Takaisin Tulosta

ADHD:n oireet nuoruusikäisillä

Lisätietoa aiheesta
Maria Sumia ja Silja Kosola
19.5.2025

Nuoruusikäiseen kohdistuvat ympäristön vaatimukset käyttäytymisen, suunnitelmallisuuden ja vastuunoton osalta lisääntyvät verrattuna lapsuusikään. Murrosikään kuuluu normatiivisesti käyttäytymistä, joka voi muistuttaa ADHD-oireita, mutta on luonteeltaan pääosin lievempää ja lyhytkestoisempaa, kuten hajamielisyyttä, omiin ajatuksiin vaipumista, odottamisen vaikeutta, nopeita, voimakkaitakin tunnereaktioita ja impulsiivista tapaa toimia. ADHD on elämänmittainen kehityksellinen häiriö, jonka oireet tyypillisesti esiintyvät kaikissa tilanteissa, vaikka ne eivät näkyisi ulospäin «American Psychiatric Association. Diagnostic and S...»1.

Nuoruudessa ADHD:n oirekuva usein muuttuu. Motorisia ylivilkkausoireita ilmenee vähemmän, ja tarkkaamattomuusoireet ovat keskeisiä «Brahmbhatt K, Hilty DM, Hah M, ym. Diagnosis and T...»2, «Chan E, Fogler JM, Hammerness PG. Treatment of Att...»3. Nuoren itsensä on usein vaikeaa tunnistaa ADHD-oireitaan. Osa nuorista saattaa aliarvioida ADHD-oireitaan ja yliarvioida kykyään selviytyä arjen toiminnoissa, mutta osa nuorista voi tulkita nuoruusikään kuuluvat oireensa ADHD:n aiheuttamiksi «Smith BH, Pelham WE, Gnagy E, ym. The reliability,...»4, «Xu G, Strathearn L, Liu B, ym. Twenty-Year Trends ...»5. Viime vuosina tarkkaamattomuusoireet ovat voineet lisääntyä myös digitaalisen teknologian yleistymisen myötä «Ra CK, Cho J, Stone MD, ym. Association of Digital...»6.

Tarkkaamattomuusoireet ovat yleensä vallitsevia ja tulevat esille varsinkin koulutyössä, mutta myös kotona ja harrastuksissa.

  • Tarkkaavuuden ylläpitäminen esimerkiksi opettajaa kuunnellessa tai oppikirjan tekstiä lukiessa on vaikeaa, keskittyminen katkeilee ja huomio kiinnittyy toistuvasti ympäristöön tai ajatukset karkaavat omille teilleen.
  • Keskusteluissa toisten kuunteleminen on hankalaa ja keskustelun aihe saattaa unohtua kesken kaiken.
  • Tavaroiden hukkaaminen ja huolimattomuusvirheiden tekeminen ovat tavallisia. Päivittäisessä käytössä olevat tavarat katoavat herkästi, kun ne lasketaan jonnekin käsistä.

Motoriset ylivilkkausoireet vähenevät usein nuoruuden aikana, mutta seuraavat ovat tyypillisiä.

  • Paikallaan oleminen ja etenkin raajojen pitäminen paikoillaan voi olla vaikeaa. Nuori voi lähteä liikkeelle kesken oppitunnin.
  • Nuori voi näperrellä kirjoitusvälineitä tai muita pikkuesineitä käsissään ja rummutella sormillaan.
  • Ylivilkkaus voi ilmetä sisäisenä levottomuutena ja rauhattomuuden tunteena.
  • Impulsiivisuusoireet voivat ilmetä sosiaalisissa tilanteissa tai riskikäyttäytymisenä.
    • Tyypillisesti toimitaan ennen kuin ajatellaan seurauksia.
    • Odottaminen on vaikeaa.
    • Nuori ei kuuntele ohjeita tai vastaa kysymyksiin jo ennen kuin on kuunnellut niitä loppuun.
    • Mieli voi muuttua yhtäkkiä kesken tekemisen tai harrastuksen, kun kiinnostus lakkaa tai muuta kiinnostavampaa ilmenee.
  • Liiallinen puhuminen, äänekkyys, toisten keskeyttäminen ja tilanteeseen ja aiheeseen sopimattomat kommentit häiritsevät keskustelua.

Tunnesäätelyn vaikeudet

  • Emotionaalinen reaktiivisuus ja tunteiden säätelyn vaikeudet ovat usein keskeisiä ADHD-oireita nuoruudessa «Faraone SV, Rostain AL, Blader J, ym. Practitioner...»7.
  • Tunnetilat voivat vaihdella nopeasti ääripäästä toiseen.
  • Haetaan voimakkaita tunne-elämyksiä esimerkiksi pelimaailmassa tai harrastuksissa.
  • Tunnesäätelyn vaikeudet johtavat usein ristiriitoihin ihmissuhteissa. Sosiaalisissa vuorovaikutussuhteissa vaikeuksia voivat aiheuttaa kärsimättömyys muita kohtaan, ärtymistaipumus ja reagoiminen tunteella pieniinkin ristiriitoihin.
  • Nopeaa ja palkitsevaa tyydytystä tuottavat toiminnot ja käyttäytyminen voivat johtaa vaikeuksiin ja riskinottoon esimerkiksi liikenteessä, seurustelu- ja kaverisuhteissa ja päihteiden käytössä.

Toiminnanohjauksen vaikeudet

  • Tehtävien suunnitteleminen, aloittaminen ja loppuun vieminen sovitussa aikataulussa voi olla ylivoimaista.
  • Motivoituminen ponnistelua vaativiin tehtäviin on heikkoa ja kuormittuminen herkkää, vaikka nuorta kiinnostaviin asioihin keskittyminen voi onnistua.

Nuoret, jotka raportoivat runsasta älylaitteiden ja etenkin sosiaalisen median käyttöä, raportoivat myös enemmän ADHD-oireita «Ra CK, Cho J, Stone MD, ym. Association of Digital...»6, «Zheng F, Gao P, He M, ym. Association between mobi...»8, «Boer M, Stevens G, Finkenauer C, ym. Attention Def...»9. Nuorille, joilla on ADHD-oireita, voi herkemmin kehittyä ongelmallista, addiktiotyyppistä digitaalisen median käyttöä «Thorell LB, Burén J, Ström Wiman J, ym. Longitudin...»10. Ongelmallinen digitaalisen median käyttö voi liittyä ADHD-oireiden pahenemiseen ajan kuluessa «Boer M, Stevens G, Finkenauer C, ym. Attention Def...»9, «Thorell LB, Burén J, Ström Wiman J, ym. Longitudin...»10.

Monet psykiatriset samanaikaissairaudet alkavat nuoruusiässä ja voivat vaikeuttaa ADHD-oireiden tunnistamista sekä heikentää myös selviytymistä ADHD-oireista «Paus T, Keshavan M, Giedd JN. Why do many psychiat...»11. Muut psykiatriset sairaudet on otettava huomioon erotusdiagnostiikassa.

Kirjallisuutta

  1. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth edition DSM-5. American Psychiatric Publishing, Washington DC, 2013
  2. Brahmbhatt K, Hilty DM, Hah M, ym. Diagnosis and Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder During Adolescence in the Primary Care Setting: A Concise Review. J Adolesc Health 2016;59(2):135-43 «PMID: 27209327»PubMed
  3. Chan E, Fogler JM, Hammerness PG. Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents: A Systematic Review. JAMA 2016;315(18):1997-2008 «PMID: 27163988»PubMed
  4. Smith BH, Pelham WE, Gnagy E, ym. The reliability, validity, and unique contributions of self-report by adolescents receiving treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder. J Consult Clin Psychol 2000;68(3):489-499 «PMID: 10883565»PubMed
  5. Xu G, Strathearn L, Liu B, ym. Twenty-Year Trends in Diagnosed Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Among US Children and Adolescents, 1997-2016. JAMA Netw Open 2018;1(4):e181471 «PMID: 30646132»PubMed
  6. Ra CK, Cho J, Stone MD, ym. Association of Digital Media Use With Subsequent Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Among Adolescents. JAMA 2018;320(3):255-263 «PMID: 30027248»PubMed
  7. Faraone SV, Rostain AL, Blader J, ym. Practitioner Review: Emotional dysregulation in attention-deficit/hyperactivity disorder - implications for clinical recognition and intervention. J Child Psychol Psychiatry 2019;60(2):133-150 «PMID: 29624671»PubMed
  8. Zheng F, Gao P, He M, ym. Association between mobile phone use and inattention in 7102 Chinese adolescents: a population-based cross-sectional study. BMC Public Health 2014;14():1022 «PMID: 25273315»PubMed
  9. Boer M, Stevens G, Finkenauer C, ym. Attention Deficit Hyperactivity Disorder-Symptoms, Social Media Use Intensity, and Social Media Use Problems in Adolescents: Investigating Directionality. Child Dev 2020;91(4):e853-e865 «PMID: 31654398»PubMed
  10. Thorell LB, Burén J, Ström Wiman J, ym. Longitudinal associations between digital media use and ADHD symptoms in children and adolescents: a systematic literature review. Eur Child Adolesc Psychiatry 2024;33(8):2503-2526 «PMID: 36562860»PubMed
  11. Paus T, Keshavan M, Giedd JN. Why do many psychiatric disorders emerge during adolescence? Nat Rev Neurosci 2008;9(12):947-57 «PMID: 19002191»PubMed