Takaisin Tulosta

Kuntoutustehtäviä virtuaaliympäristössä

Käypä hoito -kuvat
Käypä hoito -työryhmä Aivoinfarkti ja TIA
27.9.2016
Kuva 1.

Kuntoutustehtäviä virtuaaliympäristössä.

Figure 2 in Cho ym. 2014. Two virtual rehabilitation tasks. (a) Visual feedback virtual environment (VFVE): a visible semi-transparent cylindercorresponding to the current position of affected hand as a visual feedback. (b) Proprioception feedback virtual environment (PFVE): a semi-transparent cylinder is visible initially but becomes invisible when the subject begins to move its hand intotarget position. Subjects estimate the target position by relying on their own proprioceptive feedback information.

Kaksi virtuaaliympäristön kuntoutustehtävää. a) Näköön perustuva palaute. Henkilö näkee kädessään sylinterin, joka tulee pöydän päällä tehdyn liikkeen avulla saattaa virtuaaliolohuoneessa olevan rahin päälle. Kun sylinteri on rahin päällä, se muuttuu väriltään punaiseksi. b) Proprioseptiikkaan eli asento- ja liikeaistiin perustuva palaute. Rahi on näkyvillä liikettä aloitettaessa, mutta kun henkilö lähtee liikuttamaan sylinteriä kädellään, se häviää tietokoneen näytöltä. Henkilö napsauttaa tietokoneen hiirtä terveellä kädellään, kun arvioi sylinterin olevan rahin päällä. Sylinteri vaihtuu väriltään punaiseksi, kun paikka on oikea.

Reprinted from Computer Methods and Programs in Biomedicine, Vol 113. Cho S, Ku J, Cho YK, Kim IY, Kang YJ, Jang DP, Kim SI. Development of virtual reality proprioceptive rehabilitation system for stroke patients. Figure 2, p.258-65, 2014, with permission from Elsevier