Varhaiskasvatuksessa lapsen kehitystä ja oppimista tuetaan lapsen tarpeiden edellyttämällä
tavalla. Lapsen kannalta on tärkeää, että tuki muodostaa johdonmukaisen jatkumon varhaiskasvatuksen
aikana sekä lapsen aloittaessa esiopetuksen. Lapsen tarvitsema tuki kirjataan päiväkodissa
tai perhepäivähoidossa olevan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. «http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf»1
Kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa käytetään perusopetuslain mukaisesta oppimisen
ja koulunkäynnin tuesta esiopetukseen paremmin sopivaa nimitystä kasvun ja oppimisen
tuki, mutta esiopetukseen osallistuvat lapset kuuluvat perusopetuslain mukaisen kasvun
ja oppimisen tuen piiriin.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perusopetuksessa
Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen
ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen
ajan.
Muut oppimisen ja koulunkäynnin tuen palvelut
Valteri «https://www.valteri.fi/»5 on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva valtakunnallinen oppimis- ja ohjauskeskus,
joka tukee lähikouluperiaatteen toteutumista tarjoamalla monipuolisia palveluja oppimisen
ja koulunkäynnin tuen tarpeisiin.
Myös jotkut paikalliset erityiskoulut toimivat resurssikeskuksina. Ne tarjoavat opetusta
omille oppilailleen sekä ohjaus- ja tukipalveluja lähikoulujen opettajille.
Ohjaus ja erityinen tuki ammatillisessa koulutuksessa
Oppimisvaikeudet ja kielelliset vaikeudet on huomioitava myös toisen asteen koulutuksessa.
Toisen asteen opiskelun tueksi ennen peruskoulun päättymistä tehdään oppilas- ja opiskelijahuoltolain
mukaisesti jatko-opiskelusuunnitelma «http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287»6. Osalla laajoja tukitoimia tarvitsevista on oikeus Kelan myöntämään nuoren kuntoutusrahaan.
Opiskelijalla on oikea saada ohjausta ja tukea opintoihinsa. Opiskelija tarvitsee
ohjausta erityisesti koulutuksen nivelkohdissa siirtyessään koulutusasteelta toiselle.
Opiskelijalla on oikeus erityiseen tukeen, jos hän tarvitsee tukea opintoihinsa oppimisvaikeuksien,
vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi.
Vaativan erityisen koulutustehtävän saaneet koulutuksen järjestäjät voivat järjestää
koulutusta niille opiskelijoille, joilla on vaikeita oppimisvaikeuksia tai vaikea
vamma tai sairaus, jonka vuoksi opiskelija tarvitsee laaja-alaista ja monipuolista
tukea.
Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma
(HOKS), johon kirjataan osaamisen hankkimisen ajoitus ja tavat, tarvittava ohjaus
ja tuki sekä opiskelijan henkilökohtainen urasuunnitelma.
Oppimisen ja opiskelun tuki lukiokoulutuksessa
Oppimisen ja opiskelun tuen tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen suorittamisessa.
Opetussuunnitelmassa määritellään, miten opiskelijoiden tukitoimien tarve arvioidaan,
ja miten tuki suunnitellaan ja järjestetään.
Opiskelijan tarvetta erityisjärjestelyihin ylioppilastutkinnon kokeissa arvioidaan
hänen lukioaikana tarvitsemansa ja saamansa tuen pohjalta. Häntä ohjataan tarvittavien
lausuntojen hankkimisessa sekä sovitaan yhteistyöstä opiskelijan tarvitsemien erityisjärjestelyjen
kokeilemiseksi ja harjoittelemiseksi.