Tulosta

Lantionpohjan lihasten harjoitteluohje

Lisätietoa aiheesta
19.3.2017
Pauliina Aukee

Tulostettava versio (PDF) «»1

Potilasohje

  • Potilasohjeen ovat laatineet FT Pirkko Palonen ja LT Pauliina Aukee

Naisten lantionpohjan lihasten kuntoutus

  • Lantionpohjalla «Kaaviokuva lantionpohjanlihaksista, kuva 1 »1 , «Kaaviokuva lantionpohjanlihaksista kuva 2»2 on tahdonalaisista lihaksista koostuva lihasrakenne, joka kannattelee lantion elimiä.
    • Supistuessaan tämä holvimainen lihasryhmä tukee virtsaputken ja peräaukon sulkeutumista estäen virtsan tai ulosteen karkaamisen.
    • Lantionpohjan lihakset huolehtivat kehon asennon hallinnasta yhdessä muiden vartalolihasten kanssa.
    • Lihasryhmä heikkenee, jos sitä ei käytä. Ikääntyminen, raskaudet/synnytykset ja ummetukseen liittyvä ponnistaminen voivat entisestään heikentää lihaksia

Lantionpohjan lihasharjoitusten merkitys

  • Tehokkaan harjoittelun edellytys on oikein suoritetut lihasliikkeet.
  • Säännöllinen ja intensiivinen harjoittelu auttaa lantionpohjan lihaksia sekä vahvistumaan että rentoutumaan, jotta lantiopohjan lihakset tukisivat sopivasti mutta eivät olisi ylijännittyneitä. Harjoittelu helpottaa ponnistukseen liittyvää karkailua ja osa voi välttää leikkaushoidon harjoittelun avulla.

Tunnistamisharjoitus istuen tai seisten

  • Harjoittelun alussa on tärkeää tunnistaa lantionpohjan lihaksiston supistus. Harjoitukset voi tehdä aluksi selinmakuulla ja jatkaa sitten istuen tai seisten
    • Lihassupistuksen aikana muista hengittää, älä siis pidätä hengitystä.
  • Supista peräaukkoa, emätintä ja virtsaputkea sisään ja ylöspäin
    • Pidä supistus viiteen laskien ja rentoudu
    • Keskity tunnistamaan lihassupistus ja rentous vartalosi sisällä
    • Toista 5–8 kertaa.
    • Tee 2 sarjaa.
  • Testaa, osaatko supistaa oikeita lihaksia katkaisemalla virtsasuihkun kesken virtsauksen.
    • Kun virtsasuihku katkeaa, osaat supistaa lantionpohjan lihaksia.
    • Huomioi! Virtsasuihkun katkaisu on vain testi, ei harjoitus!

Lantionpohjan lihasten hallintaa parantavat harjoitteet

Jos lihasharjoittelussa on ongelmia?

  • Jos et osaa supistaa lantionpohjan lihaksia, sinulle voidaan ehdottaa lisätutkimuksia ja yksilöityä hoitoa
    • Terapeutin ja laitteiden antama palaute (biopalaute) ohjaa oikeisiin suoritustapoihin ja antavat tietoa edistymisestä.
    • Elektromyografia (EMG) mittaa lihasten aktiviteettia.
    • EMG:n perustuvia mittauslaitteita voidaan käyttää harjoittelun apuna sekä vastaanotolla että myös kotiharjoittelussa
  • Mikäli lihaksen hermotus on vaurioitunut, pieni sähkövirta voi aikaan saada lihaksen supistumisen.
  • Ohjattu harjoittelu perustuu terapeutin tekemään alkumittaukseen ja yksilöllisen harjoitusohjelman laadintaan.

Harjoittelun tulokset

  • Säännöllinen 2–6 kuukauden lihasharjoittelu vähentää karkaamisongelmia, parantaa elämänlaatua ja vaikuttaa positiivisesti seksuaalielämään.
  • Opittuasi oikeat supistusliikkeet, lihasten vahvistamista voi jatkaa loppu iän.
Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Lue lisää
KÄYPÄ HOITO -SUOSITUS Virtsankarkailu (naiset)
LINKKIEN TYYPIT JA VÄRIKOODIT
Kirjallisuusviite
Kuva
Linkki toiselle sivustolle
Lisätietoa
Näytönastekatsaus
PDF-tiedosto
PubMed-abstrakti
Taulukko