Autismikirjon häiriön diagnostiseen prosessiin kuuluu aina varhaiskehityksen ja kehityshistorian kartoittaminen. Autismin diagnostinen haastattelu – uudistettu versio (ADI-R) -haastattelumenetelmää «Le Couteur A, Lord C, Rutter M. Autism diagnostic...»1 voidaan käyttää osana moniammatillista diagnostista prosessia.
Autismin diagnostinen haastattelu – uudistettu versio (ADI-R) on asiantuntijalähtöinen, standardisoitu ja puolistrukturoitu diagnostinen haastattelumenetelmä «Le Couteur A, Lord C, Rutter M. Autism diagnostic...»1, jonka avulla kartoitetaan tutkittavan varhaiskehitys ja kehityshistoria sekä autismikirjon häiriön ydinoireet eli laadulliset poikkeavuudet sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation valmiuksissa sekä stereotyyppiset, rajoittuneet, toistavat käyttäytymistavat ja kiinnostuksen kohteet. Se on kansainvälisesti tunnustettu ja käytetty instrumentti sekä kliinisessä diagnostiikassa että tutkimustyössä. Sen avulla on mahdollista arvioida autististen piirteiden vaikeusastetta ja kuntoutuksen painopistealueita. Siitä on hyötyä myös kehityshäiriöiden erotusdiagnostiikassa. Tämän vuoksi se sopii käytettäväksi kliiniseen arviointiin myös muissa ryhmissä, joissa otaksutaan esiintyvän autistisia piirteitä – esimerkiksi lapsilla, joilla on vakavia kielen kehityksen häiriöitä tai kromosomihäiriöitä, synnynnäisesti sokeilla lapsilla ja lapsilla, joilla on laitosasumiseen liittyvää deprivaatiota.
Haastattelua voidaan käyttää lasten, nuorten ja aikuisten tutkimiseen, kun kehitysikä on vähintään 24 kuukautta. Haastateltavaksi valitaan henkilö, vanhempi/vanhemmat tai hoitaja/huoltaja, joka tuntee hyvin tutkittavan henkilön kehityshistorian ja nykyisen käyttäytymisen. Haastattelun kesto on noin 3–4 tuntia. ADI-R:n voi suorittaa terveydenhuollon ammattilainen, jolla on kliinistä haastattelukokemusta, perustiedot ja kliinistä kokemusta autismikirjon häiriöistä ja joka osallistuu työssään autismikirjon häiriön diagnostiikkaan. Haastattelumenetelmän käyttäminen edellyttää menetelmäkoulutusta ja lisäksi on suositeltavaa ylläpitää osaamistaan osallistumalla säännöllisesti menetelmätyönohjaukseen.
Haastattelu perustuu autismin ja muiden laaja-alaisten kehityshäiriöiden diagnostisiin kriteereihin DSM-IV:n ja ICD-10:n mukaan. Suomenkielinen ADI-R, Autismin diagnostinen haastattelu – uudistettu versio «Mattila, Kuusikko, Jussila, Moilanen, 2009. ADI-R ...»2 on käännetty viimeisimmästä, vuonna 2003 ilmestyneestä uudistetusta englanninkielisestä versiosta «Le Couteur A, Lord C, Rutter M. Autism diagnostic...»1.