Takaisin Tulosta

ADHD-oireisten opiskelijoiden vahvuusperustainen opinto- ja uraohjaus

Lisätietoa aiheesta
Anu Kippola-Pääkkönen
19.5.2025

Kirjallisuutta

  1. Kunttu K. Opiskelukyky. Kirjassa: Komulainen A, Kosola S, Seilo N, Väyrynen T (toim.) Opiskeluterveys. Duodecim. Helsinki. 2021:38-40
  2. Puustjärvi A. Koulunkäyntikyky. Kirjassa: Takaisin kouluun: koulua kouluakäymättömille. Toimittanut Iines Palmu. Jyväskylä: Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, 2020.
  3. Katajisto, M. Voimat kehiin! Yhdeksäsluokkalaisten ja opinto-ohjaajien kokemuksia vahvuusperustaisesta ohjauksesta. Lapin yliopisto. Acta elctronica Universitatis Lapponiens 357. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/65715/978-952-337-366-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  4. Kippola-Pääkkönen A. Opiskelu- ja työkyvyn tukeminen. Kirjassa: Puustjärvi A (toim.) Aistitiedon käsittelyn vaikeudet. Ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. 2024:468-478, Santalahti-kustannus.
  5. Kippola-Pääkkönen A. Yksilölliset tukitoimet aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriössä. Kirjassa: Komulainen A, Kosola S, Seilo N, Väyrynen T (toim.) Opiskeluterveys. Duodecim. Helsinki. 2021:319-321
  6. Canu WH, Stevens AE, Ranson L, ym. College Readiness: Differences Between First-Year Undergraduates With and Without ADHD. J Learn Disabil 2021;54(6):403-411 «PMID: 33238816»PubMed
  7. Henning C, Summerfeldt LJ, Parker JDA. ADHD and Academic Success in University Students: The Important Role of Impaired Attention. J Atten Disord 2022;26(6):893-901 «PMID: 34384265»PubMed
  8. de Schipper E, Mahdi S, Coghill D, ym. Towards an ICF core set for ADHD: a worldwide expert survey on ability and disability. Eur Child Adolesc Psychiatry 2015;24(12):1509-21 «PMID: 26428005»PubMed
  9. Nordby ES, Guribye F, Nordgreen T, ym. Silver linings of ADHD: a thematic analysis of adults' positive experiences with living with ADHD. BMJ Open 2023;13(10):e072052 «PMID: 37788928»PubMed
  10. Huang W, Yuan C, Li M. Person-Job Fit and Innovation Behavior: Roles of Job Involvement and Career Commitment. Front Psychol 2019;10():1134 «PMID: 31156521»PubMed
  11. Gander F, Hofmann J, Ruch W. Character Strengths: Person-Environment Fit and Relationships With Job and Life Satisfaction. Front Psychol 2020;11():1582 «PMID: 32793038»PubMed
  12. Krutkowski S. A strengths-based approach to widening participation students in higher education. Reference Services Review 2017;45:227-241
  13. Hyvärinen S, Kangastie H, Kari S ym. Fostering a successful life through a strength-based approach in higher education guidance. Kirjassa: S. Hyvärinen, T. Äärelä & S. Uusiautti (Toim.) Positive Education and Work: Less Struggling, More Flourishing. 2021: 76–93. Cambridge Scholars Publishing.
  14. Hyvärinen S, Kangastie H, Löf J ym.2021. Vahvuusperustaisen ohjauksen työkirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-293-1
  15. Hyvärinen S, Kangastie H, Löf J ym.2021. VAHTO-vahvuuskortit. Rovaniemi: Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-291-7