Vanhemmuustaitojen ohjauksen teoreettinen tausta, työskentelyote ja menetelmät
Lisätietoa aiheesta
Eeva Aronen ja Johanna Sorsa
12.12.2018
Kaikkien vanhemmuustaitojen kehittämiseen pyrkivien interventioiden pääperiaate on
parantaa lapsen tai nuoren käytöstä ensisijaisesti lisäämällä myönteistä vuorovaikutusta
lapsen tai nuoren ja vanhemman välillä ja toissijaisesti opettamalla vanhemmille rakentavia
keinoja ongelmakäyttäytymisen hallitsemiseksi.
Behaviorismi, erityisesti välineellisen ehdollistumisen periaatteet (Skinner)
Käyttäytymisen ABC-malli: käyttäytymiseen vaikuttavat sitä edeltävät ja sitä seuraavat
tapahtumat. Näitä johdonmukaisesti muokkaamalla voidaan opettaa uudenlaista käyttäytymistä.
Sosiaalisen oppimisen teoria ja mallioppiminen (Bandura)
Välineellisen ehdollistumisen periaatteiden lisäksi painotus kognitiivisten prosessien
ja mallioppimisen merkityksessä.
Kognitiiviset prosessit: vanhemman uskomukset, odotukset ja tulkinnat omasta vanhemmuudestaan (erityisesti
käsitys minäpystyvyydestä; self-efficacy) ja lapsensa käyttäytymisestä vaikuttavat vuorovaikutukseen lapsen kanssa.
Mallioppiminen: lapsi oppii erilaisia käyttäytymismalleja havainnoimalla vanhempiensa käyttäytymistä
ja sen seurauksia. Vanhempi voi siis mallintamalla opettaa lapselle myönteistä käyttäytymistä.
Käytetään interventioissa hyödyksi myös siten, että terapeutti mallintaa vanhemmalle
myönteisiä käyttäytymismalleja.
Pattersonin teoria lapsen ja vanhemman välisestä pakottavasta (coercive) vuorovaikutuksesta
Tärkeää opettaa vanhemmille strategioita myönteiseen vuorovaikutukseen lapsen kanssa
sekä toimivia vanhemmuuskäytäntöjä, jotka eivät perustu väkivaltaan tai pakottamiseen.
Kiintymyssuhdeteoria (Bowlby, Ainsworth)
Lapsen ja vanhemman välinen lämmin ja myönteinen suhde edistää lapsen tunteidensäätelykyvyn ja sosiaalisen kompetenssin kehittymistä. Varhaiset
vuorovaikutuskokemukset sisäistyvät kiintymysmalliksi (working model), jolla on yhteys
siihen, miten luottavaisesti lapsi tukeutuu aikuiseen ja miten hän uskaltautuu tutkimaan
ympäristöään. Siksi on tärkeää tukea lapsen ja vanhemman välistä myönteistä vuorovaikutusta ja tunnesidettä.
Kehityspsykologiset teoriat, muun muassa Piaget'n teoria lapsen vaiheittaisesta kehityksestä
Vanhemmuustaitojen ohjausinterventiot on tärkeää toteuttaa lapsen kehitystaso huomioiden.
Työskentelyote ja menetelmät
Työskentelyssä hyödynnetään kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmiä sekä sosiaalisen
oppimisen periaatteita.
Hoidon tavoitteiden suunnitteleminen yhdessä vanhemman kanssa
Ymmärtävä ja vanhemman jaksamista tukeva työskentelyote
Vanhemmuus on henkisesti ja fyysisesti raskasta, etenkin kun lapsi on ylivilkas, impulsiivinen,
uhmakas tai muutoin haastava. Hoitoon tulevien perheiden elämään liittyy usein myös
muita stressitekijöitä, kuten avioero tai taloudelliset vaikeudet. On tärkeää tukea
ja kannustaa vanhempia, jotta he jaksavat pyrkiä kohti myönteistä vuorovaikutusta
lapsensa kanssa «Bauer NS, Webster-Stratton C. Prevention of behavi...»4.
Psykoedukaatio lapsen kehityksestä
Erityisesti pienten lasten kohdalla on tärkeää, että vanhemman odotukset vastaavat
lapsen kehitystasoa. Opeteltavat vanhemmuustaidot asettuvat paremmin kontekstiinsa,
kun vanhempi ymmärtää niiden merkityksen lapsen kehityksen kannalta «Bauer NS, Webster-Stratton C. Prevention of behavi...»4.
Ryhmämuotoisissa interventioissa usein videoidut esimerkkitilanteet, joihin yhdessä
pohditaan ratkaisuja (esimerkiksi Ihmeelliset vuodet, C.O.P.E)
Terapeutin palaute vanhemmalle
Terapeutti mallintaa toimivia vanhemmuustaitoja vanhemmalle
Rooliharjoitukset
Vanhempi harjoittelee toimivia vanhemmuustaitoja erilaisissa ongelmatilanteissa terapeutin
kanssa. Kun vanhempaa pyydetään asettumaan välillä myös lapsen rooliin ongelmatilanteissa,
se auttaa häntä ymmärtämään asian lapsen näkökulmasta «Bauer NS, Webster-Stratton C. Prevention of behavi...»4.
Kotitehtävät
Edistymisen systemaattinen seuranta
Ohjelmissa opeteltavia vanhemmuustaitoja
Vanhemmuustaitojen ohjausinterventioissa vanhemman kanssa opetellaan ja harjoitellaan
erilaisia myönteiseen vanhemmuuteen ja lapsen myönteisen käyttäytymisen lisäämiseen
tähtääviä taitoja. Seuraavassa on esitelty eri ohjelmissa harjoiteltavia tärkeimpiä
taitoja ja käytänteitä. Yleisinä periaatteina kaikissa ohjelmissa korostetaan tavoitteena
olevan käyttäytymisen eli myönteisen käyttäytymisen«Kazdin AE. Parent management training: Treatment f...»3täsmällistä määrittelyä sekä vanhemman toiminnan johdonmukaisuutta ja selkeyttä.
Kaikissa interventioissa painotetaan, että positiivinen vahvistaminen on tehokkain
tapa muokata lapsen käyttäytymistä toivottuun suuntaan. Vanhemmille tarjotaan erilaisia
positiivisen vahvistamisen keinoja, joista keskeisimpiä ovat kehuminen ja muu myönteinen huomio. On tärkeää antaa huomiota ja kiitosta hyvästä käytöksestä sen sijaan, että lapsi saa huomiota vain käyttäytyessään huonosti. Ohjelmissa painotetaan,
että kehut tulee antaa aidosti ja innostuneesti, ja lapselle on kerrottava, mitä hän teki oikein. Lisäksi ohjelmissa esitellään yhtenä kannustamiskeinona pisteiden tai tarrojen keräämistä
taulukkoon, sekä erilaisten aineellisten (esimerkiksi lelut) tai sosiaalisten (esimerkiksi
mieleinen yhteinen tekeminen vanhemman kanssa) palkintojen käyttöä «Kazdin AE. Parent management training: Treatment f...»3, «Webster-Stratton C. Ihmeelliset vuodet. Ongelmanra...»6, «Wells KC, Lenhart LA, Lochman JE. Coping power: Pa...»8, «Thorell LB. The Community Parent Education Program...»9.
Kaikissa vanhemmuustaitointerventioissa painotetaan, että lapsen käyttäytymisen muokkaaminen
tapahtuu ensisijaisesti positiivisen vahvistamisen kautta. Ruumiilliseen rankaisemiseen
suhtaudutaan ehdottoman kielteisesti, ja muitakin rankaisemiseen perustuvia käytäntöjä
vältetään. Interventioissa harjoitellaan kuitenkin erilaisia keinoja ("rauhoittumisaika",
seuraamukset), jotka rauhallisesti ja johdonmukaisesti käytettynä auttavat rajaamaan
lapsen ongelmakäyttäytymistä. Niiden kaikkien kohdalla on keskeistä, ettei vanhempi
jakele seuraamuksia arvaamattomasti, vaan lapsen kanssa keskustellaan etukäteen säännöistä
ja niiden rikkomisen seurauksista. Seuraamukset ovat johdonmukaisia, välittömiä, kohtuullisia
ja ikätasoon nähden sopivia ja sellaisia, joita vanhemman on mahdollista toteuttaa.
Useassa interventiossa ohjataan "rauhoittumisajan" (Time Out) käyttämiseen tilanteen rauhoittamisen apukeinona, kun lapsi käyttäytyy voimakkaan
aggressiivisesti tai jatkuvan tottelemattomasti. Rauhoittumisaika tarkoittaa, että
lapsi ohjataan lyhyeksi määräajaksi rauhoittumaan virikkeettömään paikkaan, jossa
hän ei saa huomiota tai muuta positiivista vahvistusta aggressiivisesta käytöksestään.
Rauhoittumisajan kohdalla on erityisen tärkeää, että vanhempi osaa käyttää sitä oikein
ja johdonmukaisesti, ja sen käyttöön ohjeistetaan yksityiskohtaisesti interventioiden
käsikirjoissa «Kazdin AE. Parent management training: Treatment f...»3, «Webster-Stratton C. Ihmeelliset vuodet. Ongelmanra...»6, «Wells KC, Lenhart LA, Lochman JE. Coping power: Pa...»8.
Haslam D, Mejia A, Sanders MR, de Vries PJ. Parenting Programs. Kirjassa: Rey JM (toim.).
IACAPAP Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Geneve: International Association
for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions, 2015. http://iacapap.org/iacapap-textbook-of-child-and-adolescent-mental-health
Webster-Stratton C. The Incredible Years. Parents, Teachers and Children's Training
Series. Program Content, Methods, Research and Dissemination 1980–2011. Seattle:
Incredible Years Inc, 2011
Kazdin AE. Parent management training: Treatment for oppositional, aggressive, and
antisocial behavior in children and adolescents. Oxford & New York: Oxford University
Press, 2005
Bauer NS, Webster-Stratton C. Prevention of behavioral disorders in primary care.
Curr Opin Pediatr 2006;18:654-60 «PMID: 17099366»PubMed
Furlong M, McGilloway S, Bywater T ym. Cochrane review: behavioural and cognitive-behavioural
group-based parenting programmes for early-onset conduct problems in children aged
3 to 12 years (Review). Evid Based Child Health 2013;8:318-692 «PMID: 23877886»PubMed
Webster-Stratton C. Ihmeelliset vuodet. Ongelmanratkaisuopas 2–8-vuotiaiden
lasten vanhemmille. Helsinki: Profami Oy, 2005
McMahon RJ, Forehand RL. Helping the noncompliant child: Family-based treatment for
oppositional behavior. Guilford Press, 2005
Wells KC, Lenhart LA, Lochman JE. Coping power: Parent group program: facilitator
guide. Oxford & New York: Oxford University Press, 2008
Thorell LB. The Community Parent Education Program (COPE): treatment effects in a
clinical and a community-based sample. Clin Child Psychol Psychiatry 2009;14:373-87
«PMID: 19515754»PubMed
Sourander A, McGrath PJ, Ristkari T ym. Internet-Assisted Parent Training Intervention
for Disruptive Behavior in 4-Year-Old Children: A Randomized Clinical Trial. JAMA
Psychiatry 2016;73:378-87 «PMID: 26913614»PubMed
McGrath PJ, Lingley-Pottie P, Thurston C ym. Telephone-based mental health interventions
for child disruptive behavior or anxiety disorders: randomized trials and overall
analysis. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2011;50:1162-72 «PMID: 22024004»PubMed