Pikkulasten leikkipohjaiset interventiot ADHD-oireiden hoidossa
Lisätietoa aiheesta
Leena Pihlakoski ja Liisa Klenberg
19.5.2025
Ennen kouluikää ilmenevät toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn vaikeudet ovat tyypillisiä
lapsilla, joilla on ADHD-oireita. Ne ovat myös laajemmin yhteydessä koulunkäynnin
sekä aikuisiän terveyden, toimeentulon ja ihmissuhteiden vaikeuksiin «Blair C, Raver CC. School readiness and self-regul...»1, «Moffitt TE, Arseneault L, Belsky D, ym. A gradient...»2. Tutkimuksissa on selkeästi osoitettu, että lasten toiminnanohjauksen taitoja voidaan
vahvistaa kohdennetun harjoittelun avulla «Scionti N, Cavallero M, Zogmaister C, ym. Is Cogni...»3, «Takacs ZK, Kassai R. The efficacy of different int...»4. Taidot vahvistuvat sekä tyypillisesti kehittyneillä lapsilla että lapsilla, joilla
on toiminnanohjauksen vaikeuksia. Toiminnanohjauksen harjoittelu vaikuttaa kaikenikäisten
lasten taitoihin, mutta erityisen vaikuttavaa se saattaa olla alle kouluikäisillä,
joiden toiminnanohjauksen taidot ovat intensiivisessä kehitysvaiheessa «Garon N, Bryson SE, Smith IM. Executive function i...»5, «Thompson A, Steinbeis N. Sensitive periods in exec...»6.
Pienille lapsille on kehitetty arjessa toteutuvaan ohjattuun leikkiin perustuvia interventioita
«Healey D, Healey M. Randomized Controlled Trial co...»7, «Tamm L, Epstein JN, Loren REA, ym. Generating Atte...»8, «Halperin JM, Marks DJ, Chacko A, ym. Training Exec...»9. Yhteistä näille on tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen perustaitojen harjoittelu
vanhemman ohjaamien leikkien ja pelien avulla. Leikeissä vahvistetaan lapsen kehittymässä
olevia toiminnanohjauksen perustaitoja, esimerkiksi huomion suuntaamista, vuoron odottamista
ja vauhdin säätelyä.
- Interventiot sisältävät 6–8 ryhmätapaamista erikseen vanhemmille ja lapsille. Ryhmätapaamisten
keskeisenä menetelmänä on vanhemman ja lapsen yhteisen leikin tukeminen ohjauksen,
psykoedukaation ja vertaistuen keinoin.
- Tapaamisten välillä vanhempien rooli on aktiivinen: he sitoutuvat leikkimään lapsen
kanssa lähes päivittäin noin puolen tunnin ajan ryhmissä asiantuntijan ohjeistamia,
toiminnanohjausta ja itsesäätelyn taitoja vahvistavia leikkejä ja pelejä.
- Tavoitteena on toiminnanohjauksen vaikeuksiin (ylivilkkaus, impulsiivisuus, tarkkaamattomuus,
tunnesäätelyn vaikeudet) liittyvän haitan väheneminen kodin tilanteissa.
- Vanhemmat ovat tutkimuksissa kokeneet leikkipohjaiset interventiot sekä helposti toteutettaviksi
että tehokkaiksi.
Suomessa on käytössä Leikitään ja keskitytään (LeKe) perheille -interventio, joka
pohjautuu uusiseelantilaiseen ENGAGE-ohjelmaan «Klenberg L, Teivaanmäki S, Närhi V, ym. Effectiven...»10. Sitä on myöhemmin muokattu Suomessa käyttäjiltä ja perheiltä saadun palautteen sekä
leikkiperustaisista menetelmistä kertyneen kansainvälisen tutkimustiedon perusteella.
LeKe perheille -intervention ensisijaisena tavoitteena on lapsen toiminnanohjauksen
perustaitojen vahvistaminen sekä toiminnanohjauksen vaikeuksiin (ylivilkkaus, impulsiivisuus,
tarkkaamattomuus, tunnesäätelyn vaikeudet) liittyvän haitan väheneminen kodin tilanteissa.
- Interventio soveltuu perheille, joissa 3–6-vuotiaalla lapsella on arkea hankaloittavaa
ylivilkkautta, tarkkaamattomuutta tai käyttäytymisen säätelyn haasteita.
- Lapsella voi näiden lisäksi olla myös muita pulmia tai kehityksen ongelmia, kuten
kielellisiä tai motorisia vaikeuksia, sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia tai aggressiivista
käyttäytymistä.
- LeKe-toiminta kestää kahdeksan viikkoa, ja se sisältää kuusi ryhmätapaamista erikseen
vanhemmille ja lapsille sekä kaksi puhelin- tai videokeskustelua vanhempien kanssa.
- Vanhemmat saavat ryhmässä ohjausta leikkimiseen, ja lapset tutustuvat leikkeihin lasten
ryhmässä.
- Keskeistä on vanhemman kotona ohjaama leikki, jossa lapset harjoittelevat toiminnanohjauksen
taitoja päivittäin. Leikit ovat pääosin tuttuja yhteisleikkejä ja pelejä, joissa vanhempi
ohjaa lasta esimerkiksi suuntaamaan ja ylläpitämään tarkkaavuutta, odottamaan vuoroa,
pitämään mielessä ohjeita sekä säätelemään toimintanopeuttaan ja tunnetilaansa.
- LeKe-ryhmien ohjaaminen perustuu Ohjaajan käsikirjaan, ja vanhemmilla on käytössä
oma työkirjansa sekä leikkipäiväkirjat, joiden avulla kotona leikkimistä seurataan.
Kirjallisuutta
- Blair C, Raver CC. School readiness and self-regulation: a developmental psychobiological
approach. Annu Rev Psychol 2015;66():711-31 «PMID: 25148852»PubMed
- Moffitt TE, Arseneault L, Belsky D, ym. A gradient of childhood self-control predicts
health, wealth, and public safety. Proc Natl Acad Sci U S A 2011;108(7):2693-8 «PMID: 21262822»PubMed
- Scionti N, Cavallero M, Zogmaister C, ym. Is Cognitive Training Effective for Improving
Executive Functions in Preschoolers? A Systematic Review and Meta-Analysis. Front
Psychol 2019;10():2812 «PMID: 31998168»PubMed
- Takacs ZK, Kassai R. The efficacy of different interventions to foster children's
executive function skills: A series of meta-analyses. Psychol Bull 2019;145(7):653-697
«PMID: 31033315»PubMed
- Garon N, Bryson SE, Smith IM. Executive function in preschoolers: a review using an
integrative framework. Psychol Bull 2008;134(1):31-60 «PMID: 18193994»PubMed
- Thompson A, Steinbeis N. Sensitive periods in executive function development. Curr
Opin Behav Sci 2020;36():98-105 «PMID: 33457470»PubMed
- Healey D, Healey M. Randomized Controlled Trial comparing the effectiveness of structured-play
(ENGAGE) and behavior management (TRIPLE P) in reducing problem behaviors in preschoolers.
Sci Rep 2019;9(1):3497 «PMID: 30837595»PubMed
- Tamm L, Epstein JN, Loren REA, ym. Generating Attention, Inhibition, and Memory: A
Pilot Randomized Trial for Preschoolers With Executive Functioning Deficits. J Clin
Child Adolesc Psychol 2019;48(sup1):S131-S145 «PMID: 28107027»PubMed
- Halperin JM, Marks DJ, Chacko A, ym. Training Executive, Attention, and Motor Skills
(TEAMS): a Preliminary Randomized Clinical Trial of Preschool Youth with ADHD. J Abnorm
Child Psychol 2020;48(3):375-389 «PMID: 31834588»PubMed
- Klenberg L, Teivaanmäki S, Närhi V, ym. Effectiveness of ENGAGE in reducing difficulties
in everyday executive functions among Finnish preschoolers: a randomized controlled
trial. Child Neuropsychol 2023;29(8):1341-1361 «PMID: 36617885»PubMed
Artikkelin tunnus: nix03539 (050.061)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim