Takaisin Tulosta

Lasten ja nuorten ADHD-epäily: taustatietokartoitus

Lisätietoa aiheesta
Hertta Ollikainen
19.5.2025

Tätä kartoituslomaketta voi käyttää haastattelun tukena lapsen ADHD-oireita epäiltäessä. Lomakkeeseen on koottu kokonaiskuvan saamisen kannalta keskeisiä teemoja Jokaisen kohdan täyttäminen ei ole välttämätöntä, sillä kartoitus etenee ja muotoutuu saatujen vastausten perusteella. Avaa tulostettava lomake tästä linkistä «nix03542a.pdf»1.

Taulukko 1. Lasten ja nuorten ADHD-epäily: taustatietokartoitus
Oirekuva
  • Oireiden alkamisaika, mahdollinen yhteys muihin asioihin, kuten päihteisiin
  • Lapsen/nuoren arkea eniten haittaavat oireet
  • Oireiden esiintyminen eri tilanteissa ja eri vuorokaudenaikoina
  • Lapsen näkemys omasta pärjäämisestään
  • Oireita helpottavat ja vaikeuttavat asiat
Erotusdiagnostiset oireet ja
samanaikaishäiriöoireet
  • Uhmakkuus
  • Käytöshäiriöoireilu
  • Mielialaoireet
  • Ahdistus
Aiemmin tehdyt tutkimukset
ja toteutunut kuntoutus
  • Perusterveydenhuollossa, opiskeluterveydenhuollossa tai erikoissairaanhoidossa tehdyt tutkimukset
Raskaus ja synnytys
  • Raskauden kulku ja kesto, sikiöaikainen kasvu
  • Äidin raskaudenaikaiset sairaudet ja lääkitys
  • Raskaudenaikaiset päihteet
  • Synnytyksen kulku, Apgarin pisteet, syntymämitat
  • Hoidontarve vastasyntyneenä
  • Imetyksen onnistuminen, imetyksen kesto
Suvun perinnölliset sairaudet ja vaikeudet
  • Suvun perinnölliset sairaudet
  • Vanhempien oppimisvaikeudet
Perussairaudet, tapaturmat
  • Perussairaudet, allergiat, lääkkeet
  • Tapaturmat
  • Päähän kohdistuneet iskut
  • Keskushermostoinfektiot
Perhe
  • Kotikieli, mahdollinen murre, monikielisyys
  • Kenen kanssa lapsi asuu, elämään kuuluvat perheenjäsenet
  • Tukiverkostot
  • Perhesuhdemuutokset
  • Jos vuoroasuminen, miten toteutuu
  • Perheen sisäinen vuorovaikutus, mahdolliset ristiriidat
  • Vanhempien ja sisarusten näkemys lapsen vahvuuksista ja vaikeuksista
  • Vanhempien jaksaminen, perheen tuen tarve
  • Vanhempien kasvatusnäkemysten yhteneväisyys
  • Ovatko vanhemmat saaneet ohjausta lapsen/nuoren kanssa toimimisessa?
Arjen sujuvuus
  • Ruokarytmi, ravitsemuksen monipuolisuus, ruokailutilanteiden sujuvuus
  • Aamu- ja iltatoimien sujuvuus, siirtymätilanteissa toimiminen
  • Unirytmi, uniaika, nukahtamiseen ja uneen liittyvät vaikeudet
  • Hygieniasta huolehtiminen, peseytyminen, wc-käynnit
  • Toistuvatko arjen rutiinit säännöllisesti
  • Vapaa-aika, harrastukset, arkiliikunta
  • Rahankäyttö
  • Energiajuomien käyttö
Lastenneuvola-aika
  • Ovatko kasvu ja kehitys edenneet odotusten mukaisesti
  • Onko tarvittu tukitoimia
  • Varhaiskasvatuksen ryhmä, ohjaajaresurssit
  • Varhaiskasvatuksen näkemys lapsen vahvuuksista ja vaikeuksista, mahdollisesti löytyneet oireita helpottavat ohjauskeinot
Koulunkäynti ja kouluterveydenhuollon seuranta
  • Luokan koko, aikuisten määrä ryhmässä
  • Luokkahenki, koulukaverit, kiusaaminen
  • Akateeminen pärjääminen
  • Onko havaittu oppimisen tai käytöksen haasteita
  • Mitä oppimisen tukikeinoja on käytössä
  • Tehostetun tai erityisen tuen päätös / oppilaskohtaisen tuen muodot
  • Mitä ohjauksellisia tukikeinoja on käytössä, ovatko tukikeinot olleet hyödyllisiä
  • Kasvun ja kehityksen näyttäytyminen kouluterveydenhuollon seurannassa
Kaveri- ja seurustelusuhteet
  • Kavereiden kanssa pärjääminen ja mahdolliset haasteet
  • Seurustelusuhteet, mahdollinen ehkäisyn tai seksitaudeilta suojautumisen tarve
Ruutuaika ja mediasisällöt
  • Kokonaisruutuaika, mitä tehdään ruutuajan lisäksi
  • Ruutuajan vaikutus käyttäytymiseen, onnistuuko ruutuajan rajaaminen
  • Altistuminen ikätasolle sopimattomille sisällöille
Päihdekäyttö
  • Tupakka- ja nikotiinituotteet
  • Alkoholi
  • Muut päihteet
  • Onko kaveripiirissä tai perheessä päihdekäyttöä
Stressitilanteet
  • Kielteiset elämänkokemukset:
  • perheväkivallan todistaminen, kiusaaminen, laiminlyönti, kaltoinkohtelu,
  • mahdollinen yhteys oirekuvaan
Voimavarat
  • Pärjäämistä tukevat tekijät
  • Selviytymiskeinot
  • Koettu elämänlaatu