Autismikirjon häiriön diagnostista arviota varten tarvittavat esitiedot
Lisätietoa aiheesta
Virpi Vauhkonen
23.1.2023
Pre- ja perinataalivaihe
- Raskaus (kulku ja kesto, raskauskomplikaatiot)
- Äidin sairaudet; lääkkeiden, tupakan, alkoholin ja päihteiden käyttö
- Synnytys (paino, pituus, päänympärys, APGAR-pisteet, mahdolliset seulontatestit)
Kehityshistoria
- Kasvu (paino, pituus, päänympärys)
- Kielen ja kommunikaation kehitys (ääntely, sanat, lauseet, muut ilmaisukeinot, kuten
ilmeet ja eleet, kielen vastavuoroinen käyttö, puheen ymmärtäminen ja tunteiden ilmaiseminen)
- Motoriikan kehitys (konttaaminen, itsenäinen kävely, pyöräily yms.)
- Kävelytyyli (hypähtely, liioiteltu varvas- tai kantakävely tai varpaillaan kävely)
- Uni
- Missä nukkuu?
- Nukahtamisen viive?
- Yöheräily ja muut unihäiriöt
- Varhainen herääminen?
- Syöminen
- Syökö itsenäisesti?
- Valikoiko ruokaa maun, hajun, näön tai koostumuksen perusteella?
- Missä syö ja syökö yhdessä muun perheen kanssa?
- Virtsan ja ulosteen pidätyskyky
- Onko päivä- ja/tai yökuiva? Sattuuko ulostusvahinkoja?
- Milloin oppi päivä- ja yökuivaksi?
- Milloin oppi hallitsemaan suolen toiminnan?
- Onko varhaisvaiheissa ollut erityisiä huolenaiheita tai poikkeavaa käytöstä?
- Mahdollinen taitojen menetys niiden saavuttamisen jälkeen ja taitojen menetyksen alkamisikä
- Mahdolliset erityistaidot
- Mahdolliset aistisäätelyn pulmat
- Mahdollinen tuen tarve päiväkodissa, esikoulussa ja koulussa
- Nuorilla ja aikuisilla myös opiskelu- ja työhistoria, ystävyys- ja parisuhteet, harrastukset,
arjen taidot (kodinhoito, asiointi ym.), päihdehistoria
Sukuanamneesi
- Perheessä ja suvussa esiintyvät samankaltaiset piirteet tai häiriöt sekä muut kehitykselliset
häiriöt
- Suvun mahdolliset psykiatriset, neurologiset ja muut sairaudet, joihin voi liittyä
perinnöllistä alttiutta (esim. autoimmuunitaudit)
- Vanhempien ikä
- Sisarukset
- Perheen sosiaalinen tilanne, jaksaminen ja tuen tarve
Hoitohistoria
- Aiemmat tutkimukset
- Nykyiset sairaudet (myös näkö ja kuulo, neurologiset sairaudet) sekä niihin käytössä
oleva lääkehoito
- Mahdolliset liitännäishäiriöt (psykiatriset, neurologiset, neuropsykiatriset)
- Tajunnantason muutokset
- Aggressiivisuus, itsensä vahingoittaminen, hyperventilaatio
- Oirekuvan mahdolliset muutokset
- Aiemmin tarjotut hoito- ja kuntoutusmuodot
- Niistä saatu hyöty tai haitta
- Mistä on ollut hyötyä?
- Tämänhetkinen toimintakyky ja käytös kotona ja kodin ulkopuolella
Ydinoireiden esiintyvyys kehitysvaiheiden aikana
- Milloin oireet huomattiin?
- Milloin ja kenellä huoli heräsi?
- Sosiaalinen kehitys (kontakti, katsekontakti, kommunikatiivinen jokeltelu)
- Katsekontaktin, sosiaalisen hymyn ja ilmeiden käyttö sosiaalisen vuorovaikutuksen
säätelyyn
- Kyky solmia ja ylläpitää kehitystasoa vastaavia ystävyyssuhteita (kiinnostus lapsia
kohtaan, tapa reagoida lasten tai aikuisten lähestymisyrityksiin, ryhmä- ja mielikuvitusleikit
samanikäisten kanssa)
- Pyrkimys mielihyvän ja kiinnostuksen kohteiden jakamiseen (oma-aloitteinen esineiden
jakaminen toisten ihmisten kanssa, ilonaiheiden jakaminen, itselle tärkeiden esineiden
näyttäminen)
- Sosioemotionaalinen vastavuoroisuus (reagointi toisten tunteisiin, tapa lohduttaa,
tapa tehdä sosiaalisia aloitteita, sopimattomat kasvojen ilmeet, tapa reagoida sosiaalisiin
tilanteisiin ja omaan nimeen)
- Kommunikointi
- Puuttuvan tai viivästyneen puheen korvaaminen eleillä ja ilmeillä
- Eleiden (pään nyökkääminen ja pudistaminen, kiinnostuksen ilmaiseminen osoittamalla
ja muut eleet) käyttö kommunikoinnissa
- Kyky matkia toisen toimintoja, jäljittelyleikit, mielikuvitusleikit
- Kyky aloittaa ja ylläpitää vuorovaikutteista keskustelua, kyky rupatella
- Stereotyyppiset ilmaukset, kaikupuhe, sopimattomat huomautukset ja kysymykset, pronominien
vaihtuminen, itse keksittyjen sanojen käyttö, intonaation poikkeavuus
- Erityiset mielenkiinnon kohteet, rutiinit, toistava käytös
- Luonteeltaan epätavalliset kiinnostuksen kohteet
- Rajoittuneet tai intensiiviset kiinnostuksen kohteet ja niiden aiheuttama sosiaalinen
tai toiminnallinen haitta
- Pakkotoiminnot ja kielelliset rituaalit
- Stereotyyppiset ja toistavat maneerit, kuten käsi- tai sormimaneerit
- Epätavalliset aistikiinnostuksen kohteet ja esineiden toistava käyttö tai kiinnostus
esineiden osiin ja yksityiskohtiin
- Pakonomainen tarve noudattaa erityisiä ei-tarkoituksenmukaisia päivittäisiä tottumuksia
ja rituaalejasekä vahva reagointi muutoksiin
- Leikin kehitys
- Mielikuvitusleikki ja niin sanottu leikisti tekeminen
- Kiinnostus leikkiä muiden lasten kanssa ja matkia muiden leikkiä
- Sosiaalinen leikki (esim. "piiri pieni pyörii"), aloitteellisuus ja osallistuminen
- Osallistuminen ryhmäleikkeihin, joissa on kolme tai useampia osallistujia
Diagnostista arvioita varten tarvittavien esitietojen keräämisestä ks. myös «Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice g...»1, «National Institute for Health and Care Excellence ...»2, «Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Identification, Ev...»3, «Counteur A.L., Lord C., Rutter M., Autismin diagno...»4.
Kirjallisuutta
- Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice guidance for autism: a summary of
evidence-based recommendations for diagnosis and treatment. Eur Child Adolesc Psychiatry
2021;30:961-984 «PMID: 32666205»PubMed
- National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Autism spectrum disorder
in under 19s: recognition, referral and diagnosis. 2011. https://www.nice.org.uk/guidance/cg128.
Accessed 5 May 2020
- Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Identification, Evaluation, and Management of Children
With Autism Spectrum Disorder. Pediatrics 2020;145: «PMID: 31843864»PubMed
- Counteur A.L., Lord C., Rutter M., Autismin diagnostinen haastattelu – uudistettu
versio
Artikkelin tunnus: nix03213 (050.131)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim