Meta-analyysiin «Shah R, Harding J, Brown J ym. Neonatal Glycaemia ...»1 etsittiin vuoteen 2018 mennessä julkaistuja tutkimuksia, joissa oli vertailtu vastasyntyneenä hypoglykemiallle altistuneiden ja normoglykemisten vastasyntyneiden neurologisen kehityksen ongelmien esiintyvyyttä myöhemmässä lapsuusiässä. Lopulliseen analyysiin valittiin 11 tutkimusta.
Altistuminen vastasyntyneenä hypoglykemialle ei ollut varhaisessa lapsuusiässä (2–5 vuotta) tarkasteltuna yhteydessä neurologisen kehityshäiriön riskiin (OR 1,16; 95 % luottamusväli 0,86–1,57), mutta siihen liittyi ongelmia näönkäytössä (OR 3,46; 95 % luottamusväli 1,13–10,57) ja toiminnanohjauksessa (OR 2,50; 95 % luottamusväli 1,20–5,22). Myöhemmässä lapsuusiässä (6–11 vuotta) tarkasteltuna vastasyntyneen hypoglykemia oli yhteydessä neurologiseen kehityshäiriöön (OR 3,62; 95 % luottamusväli 1,05–12,42) sekä ongelmiin luku- ja kirjoitustaidossa (OR 2,04; 95 % luottamusväli 1,20–3,47) ja laskutaidossa (OR 2,04; 95 % luottamusväli 1,21–3,44).
Prospektiivisessa kohorttitutkimuksessa «Shah R, Dai DWT, Alsweiler JM ym. Association of N...»2 tutkittiin 9–10 vuoden iässä yhteensä 480 varhaisvaiheessa hypoglykemian riskiryhmään kuulunutta lasta, joista 304 oli altistunut varhaiselle hypoglykemialle (B-Gluk < 2,6 mmol/l) ja 176 ollut normoglykeemisia.
Ryhmien välillä ei todettu eroja koulumenestyksessä eikä lukemisen ymmärtämistä tai matemaattisia taitoja arvioivista testeistä suoriutumisessa. Varhaiselle hypoglykemialle altistuneista 138:lla (47 %) ja altistumattomista 82:lla (48 %) oli alhainen koulumenestys (RR 0,96; 95 % luottamusväli 0,78–1,15).