Oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan sellaisia akateemisten perustaitojen (lukemisen,
kirjoittamisen ja matematiikan taidot) omaksumisen vaikeuksia, jotka eivät johdu yleisen
kognitiivisen tason heikkoudesta, puutteellisesta opetuksesta tai aistitoimintojen
puutteesta.
Määrittelytapojen vaihtelevuuden takia kattavaa ja yhdenmukaisilla menetelmillä tehtyä
tutkimuskokonaisuutta samanaikaisten oppimisvaikeuksien esiintyvyydestä ADHD-diagnoosin
saaneilla lapsilla ei ole saatavilla.
Suomesta väestöpohjaista tietoa ADHD-diagnosoitujen lasten testeillä määriteltyjen
oppimisvaikeuksien esiintyvyydestä ei ole. Pohjois-Suomen seurantakohortista tehdyssä
tutkimuksessa «Taanila A, Ebeling H, Tiihala M, ym. Association b...»4 ADHD määriteltiin vanhempien täyttämän kyselylomakearvion perusteella lapsen ollessa
15–16-vuotias. Katkaisurajana käytettiin aineiston 95. persentiiliä. Oppimisvaikeus
(joko lukemisen, kirjoittamisen tai matematiikan vaikeus) määriteltiin opettajan 1.
kouluvuoden keväällä tekemän arvion (on vaikeuksia – ei ole vaikeuksia) perusteella.
Oppimisvaikeuksia oli 45,2 %:lla lapsista, joilla määriteltiin olevan ADHD.
Oppimisvaikeudet ovat ilmeisesti osasyy ADHD-oireisten vaikeuksiin selviytyä koulun
vaatimuksista ja lisäävät tuen tarvetta.
Koska ADHD:n oireisiin keskittyvillä hoidoilla ei ole juurikaan vaikutusta lapsen
oppimiseen (ks. «ADHD-hoitojen vaikutus opilliseen suoriutumiseen koulussa»1), osana ADHD-oireisen lapsen arviointia tarvitaan mahdollisten oppimisvaikeuksien
ja niistä aiheutuvan tuen tarpeen arviointia pedagogisin tai psykologisin menetelmin.
ADHD-oireiden arvioinnissa tulee myös aikuisilla ottaa huomioon mahdollisten oppimisvaikeuksien
merkitys
Kirjallisuutta
DuPaul GJ, Gormley MJ, Laracy SD. Comorbidity of LD and ADHD: implications of DSM-5
for assessment and treatment. J Learn Disabil 2013;46:43-51 «PMID: 23144063»PubMed
Frazier TW, Youngstrom EA, Glutting JJ ym. ADHD and achievement: meta-analysis of
the child, adolescent, and adult literatures and a concomitant study with college
students. J Learn Disabil 2007;40:49-65 «PMID: 17274547»PubMed
Sexton CC, Gelhorn HL, Bell JA ym. The co-occurrence of reading disorder and ADHD:
epidemiology, treatment, psychosocial impact, and economic burden. J Learn Disabil
2012;45:538-64 «PMID: 21757683»PubMed
Taanila A, Ebeling H, Tiihala M, ym. Association between childhood specific learning
difficulties and school performance in adolescents with and without ADHD symptoms:
a 16-year follow-up. J Atten Disord 2014;18(1):61-72 «PMID: 22751677»PubMed
Barkley RA, Murphy KR, Fischer M. ADHD in adults: what the science says. New York:
The Guilford Press 2008
Tervo T, Michelsson K, Launes J, ym. A Prospective 30-Year Follow-Up of ADHD Associated
With Perinatal Risks. J Atten Disord 2017;21(10):799-810 «PMID: 25163542»PubMed
McGee R, Prior M, Willams S, ym. The long-term significance of teacher-rated hyperactivity
and reading ability in childhood: findings from two longitudinal studies. J Child
Psychol Psychiatry 2002;43(8):1004-17 «PMID: 12455922»PubMed