Takaisin Tulosta

Autismikuntoutusohjaus autismikirjon häiriössä

Lisätietoa aiheesta
Maila Haltia, Sari Kujanpää ja Terhi Koskentausta
10.4.2024

Kun lapsella diagnosoidaan autismikirjon häiriö, vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat ja muut lähihenkilöt tarvitsevat tietoa ja ohjausta siihen, miten he voivat tukea lasta kuntoutumaan ja kommunikoimaan arjen eri tilanteissa. Varhaisvaiheen opastus ja tuki perheelle on todettu useammassa tutkimuksessa olennaisen tärkeäksi sekä lapsen kuntoutumisen että vanhempien jaksamisen kannalta «Kujanpää S...»1, «Avellan A, Lepistö T. VARHIS – opas pienten...»2.

Autismikuntoutusohjaus on autismikirjon henkilöille, heidän vanhemmilleen ja muille lähihenkilöille sekä yhteistyötahoille suunnattua konsultointia ja ohjausta, jonka tarkoituksena on tukea autismikirjon henkilön kuntoutumista ja edistää hänen toimintakykyään.

Kuntoutusohjauksen tarve voi jatkua jaksoittaisena läpi koko elämän ja korostua uusien kehitysvaiheiden ja -haasteiden aikana sekä niin kutsutuissa nivelvaiheissa siirryttäessä esimerkiksi peruskoulusta toisen asteen opintoihin tai jatko-opinnoista työelämään.

Autismikirjon henkilön kuntoutuksessa on tärkeää, että eri toimijat käyttävät johdonmukaisesti samanlaisia toimintatapoja. Toiminnoissa, kommunikoinnissa ja ohjauksessa tarvitaan usein visualisointia. Autismikuntoutusohjauksessa annetaan autismikirjon henkilöä ohjaaville tahoille tietoa, taitoa ja materiaalia autismikuntoutuksen toteuttamiseen. Käytettävät autismikuntoutuksen menetelmät suunnittelee kuntoutussuunnitelmasta vastaava, usein moniammatillinen taho yhdessä perheen kanssa «Kerola, K, Kujanpää, S & Timonen, T. 2009. Autismi...»3. Kuntoutussuunnitelman toteuttaminen käytännössä edellyttää pitkäjänteisyyttä, yhteistyötä ja työnjakoa eri tahojen kanssa, konkreettista ohjausta ja opettamista.

Henkilön toimintakyvyn kokonaisvaltainen seuranta ja verkoston toiminnan tukeminen kuuluvat myös autismikuntoutusohjaukseen. Autismikuntoutusohjaaja voi kouluttaa ja ohjata yhteiskunnallisia toimijoita ja ympäristöjä esteettömyyden parempaan huomiointiin ja autismitietoisuuteen. Esteettömyydellä tarkoitetaan autismikirjon häiriön näkökulmasta esimerkiksi aistitoimintojen erilaisuuden, kuten ääni- ja valoyliherkkyyden, huomioimista sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttämistä.

Autismikuntoutusohjausta voidaan järjestää joko kunnan omana toimintana, erikoissairaanhoidon toimesta tai kehitysvammaisten erityispalvelujen kautta. Käytännöt palvelujen järjestämisessä vaihtelevat eri puolilla maata.

Autismiohjaus-termiä on käytetty kuntoutusohjauksen kaltaisesta toiminnasta, mutta joidenkin arvioiden mukaan tämä palvelu pitäytyy enemmänkin autismikirjon henkilön, perheen ja lähipiirin ohjauksessa moniammatillisesti sovituin autismikuntoutuksen keinoin. Sekä autismikuntoutusohjaus että autismiohjaus voivat sisältää ympäristöjen ohjauksen lisäksi yksilön valmentavaa ohjausta.

Malleja autismikuntoutusohjauksen ja autismiohjauksen palveluiden järjestämisestä:

www.autismisaatio.fi/palvelumme/ohjaus-ja-valmennuspalvelut.html «https://www.autismisaatio.fi/palvelumme/ohjaus-ja-valmennuspalvelut.html»1

www.vaalijala.fi/autismikuntoutusohjaus «https://www.vaalijala.fi/autismikuntoutusohjaus»2

https://lapha.fi/kolpeneen-kuntoutusohjaus-ja-kommunikaatiopalvelut «https://lapha.fi/kolpeneen-kuntoutusohjaus-ja-kommunikaatiopalvelut»3

https://sote.kainuu.fi/index.php/sopeutumisvalmennus-ja-kuntoutusohjaus «https://sote.kainuu.fi/index.php/sopeutumisvalmennus-ja-kuntoutusohjaus»4

www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/autismikirjon-hairiot «https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/autismikirjon-hairiot»5

https://kessote.fi/palvelut/psykososiaaliset-erityispalvelut/kuntoutusohjaus/ «https://kessote.fi/palvelut/psykososiaaliset-erityispalvelut/kuntoutusohjaus/»6

https://www.hyvaks.fi/asiointi/kuntoutusohjaaja-lapset-autismikirjon-hairio «https://www.hyvaks.fi/asiointi/kuntoutusohjaaja-lapset-autismikirjon-hairio»7

Kirjallisuutta

  1. Kujanpää S.Tukikeskustelun käsikirja. Terapeuttista keskustelua hyväksyvässä ilmapiirissä. Haukkarannan koulun julkaisusarjat. Jyväskylä. 2009
  2. Avellan A, Lepistö T. VARHIS – opas pienten autististen lasten varhaiskuntoutukseen. HYKS, Lastenlinna 2008. De Jong, P & Berg, I. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Lyhytterapiainstituutti Oy.
  3. Kerola, K, Kujanpää, S & Timonen, T. 2009. Autisminkirjo ja kuntoutus.