Kehityksellinen kielihäiriö (kielellinen erityisvaikeus, lapset ja nuoret)
   
      Käyvän hoidon tiivistelmät
      Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Foniatrit ry:n ja  Suomen Lastenneurologisen yhdistyksen asettama työryhmä
      8.2.2019
    
   
   Käypä hoito -suositus  «Kehityksellinen kielihäiriö (kielellinen erityisvaikeus, lapset ja nuoret)»1 ja lyhyt abstrakti englanniksi  «Developmental Language Disorder (DLD)»2
   
      Keskeinen sanoma
      
         
            - Kehityksellisellä kielihäiriöllä tarkoitetaan tässä suosituksessa kielenoppimisvaikeutta,
               joka vaikuttaa laaja-alaisesti toimintakykyyn, osallistumiseen ja vuorovaikutukseen.
            
 
            - Lapsen vaikeutta ymmärtää kuulemaansa puhetta iänmukaisesti voi olla vaikea tunnistaa
               arjessa.
            
 
            - Vaikka kehityksellinen kielihäiriö on luotettavimmin diagnosoitavissa vasta noin 4
               vuoden iästä lähtien, tukitoimenpiteet on aloitettava heti epäilyn herätessä.
            
 
            - Diagnostiikka sekä kuntoutuksen ja muiden tukitoimenpiteiden suunnittelu edellyttävät
               moniammatillista yhteistyötä.
            
 
            - Kun lapsella tai nuorella on vuorovaikutusongelmia, tunne-elämän häiriöitä tai käytöshäiriöitä,
               tulee huomioida mahdollinen kielellisen toimintakyvyn häiriö.
            
 
            - Tärkeimmät ennustetta parantavat tekijät ovat
               
               
                  - riittävä ja varhain aloitettu toimintakyvyn tukeminen arjessa
 
                  - riittävä, oikein ajoitettu ja kohdennettu kuntoutus
 
                  - kielellisen oppimisen ja toimintakyvyn puutteiden huomioon ottaminen koulussa.
 
               
             
         
       
    
   
   
      Etiologia
      
         - Kaikkia kehityksellistä kielihäiriötä aiheuttavia mekanismeja ei tunneta, mutta häiriön
            arvellaan johtuvan aivojen toimintahäiriöstä. Haitat johtunevat useimmiten perintötekijöiden
            ja ympäristön yhteisvaikutuksesta.
         
 
         - Laajat etiologiset selvittelyt ovat tarpeen vain, jos epäillään älyllistä kehitysvammaisuutta,
            jotain oireyhtymää tai kehityksen taantumaa.
         
 
      
    
   
      Seulonta
      
         - Lapsen kielellisten taitojen kartoittaminen neuvolassa on jatkuva prosessi, joka perustuu
            lapsesta neuvolakäynneillä tehtyihin havaintoihin sekä vanhemmilta ja varhaiskasvatuksesta
            saatuihin tietoihin.
 
         - Puheen ja kielen kehityksen ongelmien varhaiseen tunnistamiseen tulee kiinnittää erityistä
            huomiota sellaisilla lapsilla, joiden perheisiin on kasaantunut erilaisia hyvinvointia
            vaarantavia tai perheen sisäistä vuorovaikutusta heikentäviä tekijöitä tai joiden
            käyttäytymisestä vanhemmilla tai päiväkodissa on huolta.
         
 
      
    
   
   
      Hoito
      
         - Tukitoimet lapsen arjen toimintaympäristössä tulee aloittaa heti, kun on herännyt
            epäily kielellisen kehityksen viiveestä tai poikkeavuudesta.
         
 
         - Hyvään hoitoon kuuluvat vanhempien ohjaaminen, vanhempien sitoutumisen sekä vanhempien
            ja lapsen aktiivisen osallistumisen tukeminen, ja tukitoimet kodin lisäksi varhaiskasvatuksessa
            ja koulussa.
         
 
         - Kielihäiriöiselle lapselle tulee laatia yhdessä huoltajien kanssa hoito- ja kuntoutussuunnitelma,
            jossa asetetaan realistiset, selkeät, konkreettiset ja mitattavat arjen toimintakyvyssä
            ja osallistumisessa näkyvät tavoitteet.
         
 
         - Kun vanhempien tai neuvolan tai varhaiskasvatuksen henkilökunnan havaintojen perusteella
            syntyy aiheellinen epäily kielellisistä ongelmista, lapsi on lähetettävä puheterapeutin
            ohjaukseen 2–2,5 vuoden ikäisenä. Neuvolassakin tulee antaa ohjausta kielellisen
            kehityksen tukemiseen.
         
 
         - Puheterapian kesto, intensiteetti ja toteuttamistapa tulee suunnitella yksilöllisesti
            osana kuntoutussuunnitelmaa. Lääkärin johtaman moniammatillisen työryhmän on arvioitava
            terapian vaikuttavuutta, eikä vaikuttamatonta terapiaa tule jatkaa. Terapia voidaan
            jaksottaa, mutta sen tulee työryhmän käsityksen mukaan jaksojen aikana yleensä olla
            vähintään viikoittaista.
         
 
         - Toimintaterapiaa suositellaan, jos kielihäiriöisellä lapsella todetaan huomattavia
            hieno- tai karkeamotoriikan, toiminnanohjauksen, hahmotuskyvyn tai leikkitaitojen
            ongelmia ja jos moniammatillinen työryhmä arvioi kuntoutuksesta olevan hyötyä.
         
 
         - Lapsi voidaan harkinnan mukaan ohjata neuropsykologiseen kuntoutukseen, jos hänellä
            on riittävistä koulun tukitoimista huolimatta edelleen vaikeita oppimisen, tarkkaavuuden
            ja toiminnanohjauksen tai vuorovaikutuksen ongelmia.
         
 
      
    
   
      Seuranta ja hoidon porrastus
      
         - Hoidosta vastaavan tahon (perusterveydenhuolto tai erikoissairaanhoito) tulee seurata
            leikki-ikäisen lapsen kehitystä vähintään kerran vuodessa tehtävillä arvioilla ja
            pitää kuntoutussuunnitelma ajantasaisena.
         
 
         - Vaikeiden kielellisten ongelmien tutkimukset sekä kuntoutuksen ja tukitoimenpiteiden
            järjestäminen ja seuranta kuuluvat erikoissairaanhoitoon tai muuhun erityisosaamista
            omaavaan hoitoyksikköön. Lievien kielellisten ongelmien tutkimukset sekä kuntoutuksen
            ja muiden tukitoimien järjestäminen ja seuranta kuuluvat perusterveydenhuoltoon. Epäselvissä
            tapauksissa perusterveydenhuolto voi konsultoida erikoissairaanhoitoa.
         
 
      
    
   
      Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Foniatrit ry:n ja Suomen Lastenneurologisen
         yhdistyksen asettama työryhmä
      
      Marja Asikainen (puheenjohtaja)
      Leena Ervast (kokoava kirjoittaja)
      Timo Ahonen
      Jorma Komulainen
      Krista Korhonen
      Jaanamarja Nopola-Hemmi
      Mari Qvarnström
      Tiina Walldén
    
   
   
      Artikkelin tunnus: kht00105 (050.085)
      © 2024 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim