Lasten ja nuorten psykososiaalisen terveyden mittareita (LAPS ja SDQ)
Lisätietoa aiheesta
Päivi Kilpinen-Loisa
12.12.2018
LAPS-lomake
- LAPS-lomake «https://www.thl.fi/documents/732587/741077/LAPS_lomake_06092010.pdf»1 on lapsen psykososiaalisen terveyden arviointimenetelmä 4–15-vuotiaille, joka
soveltuu terveysseurannassa työmenetelmäksi tarvittaessa käytettäväksi, mikäli on
herännyt huoli lapsen psykososiaalisesta hyvinvoinnista tai kehityksestä ja on tarve
arvioida lapsen psykososiaalisten oireiden vakavuutta, lisätutkimusten ja tuen tai
hoidon tarvetta sekä toimenpiteiden kiireellisyyttä. Lomakkeen avulla voidaan arvioida
kiireettömän lasten- ja nuorisopsykiatrisen erikoissairaanhoidon tarvetta myös käytöshäiriöissä.
- Lomakkeessa arvioidaan seuraavat osa-alueet:
- kehitys ikätasoon nähden
- toimintakyky kotiympäristössä
- toimintakyky päivähoidossa tai koulussa ja oppiminen
- toimintakyky ystävien kanssa ja muissa sosiaalisissa suhteissa
- vanhempien kyky säädellä lapsen tunne-elämää ja käytöstä
- sisäänpäin suuntautuvat oireet
- ulospäin suuntautuvat oireet
- vakavan mielenterveyshäiriön epäily tai itsetuhoisuuden tai muiden vahingoittumisen
riski
- perheen toimintakyky tai lapseen vaikuttavat perhetekijät
- perheen tai lähisuvun mielenterveyden häiriöt
- päihteiden käyttö
- perheväkivalta
- aikaisempi lapsen erityisen tuen tarve
- vanhempien huoli lapsen tunne-elämästä, käyttäytymisestä, keskittymisestä tai toisten
kanssa toimeen tulemisesta.
SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire)
- Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) «http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/mittariversio/147/»2 (http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/mittariversio/147/), «Goodman R. Psychometric properties of the strength...»1 on lyhyt lapsen tai nuoren käyttäytymistä kartoittava kysely vanhemmille, opettajille
(päivähoito, koulu) ja yli 11-vuotiaille lapsille tai nuorille itselleen, ja sitä
voidaan käyttää arvioitaessa lapsen ja nuoren yleistä psykososiaalista hyvinvointia.
- SDQ kartoittaa yksilön tunne-elämän oireita, käytösoireita, yliaktiivisuuden tai tarkkaavaisuuden
oireita, kaverisuhteiden ongelmia ja vahvuuksia sekä mahdollisten oireiden tai vaikeuksien
vaikutusta yksilön elämään.
- SDQ:n käyttö ei vaadi tiettyä ammattikoulutusta tai erityistä koulutusta, mutta on
tarkoituksenmukaista, että kyselytiedot pisteytetään, analysoidaan ja tulkitaan terveydenhuollossa.
- Vanhemman ja opettajan vastaama suomenkielinen Vahvuudet ja vaikeudet -kysely (SDQ-Fin)
on osoitettu luotettavaksi, päteväksi ja käyttökelpoiseksi menetelmäksi 4–9-vuotiaiden
lasten mielenterveysongelmien tunnistamisessa terveystarkastuksissa «Borg AM. Early detecting of Children's Mental Heal...»2.
Kirjallisuutta
- Goodman R. Psychometric properties of the strengths and difficulties questionnaire.
J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001;40:1337-45 «PMID: 11699809»PubMed
- Borg AM. Early detecting of Children's Mental Health Problems, Acta Universitatis
Tamperensis: 2076, Tampere University Press, Tampere, 2015
- Aronen E, Riala K. Oirekyselylomakkeet ja arviointiasteikot. Kirjassa: Kumpulainen
K ym. (toim.) Lastenpsykiatria ja Nuorisopsykiatria, Duodecim 2016
Artikkelin tunnus: nix02620
© 2019 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim