Takaisin Tulosta

ADHD:n eri tautiluokitusten mukaisten diagnostisten kriteerien vertailu

Lisätietoa aiheesta
Anita Puustjärvi
19.5.2025
Taulukko 1. ADHD:n diagnostiset kriteerit eri tautiluokituksien mukaan.
Tautiluokitus ICD-10, THL (2012): Psykiatrian luokituskäsikirja. Suomalaisen Tautiluokitus ICD-10:n psykiatriaan liittyvät diagnoosit. THL, 2012 «Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Psykiatrian luok...»1 ICD11, International Classification of Diseases Eleventh Revision (ICD-11). Geneva: World Health Organization; 2022. «The World Health Organization (WHO). International...»2
Huom! Virallista suomennosta ei vielä ole julkaistu
DSM-5, American Psychiatric Association (2013): Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5. painos «American Psychiatric Association. Diagnostic and S...»3
Diagnoosin perusedellytykset Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön diagnoosiin tarvitaan poikkeavaa keskittymiskyvyttömyyttä, yliaktiivisuutta ja levottomuutta, jotka ovat laaja-alaisia, useissa tilanteissa esiintyviä ja pitkäkestoisia ja jotka eivät johdu muista häiriöistä, kuten autismista tai mielialahäiriöistä. Essential (Required) Features:
A persistent pattern (e.g., at least 6 months) of inattention symptoms and/or a combination of hyperactivity and impulsivity symptoms that is outside the limits of normal variation expected for age and level of intellectual development. Symptoms vary according to chronological age and disorder severity.
A. Pitkäkestoinen toimintaa tai kehitystä häiritsevä tarkkaamattomuus tai yliaktiivisuus ja impulsiivisuus, joka ilmenee kohdan 1 tai 2 (tai molempien) mukaisesti:
Tarkkaavuuden häiriön määritelmä Vähintään 6 seuraavista oireista on kestänyt vähintään 6 kuukautta ja oireet ovat haitaksi ja lapsen kehitystasoon nähden poikkeavia: Several symptoms of inattention that are persistent, and sufficiently severe that they have a direct negative impact on academic, occupational, or social functioning.
Note: Inattention may not be evident when the individual is engaged in activities that provide intense stimulation and frequent rewards.
1.
Vähintään 6 seuraavista oireista on jatkunut vähintään 6 kuukauden ajan kehitystasoon nähden epäsopivina ja haitaten ihmissuhteita, opiskelua ja työtä.
Aikuisilla ja nuorilla (vähintään 17-vuotiailla) edellytetään vähintään 5 oireen täyttymistä.
Huomaa: Oireet eivät johdu ainoastaan uhmakkuudesta, vihamielisyydestä tai kyvyttömyydestä ymmärtää tehtäviä tai ohjeita.
Tarkkaavuuden häiriön oireet 1) Huomion kiinnittäminen riittävän hyvin yksityiskohtiin epäonnistuu usein tai potilas tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muissa tehtävissä.
2) Keskittyminen leikkeihin tai tehtäviin epäonnistuu usein.
3) Usein potilas ei näytä kuuntelevan, mitä hänelle puhutaan.
4) Ohjeiden noudattaminen ja koulu-, koti- tai työtehtävien valmiiksi tekeminen epäonnistuvat usein (ei johdu uhmakkaasta käytöksestä tai kyvyttömyydestä ymmärtää ohjeita).
5) Kyky järjestää tehtäviä ja toimintoja on usein huonontunut.
6) Usein potilas välttää tai kokee voimakkaan vastenmielisenä tehtävät, jotka vaativat psyykkisen ponnistelun ylläpitämistä, kuten esimerkiksi läksyt.
7) Potilas kadottaa usein esineitä, jotka ovat tärkeitä tietyissä tehtävissä ja toiminnoissa, kuten koulutavaroita, kyniä, kirjoja, leluja tai työkaluja.
8) Potilas häiriintyy usein helposti ulkopuolisista ärsykkeistä.
9) Potilas on usein muistamaton päivittäisissä toiminnoissa.
Symptoms are typically from the following clusters:
  • Difficulty sustaining attention to tasks that do not provide a high level of stimulation or reward or require sustained mental effort; lacking attention to detail; making careless mistakes in school or work assignments; not completing tasks.
  • Easily distracted by extraneous stimuli or thoughts not related to the task at hand; often does not seem to listen when spoken to directly; frequently appears to be daydreaming or to have mind elsewhere.
  • Loses things; is forgetful in daily activities; has difficulty remembering to complete upcoming daily tasks or activities; difficulty planning, managing and organizing schoolwork, tasks and other activities.
  1. Jättää usein huomiotta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muussa toiminnassa (esim. ei huomaa yksityiskohtia, työ on huolimatonta).
  2. Usein toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin tai leikkeihin (esim. ei jaksa seurata opetusta tai keskusteluja, ei jaksa lukea kovin pitkään).
  3. Vaikuttaa usein siltä, ettei kuuntele edes suoraan puhuteltaessa (esim. ajatukset tuntuvat olevan muualla, vaikkei ympäristössä olisi mitään häiriötekijää).
  4. Jättää usein seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- tai työtehtäviään valmiiksi (esim. aloittaa tehtävän, mutta toiminnan ajatus katoaa ja harhautuu herkästi tekemään muuta).
  5. Usein toistuvia vaikeuksia tehtävien ja toimien järjestämisessä (vaikeuksia suorittaa moniosaisia tehtäviä mielekkäässä järjestyksessä, vaikeuksia pitää tavarat järjestyksessä, toimii epäjärjestelmällisesti, puutteellinen ajanhallinta, ei saa tehtäviä valmiiksi ajoissa).
  6. Usein välttelee, inhoaa tai on haluton suorittamaan tehtäviä, jotka vaativat pitkäkestoista henkistä ponnistelua (esim. koulu- tai kotitehtävät; nuorilla ja aikuisilla raporttien kirjoittaminen, kaavakkeiden täyttäminen, pitkähköjen asiakirjojen läpikäyminen).
  7. Kadottaa usein tehtävissä tai toimissa tarvittavia esineitä (esim. koulutarvikkeet, kynät, kirjat, työkalut, lompakko, avaimet, muistiinpanot, silmälasit, matkapuhelin).
  8. Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä (nuorilla ja aikuisilla voi ilmetä myös harhautumisena omiin ajatuksiin).
  9. Unohtaa usein asioita päivittäisissä toiminnoissa (esim. unohtaa kotityöt, hoidettavat asiat; nuorilla ja aikuisilla sovitut puhelut, tapaamiset, laskujen maksaminen).
Yliaktiivisuuden ja impulsiivisuuden määritelmä Vähintään 3 seuraavista yliaktiivisuusoireista (oireväittämät 1–5) on kestänyt vähintään 6 kuukautta ja oireet ovat haitaksi ja lapsen kehitystasoon nähden poikkeavia:
Impulsiivisuus: Vähintään 3 seuraavista impulsiivisuusoireista (oireväittämät 6–9) on kestänyt vähintään 6 kuukautta ja oireet ovat haitaksi ja lapsen kehitystasoon nähden poikkeavia:
Several symptoms of hyperactivity/impulsivity that are persistent, and sufficiently severe that they have a direct negative impact on academic, occupational, or social functioning. Hyperactivity refers to excessive motor activity and difficulties with remaining still, most evident in structured situations that require behavioural self-control. Impulsivity is a tendency to act in response to immediate stimuli, without deliberation or consideration of the risks and consequences.
These tend to be most evident in structured situations that require behavioural self-control.
2.
Vähintään 6 seuraavista oireista on jatkunut vähintään 6 kuukauden ajan kehitystasoon nähden epäsopivina ja haitaten ihmissuhteita, opiskelua ja työtä.
Aikuisilla ja nuorilla (vähintään 17-vuotiailla) edellytetään vähintään 5 oireen täyttymistä.
Huomaa: oireet eivät johdu ainoastaan uhmakkuudesta, vihamielisyydestä tai kyvyttömyydestä ymmärtää tehtäviä tai ohjeita.
Yliaktiivisuuden ja impulsiivisuuden oireet 1) Potilas liikuttelee usein levottomasti käsiään tai jalkojaan tai vääntelehtii tuolillaan.
2) Potilas lähtee usein liikkeelle luokassa tai muualla tilanteissa, missä edellytetään paikalla pysymistä.
3) Potilas juoksentelee tai kiipeilee usein tilanteissa, missä se ei kuulu asiaan (nuorilla tai aikuisilla voi esiintyä pelkkänä levottomuuden tunteena).
4) Potilas on usein liiallisen äänekäs leikkiessään tai ei onnistu paneutumaan hiljaa harrastuksiin.
5) Potilas on motorisesti jatkuvasti liian aktiivinen eikä aktiivisuus oleellisesti muutu sosiaalisen ympäristön mukaan tai ulkoisista vaatimuksista.
G3. Impulsiivisuus:
1) Potilas vastaa usein jo ennen kuin kysymykset ovat valmiita ja estää vastauksellaan toisten tekemiä kysymyksiä.
2) Potilas ei usein jaksa seistä jonossa tai odottaa vuoroaan peleissä tai ryhmissä.
3) Potilas keskeyttää usein toiset tai on tunkeileva (esimerkiksi tunkeutuu toisten keskusteluihin ja peleihin).
4) Potilas puhuu usein liian paljon ottamatta huomioon tilanteen vaatimaa pidättyväisyyttä.
Symptoms are typically from the following clusters:
  • Excessive motor activity; leaves seat when expected to sit still; often runs about; has difficulty sitting still without fidgeting (younger children); feelings of physical restlessness, a sense of discomfort with being quiet or sitting still (adolescents and adults).
  • Difficulty engaging in activities quietly; talks too much.
  • Blurts out answers in school, comments at work; difficulty waiting turn in conversation, games, or activities; interrupts or intrudes on others conversations or games.
  • A tendency to act in response to immediate stimuli without deliberation or consideration of risks and consequences (e.g., engaging in behaviours with potential for physical injury; impulsive decisions; reckless driving)
  1. Liikuttelee usein hermostuneesti käsiään tai jalkojaan tai kiemurtelee istuessaan.
  2. Lähtee usein liikkeelle tilanteissa, joissa edellytetään paikallaan istumista (esim. lähtee paikaltaan luokkahuoneessa, toimistossa/työpaikalla tai muissa tilanteissa, joissa tulisi pysyä paikallaan)
  3. Usein juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa sellainen ei ole soveliasta (nuorilla tai aikuisilla voi rajoittua levottomuuden tunteisiin).
  4. Usein toistuvia vaikeuksia leikkiä tai harrastaa mitään rauhallisesti.
  5. On usein "jatkuvasti menossa" tai "käy kuin kone" (esim. kokee olonsa epämukavaksi tai ei pysty olemaan paikoillaan kovin pitkää esimerkiksi ravintoloissa tai kokouksissa; voi vaikuttaa muiden mielestä levottomalta tai vaikealta seurata).
  6. Puhuu usein ylettömästi.
  7. Vastailee usein kysymyksiin ennen kuin ne on ehditty kunnolla esittää (esim. täydentää toisten lauseita; ei malta odottaa vuoroaan keskusteluissa).
  8. Usein toistuvia vaikeuksia odottaa vuoroaan (esim. jonottaessa).
  9. Usein keskeyttää toiset tai on tunkeileva toisia kohtaan (esim. tuppautuu mukaan keskusteluihin, peleihin tai leikkeihin; voi alkaa käyttää toisen tavaroita kysymättä lupaa; nuorilla tai aikuisilla voi tarkoittaa tuppautumista muiden toimiin tai tehtäviin).
Alkamisikä G4. Häiriö alkaa viimeistään 7 vuoden iässä. There is evidence of significant inattention and/or hyperactivity-impulsivity symptoms prior to age 12, typically by early to mid-childhood, though some individuals may first come to clinical attention later. B. Useita tarkkaamattomuus- tai yliaktiivisuus-impulsiivisuusoireita on esiintynyt ennen 12 vuoden ikää.
Laaja-alaisuus Diagnostisten kriteerien tulee täyttyä useammassa kuin yhdessä tilanteessa, esimerkiksi tarkkaamattomuutta ja hyperaktiivisuutta tulee esiintyä sekä kotona että koulussa tai sekä koulussa että esimerkiksi vastaanotolla. In order for a diagnosis to be made, manifestations of inattention and/or hyperactivity-impulsivity must be evident across multiple situations or settings (e.g., home, school, work, with friends or relatives), but are likely to vary according to the structure and demands of the setting. C. Useita tarkkaamattomuus- tai yliaktiivisuus-impulsiivisuusoireita esiintyy vähintään 2 elämänalueella (esim. kotona, koulussa tai töissä; ystävien tai sukulaisten kanssa; harrastuksissa).
Oireiden aiheuttama haitta G6. Kohtien G1–G3 oireet aiheuttavat kliinisesti merkittävää ahdistusta tai sosiaalisten, opintoihin liittyvien tai ammatillisten toimintojen heikkenemistä. The diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder requires that these symptoms be persistent across time, pervasive across situations, significantly out of keeping with developmental level, and have a direct negative impact on academic, occupational, or social functioning. D. On selvää näyttöä siitä, että oireet häiritsevät tai heikentävät sosiaalista toimintakykyä tai opiskelu- tai työkykyä.
Poissulkukriteerit G7. Ei ole diagnosoitavissa seuraavia sairauksia:
  • Maaninen jakso (F30)
  • Depressiivinen jakso (F32)-
  • Ahdistuneisuushäiriöt (F41)-
  • Laaja-alaiset kehityshäiriöt (F84)
Symptoms are not better accounted for by another mental (e.g., an Anxiety or Fear-Related Disorder, a Neurocognitive Disorder such as Delirium), behavioural, or neurodevelopmental disorder and are not due to the effect of a substance (e.g., cocaine) or medication (e.g., bronchodilators, thyroid replacement medication), including withdrawal effects. E. Oireita ei ilmene ainoastaan skitsofrenian tai muun psykoottisen häiriön aikana eivätkä ne selity paremmin muulla mielenterveyden häiriöllä (esim. mielialahäiriö, ahdistuneisuushäiriö, dissosiatiivinen häiriö, persoonallisuushäiriö, päihtymystila tai päihteen vieroitusoireet).
Esiintymismuodot Lapsilla esiintyy häiriöitä, jotka melkein täyttävät hyperkineettisten häiriöiden kriteerit:
1) Lapsen oireet täyttävät kriteerit lukuun ottamatta hyperaktiivisuutta tai impulsiivisuutta. Tällöin lapsen häiriö on tarkkaavuuden puute.
2) Lapsen oireet täyttävät kriteerit lukuun ottamatta tarkkaavuuden poikkeavuutta. Tällöin lapsella on aktiivisuuden häiriö.
3) Lapsen oireet täyttävät kriteerit vain yhdentyyppisissä tilanteissa, esim. lapsella on kotispesifi häiriö tai luokkahuonespesifi häiriö. Näitä häiriöitä ei ole vielä sisällytetty pääryhmään, koska niistä ei ole riittävää empiiristä näyttöä. Lisäksi näillä lapsilla on usein edellä mainittujen raja-alueiden häiriöiden kanssa samanaikaisesti muita diagnosoitavia häiriöitä (esim. uhmakkuushäiriö F91.3).
6A05.0 Attention Deficit Hyperactivity Disorder, predominantly inattentive presentation
All diagnostic requirements for Attention Deficit Hyperactivity Disorder are met and inattentive symptoms predominate.
(An exclusively inattentive presentation may occur. There is no hyperactivity and the presentation is characterized by daydreaming, mind-wandering, and a lack of focus. These children are sometimes referred to as exhibiting a restrictive inattentive pattern of symptoms or sluggish cognitive tempo.)
6A05.1 Attention Deficit Hyperactivity Disorder, predominantly hyperactive-impulsive presentation: All diagnostic requirements for Attention Deficit Hyperactivity Disorder are met and symptoms of hyperactivity-impulsivity predominate.
6A05.2 Attention Deficit Hyperactivity Disorder, combined presentation: All diagnostic requirements for Attention Deficit Hyperactivity Disorder are met and both hyperactive-impulsive and inattentive symptoms are clinically significant aspects of the current clinical presentation, with neither clearly predominating.
314.01 (F90.2) Yhdistetty esiintymismuoto: Jos sekä A1 (tarkkaamattomuus) että A2 (yliaktiivisuus-impulsiivisuus) ovat täyttyneet viimeisten kuuden kuukauden aikana.
314.00 (F90.0) Pääasiassa tarkkaamaton esiintymismuoto: Jos A1 (tarkkaamattomuus) on täyttynyt, mutta A2 (yliaktiivisuus-impulsiivisuus) ei ole täyttynyt viimeisten kuuden kuukauden aikana.
314.01 (F90.1) Pääasiassa yliaktiivinen tai impulsiivinen esiintymismuoto: Jos A2 (yliaktiivisuus-impulsiivisuus) on täyttynyt mutta A1 (tarkkaamattomuus) ei ole täyttynyt viimeisten kuuden kuukauden aikana.
Muut määritelmät Määritä onko:
Osittaisessa remissiovaiheessa:
Häiriön kriteerit ovat täyttyneet aiemmin, mutta eivät enää viimeisten 6 kuukauden aikana. Oireet heikentävät kuitenkin edelleen sosiaalista toimintakykyä tai opiskelu- tai työkykyä.
Määritä nykyinen vaikeusaste:
Lievä: Oireita on diagnoosin asettamiseksi tarvittava määrä tai vähän enemmän ja oireet heikentävät työkykyä tai sosiaalista toimintakykyä vain vähäisessä määrin.
Kohtalainen: Oireiden lukumäärä tai toimintakyvyn heikentyminen ovat "lievän" ja "vaikea-asteisen" välissä.
Vaikea-asteinen: Oireita on selvästi enemmän kuin diagnoosin asettamiseksi tarvitaan, tai useat oireista ovat erityisen vaikea-asteisia, tai oireet heikentävät huomattavasti työkykyä tai sosiaalista toimintakykyä.

Kirjallisuutta

  1. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Psykiatrian luokituskäsikirja. Suomalaisen tautiluokitus ICD-10:n psykiatriaan liittyvät diagnoosit. Luokitukset, termistöt ja tilasto-ohjeet 1/2012, toinen painos. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2012. http://www.terveysportti.fi/terveysportti/icd10.koti «http://www.terveysportti.fi/terveysportti/icd10.koti»1
  2. The World Health Organization (WHO). International Classification of Diseases Eleventh Revision (ICD-11). Geneva: World Health Organization; 2022.
  3. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-V. 5. painos. Washington, D.C. 2013. DSM-5 Diagnostiset kriteerit. Desk Reference. Psykiatrian tutkimussäätiö ja Suomen Psykiatriyhdistys.