Autismikirjon neurokognitiiviset selitysmallit
Lisätietoa aiheesta
Tuulia Lepistö-Paisley
23.1.2023
Keskeisimpiä ja eniten tutkittuja neurokognitiivisia teorioita, joiden avulla on pyritty
selittämään ja ymmärtämään autismikirjon oirekuvaa ja erityispiirteitä, ovat teoria
mielen teorian puutteellisuudesta, heikon sentraalisen koherenssin teoria ja eksekutiivinen
teoria. Nykykäsityksen mukaan nämä teoriat selittävät autismikirjon erityispiirteitä
paremmin yhdessä kuin erikseen «Happé F, Ronald A, Plomin R. Time to give up on a ...»1. Edellä mainittujen lisäksi tekstissä esitellään Enhanced Perceptual Functions (EPF)
-teoriaa.
- Autismikirjon henkilöiden sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation vaikeuksia
on selitetty puutteellisella mielen teorialla (Theory of Mind, ToM) «Frith U, Morton J, Leslie AM. The cognitive basis ...»2. Mielen teorialla eli mentalisaatiolla tarkoitetaan kykyä päätellä toisten henkilöiden
mielensisältöjä (uskomuksia, tietoja, aikomuksia ja tunteita) sekä ennakoida ja ymmärtää
toisten ihmisten käyttäytymistä näiden päätelmien perusteella. Toisin sanoen kyse
on kyvystä asettua ja eläytyä toisen henkilön asemaan. Vaikeudet mielen teorian taidoissa
ovat tutkimusten mukaan yhteydessä autismikirjon henkilöiden sosiaalisen kommunikaation
haasteisiin (esim. «Jones CRG, Simonoff E, Baird G ym. The association...»3). Mitä paremmat autismikirjon henkilön kielelliset taidot ovat, sitä paremmin hän
yleensä suoriutuu mielen teoriaa vaativista tehtävistä testitasolla; tästä huolimatta
mielen teorian puutteet voivat tulla näkyviin arkielämän monimutkaisissa sosiaalisissa
tilanteissa, joissa vaaditaan nopeaa ja intuitiivista mentalisaatiota «Happé F. The role of age and verbal ability in the...»4.
- Eksekutiivinen teoria (Executive function, EF) «Pennington BF, Rogers SJ, Bennetto L, Griffith EM,...»5, «Russell J. (Toim.) Autism as an executive disorder...»6 painottaa toiminnanohjauksen vaikeuksien laaja-alaista merkitystä autismikirjon henkilöiden
toimintaan. Toiminnanohjauksen vaikeudet voivat autismikirjon henkilöillä ilmetä esimerkiksi
toimintojen aloittamisen, jäsentämisen ja suunnittelun vaikeutena, kognitiivisena
joustamattomuutena, juuttumistaipumuksena ja rutiinihakuisuutena. Käytännössä esimerkiksi
autismikirjon lapsen voi olla vaikea löytää itselleen vaihtelevaa, mielekästä tekemistä
ja siirtymätilanteet ja muutokset rutiineissa voivat olla hänelle vaikeita.
- Heikon sentraalisen koherenssin teoria (Weak Central Coherence, WCC) «Frith U. Autism - Explaining the Enigma. Blackwell...»7, «Happé F, Frith U. The weak coherence account: deta...»8 pyrkii selittämään sekä autismikirjon henkilöiden kognitiivisen prosessoinnin vahvuuksia
että heikkouksia. Tavanomaisesti kehittyvillä henkilöillä tiedonkäsittely keskittyy
kokonaisuuksien hahmottamiseen yksityiskohtien havainnoinnin kustannuksella. Autismikirjon
henkilöt sen sijaan suoriutuvat tavanomaista paremmin monista yksityiskohtien havainnoimista
vaativista tehtävistä, kun taas kokonaisuuksien hahmottaminen saattaa olla heille
vaikeaa «Happé F, Frith U. The weak coherence account: deta...»8. Yksityiskohtien korostunut huomioiminen saattaa selittää osalla autismikirjon henkilöistä
olevaa vaikeutta yleistää oppimiaan taitoja uusiin, erilaisiin tilanteisiin.
- Havaitsemisen taitoihin keskittyy myös Enhanced Perceptual Functions (EPF) -teoria
«Mottron L, Burack J. Enhanced perceptual function...»9, «Mottron L, Dawson M, Soulières I ym. Enhanced perc...»10. Sen mukaan autismikirjon henkilöt havaitsevat ja prosessoivat yksityiskohtia tavallista
tehokkaammin. Teorian mukaan tämä ei aiheuttaisi vaikeuksia kokonaisuuksien prosessoinnissa.
Kokonaisuuksien prosessoiminen ei kuitenkaan olisi autismikirjon henkilöillä tyypilliseen
tapaan automatisoitunutta, vaan vaatisi vihjeitä onnistuakseen
Kirjallisuutta
- Happé F, Ronald A, Plomin R. Time to give up on a single explanation for autism. Nat
Neurosci 2006;9:1218-20 «PMID: 17001340»PubMed
- Frith U, Morton J, Leslie AM. The cognitive basis of a biological disorder: autism.
Trends Neurosci 1991;14:433-8 «PMID: 1722361»PubMed
- Jones CRG, Simonoff E, Baird G ym. The association between theory of mind, executive
function, and the symptoms of autism spectrum disorder. Autism Res 2018;11:95-109
«PMID: 28945319»PubMed
- Happé F. The role of age and verbal ability in the theory of mind task performance
of subjects with autism. Child Development 1995;66:843-55
- Pennington BF, Rogers SJ, Bennetto L, Griffith EM, Reed DT, Shyu V. Validity tests
of the executive dysfunction hypothesis of autism. In J. Russell (Ed.), Autism as
an exectuive disorder 1997 (pp. 143– 178). Oxford: Oxford University Press.
- Russell J. (Toim.) Autism as an executive disorder. Oxford University Press. 1997
- Frith U. Autism - Explaining the Enigma. Blackwell Publishing. 1989
- Happé F, Frith U. The weak coherence account: detail-focused cognitive style in autism
spectrum disorders. J Autism Dev Disord 2006;36:5-25 «PMID: 16450045»PubMed
- Mottron L, Burack J. Enhanced perceptual functioning in the development of autism.
In J. Burack, T. Charman, N. Yirmiya, & P. D. Zelaco (Eds.), The development of autism:
Perspectives from theory and research 2001: pp. 131-148. Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Mottron L, Dawson M, Soulières I ym. Enhanced perceptual functioning in autism: an
update, and eight principles of autistic perception. J Autism Dev Disord 2006;36:27-43
«PMID: 16453071»PubMed
Artikkelin tunnus: nix03185 (050.131)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim