin verkkokurssi «http://www.oppiportti.fi/op/dvk00017»2).
    • Kartoita potilaan oireilusta kokemat haitat ja hyödyt.
    • Esimerkiksi voit kysyä:
      • "Minkä haluat muuttuvan?"
      • "Millaisiin muutoksiin pystyt nyt?"
      • "Mikä voi olla ensimmäinen askel mihin nyt pystyt?"