Mahdolliseen autismiin viittaavia piirteitä lapsilla ja nuorilla. On huomioitava,
että alla luetellut piirteet voivat liittyä myös muihin kuin autismikirjon häiriöön,
eikä yksinomaan niiden perusteella saa asettaa diagnoosia.
Alle 2-vuotias
- välttelee tai ei ylläpidä katsekontaktia
- ei ilmaise kasvonilmeillään tunnetiloja, kuten iloinen, surullinen, vihainen tai yllättynyt,
9 kuukauden ikään mennessä
- poikkeavan niukka jokeltelu
- ei reagoi nimeensä 12 kuukauden ikään mennessä
- käyttää niukasti tai ei lainkaan eleitä, kuten vilkuttaminen, 12 kuukauden ikään mennessä
- ei jäljittele toimintoja 12 kuukauden ikään mennessä
- ei leiki yksinkertaisia vuorovaikutusleikkejä 12 kuukauden ikään mennessä
- ei jaa kiinnostuksen kohteitaan, kuten esineitä, 15 kuukauden ikään mennessä
- ei osoita esineitä tai asioita, joista on kiinnostunut, 18 kuukauden ikään mennessä
- ei yhtään sanaa 18 kuukauden ikään mennessä
- ei 2-sanaisia spontaaneja ilmauksia 24 kuukauden ikään mennessä
- ei huomaa tai reagoi, jos muut itkevät tai satuttavat itseään, 24 kuukauden ikään
mennessä
Alle kouluikäinen
Puhuttu kieli
- kielellinen viiveisyys
- taantuma puheessa tai puheen loppuminen
- puheessa saattaa olla poikkeavaa
- oma ääntely, joka ei ole puhetta
- omintakeinen tai lattea intonaatio
- toistuva puheen toistaminen (kaikupuhe)
- kutsuu itseään etunimellään tai persoonapronomineilla sinä tai hän yli 3-vuotiaana
- vähentynyt tai niukka kielen käyttäminen kommunikaatioon, esimerkiksi käyttää vain
yksittäisiä sanoja, vaikka osaa puhua lauseita
Sosiaalinen vastavuoroisuus
- ei reagoi tai reagoi viiveellä omaan nimeen, huolimatta siitä, että kuulee normaalisti
- vähentynyt tai puuttuva vaste sosiaaliseen hymyyn
- vähentynyt tai puuttuva vaste muiden ihmisten kasvonilmeisiin tai tunteisiin
- poikkeavan negatiivinen reagointi toisten pyyntöihin (vaatimuksia välttelevä käytös)
- torjuu vanhempien tai huoltajien halaukset, mutta saattaa halata itse
Sosiaalinen vuorovaikutus
- heikentynyt kyky ymmärtää sopivaa etäisyyttä toisiin tai poikkeavan voimakas reagointi
toisten tullessa liian lähelle
- niukka tai olematon kiinnostus sosiaaliseen vuorovaikutukseen toisten kanssa, mukaan
lukien ikätoverit. Saattaa torjua muita. Mikäli kiinnostunut muista, saattaa lähestyä
sopimattomilla tavoilla, kuten aggressiivisesti tai tunkeilevasti.
- heikentynyt tai puuttuva kyky matkia muita
- niukka tai puuttuva leikki muiden kanssa, leikkii yksin
- ei nauti tilanteista, joista useimmat lapset tavallisesti pitävät, kuten syntymäpäiväjuhlista
- niukka tai puuttuva ilon jakaminen
Katsekontakti, osoittaminen ja muut eleet
- niukka tai puuttuva eleiden ja kasvonilmeiden käyttö kommunikaatiossa (saattaa laittaa
aikuisen käden esineelle, esimerkiksi aikuisen käden käyttäminen tehtävän suorittamiseen,
kuten ovenkahvan kääntämiseen oven avaamiseksi)
- niukat tai tilanteeseen sopimattomat eleet, ilmeet, kehon asennot, katsekontakti ja
puhe sosiaalisessa kommunikaatiossa
- niukka tai puuttuva sosiaalisen katseen käyttö
- niukka tai puuttuva jaettu tarkkaavuus, joka näkyy puutteissa
- vaihtaa katseita
- katsoa, minne toinen osoittaa
- osoittaa tai näyttää esineitä jakaakseen havaintojaan
Mielikuvitus
- niukka tai puuttuva kyky kuvitella ja rajoittunut mielikuvitusleikki
- toistava tai kaavamainen leikki, keskittyy enemmän esineisiin kuin ihmisiin
- vaikeus joustaa leikissä ja leikkien säännöissä
Omalaatuiset tai rajoittuneet kiinnostuksen kohteet sekä jäykkä ja toistava käytös
- toistavat tai kaavamaiset liikkeet, kuten käsien räpyttely, vartalon keinutus seisoessa,
pyöriminen, sormien näpyttely
- toistava tai kaavamainen leikki, kuten oven avaaminen ja sulkeminen
- laadultaan epätavallinen tai sisällöltään tavallinen kiinnostuksen kohde, joka on
laadultaan epätavallisen intensiivinen tai rajoittunut ilman jakamisen tarvetta
- vahva tarve toimia omien mielikuvien ja ajatusten mukaisesti
- voimakas emotionaalinen reaktio muutoksiin; esim. haluaa, että asiat pysyvät ennallaan
- yli- tai alireagointi aistimuksille, kuten äänet, materiaalit, maut ja hajut, mikä
voi näyttäytyä voimakkaana reagointina em. aistimuksiin tai esimerkiksi materiaaleihin
tai ruuan ulkonäköön
Kouluikäinen
Puhuttu kieli
- niukka kielen käyttö kommunikoinnissa
- monotoninen puhe
- toistava puhe, toistuva fraasien käyttö, sisällöllisesti keskittyy omiin kiinnostuksen
kohteisiin
Sosiaalinen vastavuoroisuus
- ei reagoi tai reagoi viiveellä omaan nimeen huolimatta siitä, että kuulee normaalisti
- vähentynyt tai puuttuva vaste muiden ihmisten kasvonilmeisiin tai tunteisiin
- poikkeavan negatiivinen reagointi toisten pyyntöihin (vaatimuksia välttelevä käytös)
- haasteet ymmärtää toisen aikeita; saattaa ottaa asiat kirjaimellisesti ja ymmärtää
väärin sarkasmia tai metaforia
Sosiaalinen vuorovaikutus
- heikentynyt kyky ymmärtää sopivaa etäisyyttä toisiin tai poikkeavan voimakas reagointi
toisten tullessa liian lähelle
- niukka tai olematon kiinnostus olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa toisten kanssa,
mukaan lukien ikätoverit. Saattaa torjua muita; mikäli kiinnostunut muista, saattaa
lähestyä sopimattomilla tavoilla, kuten aggressiivisesti tai tunkeilevasti.
- niukka tai puuttuva tervehtimiskäyttäytyminen
- heikentynyt kyky ymmärtää sosiaalisia käyttäytymismalleja
- vaikeus hävitä peleissä, vuorotella ja sopeutua sääntöjen muuttumiseen
- vaikeus sopeuttaa käytöstään tilanteen mukaisesti; saattaa olla esimerkiksi liian
muodollinen tai liian tuttavallinen
- saattaa esittää tilanteeseen sopimattomia kommentteja
- ei nauti tilanteista, joista muut lapset tavallisesti nauttivat
Katsekontakti, osoittaminen ja muut eleet
- rajoittunut tai heikko kyky käyttää eleitä, ilmeitä, kehon asentoja, katsekontaktia
sekä kieltä sosiaalisessa kommunikaatiossa
- niukka tai huonosti säädelty katsekontaktin käyttö sosiaalisessa vuorovaikutuksessa,
vaikka näkökyky on normaali
- heikentynyt tai puuttuva jaettu tarkkaavuus, joka näkyy puutteissa:
- vaihtaa katseita
- katsoa, minne toinen osoittaa
- osoittaa tai näyttää esineitä jakaakseen havaintojaan
Mielikuvitus ja leikki
- niukka tai rajoittunut kyky mielikuvitusleikkiin. Saattaa poimia leikkisisältöjä esimerkiksi
tv-ohjelmista tai peleistä.
- toistava tai kaavamainen leikki, keskittyy enemmän esineisiin kuin ihmisiin
- vaikeus joustaa leikissä ja leikkien säännöissä
Omalaatuiset tai rajoittuneet kiinnostuksen kohteet sekä joustamaton ja toistava käytös
- toistavia tai kaavamaisia liikkeitä, kuten käsien räpyttely, vartalon keinutus seisoessa,
pyöriminen, sormien näpyttely
- laadultaan epätavallinen tai sisällöltään tavallinen kiinnostuksen kohde, joka on
laadultaan epätavallisen intensiivinen tai rajoittunut ilman jakamisen tarvetta
- voimakas tarve saada tehdä asiat omalla tavallaan
- tilanteeseen sopimattoman voimakkaat emotionaaliset reaktiot
- voimakas tarve pitää kiinni totutuista rutiineista ja tehdä asiat "juuri oikein"
- ei pidä muutoksista ja reagoi niihin voimakkaasti esimerkiksi ahdistuksella tai aggressiolla
- yli- tai alireagointia aistimuksille, kuten äänet, materiaalit, maut ja hajut, mikä
voi näyttäytyä voimakkaana reagointina em. aistimuksiin tai esimerkiksi materiaaleihin
tai ruuan ulkonäköön
Muita mahdollisesti autismiin viittaavia piirteitä
- vaihteleva taitoprofiili esimerkiksi sosiaalisten tai motoristen taitojen osalta,
vaikka kognitiiviset taidot olisivat ikätasoisesti kehittyneet
- sosiaalisen ja tunne-elämän kehitys voi olla viiveinen kognitiivisiin taitoihin nähden
(esim. liiallinen luottaminen toisiin, "naiivius", heikko "maalaisjärki", itsenäistymiskehitys
hitaampaa kuin ikätovereilla)
Nuoruusikäinen
Puhuttu kieli
- niukka kielen käyttö kommunikoinnissa
- monotoninen puhe
- toistava puhe, toistuva fraasien käyttö, sisällöllisesti keskittyy omiin kiinnostuksen
kohteisiin
- puhuu muille mutta ei välitä, kuuntelevatko muut
- vastaukset saattavat vaikuttaa epäkohteliailta tai epäsopivilta
Sosiaalinen vastavuoroisuus
- vaikeus ymmärtää toisten aikeita tai tarkoitusperiä, saattaa ottaa asiat kirjaimellisesti,
vaikeus ymmärtää sarkasmia tai metaforia
- poikkeavan negatiivinen reagointi toisten pyyntöihin (vaatimuksia välttelevä käytös)
Sosiaalinen vuorovaikutus
- heikentynyt kyky ymmärtää sopivaa etäisyyttä toisiin tai poikkeavan voimakas reagointi
toisten tullessa liian lähelle
- pitkäaikaiset haasteet vastavuoroisessa sosiaalisessa kommunikaatiossa ja vuorovaikutuksessa;
muutamia läheisiä ystäviä tai vastavuoroisia ihmissuhteita
- heikentynyt kyky ymmärtää ystävyyssuhteita; voi esiintyä toiveita ystävyyssuhteisiin,
mutta vaikeutta luoda niitä. Ystävyssuhteiden luominen saattaa olla helpompaa aikuisiin
tai nuorempiin lapsiin.
- sosiaalinen eristyneisyys ja viihtyminen yksin
- niukka tai puuttuva tervehtimiskäyttäytyminen
- heikentynyt kyky ymmärtää sosiaalisia käyttäytymismalleja
- vaikeus hävitä peleissä, vuorotella ja sopeutua sääntöjen muuttumiseen
- kiinnostuksen kohteet saattavat poiketa ikätovereista, nuori saattaa olla tietämätön
tai välinpitämätön niistä
- vaikeus sopeuttaa käytöstään tilanteen mukaisesti; saattaa olla esimerkiksi liian
muodollinen tai liian tuttavallinen
- saattaa tehdä tilanteeseen nähden sopimattomia kommentteja
Katsekontakti, osoittaminen ja muut eleet
- rajoittunut tai heikko kyky käyttää eleitä, ilmeitä, kehon asentoja ja katsekontaktia
keskusteltaessa sekä kieltä sosiaalisessa kommunikaatiossa
Mielikuvitus
- lapsuudessa esiintynyt heikentynyt tai rajoittunut kyky mielikuvitusleikkiin. Saattaa
poimia leikkisisältöjä esimerkiksi tv-ohjelmista tai peleistä.
Omalaatuiset tai rajoittuneet kiinnostuksen kohteet sekä joustamaton ja toistava käytös
- toistavat tai kaavamaiset liikkeet, kuten käsien räpyttely, vartalon keinutus seisoessa,
pyöriminen, sormien näpyttely
- erityisen intensiiviset kiinnostuksen kohteet tai harrastukset
- voimakas tarve sääntöjen noudattamiseen ja oikeudenmukaisuuden taju, joka saattaa
johtaa kiistoihin
- toistava käytös tai rituaalit, jotka vaikuttavat negatiivisesti päivittäistoimintoihin
- voimakas emotionaalinen stressi esimerkiksi pienistä rutiinien muutoksista, jotka
muille näyttäytyvät vähäpätöisinä
- muutosten aiheuttama emotionaalinen stressi voi näkyä esimerkiksi ahdistuksena tai
aggressiona
- yli- tai alireagointi aistimuksille, kuten äänet, materiaalit, maut ja hajut, mikä
voi näyttäytyä voimakkaana reagointina em. aistimuksiin tai esimerkiksi materiaaleihin
tai ruuan ulkonäköön
Muita mahdollisesti autismiin viittaavia piirteitä
- vaihteleva taitoprofiili esimerkiksi sosiaalisten tai motoristen taitojen osalta,
vaikka kognitiiviset taidot olisivat ikätasoisesti kehittyneet
- sosiaalisen ja tunne-elämän kehitys voi olla viiveinen kognitiivisiin taitoihin nähden
(esimerkiksi liiallinen luottaminen toisiin, "naiivius", heikko "maalaisjärki", itsenäistymiskehitys
hitaampaa kuin ikätovereilla)