ADHD-oireiden arvioinnin muut menetelmät
Lisätietoa aiheesta
Anita Puustjärvi
19.5.2025
- ADHD-diagnostiikan avuksi on kehitetty reaktioita, suoritus- tai toimintakykyä arvioivia
tietokoneistettuja arviointimenetelmiä, joissa hyödynnetään esimerkiksi virtuaalitodellisuutta (VR), lisättyä todellisuutta
(Augmented reality AR) tai videotekniikoita.
- CPT-testejä (continuous performance tests) on useita erilaisia ja niiden on osin todettu
ryhmätasolla erottelevan ADHD-diagnoosin saaneita kontrolleista. Diagnostisessa käytössä
ne soveltuvat vain osaksi kattavaa arviota, eivät ainoaksi menetelmäksi «Varela JL, Magnante AT, Miskey HM, ym. A systemati...»1
- QbTest (engl. Quantified Behavioral Test) on noin puoli tuntia kestävä CPT-tehtävä,
johon on yhdistetty pään liikkeiden automaattinen tunnistus. Pelkästään sen tuottamien
tunnuslukujen perusteella ei diagnoosia voida luotettavasti asettaa «Bellato A, Hall CL, Groom MJ, ym. Practitioner Rev...»2, «Santosh P, Cortese S, Hollis C, ym. Remote assessm...»3, «Arrondo G, Mulraney M, Iturmendi-Sabater I, ym. Sy...»4.
- Suomessa on kehitetty virtuaalitodellisuutta hyödyntävä toiminnanohjauksen taitoja
mittaava testiympäristö, jossa tehtävänä on suorittaa ennalta annettuja tehtäviä tietyssä
järjestyksessä. Pienellä aineistolla tehdyn tutkimuksen perusteella sen kyky erotella
ADHD-diagnoosin saaneita verrokeista ei ole riittävä ADHD-diagnoosin asettamiseksi
«Seesjärvi E, Puhakka J, Aronen ET, ym. Quantifying...»5.
- Liikeaktiviteettitutkimusta eli aktigrafiaa käytetään unen ja sen häiriöiden arvioinnin
apuvälineenä. Tutkimuksia aktigrafiasta päiväaikaisten ADHD-oireiden arvioinnissa
ei ole riittävästi soveltuvuuden arviointiin.
Kirjallisuutta
- Varela JL, Magnante AT, Miskey HM, ym. A systematic review of the utility of continuous
performance tests among adults with ADHD. Clin Neuropsychol 2024;38(7):1524-1585 «PMID: 38424025»PubMed
- Bellato A, Hall CL, Groom MJ, ym. Practitioner Review: Clinical utility of the QbTest
for the assessment and diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder - a systematic
review and meta-analysis. J Child Psychol Psychiatry 2024;65(6):845-861 «PMID: 37800347»PubMed
- Santosh P, Cortese S, Hollis C, ym. Remote assessment of ADHD in children and adolescents:
recommendations from the European ADHD Guidelines Group following the clinical experience
during the COVID-19 pandemic. Eur Child Adolesc Psychiatry 2023;32(6):921-935 «PMID: 36764972»PubMed
- Arrondo G, Mulraney M, Iturmendi-Sabater I, ym. Systematic Review and Meta-Analysis:
Clinical Utility of Continuous Performance Tests for the Identification of Attention-Deficit/Hyperactivity
Disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2024;63(2):154-171 «PMID: 37004919»PubMed
- Seesjärvi E, Puhakka J, Aronen ET, ym. Quantifying ADHD Symptoms in Open-Ended Everyday
Life Contexts With a New Virtual Reality Task. J Atten Disord 2022;26(11):1394-1411
«PMID: 34865551»PubMed
Artikkelin tunnus: nix03548 (050.061)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim