Sosiaalisia taitoja kehittävät ohjelmat autismikirjon henkilöille
Lisätietoa aiheesta
Sari Kujanpää
23.1.2023
Sosiaalisia taitoja edistäviä, autismikirjon henkilöille suunnattuja interventioita
ovat muun muassa sosiaalisten taitojen ryhmät, sosiaalisia taitoja tukevat tietokoneohjelmat,
terapiassa tehtävä taitoharjoittelu ja rooliharjoitukset sekä vertaistuki «Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice g...»1. Näyttö vaikuttavuudesta toimintakykyyn on kuitenkin edelleen vähäistä.
Sosiaalisten taitojen opetus
- Sosiaalisten taitojen puutteet voivat näkyä eri tavoin riippuen autismikirjon henkilön
kielellisistä kyvyistä, kehitystasosta ja iästä. Esimerkkejä sosiaalisten taitojen
puutteista ovat: haasteet vuorovaikutussuhteiden aloittamisessa, ylläpitämisessä ja
lopettamisessa, vaikeudet huomioida, ymmärtää ja käyttää sanattomia ja sanallisia
sosiaalisia vihjeitä, kuten katsekontaktia, ilmeitä ja eleitä, vaikeus ymmärtää ympäristön
"kirjoittamattomia" sosiaalisia sääntöjä, vaikeudet neuvottelutaidoissa, kompromisseissa
ja konfliktien ratkaisemisessa ja ongelmat vuorovaikutteisessa leikissä tai vapaa-ajan
toimintaan osallistumisessa «Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Identification, Ev...»2.
- Vanhempien merkitys sosiaalisten taitojen opettamisessa korostuu autismikirjon yhteydessä
varsinkin lapsuudessa. Lisäksi varhaiskasvatuksessa tapahtuva sosiaalisten taitojen
harjoittelu on tärkeää. Sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistaminen on keskeistä sovellettuun
käyttäytymisanalyysiin pohjautuvissa luonnollisesti kehityksellisesti etenevissä käyttäytymisperustaisissa
kuntoutusohjelmissa (NDBI) «Schreibman L, Dawson G, Stahmer AC ym. Naturalisti...»3. Sosiaalista vuorovaikutusta opetetaan lisäksi useissa muissakin terapiamuodoissa,
kuten puheterapiassa «Otero TL, Schatz RB, Merrill AC ym. Social skills ...»4.
- Kouluikäisten autismikirjon lasten ja nuorten sosiaalisten taitojen tukemista olisi
kodin lisäksi tehtävä kouluissa ja useissa muissa ympäristöissä. Sosiaalisten taitojen
interventiot voidaan jakaa aikuisvälitteisiin (taitojen kehittäminen yksittäisen lapsen
kanssa), vertaisvälitteisiin (taitojen kehittäminen lapsen ja tavanomaisesti kehittyvien
luokkatovereiden kanssa) ja sekamuotoisiin lähestymistapoihin. Lapsilähtöisiä sosiaalisia
taitoja edistäviä interventioita toteutetaan usein yksilöllisesti tai pienryhmissä
muiden sellaisten lasten ja nuorten kanssa, joilla on samanlaiset tarpeet. Sosiaalisiin
taitoihin tähtäävillä interventioilla voidaan lisätä lasten ja nuorten tietoa sosiaaliseen
käyttäytymiseen liittyvistä vihjeistä ja opettaa sosiaalisten ongelmien ratkaisustrategioita
«Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Identification, Ev...»2. Sosiaalisten taitojen ryhmien tehokkuutta autismikirjon kuntoutuksessa on tutkittu
vaihtelevin tuloksin. Taitoryhmät ovat kuitenkin usein käytetty interventio, varsinkin
niille autismikirjon henkilöille, joilla on keskimääräinen tai keskimääräistä parempi
kognitiivinen kapasiteetti. Sosiaalisten taitojen ryhmässä on yleensä 2–6 autismikirjon
henkilöä ja 1–3 ryhmänvetäjää. Ryhmiin osallistujat ovat yleensä vähintään
6-vuotiaita, ja ryhmät kokoontuvat pääasiassa kerran viikossa noin 12 viikon ajan.
Yksi tapaamiskerta kestää 60–90 minuuttia. Tapaamiset ovat selkeästi jäsenneltyjä
ja keskittyvät taitoharjoituksiin: taidon mallintaminen, rooliharjoitukset, keskusteluharjoitukset
ja palaute suoriutumisesta. Taitoharjoitukset vaihtelevat iän ja toimintatason mukaan,
mutta liittyvät pääsääntöisesti tunteiden tunnistamiseen ja säätelyyn, sosiaaliseen
ongelmaratkaisuun ja sosiaaliseen kommunikaatioon «Reichow B, Steiner AM, Volkmar F. Social skills gr...»5. Suomessa toteutettavat esimerkiksi neuropsykologien vetämät sosiaalisten taitojen
ryhmät saattavat kestää lukuvuoden.
- Suomessa on kehitetty autismikirjon lapsille ja nuorille sosiaalisen toimintakyvyn
neuropsykologinen ryhmäkuntoutusmalli SOTOKU «Kylliäinen A, Helmine T. Rantanen K. SOTOKU Sosia...»6, jossa tavoitteena on sosiaalisen toimintakyvyn, toiminnanohjauksen ja myönteisen
minäkuvan tukeminen. Toimintamalli mukailee kansainvälisiä ryhmäkuntoutusmalleja,
ja menetelminä käytetään tutkimuksissa koeteltuja autismikirjoon soveltuvia toimintatapoja.
SOTOKUn vaikuttavuuden tutkimus rajoittuu rohkaisevaan pilottitutkimukseen «Kylliäinen A, Häkkinen S, Eränen S ym. Social comp...»7.
- Systemaattinen katsaus RCT-tutkimuksista, joissa tutkittiin 6–21-vuotiaille
autismikirjon henkilöille suunnatun sosiaalisten taitojen ryhmän tehokkuutta, osoitti,
että interventiot edistivät sosiaalista kompetenssia ja ystävyyssuhteiden laatua,
mutta eivät vaikuttaneet eroihin tunteiden tunnistamisessa ja sosiaalisessa viestinnässä.
Taitojen yleistyminen eri ympäristöihin oli epäjohdonmukaista «Reichow B, Steiner AM, Volkmar F. Social skills gr...»5, «Sosiaalisten taitojen ryhmät saattavat jonkin verran parantaa kognitiivisesti hyvätasoisten 5–21-vuotiaiden autismikirjon henkilöiden sosiaalista kompetenssia.»C.
- Sosiaalisten taitojen edistämiseen voidaan käyttää teknologiapohjaisia lähestymistapoja
vaihtoehtona tavanomaisille tukitoimille sekä yksilö- että ryhmäkuntoutuksessa. Videomallinnus
sosiaalisesta taidosta, taitoharjoittelu sekä palaute (tavallisimmin keskustelu- tai
leikkitaitomallinnus) on tyypillinen teknologiaa hyödyntävä harjoitus. Tunnetaitojen
harjoitteluun suunnatut tietokoneohjelmat, mobiiliapplikaatiot ja virtuaalitodellisuutta
hyödyntävä tekniikka ovat helppokäyttöisiä ja helposti saavutettavia teknisiä apukeinoja
«Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice g...»1, «Reed FD, Hyman S, Hirst J. Applications of technol...»8.
- Sosiaalisissa kuvatarinoissa käytetään sosiaalista narratiivia, jolla autetaan autismikirjon
henkilöä visuaalisella tuella jäsentämään sosiaalisiin tilanteisiin liittyvää käyttäytymistä.
Tarinan avulla sosiaalinen tilanne käydään läpi ennakoiden, mitä tapahtuu, missä järjestyksessä
ja kuinka toimia tilanteessa. Näin tilanne on tutumpi ja turvallisempi ja toimintavarmuus
lisääntyy. Sosiaalinen tarina voidaan tehdä piirtäen tai kirjoittaen sarjakuvitettuna
keskusteluna senhetkisessä tilanteessa tai sosiaalisena tarinana ennen tulevaa tilannetta
joko ryhmätilanteessa tai yksilökeskusteluissa «Heikura-Pulkkinen U, Kujanpää S. Sosiaaliset kuvat...»9. Sosiaalinen kuvatarina on niin sanottua kasvatuksellista puhetta, jossa avataan
sosiaalinen tilanne kuvaus-, näkökulma-, ohjaus- ja tarkistuslauseita apuna käyttäen
«Gray C. The New Social Story Book. Future Horizons...»10. Tarkoitus on, että tarinan kautta tilanne siirtyy sisäiseksi puheeksi, opitun siirtovaikutus
paranee ja muutokset tilanteissa on helpompi sietää. Tarkoitus on opettaa sosiaalisia
taitoja ja vähentää sosiaalisiin tilanteisiin liittyvää epävarmuutta, pelkoa ja ahdistusta
«Heikura-Pulkkinen U, Kujanpää S. Sosiaaliset kuvat...»9.
- Kognitiivisen käyttäytymisterapian sosiaalisten taitojen interventiossa henkilö oppii
tunnistamaan tunteitaan ja ajatuksiaan ja korvaamaan vääristyneitä tai virheellisiä
uskomuksiaan sosiaalisesti sopivammilla vaihtoehdoilla «Otero TL, Schatz RB, Merrill AC ym. Social skills ...»4. Sosiaalisten taitojen puutteet ovat usein autismikirjon nuorten ahdistuneisuuden
taustalla ja voivat johtaa välttelykäyttäytymiseen, joka rajoittaa mahdollisuuksia
kehittää ikätasolle sopivia sosiaalisia taitoja «Johnco C, Storch EA. Anxiety in youth with autism ...»11.
- Sosiaalisten taitojen ryhmäinterventioita on kehitetty toteutettavaksi erilaisissa
sosiaalisissa ympäristöissä, kuten kouluissa. Tunnetuin ja tutkituin ohjelma on PEERS
(The Program for the Education and Enrichment of Relational Skills) «Laugeson EA, Gantman A, Kapp SK ym. A Randomized C...»12. Autismikirjon oppilaille suunnatut vertaisryhmävälitteiset interventiot ovat osoittaneet,
että sosiaaliset vuorovaikutussuhteet ovat edistyneet ja sosiaalinen eristäytyminen
on vähentynyt. PEERS-ohjelma saattaa edistää sekä opettajien raportoimaa oppilaiden
sosiaalista toimintakykyä että nuorten itsensä raportoimaa sosiaalista kognitiota
myös autismikirjon nuorilla aikuisilla «Laugeson EA, Gantman A, Kapp SK ym. A Randomized C...»12.
- Aikuisuudessa kyky selviytyä sosiaalisista suhteista voi muuttua yhä vaikeammaksi
ja kliininen oireilu lisääntyä, kun sosiaaliset vaatimukset ylittävät kompensointikyvyn.
Vaikka näyttöä aikuisiässä toteutettavista interventioista on vain vähän, on jonkin
verran näyttöä sosiaalisen toimintakyvyn edistämiseen tähtäävistä interventioista,
joihin kuuluu mallintamista, suoraa palautetta, keskustelu- ja päätöksenteon harjoituksia
sekä sosiaalisten tilanteiden sääntöjen ja strategioiden laatimista muun muassa narratiivien
avulla «Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice g...»1.
Kirjallisuutta
- Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice guidance for autism: a summary of
evidence-based recommendations for diagnosis and treatment. Eur Child Adolesc Psychiatry
2021;30:961-984 «PMID: 32666205»PubMed
- Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Identification, Evaluation, and Management of Children
With Autism Spectrum Disorder. Pediatrics 2020;145: «PMID: 31843864»PubMed
- Schreibman L, Dawson G, Stahmer AC ym. Naturalistic Developmental Behavioral Interventions:
Empirically Validated Treatments for Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord
2015;45:2411-28 «PMID: 25737021»PubMed
- Otero TL, Schatz RB, Merrill AC ym. Social skills training for youth with autism spectrum
disorders: a follow-up. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2015;24:99-115 «PMID: 25455578»PubMed
- Reichow B, Steiner AM, Volkmar F. Social skills groups for people aged 6 to 21 with
autism spectrum disorders (ASD). Cochrane Database Syst Rev 2012;:CD008511 «PMID: 22786515»PubMed
- Kylliäinen A, Helmine T. Rantanen K. SOTOKU Sosiaalisen toimintakyvyn ryhmäkuntoutus
autismikirjon lapsille ja nuorille. Psykologian opetus- ja tutkimusklinikan julkaisuja
2/2016. Kuntoutuskäsikirja. 2016.
- Kylliäinen A, Häkkinen S, Eränen S ym. Social competence group intervention (SOCO)
for children with autism spectrum disorder: A pilot study. Scand J Psychol 2020;61:835-845
«PMID: 32779231»PubMed
- Reed FD, Hyman S, Hirst J. Applications of technology to teach social skills to children
with autism. Research in autism spectrum disorders 2011;5:issue 3
- Heikura-Pulkkinen U, Kujanpää S. Sosiaaliset kuvatarinat. Valterikoulu. 2016.
- Gray C. The New Social Story Book. Future Horizons Incorporated. 2015
- Johnco C, Storch EA. Anxiety in youth with autism spectrum disorders: implications
for treatment. Expert Rev Neurother 2015;15:1343-52 «PMID: 26548429»PubMed
- Laugeson EA, Gantman A, Kapp SK ym. A Randomized Controlled Trial to Improve Social
Skills in Young Adults with Autism Spectrum Disorder: The UCLA PEERS(®) Program. J
Autism Dev Disord 2015;45:3978-89 «PMID: 26109247»PubMed
Artikkelin tunnus: nix03174 (050.131)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim