ADHD-oireisten opiskelijoiden vahvuusperustainen opinto- ja uraohjaus
Lisätietoa aiheesta
Anu Kippola-Pääkkönen
19.5.2025
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä, joka muodostuu opiskelijan ja opiskeluun liittyvien tekijöiden
vuorovaikutuksessa.
- Opiskelukykyyn vaikuttavat yksilön omat voimavarat (esim. persoonallisuus, terveys,
käyttäytyminen), opiskelutaidot (esim. oppimistyylit- ja tavat, ajankäytön suunnittelu),
motivaatio, stressi, opiskeluympäristö (esim. fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen
ympäristö) sekä opetustoiminta (esim. opetus ja ohjaus, pedagoginen osaaminen) «Kunttu K. Opiskelukyky. Kirjassa: Komulainen A, Ko...»1, «Puustjärvi A. Koulunkäyntikyky. Kirjassa: Takaisin...»2.
- Oppilaanohjauksella viitataan usein perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen opinto-ohjaajan,
opetus- tai oppilashuoltohenkilöstön antamaan ohjaukseen, jolla edistetään koulutyön
ja opintojen sujumista.
- Opinto- tai uraohjauksella viitataan usein peruskoulun päättövaiheessa koulutus- ja ammatinvalinnan ohjaukseen,
peruskoulun jälkeisten opintojen tutkinnon osien valintoihin liittyvään ohjaukseen,
työelämään siirtymiseen tai etenemiseen liittyvään ohjaukseen tai työuran muutosvaiheeseen
liittyvään ohjaukseen «Katajisto, M. Voimat kehiin! Yhdeksäsluokkalaisten...»3, «Kippola-Pääkkönen A. Opiskelu- ja työkyvyn tukemin...»4.
- ADHD-oireinen opiskelija voi selviytyä parhaimmillaan itsenäisesti ja erinomaisesti
opiskelusta. Osa tarvitsee kuitenkin tavanomaista enemmän ohjausta ja tukea.
- Tuen tarpeisiin ja toteutukseen vaikuttavat sekä henkilön yksilölliset toiminta- ja
opiskelukykyyn liittyvät tekijät että sosiaaliseen ympäristöön liittyvät tekijät «Kippola-Pääkkönen A. Yksilölliset tukitoimet aktii...»5, «Canu WH, Stevens AE, Ranson L, ym. College Readine...»6, «Henning C, Summerfeldt LJ, Parker JDA. ADHD and Ac...»7.
- Tukitoimia suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon opiskelijan vahvuudet. Vahvuuksien
tunnistaminen sekä onnistumisiin huomiota kiinnittävä vuorovaikutus voivat vähentää
mahdollisten aiempien kielteisten kokemusten aiheuttamaa haittaa ja tukea opiskelumotivaatiota
«Kippola-Pääkkönen A. Opiskelu- ja työkyvyn tukemin...»4.
- ADHD:hen liitetään myös positiivisia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi luovuutta, energisyyttä
ja riskinottokykyä «de Schipper E, Mahdi S, Coghill D, ym. Towards an ...»8, «Nordby ES, Guribye F, Nordgreen T, ym. Silver lini...»9, jotka voivat tukea työelämässä menestymistä.
- Ohjauksessa tulee tarkastella realistisesti sekä vaikeuksia että vahvuuksia.
- Työssä menestymistä ja työtyytyväisyyttä lisää se, että henkilön ominaisuudet ja kyvyt vastaavat työnkuvaa ja työn vaatimuksia
(person-job fit), mikä tulisi huomioida opinto- ja uraohjauksessa «Huang W, Yuan C, Li M. Person-Job Fit and Innovati...»10, «Gander F, Hofmann J, Ruch W. Character Strengths: ...»11.
- Vahvuusperustaisella opinto- ja uraohjauksella, jossa huomioidaan henkilön omat kyvyt
ja kiinnostuksen kohteet, voidaan tukea koulutus- ja työllistymispolun valintaa sekä
henkilön motivaatiota ja sitoutumista siihen. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja kehittäminen
on tärkeää itseluottamukselle, minäpystyvyyden tunteelle ja elämässä menestymiselle.
Vahvuuksilla hallitaan myös omia heikkouksia «Katajisto, M. Voimat kehiin! Yhdeksäsluokkalaisten...»3, «Kippola-Pääkkönen A. Opiskelu- ja työkyvyn tukemin...»4, «Krutkowski S. A strengths-based approach to wideni...»12, «Hyvärinen S, Kangastie H, Kari S ym. Fostering a s...»13.
- Vahvuusperustaiseen opinto- ja uraohjaukseen on hyödynnettävissä erilaisia materiaaleja,
kuten Vahvuusperustaisen ohjauksen työkirja «Hyvärinen S, Kangastie H, Löf J ym.2021. Vahvuuspe...»14 ja VAHTO-vahvuuskortit «Hyvärinen S, Kangastie H, Löf J ym.2021. VAHTO-vah...»15.
Kirjallisuutta
- Kunttu K. Opiskelukyky. Kirjassa: Komulainen A, Kosola S, Seilo N, Väyrynen T (toim.)
Opiskeluterveys. Duodecim. Helsinki. 2021:38-40
- Puustjärvi A. Koulunkäyntikyky. Kirjassa: Takaisin kouluun: koulua kouluakäymättömille.
Toimittanut Iines Palmu. Jyväskylä: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, 2020.
- Katajisto, M. Voimat kehiin! Yhdeksäsluokkalaisten ja opinto-ohjaajien kokemuksia
vahvuusperustaisesta ohjauksesta. Lapin yliopisto. Acta elctronica Universitatis Lapponiens
357. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/65715/978-952-337-366-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kippola-Pääkkönen A. Opiskelu- ja työkyvyn tukeminen. Kirjassa: Puustjärvi A (toim.)
Aistitiedon käsittelyn vaikeudet. Ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. 2024:468-478, Santalahti-kustannus.
- Kippola-Pääkkönen A. Yksilölliset tukitoimet aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriössä.
Kirjassa: Komulainen A, Kosola S, Seilo N, Väyrynen T (toim.) Opiskeluterveys. Duodecim.
Helsinki. 2021:319-321
- Canu WH, Stevens AE, Ranson L, ym. College Readiness: Differences Between First-Year
Undergraduates With and Without ADHD. J Learn Disabil 2021;54(6):403-411 «PMID: 33238816»PubMed
- Henning C, Summerfeldt LJ, Parker JDA. ADHD and Academic Success in University Students:
The Important Role of Impaired Attention. J Atten Disord 2022;26(6):893-901 «PMID: 34384265»PubMed
- de Schipper E, Mahdi S, Coghill D, ym. Towards an ICF core set for ADHD: a worldwide
expert survey on ability and disability. Eur Child Adolesc Psychiatry 2015;24(12):1509-21
«PMID: 26428005»PubMed
- Nordby ES, Guribye F, Nordgreen T, ym. Silver linings of ADHD: a thematic analysis
of adults' positive experiences with living with ADHD. BMJ Open 2023;13(10):e072052
«PMID: 37788928»PubMed
- Huang W, Yuan C, Li M. Person-Job Fit and Innovation Behavior: Roles of Job Involvement
and Career Commitment. Front Psychol 2019;10():1134 «PMID: 31156521»PubMed
- Gander F, Hofmann J, Ruch W. Character Strengths: Person-Environment Fit and Relationships
With Job and Life Satisfaction. Front Psychol 2020;11():1582 «PMID: 32793038»PubMed
- Krutkowski S. A strengths-based approach to widening participation students in higher
education. Reference Services Review 2017;45:227-241
- Hyvärinen S, Kangastie H, Kari S ym. Fostering a successful life through a strength-based
approach in higher education guidance. Kirjassa: S. Hyvärinen, T. Äärelä & S. Uusiautti
(Toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. 2021: 76–93.
Cambridge Scholars Publishing.
- Hyvärinen S, Kangastie H, Löf J ym.2021. Vahvuusperustaisen ohjauksen työkirja. Rovaniemi:
Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-293-1
- Hyvärinen S, Kangastie H, Löf J ym.2021. VAHTO-vahvuuskortit. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-291-7
Artikkelin tunnus: nix03533 (050.061)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim