Cochrane-katsaus vuodelta 2012 «Oono IP, Honey EJ, McConachie H. Parent-mediated e...»1 arvioi, kuinka vanhempien kautta tai kanssa toteutettavat interventiot hyödyttävät alle kouluikäistä autismikirjoista lasta ja hänen vanhempiaan. 17 RCT-tutkimusta valikoitui katsaukseen, mutta kaikkia ei voitu ottaa mukaan meta-analyysiin (10/17 valikoitui). Yhdeksän interventiota 17:stä oli nimetty: Hanen More Than Words, Milton & Ethel Harris Research Initiative Treatment, Early Start Denver Model, Preschool Autism Communication Trial, Parent-mediated Communication-focused Treatment, Autism Preschool Program, Floortime/DIR, Focused Playtime Intervention, QST Home Program. Vastemuuttujina meta-analyysissä käytettiin seuraavia: vastavuoroinen kieli (joint language), kommunikaatio, kielellinen ilmaisu, kielellinen ymmärtäminen, vanhempi–lapsi-vuorovaikutus (vanhemman synkronia), vanhemman stressitaso. Tässä näytönastekatsauksessa käsitellään tutkimusnäyttöä liittyen vanhempi–lapsi-vuorovaikutukseen (vanhemman synkronia) sekä vanhemman stressin lievittymiseen. Toinen näytönastekatsaus «Vanhempien kautta toteutettavat interventiot ilmeisesti lievittävät hieman alle kouluikäisten autismikirjon lasten kommunikaation ja sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteita.»B käsittelee vanhempien kautta toteutettavien interventioiden vaikutusta lapsen kielen ja kommunikaation, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kognition osalta.
Potilaat: 919 1–6-vuotiasta autismikirjon lasta. Kahdeksassa tutkimuksessa lasten älykkyysosamäärää ei arvioitu, kahdeksassa arvioitiin, ja kolmessa tutkimuksessa alle 35 ÄÖ:n lapset jätettiin pois tutkimuksesta.
Interventio: Vaihtelivat sisällön (mitä vanhempia ohjattiin tekemään), ammattilaisten yhteydenpidon tai sen suhteen, toteutuivatko interventiot ryhmässä vai yksilöllisesti. Useimmat tutkimukset pyrkivät lisäämään vanhemman observaatiota ja responsiivisuutta vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Interventioiden kesto vaihteli viikosta kahteen vuoteen.
Vertailu: Ei hoitoa tai tavanomainen hoito (treatment as usual, TAU). Kontrolliryhmät vaihtelivat tutkimusten välillä (ei hoitoa, tavanomainen hoito, vaihtoehtoinen hoito (joka saattoi olla toinen vanhemmuusinterventio tai päivähoitoon annettu interventio)). Useimmissa tutkimuksissa interventioryhmä sai saman tuen kuin kontrolliryhmä intervention lisäksi.
Lopputulema: Käytetyt lopputulemamittarit vaihtelivat.
Tutkimusten laatu (GRADE) arvioitiin heikoksi.
Lopputulemien osalta meta-analyysi ei osoittanut tilastollisesti merkitsevää vastetta vanhemman stressitason lievittymisessä (SMD = (-0,17); 95 % luottamusväli -0,7–0,36). Tilastollisesti merkitsevä vaste havaittiin lapsi–vanhempi-vuorovaikutuksen paranemisessa (vanhemman synkronia; SMD = 0,9; 95 % luottamusväli 0,56–1,23; p < 0,05). Tilastollisesti merkitsevä positiivinen vaste todettiin myös lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa jaetun tarkkaavuuden osalta (SMD = 0,41; 95 % luottamusväli 0,14–0,68; p < 0,05).
Yhteenvetona jonkin verran näyttöä vanhemman synkronian ja lapsen ja vanhemman välisen jaetun tarkkaavuuden paranemisen osalta.
Harha: Kaikissa tutkimuksissa suuri harhan riski aiheutui siitä, että osallistujat olivat tietoisia interventioon osallistumisestaan. Osassa tutkimuksista ei käynyt selkeästi ilmi, millä perusteella interventioryhmä oli valikoitunut. Muilta osin harhan riski arvioitiin pääasiassa pieneksi.
Tutkimustyyppi: meta-analyysi
Kommentti: Meta-analyysissä näytön aste C, kirjoittajat arvioivat tulevien tutkimusten todennäköisesti vaikuttavan näytön asteeseen. Myöhemmin julkaistut meta-analyysit tai katsausartikkelit eivät ole käyttäneet vastemuuttujina lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen muutoksia.