Takaisin Tulosta

ADHD-oireisiin vaikuttavat ympäristö- ja motivaatiotekijät

Lisätietoa aiheesta
Anita Puustjärvi ja Leena Pihlakoski
19.5.2025
Taulukko 1. ADHD-oireisiin vaikuttavat ympäristö- ja motivaatiotekijät.
Oireita voimistavia Toimintakykyä tukevia
Ympäristö
  • runsaat ärsykkeet: äänet, tuoksut, visuaaliset ärsykkeet
  • suuri ihmisryhmä
  • avoin työskentelytila, kaikuminen
  • jatkuvat keskeytykset
  • väärä lämpötila (kuuma, kylmä), huono ilmanvaihto
  • sopiva ärsyketaso (esimerkiksi häiritsemätön taustaääni)
  • pieni ryhmä, kahdenkeskinen työskentely
  • rauhallinen ympäristö, tekemiseen soveltuva ympäristö
  • mahdollisuus keskeytyksettömään työskentelyyn
Vireystilaan vaikuttavat tekijät
  • unenpuute, väsymys,
  • nälkä, jano
  • liikkumattomuus, odotus paikallaan olemisesta
  • voimakas tunnetila (jännitys, odottaminen, hämmennys, ahdistus)
  • riittävä lepo ja ravitsemus,
  • (lihasvoimaa vaativa) liikunta ennen paikallaanoloa vaativaa tekemistä
  • hyvä ennakointi, tunnetilan säätelyä tukeva ilmapiiri
Tekemisen rakenteeseen liittyvät tekijät
  • vapaamuotoinen tilanne
  • monimutkaiset ja monitulkintaiset ohjeet
  • epäselvät toimintaodotukset
  • yleiset, koko ryhmää koskevat ohjeet
  • viiveellä tuleva palaute tai palautteen puute
  • monen samankaltaisen asian samanaikainen tekeminen (esimerkiksi videon katsominen ja viestien lukeminen samalla)
  • jäsennetty, strukturoitu tilanne
  • lyhyet, selkeät ohjeet
  • työskentelytavoitteiden ja käyttäytymisodotusten kertominen ennakoivasti
  • yksilöllinen ohjaus
  • välitön kannustava palaute
  • tehtävien aikataulutus ja seuranta
  • keskittyminen yhteen älyllistä ponnistelua tai huomion kohdentamista vaativaan tekemiseen kerrallaan
  • liikettä sisältävän tekemisen yhdistäminen keskittymistä vaativaan tekemiseen (käveleminen, piirtäminen, sormeiltava esine)
Motivaatioon vaikuttavat tekijät
  • pitkäkestoinen ponnistelu
  • suuret urakkaluonteiset tehtävät
  • toistuva, tylsäksi koettu tekeminen
  • liian vaativaksi koettu tekeminen
  • epäonnistuminen aiemmin vastaavassa tilanteessa
  • epämiellyttävä tilanne
  • sopivasti tauotettu, lyhyisiin jaksoihin jakautuva tekeminen, mahdollisuus lepohetkeen
  • tehtävien aikatauluttaminen
  • uteliaisuuden tai mielenkiinnon herättävä tehtävä
  • välitön palkkio (esimerkiksi tarra, tehtävän merkitseminen tehdyksi jne.)
  • sopivasti osaamista ja ponnistelua vaativa tehtävä
  • onnistumista tukeva ohjaus
  • tekemistä tukevat olosuhteet ja ilmapiiri

Kirjallisuutta

  1. Coghill D, Banaschewski T, Cortese S, ym. The management of ADHD in children and adolescents: bringing evidence to the clinic: perspective from the European ADHD Guidelines Group (EAGG). Eur Child Adolesc Psychiatry 2023;32(8):1337-1361 «PMID: 34677682»PubMed
  2. Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder., Steering Committee on Quality Improvement and Management., Wolraich M ym. ADHD: clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Pediatrics 2011;128:1007-22 «PMID: 22003063»PubMed
  3. ADHD-käsikirja (toim. Berggren ja Hämäläinen), PS-kustannus 2018
  4. Aro T, Närhi V. KUMMI 2. Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas koululuokassa. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti 2003