Takaisin Tulosta

Autismikirjon lapsi ja sensorisen integraation terapia

Lisätietoa aiheesta
Mira Lönnqvist ja Heta Salmenperä
23.1.2023

Lapsi voi hyötyä sensorisen integraation terapiasta, kun autismikirjon oireet, kuten rajoittuneet, toistavat ja joustamattomat käyttäytymismallit, tai lapsen sensomotoriikan ongelmat haittaavat lapsen toimintakykyä ja toimintakyvyn arvioinnissa tulee esille aistimuksien rekisteröinnin ja/tai hahmottamisen ongelmia ja/tai näihin liittyviä motorisia ongelmia (ks. myös näytönastekatsaus «Sensorisen integraation viitekehystä käyttävä toimintaterapia (SI-terapia) saattaa ainakin lyhytaikaisesti parantaa autismikirjon lapsen toimintakykyä arjessa.»C).

Autismikirjon häiriö ja aistitiedon käsittelyn ongelmat sekä niiden yhteys toimintakykyyn

Sensorisen integraation eli aistitiedon käsittelyn ongelmat (SI-ongelmat) ovat tyypillisiä autismikirjon henkilöillä «American Psychiatric Association. Diagnostic and S...»1, ja ne vaikuttavat henkilön toimintakyvyn ongelmien vaikeusasteeseen «Zachor DA, Ben-Itzchak E. The Relationship Between...»2, «Robertson AE, Simmons DR. The relationship between...»3. Huomattavia ongelmia on lähteestä ja käytetystä mittarista riippuen 69–90 %:lla autismikirjon henkilöistä. Ne liittyvät tyypillisesti kehosta ja/tai ympäristöstä tulevien tasapaino-, liike-, tunto-, lihas-, nivel-, interoseptio-, haju-, maku-, näkö- ja kuuloaistimuksien yli- tai alireagointiin, hahmottamiseen tai niihin liittyviin motorisen suoriutumisen vaikeuksiin «Zachor DA, Ben-Itzchak E. The Relationship Between...»2, «Jasmin E, Couture M, McKinley P ym. Sensori-motor ...»4, «Leekam SR, Nieto C, Libby SJ ym. Describing the se...»5, «Baranek GT, David FJ, Poe MD ym. Sensory Experienc...»6, «Dawson G, Watling R. Interventions to facilitate a...»7, «Parham D, Smith Roley S, May-Benson T, ym. Develop...»8, «Jussila K, Junttila M, Kielinen M ym. Sensory Abno...»9.

SI-ongelmat näyttäytyvät autismikirjon henkilöillä vaikeutena toimia tilanteeseen nähden tarkoituksenmukaisesti sekä rajoittuneina, toistavina ja joustamattomina käyttäytymismalleina ja erityisinä kiinnostuksen kohteina «Lane AE, Young RL, Baker AE ym. Sensory processing...»10, «Tavassoli T, Miller LJ, Schoen SA ym. Sensory over...»11. SI-ongelmat vaikeuttavat lapsen ja nuoren suoriutumista ja osallistumista arjen eri tilanteissa. Ne heijastuvat kykyyn osallistua leikkiin toisten kanssa ja osallistumiseen yhteiseen toimintaan kotona muun perheen kanssa sekä kodin ulkopuolella erilaisissa tilanteissa, kuten päiväkodin tai koulun ryhmätilanteissa ja esimerkiksi kauppa- ja kyläreissuilla tai juhlissa. SI-ongelmat vaikeuttavat suoriutumista päivittäisissä toiminnoissa, kuten pukeutumisessa, peseytymisessä, wc-toiminnoissa ja syömisessä «Schaaf RC, Toth-Cohen S, Johnson SL ym. The everyd...»12, «Cermak SA, Curtin C, Bandini LG. Food selectivity ...»13, «Lee C, Kim T. Comparison of Social Quotient and se...»14, «Yip J, Powers B, Kyu F. The Sensory Experience of...»15, «Kirby AV, Bilder DA, Wiggins LD,...»16. Useissa tutkimuksissa on tullut esille myös aistimuksiin ali- ja ylireagoinnin yhteys sosiaalisiin kykyihin, muun muassa sosiaaliseen kommunikointiin «Lane AE, Young RL, Baker AE ym. Sensory processing...»10, «Ashburner J, Ziviani J, Rodger S. Sensory processi...»17, «Baker AE, Lane A, Angley MT ym. The relationship b...»18, «Hilton, C., Graver, K. and LaVesser, P. Relationsh...»19, «Hilton CL, Harper JD, Kueker RH ym. Sensory respon...»20, «Reynolds S, Bendixen RM, Lawrence T, Lane SJ. A pi...»21, «Hochhauser M, Engel-Yeger B. Sensory processing ab...»22, «Watson LR, Patten E, Baranek GT ym. Differential a...»23. Myös SI-ongelmien yhteys ahdistusoireisiin, vireystilan säätelyyn ja uneen nousee esille tutkimuksissa «Hochhauser M, Engel-Yeger B. Sensory processing ab...»22, «Reynolds S, Lane SJ. Sensory overresponsivity and...»24, «Goldman SE, Surdyka K, Cuevas R ym. Defining the s...»25, «Ben-Sasson A, Cermak SA, Orsmond GI ym. Sensory cl...»26, «Schaaf R, Mailloux Z. Clinician`s Guide for Implem...»27.

Yksilöllisten aistitiedon käsittelyn ongelmien tarkka määrittely ohjaa kuntoutuksen suunnittelua

SI-ongelmien kuntouttamisessa on keskeistä yksilöllisyys. Vain riittävän laajan ja kattavan arvioinnin perusteella on mahdollista määrittää kunkin yksilön kyky käsitellä omasta kehosta ja ympäristöstä tulevia aistimuksia sekä mahdollisten SI-ongelmien vaikutus kyseisen ihmisen suoriutumiseen ja osallistumiseen.

Vaikeudet voivat liittyä aistisäätelyn tai aistitiedon hahmottamisen ongelmiin ja näihin liittyviin motorisiin ongelmiin (vartalon hallintaan ja praktisiin eli motorisen toiminnan ideoinnin, suunnittelun ja toteutuksen ongelmiin; esim. vaikeuteen matkia motorista toimintaa tai oppia uusia motorisia taitoja). Edellä kuvatut vaikeudet voivat heijastua karkea- ja hienomotoristen taitojen kehitykseen «Smith-Roley S, Mailloux Z, Parham LD, Schaaf RC, L...»28, «Bhat AN, Landa RJ, Galloway JC. Current perspectiv...»29. Arvioinnin pohjalta määritetään lapsen vahvuudet ja toimintakyvyn vaikeudet, tehdään yksilöllinen kuntoutussuunnitelma ja laaditaan tarvittavat tukikeinot arjen ympäristöihin.

SI-täydennyskoulutuksen suorittanut toiminta- tai fysioterapeutti toteuttaa arvioinnin käyttämällä ensisijaisesti normitettuja sensorisen integraation testejä «Mulligan S. Assesment of Sensory Integration Funct...»30, «Mailloux Z, Parham LD, Roley SS ym. Introduction t...»31. Kehitysvamma liitännäisdiagnoosina on huomioitava erikseen arvioinnin toteutuksen suunnittelussa ja testien valinnassa. Normitettujen sensomotoriikkaa mittaavien testien ohella arvioinnissa käytetään aistitiedon käsittelyä mittaavia normitettuja kyselyitä «Parham, L., Ecker, C., Kuhaneck, H., Henry, D. & G...»32 ja sensomotoristen perusvalmiuksien sekä leikin havainnointia. Lisäksi terapeutti perehtyy esitietoihin, kuten lapsen kehityshistoriaan ja esitettyihin toimintakyvyn vaikeuksiin arjen eri ympäristöissä «Schaaf R, Mailloux Z. Clinician`s Guide for Implem...»27, «Benevides TW, Dumont R, Shaaf R. Applying Sensory ...»33. Joissakin tapauksissa arvioinnin sensorisen integraation terapian tarpeesta voi tehdä aistitiedon käsittelyn vaikeuksiin perehtynyt toimintaterapeutti, jolloin arvioinnissa käytetään olemassa olevia normitettuja sensomotoriikan testejä kyselyiden ja havainnointien rinnalla. Koulutettu SI-terapeutti täydentää kuntoutuksen alkaessa arviointitietoa tarvittavilta osin, jotta kuntoutus kohdentuu oikein.

Sensorisen integraation terapia

Sensorisen integraation terapia on lääkinnällistä kuntoutusta, yleensä toimintaterapiaa, joskus myös fysioterapiaa. SI-terapian toteuttaminen vaatii täydennyskoulutuksen (ks. www.sity.fi/si-terapeuttikoulutus «https://sity.fi/si-terapeuttikoulutus»1). Autismikirjon lasten kuntoutukseen on luotu tutkittuun tietoon perustuva prosessimalli «Schaaf R, Mailloux Z. Clinician`s Guide for Implem...»27, jota seuraamalla terapeutti pystyy toteuttamaan luotettavuuskriteereihin «Parham D, Smith Roley S, May-Benson T, ym. Develop...»8 perustuvaa SI-terapiaa ja varmentamaan näin terapian vaikuttavuutta. SI-terapian tavoitteena ei ole opettaa lapselle yksittäisiä taitoja, vaan luoda sensomotorista perustaa, jolle lapsi voi rakentaa oppimistaan. Kyky käsitellä omasta kehosta ja ympäristöstä tulevia aistimuksia mahdollistaa tarkoituksenmukaisen toiminnan ja vuorovaikutuksen toisten kanssa ja tämän myötä uusien taitojen oppimisen «Schaaf R, Mailloux Z. Clinician`s Guide for Implem...»27, «Bundy A, Lane S. Sensory Integration: A. Jean Ayre...»34.

Alkuarvioinnin ja arjessa ilmenevien toimintakyvyn ongelmien perusteella lapsi, terapeutti ja huoltajat asettavat terapialle tavoitteet kansainvälisen toimintakykyluokituksen (ICF; ks. THL / Toimintakyky / ICF-luokitus «https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus»2) mukaisesti liittyen lapsen arjessa suoriutumiseen ja/tai osallistumiseen käyttämällä esimerkiksi COPM-menetelmää (Canadian Occupational Performance Measure; ks. «https://terveysportti.mobi/dtk/hpt/avaa?p_artikkeli=tmm00095»3) tai GAS-menetelmää (Goal Attainment Scaling; ks. www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma «https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma»4). Terapiassa keskeistä on lapsen aktiivinen osallistuminen. Terapeutti tukee lasta toiminnan (leikin) suunnittelussa ja toteutuksessa niin, että toiminta on tavoitteellista ja haastetasoltaan juuri sopivaa, lapsen sensomotorista kehitystä ja praktisia taitoja edistävää. Lasten SI-terapia toteutuu aina luotettavuuskriteerit «Parham D, Smith Roley S, May-Benson T, ym. Develop...»8 täyttävässä terapiatilassa, joka välineineen mahdollistaa tavoitteellisen työskentelyn aistitiedon käsittelyn vahvistamiseksi. Terapiaan liittyvät kiinteästi erilliset ohjauskäynnit lapsen huoltajille ja muille lähi-ihmisille, kuten päiväkodin ja koulun henkilöstölle. Terapeutti auttaa ymmärtämään lapsen käyttäytymisen taustalla vaikuttavia tekijöitä ja etsimään keinoja, joilla tukea lasta osallistumaan täysipainoisemmin arjen eri tilanteissa, kuten toisten kanssa leikkimisessä, ruokailussa, pukeutumisessa, opiskelussa ja siirtymätilanteissa. Lisäksi terapeutti auttaa muokkaamaan koti-, päiväkoti- ja kouluympäristöjä aistiesteettömiksi siten, että henkilön on helpompi hallita ympäristön aiheuttamaa kuormitusta, jotta hän kykenee osallistumaan itselleen mielekkäisiin toimintoihin. Terapia on yksilöterapiaa, ja kesto vaihtelee lapsen toimintakyvyn ongelmien laajuuden ja edistymisen mukaan noin puolesta vuodesta kolmeen vuoteen. Terapia voidaan toteuttaa yhtäjaksoisena tai jaksotettuna; olennaisia ovat kuitenkin selkeät tiiviit kuntoutusjaksot ja niitä seuraava tauko. Terapiakerran keston tulee olla riittävä, jotta aistisäätelyn ja praktisten taitojen vahvistaminen on mahdollista. Vaikuttavuustutkimuksissa yksittäisten terapiakertojen kesto on ollut yleisimmin 60 minuuttia «Bundy A, Szklut S. The Science of Intervention: Cr...»35, «Schaaf RC, Benevides T, Mailloux Z ym. An interven...»36, «Pfeiffer B, Patten K, Kinnealey M, Sheppard M, Hen...»37.

Kirjallisuutta

  1. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). 2013. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing  
  2. Zachor DA, Ben-Itzchak E. The Relationship Between Clinical Presentation and Unusual Sensory Interests in Autism Spectrum Disorders: A Preliminary Investigation. Journal of Autism and Developmental Disorders 2014;44:229-35
  3. Robertson AE, Simmons DR. The relationship between sensory sensitivity and autistic traits in the general population. J Autism Dev Disord 2013;43:775-84 «PMID: 22832890»PubMed
  4. Jasmin E, Couture M, McKinley P ym. Sensori-motor and daily living skills of preschool children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord 2009;39:231-41 «PMID: 18629623»PubMed
  5. Leekam SR, Nieto C, Libby SJ ym. Describing the sensory abnormalities of children and adults with autism. J Autism Dev Disord 2007;37:894-910 «PMID: 17016677»PubMed
  6. Baranek GT, David FJ, Poe MD ym. Sensory Experiences Questionnaire: discriminating sensory features in young children with autism, developmental delays, and typical development. J Child Psychol Psychiatry 2006;47:591-601 «PMID: 16712636»PubMed
  7. Dawson G, Watling R. Interventions to facilitate auditory, visual, and motor integration in autism: a review of the evidence. J Autism Dev Disord 2000;30:415-21 «PMID: 11098877»PubMed
  8. Parham D, Smith Roley S, May-Benson T, ym. Development of a Fidelity Measure for Research on the Effectiveness of the Ayres Sensory Integration® Intervention. The American journal of occupational therapy 2011;65:133-42
  9. Jussila K, Junttila M, Kielinen M ym. Sensory Abnormality and Quantitative Autism Traits in Children With and Without Autism Spectrum Disorder in an Epidemiological Population. J Autism Dev Disord 2020;50:180-188 «PMID: 31583623»PubMed
  10. Lane AE, Young RL, Baker AE ym. Sensory processing subtypes in autism: association with adaptive behavior. J Autism Dev Disord 2010;40:112-22 «PMID: 19644746»PubMed
  11. Tavassoli T, Miller LJ, Schoen SA ym. Sensory over-responsivity in adults with autism spectrum conditions. Autism 2014;18:428-32 «PMID: 24085741»PubMed
  12. Schaaf RC, Toth-Cohen S, Johnson SL ym. The everyday routines of families of children with autism: examining the impact of sensory processing difficulties on the family. Autism 2011;15:373-89 «PMID: 21430016»PubMed
  13. Cermak SA, Curtin C, Bandini LG. Food selectivity and sensory sensitivity in children with autism spectrum disorders. J Am Diet Assoc 2010;110:238-46 «PMID: 20102851»PubMed
  14. Lee C, Kim T. Comparison of Social Quotient and sensory Processing According to the Toileting Ability in Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of The Korean Society of Integrative Medicine 2020;8:133-42
  15. Yip J, Powers B, Kyu F. The Sensory Experience of Toilet Training and Its Implications. Teoksessa: Fitzgerald, M. (Ed.) Recent Advances in Autism Spectrum Disorders: Volume II. 105 -127. Intech, BoD – Books on Demand, 2013
  16. Kirby AV, Bilder DA, Wiggins LD, Hughes MM, Davis J, Hall-Lande JA, Lee LC, McMahon WM, Bakian AV.  Sensory features in autism: Findings from a large population-based surveillance system. Autism Research 2022:1-10
  17. Ashburner J, Ziviani J, Rodger S. Sensory processing and classroom emotional, behavioral, and educational outcomes in children with autism spectrum disorder. Am J Occup Ther 2008;62:564-73 «PMID: 18826017»PubMed
  18. Baker AE, Lane A, Angley MT ym. The relationship between sensory processing patterns and behavioural responsiveness in autistic disorder: a pilot study. J Autism Dev Disord 2008;38:867-75 «PMID: 17899349»PubMed
  19. Hilton, C., Graver, K. and LaVesser, P. Relationship between Social Competence and Sensory Processing in Children with High Functioning Autism Spectrum Disorders. Research in Autism Spectrum Disorders 2007;1:164-173
  20. Hilton CL, Harper JD, Kueker RH ym. Sensory responsiveness as a predictor of social severity in children with high functioning autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord 2010;40:937-45 «PMID: 20108030»PubMed
  21. Reynolds S, Bendixen RM, Lawrence T, Lane SJ. A pilot study examining activity participation, sensory responsiveness, and competence in children with high functioning Autism Spectrum Disorder.Journal of autism and developmental disorders 2011;41:1496-506
  22. Hochhauser M, Engel-Yeger B. Sensory processing abilities and their relation to participation in leisure activities among children with high-functioning autism spectrum disorder (HFASD). Research in Autism Spectrum Disorders 2010;4:746-54
  23. Watson LR, Patten E, Baranek GT ym. Differential associations between sensory response patterns and language, social, and communication measures in children with autism or other developmental disabilities. J Speech Lang Hear Res 2011;54:1562-76 «PMID: 21862675»PubMed
  24. Reynolds S, Lane SJ. Sensory overresponsivity and anxiety in children with ADHD.The American journal of occupational therapy: official publication of the American Occupational Therapy Association 2009;63:433-40
  25. Goldman SE, Surdyka K, Cuevas R ym. Defining the sleep phenotype in children with autism. Dev Neuropsychol 2009;34:560-73 «PMID: 20183719»PubMed
  26. Ben-Sasson A, Cermak SA, Orsmond GI ym. Sensory clusters of toddlers with autism spectrum disorders: differences in affective symptoms. J Child Psychol Psychiatry 2008;49:817-25 «PMID: 18498344»PubMed
  27. Schaaf R, Mailloux Z. Clinician`s Guide for Implementing Ayres Sensory integration®. Promoting Participation for Children with Autism. The American Occupational Therapy Association, Inc., AOTA PRESS, 2015. 
  28. Smith-Roley S, Mailloux Z, Parham LD, Schaaf RC, Lane CJ, Cermak S. Sensory integration and praxis patterns in children with autism.The American journal of occupational therapy. 2015;69:506-13
  29. Bhat AN, Landa RJ, Galloway JC. Current perspectives on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum disorders. Phys Ther 2011;91:1116-29 «PMID: 21546566»PubMed
  30. Mulligan S. Assesment of Sensory Integration Functions Using the Sensory Integration and Praxis test. Teoksessa: Sensory integration, Theory and Practice, Third Edition. F.A.Davis 2020, 208-221
  31. Mailloux Z, Parham LD, Roley SS ym. Introduction to the Evaluation in Ayres Sensory Integration® (EASI). Am J Occup Ther 2018;72:7201195030p1-7201195030p7 «PMID: 29280717»PubMed
  32. Parham, L., Ecker, C., Kuhaneck, H., Henry, D. & Glennon, T. Sensory Processing Measure: manual. Los Angeles, Ga: Western Psychological Services.2010.
  33. Benevides TW, Dumont R, Shaaf R. Applying Sensory Integration Principles for Children with Autism Spectrum Disorder. Teoksessa: Bundy A, Lane S. Sensory integration, Theory and Practice, 3th edition. 496-502. F. A. Davis Company 2020.
  34. Bundy A, Lane S. Sensory Integration: A. Jean Ayres` Theory Revisited. Teoksessa: Sensory integration, Theory and Practice, Third Edition. F.A.Davis 2020;2-20
  35. Bundy A, Szklut S. The Science of Intervention: Creating Direct Intervention from Theory. Teoksessa: Sensory integration, Theory and Practice, Third Edition. F.A.Davis 2020, 300-335
  36. Schaaf RC, Benevides T, Mailloux Z ym. An intervention for sensory difficulties in children with autism: a randomized trial. J Autism Dev Disord 2014;44:1493-506 «PMID: 24214165»PubMed
  37. Pfeiffer B, Patten K, Kinnealey M, Sheppard M, Henderson L. Effectiveness of Sensory Integration Interventions in Children With Autism Spectrum Disorders: A Pilot Study. The American journal of occupational therapy: official publication of the American Occupational Therapy Association 2011;65:76-85