Takaisin Tulosta

Pikkulasten leikkipohjaiset interventiot ADHD-oireiden hoidossa

Lisätietoa aiheesta
Leena Pihlakoski ja Liisa Klenberg
19.5.2025

Ennen kouluikää ilmenevät toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn vaikeudet ovat tyypillisiä lapsilla, joilla on ADHD-oireita. Ne ovat myös laajemmin yhteydessä koulunkäynnin sekä aikuisiän terveyden, toimeentulon ja ihmissuhteiden vaikeuksiin «Blair C, Raver CC. School readiness and self-regul...»1, «Moffitt TE, Arseneault L, Belsky D, ym. A gradient...»2. Tutkimuksissa on selkeästi osoitettu, että lasten toiminnanohjauksen taitoja voidaan vahvistaa kohdennetun harjoittelun avulla «Scionti N, Cavallero M, Zogmaister C, ym. Is Cogni...»3, «Takacs ZK, Kassai R. The efficacy of different int...»4. Taidot vahvistuvat sekä tyypillisesti kehittyneillä lapsilla että lapsilla, joilla on toiminnanohjauksen vaikeuksia. Toiminnanohjauksen harjoittelu vaikuttaa kaikenikäisten lasten taitoihin, mutta erityisen vaikuttavaa se saattaa olla alle kouluikäisillä, joiden toiminnanohjauksen taidot ovat intensiivisessä kehitysvaiheessa «Garon N, Bryson SE, Smith IM. Executive function i...»5, «Thompson A, Steinbeis N. Sensitive periods in exec...»6.

Pienille lapsille on kehitetty arjessa toteutuvaan ohjattuun leikkiin perustuvia interventioita «Healey D, Healey M. Randomized Controlled Trial co...»7, «Tamm L, Epstein JN, Loren REA, ym. Generating Atte...»8, «Halperin JM, Marks DJ, Chacko A, ym. Training Exec...»9. Yhteistä näille on tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen perustaitojen harjoittelu vanhemman ohjaamien leikkien ja pelien avulla. Leikeissä vahvistetaan lapsen kehittymässä olevia toiminnanohjauksen perustaitoja, esimerkiksi huomion suuntaamista, vuoron odottamista ja vauhdin säätelyä.

  • Interventiot sisältävät 6–8 ryhmätapaamista erikseen vanhemmille ja lapsille. Ryhmätapaamisten keskeisenä menetelmänä on vanhemman ja lapsen yhteisen leikin tukeminen ohjauksen, psykoedukaation ja vertaistuen keinoin.
  • Tapaamisten välillä vanhempien rooli on aktiivinen: he sitoutuvat leikkimään lapsen kanssa lähes päivittäin noin puolen tunnin ajan ryhmissä asiantuntijan ohjeistamia, toiminnanohjausta ja itsesäätelyn taitoja vahvistavia leikkejä ja pelejä.
  • Tavoitteena on toiminnanohjauksen vaikeuksiin (ylivilkkaus, impulsiivisuus, tarkkaamattomuus, tunnesäätelyn vaikeudet) liittyvän haitan väheneminen kodin tilanteissa.
  • Vanhemmat ovat tutkimuksissa kokeneet leikkipohjaiset interventiot sekä helposti toteutettaviksi että tehokkaiksi.

Suomessa on käytössä Leikitään ja keskitytään (LeKe) perheille -interventio, joka pohjautuu uusiseelantilaiseen ENGAGE-ohjelmaan «Klenberg L, Teivaanmäki S, Närhi V, ym. Effectiven...»10. Sitä on myöhemmin muokattu Suomessa käyttäjiltä ja perheiltä saadun palautteen sekä leikkiperustaisista menetelmistä kertyneen kansainvälisen tutkimustiedon perusteella. LeKe perheille -intervention ensisijaisena tavoitteena on lapsen toiminnanohjauksen perustaitojen vahvistaminen sekä toiminnanohjauksen vaikeuksiin (ylivilkkaus, impulsiivisuus, tarkkaamattomuus, tunnesäätelyn vaikeudet) liittyvän haitan väheneminen kodin tilanteissa.

  • Interventio soveltuu perheille, joissa 3–6-vuotiaalla lapsella on arkea hankaloittavaa ylivilkkautta, tarkkaamattomuutta tai käyttäytymisen säätelyn haasteita.
  • Lapsella voi näiden lisäksi olla myös muita pulmia tai kehityksen ongelmia, kuten kielellisiä tai motorisia vaikeuksia, sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia tai aggressiivista käyttäytymistä.
  • LeKe-toiminta kestää kahdeksan viikkoa, ja se sisältää kuusi ryhmätapaamista erikseen vanhemmille ja lapsille sekä kaksi puhelin- tai videokeskustelua vanhempien kanssa.
  • Vanhemmat saavat ryhmässä ohjausta leikkimiseen, ja lapset tutustuvat leikkeihin lasten ryhmässä.
  • Keskeistä on vanhemman kotona ohjaama leikki, jossa lapset harjoittelevat toiminnanohjauksen taitoja päivittäin. Leikit ovat pääosin tuttuja yhteisleikkejä ja pelejä, joissa vanhempi ohjaa lasta esimerkiksi suuntaamaan ja ylläpitämään tarkkaavuutta, odottamaan vuoroa, pitämään mielessä ohjeita sekä säätelemään toimintanopeuttaan ja tunnetilaansa.
  • LeKe-ryhmien ohjaaminen perustuu Ohjaajan käsikirjaan, ja vanhemmilla on käytössä oma työkirjansa sekä leikkipäiväkirjat, joiden avulla kotona leikkimistä seurataan.

Kirjallisuutta

  1. Blair C, Raver CC. School readiness and self-regulation: a developmental psychobiological approach. Annu Rev Psychol 2015;66():711-31 «PMID: 25148852»PubMed
  2. Moffitt TE, Arseneault L, Belsky D, ym. A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proc Natl Acad Sci U S A 2011;108(7):2693-8 «PMID: 21262822»PubMed
  3. Scionti N, Cavallero M, Zogmaister C, ym. Is Cognitive Training Effective for Improving Executive Functions in Preschoolers? A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Psychol 2019;10():2812 «PMID: 31998168»PubMed
  4. Takacs ZK, Kassai R. The efficacy of different interventions to foster children's executive function skills: A series of meta-analyses. Psychol Bull 2019;145(7):653-697 «PMID: 31033315»PubMed
  5. Garon N, Bryson SE, Smith IM. Executive function in preschoolers: a review using an integrative framework. Psychol Bull 2008;134(1):31-60 «PMID: 18193994»PubMed
  6. Thompson A, Steinbeis N. Sensitive periods in executive function development. Curr Opin Behav Sci 2020;36():98-105 «PMID: 33457470»PubMed
  7. Healey D, Healey M. Randomized Controlled Trial comparing the effectiveness of structured-play (ENGAGE) and behavior management (TRIPLE P) in reducing problem behaviors in preschoolers. Sci Rep 2019;9(1):3497 «PMID: 30837595»PubMed
  8. Tamm L, Epstein JN, Loren REA, ym. Generating Attention, Inhibition, and Memory: A Pilot Randomized Trial for Preschoolers With Executive Functioning Deficits. J Clin Child Adolesc Psychol 2019;48(sup1):S131-S145 «PMID: 28107027»PubMed
  9. Halperin JM, Marks DJ, Chacko A, ym. Training Executive, Attention, and Motor Skills (TEAMS): a Preliminary Randomized Clinical Trial of Preschool Youth with ADHD. J Abnorm Child Psychol 2020;48(3):375-389 «PMID: 31834588»PubMed
  10. Klenberg L, Teivaanmäki S, Närhi V, ym. Effectiveness of ENGAGE in reducing difficulties in everyday executive functions among Finnish preschoolers: a randomized controlled trial. Child Neuropsychol 2023;29(8):1341-1361 «PMID: 36617885»PubMed