Takaisin Tulosta

Lasten ja nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön aloittamisen ehkäisy

Lisätietoa aiheesta
Hanna Ollila
5.3.2024
Taulukko 1. Muutosvaiheen huomioiva "Viiden A:n" malli (ks. lisätietoaineisto «Motivoivan keskustelun soveltaminen tupakoinnin lopettamisen tukena»2) lasten ja nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön arviointiin, ehkäisyyn ja hoitoon. Lainausmerkein ja kursiivein merkityt otteet keskustelusta ovat esimerkinomaisia ja tarkoitettu sovellettavaksi käytännön työssä. Suomennettu muokaten lähteestä Pbert ym. «Wiefferink CH, Peters L, Hoekstra F, ym. Clusterin...»12 ja lisätty kirjaamisohjeita.
KYSY (Ask)
  • "Käytätkö nykyisin jotakin tupakka- tai nikotiinituotetta?"
  • Kirjaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö rakenteisesti
Jos käyttää, mitä?
  • Savukkeita
  • Sähkötupakkaa tai vastaavaa tuotetta (esim. "vape")
  • Nuuskaa
  • Nikotiinipusseja
  • Sikareita tai pikkusikareita
  • Vesipiippua
  • Muuta, mitä?
Jos ei, onko…
  • Entuudestaan tupakoimaton?
  • Tupakoinnin lopettanut?

Vahvista
  • "Erittäin hyvä!"
  • Selvitä ja vahvista nuorelle henkilökohtaisesti tärkeitä syitä pysyä tupakoimattomana
  • Keskustelkaa siitä, kokeeko nuori joskus houkutusta tupakointiin ja jos kokee, niin pohtikaa keinoja houkutuksen ohittamiseksi.
  • Jatka seurantaa.
KEHOTA (Advise)
  • "Lääkärinäsi minusta on tärkeää, että lopetat tupakoinnin mahdollisimman pian." (vahva kehotus)
  • Perustele kehotustasi terveyshaitoilla ja lopettamisen hyödyillä, jotka ovat räätälöityjä nuoren terveys- ja elämäntilanteeseen (personointi).
  • "Uskon, että pystyt siihen. Sen täytyy olla sinun valintasi ja sinun täytyy olla valmis yrittämään." (voimaannuttava puhe)
ARVIOI (Assess)
  • "Miten tärkeää tupakoinnin lopettaminen on sinulle? (Miksi?)" (pyri saamaan esiin syitä lopettamiselle)
  • "Kuinka luottavainen olet siihen, että pystyt lopettamaan?"
  • "Haluaisitko yrittää lopettamista?"
  • Arvioi nuoren nikotiiniriippuvuus ja selvitä aiemmat lopetusyritykset.
ASSIST (Avusta)
Valmis lopettamaan
  • "Hienoa!"
  • "Oletko ajatellut jo sopivaa ajankohtaa?" (sopikaa lopettamispäivästä)
  • Arvioi tarvitaanko nikotiinikorvaushoito- tai vieroituslääkevalmisteita, huomioiden myös nuoren kyky sitoutua valmisteiden ohjeenmukaiseen käyttöön.
  • Anna keskeiset neuvot (lopeta kokonaan; kerro ystäville/perheelle lopettamisesta; hävitä tupakat ja tupakointivälineet; ota oppia mahdollisista aiemmista lopetusyrityksistä).
  • Ennakoikaa haasteet (esim. vieroitusoireet; kaverien tai perheen tupakointi), suunnitelkaa selviytymiskeinot.
  • "Haluaisin antaa mukaasi jotakin materiaalia." (Anna lopettamista käsittelevä esite tai vastaava materiaali).
  • Kerro paikallisista tukipalveluista sekä maksuttomasta neuvontapuhelimesta (0800 148 484), nettipalveluista (www.stumppi.fi «https://www.hengitysliitto.fi/elamanlaatu-ja-hyvinvointi/savuttomuus/»1, www.fressis.fi «https://www.fressis.fi/»2) tai muista tuntemistasi tukipalveluista (esim. puhelinsovellukset, kuten Erovirasto-sovellus).
Harkitsee lopettamista
  • Rohkaise: "Onpa hienoa, että mietit lopettamista!"
  • "Tässä olisi joitakin materiaaleja, joiden avulla voit valmistautua ja pääset eteenpäin, kun olet valmis yrittämään…"
  • Anna lopettamista käsittelevä esite tai vastaava materiaali.
  • Kerro paikallisista tukipalveluista sekä maksuttomasta neuvontapuhelimesta (0800 148 484), nettipalveluista (www.stumppi.fi «https://www.hengitysliitto.fi/elamanlaatu-ja-hyvinvointi/savuttomuus/»1, www.fressis.fi «https://www.fressis.fi/»2) tai muista tuntemistasi tukipalveluista (esim. puhelinsovellukset, kuten Erovirasto).
Ei ole valmis lopettamaan
  • "Toivottavasti mietit vielä, mistä keskustelimme."
  • Harkitse 5R-mallin mukaista motivoivaa keskustelua (ks. lisätietoaineisto «Keskustelu potilaan kanssa, joka ei ole nyt valmis lopettamaan tupakointia (5 R)»3) – Relevance/Tärkeys, Risks/Riskit, Rewards/Hyödyt, Roadblocks/Esteet, Repetition/Toisto).
  • Anna lopettamista käsittelevä esite tai vastaava materiaali.
  • "Kerro sitten, kun olet valmis lopettamaan. Voin auttaa sinua."
JÄRJESTÄ SEURANTA (Arrange)
  • "Voisinko olla sinuun yhteydessä __________________ (miten) viimeistään __________(milloin)?"
  • Myös niiden nuorten kanssa, jotka eivät ole valmiita lopettamaan, sovitaan esimerkiksi puhelinkontakti, jossa palataan aiempaan keskusteluun, annetaan tarpeen mukaan ohjausta ja sovitaan tarvittaessa uudesta seurannasta tai ohjauskäynnistä.
  • Jos tupakasta vieroitukseen on sovittu hoitoketju, voidaan kysyä esimerkiksi: "Meillä on tupakoinnin lopettamiseen erikoistunut ______________(kuka). Voisinko pyytää häntä olemaan sinuun yhteydessä _________________(miten) viimeistään __________(milloin)?"
  • Kirjaa keskustelu soveltuvilla toimenpidekoodeilla: IHA11 (TUTH/Nikotiini - Tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käytön strukturoitu kartoitus) ja IHA22 (INTH/Mininikotiini - Tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön mini-interventio)
  • Myöhempi vieroitusohjaus kirjataan toimenpidekoodilla IHA30 (Tupakasta vieroitus - Tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden hoito mini-interventiota laajemmalla interventiolla)

Kirjallisuutta

  1. Ollila H, Heloma A. Tupakointi. Teoksessa: Mäki P, Wikström K, Hakulinen-Viitanen T, Laatikainen T (toim.) Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Opas 14/2011. Helsinki, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
  2. Pbert L, Farber H, Horn K, ym. State-of-the-art office-based interventions to eliminate youth tobacco use: the past decade. Pediatrics 2015;135(4):734-47 «PMID: 25780075»PubMed
  3. Baxi R, Sharma M, Roseby R, ym. Family and carer smoking control programmes for reducing children's exposure to environmental tobacco smoke. Cochrane Database Syst Rev 2014;(3):CD001746 «PMID: 24671922»PubMed
  4. Thomas RE, McLellan J, Perera R. School-based programmes for preventing smoking. Cochrane Database Syst Rev 2013;2013(4):CD001293 «PMID: 23633306»PubMed
  5. Hefler M, Liberato SC, Thomas DP. Incentives for preventing smoking in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev 2017;6(6):CD008645 «PMID: 28585288»PubMed
  6. Isensee B, Hanewinkel R. Meta-analysis on the effects of the smoke-free class competition on smoking prevention in adolescents. Eur Addict Res 2012;18(3):110-5 «PMID: 22285973»PubMed
  7. Carson KV, Ameer F, Sayehmiri K, ym. Mass media interventions for preventing smoking in young people. Cochrane Database Syst Rev 2017;6(6):CD001006 «PMID: 28574573»PubMed
  8. Carson KV, Brinn MP, Labiszewski NA, ym. Community interventions for preventing smoking in young people. Cochrane Database Syst Rev 2011;(7):CD001291 «PMID: 21735383»PubMed
  9. Brownson RC, Haire-Joshu D, Luke DA. Shaping the context of health: a review of environmental and policy approaches in the prevention of chronic diseases. Annu Rev Public Health 2006;27():341-70 «PMID: 16533121»PubMed
  10. Schepis TS, Rao U. Epidemiology and etiology of adolescent smoking. Curr Opin Pediatr 2005;17(5):607-12 «PMID: 16160535»PubMed
  11. Stead LF, Lancaster T. Interventions for preventing tobacco sales to minors. Cochrane Database Syst Rev 2005;(1):CD001497 «PMID: 15674880»PubMed
  12. Wiefferink CH, Peters L, Hoekstra F, ym. Clustering of health-related behaviors and their determinants: possible consequences for school health interventions. Prev Sci 2006;7(2):127-49 «PMID: 16596470»PubMed