Takaisin Tulosta

ADHD-oireiden arvioinnin muut menetelmät

Lisätietoa aiheesta
Anita Puustjärvi
19.5.2025
  • ADHD-diagnostiikan avuksi on kehitetty reaktioita, suoritus- tai toimintakykyä arvioivia tietokoneistettuja arviointimenetelmiä, joissa hyödynnetään esimerkiksi virtuaalitodellisuutta (VR), lisättyä todellisuutta (Augmented reality AR) tai videotekniikoita.
  • CPT-testejä (continuous performance tests) on useita erilaisia ja niiden on osin todettu ryhmätasolla erottelevan ADHD-diagnoosin saaneita kontrolleista. Diagnostisessa käytössä ne soveltuvat vain osaksi kattavaa arviota, eivät ainoaksi menetelmäksi «Varela JL, Magnante AT, Miskey HM, ym. A systemati...»1
  • Suomessa on kehitetty virtuaalitodellisuutta hyödyntävä toiminnanohjauksen taitoja mittaava testiympäristö, jossa tehtävänä on suorittaa ennalta annettuja tehtäviä tietyssä järjestyksessä. Pienellä aineistolla tehdyn tutkimuksen perusteella sen kyky erotella ADHD-diagnoosin saaneita verrokeista ei ole riittävä ADHD-diagnoosin asettamiseksi «Seesjärvi E, Puhakka J, Aronen ET, ym. Quantifying...»5.
  • Liikeaktiviteettitutkimusta eli aktigrafiaa käytetään unen ja sen häiriöiden arvioinnin apuvälineenä. Tutkimuksia aktigrafiasta päiväaikaisten ADHD-oireiden arvioinnissa ei ole riittävästi soveltuvuuden arviointiin.

Kirjallisuutta

  1. Varela JL, Magnante AT, Miskey HM, ym. A systematic review of the utility of continuous performance tests among adults with ADHD. Clin Neuropsychol 2024;38(7):1524-1585 «PMID: 38424025»PubMed
  2. Bellato A, Hall CL, Groom MJ, ym. Practitioner Review: Clinical utility of the QbTest for the assessment and diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder - a systematic review and meta-analysis. J Child Psychol Psychiatry 2024;65(6):845-861 «PMID: 37800347»PubMed
  3. Santosh P, Cortese S, Hollis C, ym. Remote assessment of ADHD in children and adolescents: recommendations from the European ADHD Guidelines Group following the clinical experience during the COVID-19 pandemic. Eur Child Adolesc Psychiatry 2023;32(6):921-935 «PMID: 36764972»PubMed
  4. Arrondo G, Mulraney M, Iturmendi-Sabater I, ym. Systematic Review and Meta-Analysis: Clinical Utility of Continuous Performance Tests for the Identification of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2024;63(2):154-171 «PMID: 37004919»PubMed
  5. Seesjärvi E, Puhakka J, Aronen ET, ym. Quantifying ADHD Symptoms in Open-Ended Everyday Life Contexts With a New Virtual Reality Task. J Atten Disord 2022;26(11):1394-1411 «PMID: 34865551»PubMed