Takaisin Tulosta

Autismikirjon piirteitä lapsilla ja nuorilla

Lisätietoa aiheesta
Marie Korhonen
23.1.2023

Mahdolliseen autismiin viittaavia piirteitä lapsilla ja nuorilla. On huomioitava, että alla luetellut piirteet voivat liittyä myös muihin kuin autismikirjon häiriöön, eikä yksinomaan niiden perusteella saa asettaa diagnoosia.

Ks. lisätietoa «Autism spectrum disorder in under 19s: recognition...»1, «Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice g...»2, «National Center on Birth Defects and Developmental...»3

Alle 2-vuotias

  • välttelee tai ei ylläpidä katsekontaktia
  • ei ilmaise kasvonilmeillään tunnetiloja, kuten iloinen, surullinen, vihainen tai yllättynyt, 9 kuukauden ikään mennessä
  • poikkeavan niukka jokeltelu
  • ei reagoi nimeensä 12 kuukauden ikään mennessä
  • käyttää niukasti tai ei lainkaan eleitä, kuten vilkuttaminen, 12 kuukauden ikään mennessä
  • ei jäljittele toimintoja 12 kuukauden ikään mennessä
  • ei leiki yksinkertaisia vuorovaikutusleikkejä 12 kuukauden ikään mennessä
  • ei jaa kiinnostuksen kohteitaan, kuten esineitä, 15 kuukauden ikään mennessä
  • ei osoita esineitä tai asioita, joista on kiinnostunut, 18 kuukauden ikään mennessä
  • ei yhtään sanaa 18 kuukauden ikään mennessä
  • ei 2-sanaisia spontaaneja ilmauksia 24 kuukauden ikään mennessä
  • ei huomaa tai reagoi, jos muut itkevät tai satuttavat itseään, 24 kuukauden ikään mennessä

Alle kouluikäinen

Puhuttu kieli

  • kielellinen viiveisyys
  • taantuma puheessa tai puheen loppuminen
  • puheessa saattaa olla poikkeavaa
    • oma ääntely, joka ei ole puhetta
    • omintakeinen tai lattea intonaatio
    • toistuva puheen toistaminen (kaikupuhe)
  • kutsuu itseään etunimellään tai persoonapronomineilla sinä tai hän yli 3-vuotiaana
  • vähentynyt tai niukka kielen käyttäminen kommunikaatioon, esimerkiksi käyttää vain yksittäisiä sanoja, vaikka osaa puhua lauseita

Sosiaalinen vastavuoroisuus

  • ei reagoi tai reagoi viiveellä omaan nimeen, huolimatta siitä, että kuulee normaalisti
  • vähentynyt tai puuttuva vaste sosiaaliseen hymyyn
  • vähentynyt tai puuttuva vaste muiden ihmisten kasvonilmeisiin tai tunteisiin
  • poikkeavan negatiivinen reagointi toisten pyyntöihin (vaatimuksia välttelevä käytös)
  • torjuu vanhempien tai huoltajien halaukset, mutta saattaa halata itse

Sosiaalinen vuorovaikutus

  • heikentynyt kyky ymmärtää sopivaa etäisyyttä toisiin tai poikkeavan voimakas reagointi toisten tullessa liian lähelle
  • niukka tai olematon kiinnostus sosiaaliseen vuorovaikutukseen toisten kanssa, mukaan lukien ikätoverit. Saattaa torjua muita. Mikäli kiinnostunut muista, saattaa lähestyä sopimattomilla tavoilla, kuten aggressiivisesti tai tunkeilevasti.
  • heikentynyt tai puuttuva kyky matkia muita
  • niukka tai puuttuva leikki muiden kanssa, leikkii yksin
  • ei nauti tilanteista, joista useimmat lapset tavallisesti pitävät, kuten syntymäpäiväjuhlista
  • niukka tai puuttuva ilon jakaminen

Katsekontakti, osoittaminen ja muut eleet

  • niukka tai puuttuva eleiden ja kasvonilmeiden käyttö kommunikaatiossa (saattaa laittaa aikuisen käden esineelle, esimerkiksi aikuisen käden käyttäminen tehtävän suorittamiseen, kuten ovenkahvan kääntämiseen oven avaamiseksi)
  • niukat tai tilanteeseen sopimattomat eleet, ilmeet, kehon asennot, katsekontakti ja puhe sosiaalisessa kommunikaatiossa
  • niukka tai puuttuva sosiaalisen katseen käyttö
  • niukka tai puuttuva jaettu tarkkaavuus, joka näkyy puutteissa
    • vaihtaa katseita
    • katsoa, minne toinen osoittaa
    • osoittaa tai näyttää esineitä jakaakseen havaintojaan

Mielikuvitus

  • niukka tai puuttuva kyky kuvitella ja rajoittunut mielikuvitusleikki
  • toistava tai kaavamainen leikki, keskittyy enemmän esineisiin kuin ihmisiin
  • vaikeus joustaa leikissä ja leikkien säännöissä

Omalaatuiset tai rajoittuneet kiinnostuksen kohteet sekä jäykkä ja toistava käytös

  • toistavat tai kaavamaiset liikkeet, kuten käsien räpyttely, vartalon keinutus seisoessa, pyöriminen, sormien näpyttely
  • toistava tai kaavamainen leikki, kuten oven avaaminen ja sulkeminen
  • laadultaan epätavallinen tai sisällöltään tavallinen kiinnostuksen kohde, joka on laadultaan epätavallisen intensiivinen tai rajoittunut ilman jakamisen tarvetta
  • vahva tarve toimia omien mielikuvien ja ajatusten mukaisesti
  • voimakas emotionaalinen reaktio muutoksiin; esim. haluaa, että asiat pysyvät ennallaan
  • yli- tai alireagointi aistimuksille, kuten äänet, materiaalit, maut ja hajut, mikä voi näyttäytyä voimakkaana reagointina em. aistimuksiin tai esimerkiksi materiaaleihin tai ruuan ulkonäköön

Kouluikäinen

Puhuttu kieli

  • niukka kielen käyttö kommunikoinnissa
  • monotoninen puhe
  • toistava puhe, toistuva fraasien käyttö, sisällöllisesti keskittyy omiin kiinnostuksen kohteisiin

Sosiaalinen vastavuoroisuus

  • ei reagoi tai reagoi viiveellä omaan nimeen huolimatta siitä, että kuulee normaalisti
  • vähentynyt tai puuttuva vaste muiden ihmisten kasvonilmeisiin tai tunteisiin
  • poikkeavan negatiivinen reagointi toisten pyyntöihin (vaatimuksia välttelevä käytös)
  • haasteet ymmärtää toisen aikeita; saattaa ottaa asiat kirjaimellisesti ja ymmärtää väärin sarkasmia tai metaforia

Sosiaalinen vuorovaikutus

  • heikentynyt kyky ymmärtää sopivaa etäisyyttä toisiin tai poikkeavan voimakas reagointi toisten tullessa liian lähelle
  • niukka tai olematon kiinnostus olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa toisten kanssa, mukaan lukien ikätoverit. Saattaa torjua muita; mikäli kiinnostunut muista, saattaa lähestyä sopimattomilla tavoilla, kuten aggressiivisesti tai tunkeilevasti.
  • niukka tai puuttuva tervehtimiskäyttäytyminen
  • heikentynyt kyky ymmärtää sosiaalisia käyttäytymismalleja
  • vaikeus hävitä peleissä, vuorotella ja sopeutua sääntöjen muuttumiseen
  • vaikeus sopeuttaa käytöstään tilanteen mukaisesti; saattaa olla esimerkiksi liian muodollinen tai liian tuttavallinen
  • saattaa esittää tilanteeseen sopimattomia kommentteja
  • ei nauti tilanteista, joista muut lapset tavallisesti nauttivat

Katsekontakti, osoittaminen ja muut eleet

  • rajoittunut tai heikko kyky käyttää eleitä, ilmeitä, kehon asentoja, katsekontaktia sekä kieltä sosiaalisessa kommunikaatiossa
  • niukka tai huonosti säädelty katsekontaktin käyttö sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, vaikka näkökyky on normaali
  • heikentynyt tai puuttuva jaettu tarkkaavuus, joka näkyy puutteissa:
    • vaihtaa katseita
    • katsoa, minne toinen osoittaa
    • osoittaa tai näyttää esineitä jakaakseen havaintojaan

Mielikuvitus ja leikki

  • niukka tai rajoittunut kyky mielikuvitusleikkiin. Saattaa poimia leikkisisältöjä esimerkiksi tv-ohjelmista tai peleistä.
  • toistava tai kaavamainen leikki, keskittyy enemmän esineisiin kuin ihmisiin
  • vaikeus joustaa leikissä ja leikkien säännöissä

Omalaatuiset tai rajoittuneet kiinnostuksen kohteet sekä joustamaton ja toistava käytös

  • toistavia tai kaavamaisia liikkeitä, kuten käsien räpyttely, vartalon keinutus seisoessa, pyöriminen, sormien näpyttely
  • laadultaan epätavallinen tai sisällöltään tavallinen kiinnostuksen kohde, joka on laadultaan epätavallisen intensiivinen tai rajoittunut ilman jakamisen tarvetta
  • voimakas tarve saada tehdä asiat omalla tavallaan
  • tilanteeseen sopimattoman voimakkaat emotionaaliset reaktiot
  • voimakas tarve pitää kiinni totutuista rutiineista ja tehdä asiat "juuri oikein"
  • ei pidä muutoksista ja reagoi niihin voimakkaasti esimerkiksi ahdistuksella tai aggressiolla
  • yli- tai alireagointia aistimuksille, kuten äänet, materiaalit, maut ja hajut, mikä voi näyttäytyä voimakkaana reagointina em. aistimuksiin tai esimerkiksi materiaaleihin tai ruuan ulkonäköön

Muita mahdollisesti autismiin viittaavia piirteitä

  • vaihteleva taitoprofiili esimerkiksi sosiaalisten tai motoristen taitojen osalta, vaikka kognitiiviset taidot olisivat ikätasoisesti kehittyneet
  • sosiaalisen ja tunne-elämän kehitys voi olla viiveinen kognitiivisiin taitoihin nähden (esim. liiallinen luottaminen toisiin, "naiivius", heikko "maalaisjärki", itsenäistymiskehitys hitaampaa kuin ikätovereilla)

Nuoruusikäinen

Puhuttu kieli

  • niukka kielen käyttö kommunikoinnissa
  • monotoninen puhe
  • toistava puhe, toistuva fraasien käyttö, sisällöllisesti keskittyy omiin kiinnostuksen kohteisiin
  • puhuu muille mutta ei välitä, kuuntelevatko muut
  • vastaukset saattavat vaikuttaa epäkohteliailta tai epäsopivilta

Sosiaalinen vastavuoroisuus

  • vaikeus ymmärtää toisten aikeita tai tarkoitusperiä, saattaa ottaa asiat kirjaimellisesti, vaikeus ymmärtää sarkasmia tai metaforia
  • poikkeavan negatiivinen reagointi toisten pyyntöihin (vaatimuksia välttelevä käytös)

Sosiaalinen vuorovaikutus

  • heikentynyt kyky ymmärtää sopivaa etäisyyttä toisiin tai poikkeavan voimakas reagointi toisten tullessa liian lähelle
  • pitkäaikaiset haasteet vastavuoroisessa sosiaalisessa kommunikaatiossa ja vuorovaikutuksessa; muutamia läheisiä ystäviä tai vastavuoroisia ihmissuhteita
  • heikentynyt kyky ymmärtää ystävyyssuhteita; voi esiintyä toiveita ystävyyssuhteisiin, mutta vaikeutta luoda niitä. Ystävyssuhteiden luominen saattaa olla helpompaa aikuisiin tai nuorempiin lapsiin.
  • sosiaalinen eristyneisyys ja viihtyminen yksin
  • niukka tai puuttuva tervehtimiskäyttäytyminen
  • heikentynyt kyky ymmärtää sosiaalisia käyttäytymismalleja
  • vaikeus hävitä peleissä, vuorotella ja sopeutua sääntöjen muuttumiseen
  • kiinnostuksen kohteet saattavat poiketa ikätovereista, nuori saattaa olla tietämätön tai välinpitämätön niistä
  • vaikeus sopeuttaa käytöstään tilanteen mukaisesti; saattaa olla esimerkiksi liian muodollinen tai liian tuttavallinen
  • saattaa tehdä tilanteeseen nähden sopimattomia kommentteja

Katsekontakti, osoittaminen ja muut eleet

  • rajoittunut tai heikko kyky käyttää eleitä, ilmeitä, kehon asentoja ja katsekontaktia keskusteltaessa sekä kieltä sosiaalisessa kommunikaatiossa

Mielikuvitus

  • lapsuudessa esiintynyt heikentynyt tai rajoittunut kyky mielikuvitusleikkiin. Saattaa poimia leikkisisältöjä esimerkiksi tv-ohjelmista tai peleistä.

Omalaatuiset tai rajoittuneet kiinnostuksen kohteet sekä joustamaton ja toistava käytös

  • toistavat tai kaavamaiset liikkeet, kuten käsien räpyttely, vartalon keinutus seisoessa, pyöriminen, sormien näpyttely
  • erityisen intensiiviset kiinnostuksen kohteet tai harrastukset
  • voimakas tarve sääntöjen noudattamiseen ja oikeudenmukaisuuden taju, joka saattaa johtaa kiistoihin
  • toistava käytös tai rituaalit, jotka vaikuttavat negatiivisesti päivittäistoimintoihin
  • voimakas emotionaalinen stressi esimerkiksi pienistä rutiinien muutoksista, jotka muille näyttäytyvät vähäpätöisinä
  • muutosten aiheuttama emotionaalinen stressi voi näkyä esimerkiksi ahdistuksena tai aggressiona
  • yli- tai alireagointi aistimuksille, kuten äänet, materiaalit, maut ja hajut, mikä voi näyttäytyä voimakkaana reagointina em. aistimuksiin tai esimerkiksi materiaaleihin tai ruuan ulkonäköön

Muita mahdollisesti autismiin viittaavia piirteitä

  • vaihteleva taitoprofiili esimerkiksi sosiaalisten tai motoristen taitojen osalta, vaikka kognitiiviset taidot olisivat ikätasoisesti kehittyneet
  • sosiaalisen ja tunne-elämän kehitys voi olla viiveinen kognitiivisiin taitoihin nähden (esimerkiksi liiallinen luottaminen toisiin, "naiivius", heikko "maalaisjärki", itsenäistymiskehitys hitaampaa kuin ikätovereilla)

Kirjallisuutta

  1. Autism spectrum disorder in under 19s: recognition, referral and diagnosis. London: National Institute for Health and Care Excellence (NICE); 2017 Dec. PMID: 31999412
  2. Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice guidance for autism: a summary of evidence-based recommendations for diagnosis and treatment. Eur Child Adolesc Psychiatry 2021;30:961-984 «PMID: 32666205»PubMed
  3. National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities (2019). Centers for disease control and prevention: signs and symptoms of autism spectrum disorders: possible "red fags". https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/signs.html. Accessed 5 May 2020