Tässä lisätietotekstissä annetut ohjeet soveltuvat parhaiten alle 4-vuotiaille lapsille,
mutta niistä voi olla hyötyä myös tätä vanhempien lasten kohdalla. Yhteenvedon pohjana
käytetystä kirjallisuudesta «Avellan A, Lepistö T. VARHIS - Opas pienten autis...»1, «Ingersoll B, Dvortcsak A. Teaching Social Communi...»2, «Kerola K, Kujanpää S, Timonen T. Autismin kirjo ja...»3, «Rogers SJ, Dawson G, Vismara LA. An Early Start f...»4, «Timonen T, Hämäläinen P. (toim.) Autismikirjon k...»5 saa lisätietoa pienen lapsen kehityksen tukemisesta.
Vuorovaikutuksen ja kommunikaation tukeminen
- Vahvista lapsen huomion suuntaamista toisiin ihmisiin.
- Kun puhut lapselle ja toimit hänen kanssaan, asetu lapsen eteen siten, että hän näkee
kasvosi mahdollisimman hyvin. Kyykisty, istu tai polvistu niin, että silmäsi ovat
lapsen silmien tasolla. Ota lapsi sylileikeissä syliisi siten, että hän istuu kasvot
sinuun päin, anna lapselle keinussa vauhtia edestäpäin ja niin edelleen. Omatoimisuustaitojen
opettaminen on kuitenkin järkevää tehdä siten, että lasta ohjataan takaapäin (esim.
pukeminen, käsien peseminen).
- Houkuttele lasta kiinnittämään huomiota itseesi korostamalla ilmeitäsi ja eleitäsi
sekä nostamalla lasta kiinnostavia asioita lähelle silmiäsi.
- Pyri hakemaan lapsen huomio itseesi, ennen kuin puhut hänelle (esim. hakemalla katsekontaktia,
koskettamalla olkapäähän, puhuttelemalla lasta nimeltä).
- Leiki lapsen kanssa usein vuorovaikutusleikkejä.
- Esimerkiksi kukkuu-leikki, kutitteluleikki, hypyttely- ja pyörittelyleikit, loruttelu,
laululeikit, piilosta leikkiminen, saippuakuplien puhaltelu ja niin edelleen.
- Voit yhdistää leikkeihin katsekontaktin harjoittelua (pidä taukoja kesken leikin ja
erityisesti ennen leikin loppuhuipentumaa; jatka lapsen otettua katsekontaktia).
- Mukauta omaa puhettasi lapsen kielenkehityksen tasoon sopivaksi.
- Puhu lapselle lyhyesti ja selkeästi.
- Käytä paljon ilmaisuja, jotka ovat yhtä sanaa pidempiä kuin lapsen omat ilmaisut.
- Käytä yksinkertaista sanastoa.
- Käytä kuvia ja eleitä puheen tukena.
- Pyri puhumaan niistä asioista, joihin lapsi kulloinkin kiinnittää huomiota.
- Puhu tässä ja nyt tapahtuvista asioista.
- Huomioi lapsen pienetkin kommunikaatioyritykset ja vastaa niihin herkästi. Esimerkiksi
vastaa hymyyn hymyllä, matki ääntelyä, kommentoi.
- Anna lapselle aikaa ja tilaa kommunikaatioon sekä mahdollisuuksia omaan vuoroon.
- Lisää lapsen tarvetta kommunikoida luomalla siihen motivoivia tilaisuuksia.
- Anna lapsen tehdä valintoja.
- Vaikka tietäisitkin, mitä lapsi haluaa, odota, että hän yrittää kommunikoida (katsekontaktilla,
osoittamalla, ääntelyllä, sanoilla).
- Voit laittaa lapselle mieluisia asioita hyllylle, jonne hän ei itse ylety, tai voit
laittaa niitä laatikoihin tai pusseihin, joita lapsi ei saa itse auki. Näin lapsi
joutuu pyytämään apuasi saadakseen lelun.
- Kun lapsi on valinnut ja aloittanut tekemisen, voit ottaa loput leikkiin kuuluvista
tavaroista itsellesi (esim. pallot, palapelin palat, junaradan osat, palikat, väriliidut).
Anna tavaroita lapselle, kun hän tarvitsee niitä. Ala sitten vähitellen odottaa lapselta
kommunikaatiota (pyytää lisää esim. katsekontaktilla, eleellä, kuvalla, ääntelyllä
tai sanalla).
- Mallita lapselle usein sormella osoittamista, nyökkäämistä ja pään pudistamista.
- Rajoita ruutuaikaa.
- WHO suosittaa 2–4-vuotiaille lapsille enintään 1 tunnin ruutuaikaa päivässä.
- Alle 2-vuotiaille WHO ei suosittele ruutuaikaa ollenkaan.
- Silloin, kun lapsella on puheen ja kielen kehityksessä vaikeutta, on suositeltavaa
antaa hänen katsoa ohjelmia vain äidinkielellään (sekä sillä kielellä, jolla hänen
varhaiskasvatuksensa toteutuu, mikäli tämä on eri kuin äidinkieli).
Leikkitaitojen tukeminen
- Leiki lapsen kanssa pieniä vuorotteluleikkejä.
- Esimerkiksi pallon vierittäminen, potkiminen tai heittely, palikkatornin tekeminen
vuorotellen.
- Mallita lapselle leluilla leikkimistä ja tarvittaessa ohjaa häntä kädestä pitäen.
Hyödynnä lapsen kehitystasolle sopivia ja häntä kiinnostavia leluja.
- Katsele lapsen kanssa yhdessä kuvakirjoja, keskustele hänen kanssaan kirjan kuvista
ja tee lapselle kuviin liittyviä kysymyksiä.
- Mene mukaan lapsen leikkiin.
- Voit matkia lapsen leikkiä joko sellaisenaan tai hieman muunneltuna.
- Voit kommentoida ja sanoittaa lapsen leikkiä sekä lisätä siihen ääniefektejä.
- Voit auttaa lasta ja osallistua leikkiin.
Toiminnanohjauksen ja käyttäytymisen säätelyn tukeminen
- Ohjaa lasta johdonmukaisesti, rauhallisesti ja kannustavasti.
- Aseta lapselle selkeät rajat. Lapsen on tärkeä oppia sietämään pettymyksiä.
- Pyri luomaan selkeitä ja toistuvia rutiineja.
- Ennakoi tulevia tilanteita ja tapahtumia lapselle (esineillä, kuvilla, sanoilla).
- Hyödynnä ensin-sitten-toimintatapaa (esim. ensin pestään kädet, sitten mennään leikkimään).
- Jos lapsi juuttuu johonkin asiaan, ohjaa häntä toiminnassa eteenpäin.
- Anna lapselle paljon huomiota, kehuja ja kannustusta hänen käyttäytyessään myönteisellä
tavalla. Lapselle on erittäin tärkeä antaa enemmän huomiota ja palautetta myönteisestä
kuin ei-toivotusta käyttäytymisestä (ei-toivotulla käyttäytymisellä tarkoitetaan tässä
esim. toisten tönimistä tai tavaroiden tahallista rikkomista).
Omatoimisuustaitojen tukeminen
- Opetetaan lapselle arjen omatoimisuustaitoja eli pukemista ja riisumista, WC-taitoja,
syömistä ja peseytymistä.
- Esimerkiksi pukemisen harjoittelu kädestä pitäen aikuisen ohjausta vähitellen vähentäen.
- Esimerkiksi lapsen käyttäminen säännöllisesti potalla.
- Esimerkiksi itsenäisen syömisen harjoittelu ja ruokavalion laajentaminen.
Lisätietoa
WHO:n maksuton englanninkielinen vanhemmille suunnattu verkkokurssi sosiaalisen kommunikaation,
vuorovaikutuksen ja muiden taitojen tukemisesta arjen tilanteissa (https://openwho.org «https://openwho.org/courses/caregiver-skills-training»1)
Vuorotellen-opas vuorovaikutukseen ja kielen kehityksen alkuvaiheisiin (www.papunet.net
«https://papunet.net/tietoa/oppaat»2)
Autistisen lapsen omatoimisuuden tukeminen (www.terveyskyla.fi «https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista-sivusto/Documents/OPAS%20A4.pdf»3)
Lastentalo.fi -portaalin sivusto autismikirjon häiriöistä «https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/autismikirjon-h%C3%A4iri%C3%B6t»4 sekä puheen ja kielen kehityksen poikkeavuuksista «https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/kehitykselliset-poikkeavuudet-ja-oppimisvaikeudet/puheen-ja-kielenkehityksen-poikkeavuudet»5
Toimiva arki visuaalisin keinoin -opas (www.tampere.fi «https://www.tampere.fi/sites/default/files/2022-05/Opas%20Toimiva_arki_visuaalisin_keinoin.pdf»6)