Keskeistä on myös ajatusten ja uskomusten kanssa työskentely ja niiden muokkaaminen
realistisemmiksi tai sopeutumista edistäviksi.
Kognitiivisessa psykoterapiassa ADHD voidaan käsitteellistää esimerkiksi siten, että
ADHD-oireinen ei pysty ehkäisemään häiriötekijöiden vaikutusta (keskittymisen vaikeus),
ajatusten tai ärsykkeiden laukaisemia toimintaimpulsseja (impulsiivisuus) ja näiden
laukaisemaa toimintaa (ylivilkkaus). Nämä oireet puolestaan aiheuttavat vaikeuksia
suunnitella ja toteuttaa toimintaa jäsentyneesti «Parkkinen L, Puustjärvi A. Lasten ja nuorten ADHD:...»3.
Tavallisimpia työskentelyn kohteita ovat itsesäätely, sosiaalisten tilanteiden ongelmanratkaisu
ja sosiaaliset taidot, oman toiminnan arviointi ja säätely sekä ADHD:n oireiden hallinta.
Terapia voidaan toteuttaa yksilötapaamisina, yhteistapaamisina lapsen ja vanhempien
kanssa ja ryhmämuotoisena. Terapiatapaamiset voivat tapahtua terapeutin vastaanotolla
tai tietyssä ympäristössä (esim. koulu) «Ranta K, Kauppi A. Lasten ja nuorten kognitiivinen...»1.
Käyttäytymisterapiassa työskentely painottuu käyttäytymisen ja sen seuraamusten välisten
vahvistussuhteiden tarkasteluun, uusien käyttäytymistapojen opetteluun, harjoitteluun
ja käyttöön ottamiseen sekä altistamisharjoitteluun esimerkiksi pelkojen hoidossa
«Ranta K, Kauppi A. Lasten ja nuorten kognitiivinen...»1.
Terapiatyöskentelyssä ADHD-oireiden hallintaa voidaan vahvistaa harjoittelemalla esimerkiksi
pysähtymistä ennen toimintaa (pysähdy, mieti, toimi)
tunnistamaan sanallisesti ilmaistun aikomuksen (ajatus tai puhe) ja toiminnan (käyttäytyminen)
vastaavuutta sekä käyttäytymisen seurauksia
itsesäätelyä ja itseohjausta erilaisten pelien ja leikkien avulla
Alle kouluikäisten terapiamenetelmänä käytetään usein leikkiä, kouluikäisillä ja nuorilla
voidaan käyttää samoja menetelmiä kuin aikuisilla sopeutettuna lapsen tai nuoren kehitystasoon.
Usein hyödynnetään lapsille ja nuorille tuttuja välineitä, kuten kielellisessä työskentelyssä
sarjakuvia tai puhekuplia.
Nuoremmat lapset voivat hyötyä tunnetaitoihin, itsetuntoon, avun pyytämiseen ja ongelmanratkaisutaitoihin
painottuvasta työskentelystä, kun taas nuoruusiässä voi olla enemmän hyötyä metakognitiivisten
taitojen harjoittelusta (esimerkiksi organisointitaidot, opiskelutaidot) «Australian ADHD Guideline Development Group (AADPA...»4.
Kognitiivisten ja kognitiivis-behavioraalisten psykoterapiamenetelmien vaikuttavuutta
lasten ja nuorten ADHD-oireisiin on tutkittu lähinnä osana monimuotoisia hoitoja.
Terminologiassa on vaihtelua, ja samoja tutkimuksia on sekä käyttäytymishoitojen vaikuttavuutta
arvioivissa tutkimuksissa että kognitiivis-behavioraalista terapiaa (CBT) arvioivissa
tutkimuksissa.
Vanhemmuustaito-ohjelmat sisältävät usein kognitiivisen terapian ja kognitiivisen
käyttäytymisterapian menetelmiä. Myös kouluilla toteutettavat käyttäytymishoidot perustuvat
samoihin periaatteisiin. Usein interventioon kuuluu vanhemmuustaitojen tai kouluintervention
lisäksi myös taitoharjoittelua (esimerkiksi organisointitaidot, tarkkaavuuden kohdentaminen,
elämänhallinnan taidot, opiskelutaidot), joskus myös yksilöpsykoterapiaa.
Nuorten ryhmämuotoisia terapioita käsittelevien tutkimusten tulokset ovat ristiriitaisia.
Uudemmat tutkimukset eivät ole vahvistaneet aiemmissa tutkimuksissa havaittua hyötyä.
Systemaattiseen katsaukseen «Chan E, Fogler JM, Hammerness PG. Treatment of Att...»5 haettiin vuosilta 1999–2016 tietokannoista CINAHL Plus, MEDLINE, PsycINFO, ERIC ja
Cochrane Database Syst Rev nuoruusikäisten ADHD:n hoitoa koskevia tutkimuksia. Katsaukseen
sisällytettiin 16 satunnaistettua tutkimusta ja 1 meta-analyysi. Näihin osallistuneet
2 668 nuorta olivat iältään 12–18-vuotiaita. Tutkimuksista 10:ssä (n = 916) oli käytetty
psykososiaalisia hoitoja (joista vain yhdessä ryhmämuotoista CBT:aa). Kahta tutkimusta
lukuun ottamatta metodeissa oli puutteita (riittämättömästi kuvattu satunnaistaminen,
sokkouttaminen tai pois jääneiden analyysi tai pieni otoskoko). Useimmissa tutkimuksissa
mukana oli lääkehoitoa saavia tai nuoria, joilla oli samanaikainen muu häiriö.
Ryhmämuotoinen CBT vähensi yhdessä tasokkaaksi arvioidussa tutkimuksessa vanhempien
arvioimia ADHD-oireita lähtötilanteeseen verrattuna keskimäärin -9,11 pistettä (95
% luottamusväli -11,48 – -6,75), ero verrokkiryhmään oli merkitsevä (Cohenin d = 8,4;
p < 0,001). Opettajan tai nuoren arvioima oireiden väheneminen ei ollut merkitsevää.
Norjalaisessa satunnaistetussa kontrolloidussa tutkimuksessa «Haugan AJ, Sund AM, Young S, ym. Cognitive behavio...»6 selvitettiin ryhmämuotoisen kognitiivisen käyttäytymisterapian (CBT) hyötyä nuorten
ADHD:n hoidossa. Tutkimus toteutettiin kahdella lasten ja nuorten psykiatrisella avohoitoklinikalla
Norjassa 2017–2022. Tutkimukseen otettiin mukaan 100 iältään 14–18-vuotiasta potilasta,
joilla oli diagnostisella haastattelulla vahvistettu ADHD-diagnoosi ICD-10:n tai DSM-5:n
mukaan (66 %) tai merkittäviä ADHD-oireita DSM-5:n mukaan (34 %) sekä toimintakyvyn
heikkenemistä. Tutkimukseen osallistuneilla sai olla diagnostisella haastattelulla
(Kiddie-SADS) todettuja psykiatrisia samanaikaishäiriöitä. Potilailla oli ADHD-lääkitys,
jota he jatkoivat tutkimuksen ajan. Ennen tutkimuksen alkua kaikki olivat saaneet
psykoedukaatiota ADHD:stä.
Tutkittavat satunnaistettiin kahteen ryhmään (n = 50/50): 12 viikon ryhmämuotoinen
strukturoitu kognitiivisen käyttäytymisterapian ryhmä ja verrokkiryhmä. Ensisijaiset
tulokset olivat ADHD Rating Scale-IV:llä vanhemman, opettajan ja nuoren itsensä arvioimien
ADHD-oireiden muutos ja toissijaiset tulokset muutokset ADHD-oireiden vakavuudessa,
toiminnanohjauksessa, toimintakyvyn vajauksessa ja emotionaalisissa ongelmissa.
Eroa interventioryhmän ja verrokkiryhmän välillä ei todettu ensisijaisten tai toissijaisten
tulosten osalta. ADHD-oireiden estimoitu erotus oli vanhemman arvioimana -0,08 (95
% luottamusväli, -2,5–2,32, p = 0,95), itse arvioituna 1,44 (95 % luottamusväli, -1,65–4,52,
p = 0,36) ja opettajan arvioimana -1,51 (95 % luottamusväli, -5,1–2,0 p = 0,40).
Kirjallisuutta
Ranta K, Kauppi A. Lasten ja nuorten kognitiivinen psykoterapia. Kirjassa: Lastenpsykiatria
ja Nuorisopsykiatria. Duodecim 2024:575-78
Stallard Paul. Ajattelemalla iloa. Kognitiivista käyttäytymisterapiaa lapsille ja
nuorille. Työntekijän opas, työkirja. Psykologien kustannus 2010
Parkkinen L, Puustjärvi A. Lasten ja nuorten ADHD:n hoito kognitiivisen käyttäytymisterapian
avulla. Kirjassa Lasten ja nuorten kognitiiviset ja käyttäytymisterapiat – Työvälineitä
kouluun ja klinikkaan. Duodecim 2024
Australian ADHD Guideline Development Group (AADPA) 2022. Australian Evidence-Based
Clinical Practice Guideline For Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). https://adhdguideline.aadpa.com.au
Chan E, Fogler JM, Hammerness PG. Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
in Adolescents: A Systematic Review. JAMA 2016;315(18):1997-2008 «PMID: 27163988»PubMed
Haugan AJ, Sund AM, Young S, ym. Cognitive behavioural group therapy as addition to
psychoeducation and pharmacological treatment for adolescents with ADHD symptoms and
related impairments: a randomised controlled trial. BMC Psychiatry 2022;22(1):375
«PMID: 35655149»PubMed