Takaisin Tulosta

Neuropsykologinen kuntoutus ja autismikirjon häiriö

Lisätietoa aiheesta
Anneli Kylliäinen ja Terhi Helminen
23.1.2023
  • Neuropsykologista kuntoutusta antavat neuropsykologian erikoispsykologit tai neuropsykologiaan erikoistuvat psykologit. Neuropsykologian erikoispsykologit ovat laillistettuja psykologeja, jotka ovat käyneet lisäksi 3–4-vuotisen neuropsykologian erikoistumiskoulutuksen. Heillä on tietoa tieteelliseen tietoon pohjautuvista näyttöön perustuvista menetelmistä ja myös osaamista psykoterapeuttisista menetelmistä, joita he soveltavat työssään.
  • Neuropsykologisen kuntoutuksen vaikuttamisen keinot voidaan jakaa kolmeen alueeseen: kognitiivinen harjoittelu, psykoedukaatio ja psyykkinen tuki «Poutiainen E, Kalska H. Neuropsykologinen kuntoutu...»1.
    • Kognitiivisella harjoittelulla tarkoitetaan kuntoutuksen kohteena olevien taitojen suoraa harjoittelua, kompensoivien strategioiden opettelua, sekä erilaisten apuvälineiden käytön harjoittelua. Kuntoutuksessa voidaan harjoitella yksilöllisistä tarpeista riippuen esimerkiksi keskustelutaitoja tai kouluoppimisessa tarvittavia taitoja. Kuntoutettavan kanssa voidaan kokeilla esimerkiksi vastamelukuulokkeiden käyttöä koululuokassa avuksi ääniherkkyyteen.
    • Psykoedukaatiolla tarkoitetaan tiedon antamista kuntoutujalle ja hänen lähipiirissään toimiville henkilöille yksilön erityisvaikeuksista ja niiden vaikutuksista arkeen. Psykoedukaatio voi sisältää myös yleisesti opetuksellista tietoa sosiaalisista lainalaisuuksista sekä psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen liittyvistä tekijöistä (esim. henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen).
    • Psyykkisen tuen avulla tuetaan asiakkaan itsetuntoa ja myönteistä minäkuvaa sekä psyykkistä hyvinvointia huomioiden esimerkiksi mielenterveyden ongelmat, kuten masentuneisuus ja ahdistuneisuus, joiden osalta kuntoutuksen vaikuttamisen keinot lähenevät psykoterapeuttisia.
  • Tavallisesti neuropsykologista kuntoutusta suositellaan kouluikäisille lapsille ja nuorille sekä aikuisille, joiden kognitiivinen suoriutuminen on pääosin iänmukaista tai sitä vahvempaa. Jonkin verran neuropsykologista kuntoutusta on hyödynnetty myös alle kouluikäisten kuntoutuksessa, jolloin korostuu lapsen lähiympäristön, vanhempien ja päivähoidon henkilökunnan ohjaus. Neuropsykologisen kuntoutuksen tarve arvioidaan neuropsykologisen tutkimuksen pohjalta. Neuropsykologin palveluja on Suomessa tarjolla rajallisesti ja maantieteellisesti epätasaisesti «Turunen K, Tuulio-Henriksson A, Poutiainen E. Kela...»2.
  • Neuropsykologinen kuntoutus voidaan toteuttaa yksilö-, pari- tai ryhmäkuntoutuksena sen mukaan, mitkä ovat kuntoutukselle asetetut tavoitteet «Kylliäinen A, Rantanen K. Neuropsykologinen kuntou...»3.
  • Kuntoutuksen tavoitteet perustuvat huolelliseen neuropsykologiseen arvioon, ja ne asetetaan yhteistyössä kuntoutujan ja hänen lähiympäristönsä kanssa (tilanteesta riippuen esim. vanhemmat, opettajat, muut henkilöä hoitavat tai kuntouttavat tahot). Tavoitteet valitaan yksilöllisesti sen pohjalta, mikä on merkityksellisintä henkilön arjen toimintakyvyn kannalta «Kylliäinen A, Rantanen K. Neuropsykologinen kuntou...»3. Tavoitteet voivat liittyä esimerkiksi vastavuoroisen vuorovaikutuksen taitojen harjoitteluun sekä tunteiden tunnistamisen ja säätelyn taitoihin. Toiminnanohjaukseen ja kognitiiviseen joustavuuteen liittyvät tavoitteet ovat tavallisia. Kuntoutuksen tavoitteet voivat kohdentua myös oppimisessa ilmeneviin vaikeuksiin, esimerkiksi lapsilla ja nuorilla lukivaikeuteen tai kirjallisen tekstin tuottamisen vaikeuteen, ja nuorilla tai aikuisilla esimerkiksi oppimistekniikoiden harjoitteluun. Varsin usein pyritään myös henkilön psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen vähentämällä ahdistuneisuutta ja arjen kuormittavuutta. Lisäksi kuntoutuksen tavoitteena on yleensä myös henkilön itsetuntemuksen lisääntyminen ja minäkuvan vahvistaminen erityisesti, kun diagnoosi on vastikään asetettu. Aikuisella kuntoutuksen tavoitteet voivat edellisten lisäksi liittyä esimerkiksi opiskeluun tai työhön kuuluvien sosiaalisten vuorovaikutustilanteiden haasteisiin tai toiminnanohjauksen taitojen harjoittelemiseen.
  • Yksilökuntoutuskäynnit autismikirjon kuntoutujan kanssa sisältävät tavallisesti keskusteluun pohjautuvaa työskentelyä ja tehtävätyöskentelyä sekä esimerkiksi oman kehon tilojen tunnistamisen ja säätelyn kehittymiseen tähtääviä rentoutusharjoituksia. Kuntoutuksessa käytetään laajasti visuaalisia tukikeinoja (esimerkiksi sosiaalisia kuvatarinoita ja käsikirjoituksia) ja kuntoutuskäynnin strukturointia, jotta autismikirjon kuntoutuja voi ennakoida, mitä tapahtuu, missä tapahtuu ja kuinka kauan. Kuntoutus voi toteutua joko vastaanotolla tai arkiympäristössä, kuten koulussa tai kotona. Erityisesti vanhempien lasten ja nuorten sekä aikuisten kanssa toteutetaan usein asiointiharjoittelua esimerkiksi kaupassa, kahvilassa tai virastoissa. Lasten ja nuorten kohdalla kuntoutuksessa on keskeisessä roolissa myös lähiympäristön eli vanhempien ja opettajien ohjaus.
  • Ryhmäkuntoutuksessa on luontevaa opetella vuorovaikutusta ja tunteiden säätelyä sosiaalisissa tilanteissa «Helminen T, Kylliäinen A. Neuropsykologinen ryhmä...»4, ks. myös lisätietoa aiheesta «Sosiaalisia taitoja kehittävät ohjelmat autismikirjon henkilöille»1. Osalle autismikirjon henkilöistä pienikin ryhmä voi olla liian haastava kuntoutuksen tavoitteiden saavuttamiseksi ja sosiaalisen toimintakyvyn kuntoutusta päädytään toteuttamaan parikuntoutuksena.

Kirjallisuutta

  1. Poutiainen E, Kalska H. Neuropsykologinen kuntoutus. Kirjassa: Juva K, Hublin C, Kalska H, Korkeila J, Sainio M, Tani P, Vataja R. (toim.) Kliininen neuropsykiatria. 2.uudistettu painos. Duodecim, Helsinki, 2021, ss. 664-672
  2. Turunen K, Tuulio-Henriksson A, Poutiainen E. Kelan harkinnanvaraisen neuropsykologisen kuntoutuksen toteutuminen ja vaikutukset. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan raportteja 17, 2019
  3. Kylliäinen A, Rantanen K. Neuropsykologinen kuntoutus. Kirjassa: Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H, Laukkanen E, Marttunen M, Puura K, Sourander A. (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim, Helsinki, 2016, s. 688-694.
  4. Helminen T, Kylliäinen A. Neuropsykologinen ryhmäkuntoutus autismikirjon lasten ja nuorten sosiaalisen toimintakyvyn kuntoutuksessa: SOTOKU-menetelmä. Teoksessa T. Timonen ja P. Hämäläinen. Autismikirjon kuntoutusmenetelmät PS-kustannus. 2019, ss. 245-257