Takaisin Tulosta

Oppimisvaikeudet ja ADHD

Lisätietoa aiheesta
Vesa Närhi ja Maarit Virta-Jämiä
19.5.2025
  • Oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan sellaisia akateemisten perustaitojen (lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan taidot) omaksumisen vaikeuksia, jotka eivät johdu yleisen kognitiivisen tason heikkoudesta, puutteellisesta opetuksesta tai aistitoimintojen puutteesta.
  • Oppimisvaikeudet ovat ilmeisesti osasyy ADHD-oireisten vaikeuksiin selviytyä koulun vaatimuksista ja lisäävät tuen tarvetta.
    • Koska ADHD:n oireisiin keskittyvillä hoidoilla ei ole juurikaan vaikutusta lapsen oppimiseen (ks. «ADHD-hoitojen vaikutus opilliseen suoriutumiseen koulussa»1), osana ADHD-oireisen lapsen arviointia tarvitaan mahdollisten oppimisvaikeuksien ja niistä aiheutuvan tuen tarpeen arviointia pedagogisin tai psykologisin menetelmin.
  • ADHD-oireiden arvioinnissa tulee myös aikuisilla ottaa huomioon mahdollisten oppimisvaikeuksien merkitys

Kirjallisuutta

  1. DuPaul GJ, Gormley MJ, Laracy SD. Comorbidity of LD and ADHD: implications of DSM-5 for assessment and treatment. J Learn Disabil 2013;46:43-51 «PMID: 23144063»PubMed
  2. Frazier TW, Youngstrom EA, Glutting JJ ym. ADHD and achievement: meta-analysis of the child, adolescent, and adult literatures and a concomitant study with college students. J Learn Disabil 2007;40:49-65 «PMID: 17274547»PubMed
  3. Sexton CC, Gelhorn HL, Bell JA ym. The co-occurrence of reading disorder and ADHD: epidemiology, treatment, psychosocial impact, and economic burden. J Learn Disabil 2012;45:538-64 «PMID: 21757683»PubMed
  4. Taanila A, Ebeling H, Tiihala M, ym. Association between childhood specific learning difficulties and school performance in adolescents with and without ADHD symptoms: a 16-year follow-up. J Atten Disord 2014;18(1):61-72 «PMID: 22751677»PubMed
  5. Barkley RA, Murphy KR, Fischer M. ADHD in adults: what the science says. New York: The Guilford Press 2008
  6. Tervo T, Michelsson K, Launes J, ym. A Prospective 30-Year Follow-Up of ADHD Associated With Perinatal Risks. J Atten Disord 2017;21(10):799-810 «PMID: 25163542»PubMed
  7. McGee R, Prior M, Willams S, ym. The long-term significance of teacher-rated hyperactivity and reading ability in childhood: findings from two longitudinal studies. J Child Psychol Psychiatry 2002;43(8):1004-17 «PMID: 12455922»PubMed