Takaisin Tulosta

Kuidun saannin lisääminen ravinnosta

Lisätietoa aiheesta
Ursula Schwab
18.12.2017
  • Kuidun saantisuositus on vähintään 25–35 g/vrk.
  • Keskeiset tekijät riittävän kuidun saannin turvaamiseksi ruokavaliossa «Suomen Sydänliitto ry. Ruoka sydänterveyden edistä...»2
    1. Viljatuotteista tulee valita täysjyvävalmisteita, kuitua vähintään 6 g/100 g.
    2. 6 (naiset) – 9 (miehet) leipäviipaletta vastaava määrä täysjyväleipää ja muita täysjyväviljavalmisteita sekä runsas määrä (vähintään 500 g) kasviksia, marjoja ja hedelmiä takaavat riittävän päivittäisen kuidun saannin.
      • 1 dl täysjyväpastaa, -riisiä tai muuta täysjyvälisäkettä vastaa yhtä leipäviipaletta ja lautasellinen täysjyväpuuroa 2 leipäviipaletta.
    3. Pähkinöitä, manteleita ja siemeniä maustamattomina 2 rkl/vrk.
  • Alla olevassa taulukossa on esitetty muutamien ruoka-aineiden kuitumääriä annosta kohden «Helldán A, Raulio S, Kosola M, Ovaskainen H, Virta...»1, «http://www.fineli.fi/»1.
Taulukko 1. Kuitulähteitä
Elintarvike Kuitua keskimäärin (g)
Suositeltava vaihtoehto Ei-suositeltava vaihtoehto
Ruisleipä, 1 viipale 3–5
Täysjyvävehnäleipä, 1 viipale 2–2,5
Vaalea leipä, ranskanleipä, 1 viipale 1
Leseet, 1 rkl 1–1,5
Kaurapuuro, 1 lautasellinen 4
Neljänviljanpuuro, 1 lautasellinen 4,5
Riisipuuro, mannapuuro, 1 lautasellinen 1
Myslit, 25 g* 2
Kuitumurot, 25 g 3
Riisimurot, 25 g* 0,2
Maissihiutaleet, 25 g* 0,7
Auringonkukansiemenet, 1 rkl 1
Hasselpähkinä, manteli, 1 rkl 0,7–1,7
Omena, päärynä, appelsiini, 1 kpl, keskikokoinen 3–5
Banaani, 1 kpl, keskikokoinen 2
Viinirypäleet, 200 g 2
Kuivatut hedelmät, 15 g 1
Sekavihannekset, 1 dl 1,4
Peruna, 1 kpl 0,6
Täysjyväriisi, keitetty, 1 dl 2,4
Vaalea riisi, keitetty, 1 dl 0,7
Täysjyväpasta, keitetty, 1 dl 1,9
Vaalea pasta, keitetty, 1 dl 0,9
Porkkanaraaste, 1 dl 1,5
Vihersalaatti, 125 g 1,4
*sokeroidut tai muut kuorrutetut tuotteet eivät lainkaan suositeltavia

Kirjallisuutta

  1. Helldán A, Raulio S, Kosola M, Ovaskainen H, Virtanen S. Finravinto 2012 tutkimus. The National FINDIET 2012 Survey. THL, raportti 2013/016. Helsinki 2013
  2. Suomen Sydänliitto ry. Ruoka sydänterveyden edistämisessä – Sydänliiton ravitsemussuositus. Suomen Sydänliitto 2016. http://www.sydan.fi/ravitsemussuositus