Tulosta

Keinoja, joilla voi itse vaikuttaa mielialaansa

Lisätietoa aiheesta
30.6.2014
Teija Kivekäs

Voit vaikuttaa omaan mielialaasi ja edistää masennuksesta toipumistasi:

Kohtuullisilla ja säännöllisillä elintavoilla

  • Pitämällä kiinni päivittäisistä rutiineista ja säännöllisestä vuorokausirytmistä.
  • Syömällä säännöllisesti ja tasaisesti monipuolista ruokaa joka päivä.
  • Liikkumalla säännöllisesti 2–3 kertaa viikossa. Etsimällä itselle sopivia, iloa ja hyvää mieltä tuottavia liikuntalajeja. Liikuntaa voi myös lisätä arkiaskareiden lomaan.
  • Nukkumalla säännöllisesti ja riittävästi. Unessa elimistön toimintakyky palautuu. Uni huoltaa myös aivojamme.
  • Välttämällä liiallista alkoholin käyttöä ja muita päihteitä. Alkoholi vaikuttaa kielteisesti mielialan tasapainoon, laukaisee ahdistusoireita ja huonontaa unenlaatua.
  • Välttämällä tupakointia tai pyrkimällä tupakoinnin lopettamiseen.

Stressinhallinnalla

  • Välttämällä tarpeetonta stressiä ja kuormitusta.
  • Hyväksymällä omat, tilapäisesti huonontuneet voimavarat.
  • Opettelemalla rentoutumismenetelmiä. Tietoisen tässä hetkessä läsnäolon opettelu (mindfulness) voi parantaa mielialaa ja helpottaa tunteiden säätelyä.
  • Huomioimalla omat vahvuudet, onnistumiset ja oman elämän myönteiset asiat.

Ongelmien pilkkomisella pieniksi osiksi

  • Laittamalla mieltä vaivaavat asiat tärkeysjärjestykseen.
  • Pilkkomalla ongelmalliset asiat pieniksi osiksi ja pyrkimällä ratkaisemaan niitä yksi kerrallaan.
  • Asettamalla itselle pieniä, realistisia tavoitteita
  • Välttämällä suurien elämään liittyvien ratkaisujen tekemistä masentuneena.

Vuorovaikutuksella muiden ihmisten kanssa

  • Tapaamalla muita ihmisiä.
  • Keskustelemalla omista tuntemuksista ja toiveista.
  • Lisäämällä kanssakäyntiä sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa viihtyy ja voimaantuu.
  • Rajaamalla sellaisten ihmisten tapaamista, jotka kuormittavat.

Mielekkäällä toiminnalla

  • Lisäämällä vähän kerrassaan mukavien, nautinnollisten asioiden tekemistä.
  • Palaamalla iloa ja mielihyvää tuottaneisiin harrastuksiin heti, kun voimavarat ovat elpyneet riittävästi.

Hoidosta huolehtimisella

  • Noudattamalla sovittuja hoito-ohjeita ja neuvottelemalla tarvittaessa muutoksista oman lääkärin kanssa.
Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Lue lisää
KÄYPÄ HOITO -SUOSITUS Depressio
LINKKIEN TYYPIT JA VÄRIKOODIT
Kirjallisuusviite
Kuva
Linkki toiselle sivustolle
Lisätietoa
Näytönastekatsaus
PDF-tiedosto
PubMed-abstrakti
Taulukko