ICF-luokitus toimintakyvyn ja ADHD-oireiden kuvaamisessa
Lisätietoa aiheesta
Anu Kippola-Pääkkönen ja Anita Puustjärvi
19.5.2025
Maailman terveysjärjestö WHO on luonut toimintakyvyn kuvaamiseen Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden
ja terveyden (ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health)
luokituksen. ICF on osa WHO:n luokitusperhettä (FIC, Family of International Classification),
johon kuuluu myös sairauksien luokitukseen tarkoitettu kansainvälinen tautiluokitusjärjestelmä
ICD (International Classification of Diseases) ja kehitystyön alla oleva interventioiden
luokitus ICHI (International Classification of Health Interventions) «WHO. Classifications and terminologies. Verkkojulk...»1, «WHO. International Classification of Functioning, ...»2, «THL. ICF-luokitus. Verkkojulkaisu 2024. Viitattu 6...»3.
Lasten ja nuorten versiosta on käytetty ICF-CY-lyhennettä.
ICF-luokitusta voidaan hyödyntää toimintakykyä koskevassa tiedonkeruussa ja toimintakyvyn
kuvaamisessa niin että erilaiset kehon toimintoihin, suoritukseen ja osallistumiseen
sekä yksilö- ja ympäristötekijöihin liittyvät alueet huomioidaan.
Valtakunnalliset lääkinnälliseen kuntoutukseen ohjaamisen perusteet linjaavat, että
kuntoutustarpeen arvioinnissa, suunnittelussa ja seurannassa tulee käyttää ICF-luokitukseen
pohjautuvaa käsitteistöä «STM. Valtakunnalliset lääkinnälliseen kuntoutuksee...»4.
Lasten kuntoutuksessa ICF-luokituksen tarjoama yhteinen kieli toimintakyvyn kuvauksessa
ja tavoitteiden asettamisessa tuo lapsen arjen toimijat ja vanhemmat vahvemmin mukaan
arviointiin ja kuntoutustarpeen suunnitteluun, jolloin arkiympäristöjen rooli vahvistuu
«Tigerstedt H, Paavilainen E, Lindevall, P. ICF las...»5.
Tiettyihin terveydentiloihin tai tilanteisiin soveltuvista ICF-koodeista on tehty
ydinlistauksia, jotka kuvaavat terveydentilan olennaisimpia piirteitä. Ydinlistat
on kehitetty monimenetelmäisen työskentelyn perusteella konsensuspäätöksinä.
ADHD:n kuvaamiseen on tehty laajuudeltaan erilaisia ydinlistauksia: laaja, lyhyt (yleinen), lyhyt (alle 6-vuotiaat), lyhyt (6–16-vuotiaat) ja lyhyt
(yli 17-vuotiaat). Ydinlistat löytyvät ICF-e-kuvauslomakkeesta (ICF Research Branch)
«ICF-kuvauslomakkeen luominen. https://www.icf-core...»6.
Ydinlistausten kehittämiseen liittyvässä työssä on huomiota kiinnitetty myös ADHD:hen
liittyvien kykyjen ja vahvuuksien kuvauksiin. Näitä ovat esimerkiksi luovuus, energisyys,
viihdyttävyys, joustavuus, erilaiset näkökulmat, kyky tehdä montaa asiaa yhtä aikaa,
resilienssi ja riskinottokyky «de Schipper E, Mahdi S, Coghill D, ym. Towards an ...»7.
Toimintakyvyn arviossa ja tukemisessa on tärkeää, että huomiota kiinnitetään myös
kykyihin ja vahvuuksiin.
Pelkästään vaikeuksiin ja ongelmiin keskittyminen voi vain vahvistaa niitä ja lisätä
uusia ongelmia, kuten itsetunnon heikkoutta ja ulkopuolisuuden kokemusta.
WHO. Classifications and terminologies. Verkkojulkaisu. 2024. Viitattu 6.10.2024.
https://www.who.int/standards/classifications.
WHO. International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Verkkojulkaisu.
2024. Viitattu 6.10.2024. https://www.who.int/standards/classifications/international-classification-of-functioning-disability-and-health
STM. Valtakunnalliset lääkinnälliseen kuntoutukseen ohjaamisen perusteet - Opas sosiaali-
ja terveydenhuollon ammattilaisille ja kuntoutuksen parissa työskenteleville. Sosiaali-
ja terveysministeriön julkaisuja 2022:17. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164488
Tigerstedt H, Paavilainen E, Lindevall, P. ICF lasten kuntoutuksessa. Kuntoutusta
kehittämässä 2022:31, Kela. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/0ce66b10-e67b-4f24-8f27-a5f0593372a3/content
de Schipper E, Mahdi S, Coghill D, ym. Towards an ICF core set for ADHD: a worldwide
expert survey on ability and disability. Eur Child Adolesc Psychiatry 2015;24(12):1509-21
«PMID: 26428005»PubMed
Bölte S, de Schipper E, Holtmann M, ym. Development of ICF Core Sets to standardize
assessment of functioning and impairment in ADHD: the path ahead. Eur Child Adolesc
Psychiatry 2014;23(12):1139-48 «PMID: 24337412»PubMed
Bölte S, Mahdi S, Coghill D, ym. Standardised assessment of functioning in ADHD: consensus
on the ICF Core Sets for ADHD. Eur Child Adolesc Psychiatry 2018;27(10):1261-1281
«PMID: 29435654»PubMed
Tofani M, Mustari M, Tiozzo E, ym. The development of the International Classification
of Functioning, Disability and Health for Child and Youth (ICF-CY) Core Sets: a systematic
review. Disabil Rehabil 2023;45(23):3951-3960 «PMID: 36271731»PubMed
Bölte S, Alehagen L, Black MH, ym. Assessment of functioning in ADHD according to
World Health Organization standards: First revision of the International Classification
of Functioning, Disability and Health Core Sets. Dev Med Child Neurol 2024;66(9):1201-1214
«PMID: 38308443»PubMed
Azañedo CM, Artola T, Sastre S, ym. Character Strengths Predict Subjective Well-Being,
Psychological Well-Being, and Psychopathological Symptoms, Over and Above Functional
Social Support. Front Psychol 2021;12():661278 «PMID: 34621205»PubMed
Rosenbaum PL. The F-words for child development: functioning, family, fitness, fun,
friends, and future. Dev Med Child Neurol 2022;64(2):141-142 «PMID: 35005779»PubMed
Kinnunen A, Jeglinsky-Kankainen I. Suosikkisanat (F-Words) lasten kuntoutuskäytännöissä.
Nordic Journal of Rehabilitation. Published 2024 Apr 4. https://verkkolehdet.jamk.fi/nordicjournalofrehabilitation/2024/04/15/suosikkisanat-f-words-lasten-kuntoutuskaytannoissa/