Takaisin Tulosta

Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiokeinot (AAC) autismikirjon henkilöillä

Lisätietoa aiheesta
Soile Loukusa
23.1.2023

Kommunikointi tapahtuu aina kahden tai useamman osallistujan välillä yhteistä viestintäkeinoa hyödyntäen. Lyhenteellä AAC (Augmentative and Alternative Communication) viitataan yleisesti puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. AAC-keinojen käyttö edistää lapsen kielen kehitystä. Tämän vuoksi AAC-keinojen käyttö tulisi aloittaa mahdollisimman varhain, jotta lapsen kielen ja kommunikaation kehitys ja kommunikatiivinen toimintakyky voisivat edetä mahdollisimman suotuisasti «Romski MA, Sevcik RA, Barton-Hulsey A, Whitmore AS...»1. Puhetta korvaavaa kommunikointikeinoa käytetään, kun henkilöllä ei ole käytössään puhekieltä. Puhetta tukevaa kommunikointikeinoa käytetään silloin, kun henkilö tarvitsee kielen tuottamisen tai ymmärtämisen tueksi muita ilmaisukeinoja.

AAC-keinoja tarvitaan aina, kun autismikirjon lapsella, nuorella tai aikuisella

  • ei ole puhekieltä
  • esiintyy vaikeutta ilmaista itseään
  • esiintyy vaikeutta ymmärtää puhuttua kieltä.

AAC-keinojen käyttö puheen tukena auttaa myös

  • puheen vuorovaikutuksellisen roolin havaitsemisessa
  • viestin suuntaamisessa
  • puhumiseen liittyvän paineen vähentämisessä
  • kommunikointitilanteeseen liittyvän kuullun prosessoinnin roolin vähentämisessä
  • kommunikointitilanteisiin liittyvien käyttäytymisvaikeuksien vähentämisessä.

AAC-keinot voidaan jakaa ei-avusteisiin ja avusteisiin kommunikaatiokeinoihin. Ei-avusteisia kommunikointikeinoja ovat muun muassa:

  • toiminta- ja kehonviestit (esim. kosketus olkapäähän merkiksi, että on aika nousta pöydästä)
  • luonnolliset eleet
  • tukiviittomat.

Avusteisia kommunikointikeinoja ovat puolestaan muun muassa:

  • esineet
  • kuvat
  • kirjoitettu kieli
  • tekniset apuvälineet, kuten puhelaitteet.

Autismikirjon lasten kohdalla avusteiset kommunikointikeinot on osoitettu erityisen toimiviksi «Aydin O, Diken IH. Studies Comparing Augmentative...»2. Usein käytetään myös avusteisten ja ei-avusteisten keinojen yhdistelmää, jotta lapsen toiminnallista kommunikaatiota saadaan tuettua mahdollisimman laaja-alaisesti ja monikanavaisesti. Tutkimukset eivät tue tuetun kirjoittamisen käyttöä (fasilitoitu kommunikointi) kommunikointikeinona «Schlosser RW, Balandin S, Hemsley B ym. Facilitate...»3.

AAC-keinot tulee valita lapsen kielellisen kehitystason mukaisesti. Puhetta korvaavan kommunikointikeinon valinnassa ja käytön aloittamisessa tulee varmistaa, että valittu keino on lapselle sopiva ja oikeantasoinen, käyttö tapahtuu systemaattisesti ja kommunikaatiosanastoa sekä kielellistä rakenteellisuutta kasvatetaan vähitellen. Keinon valinta tapahtuu aina yksilöllisesti, ja siihen vaikuttavat muun muassa seuraavat tekijät:

  • kommunikointiongelman syy
  • henkilön nykyiset kommunikointitavat
  • henkilön kommunikointitarpeet
  • henkilön kielen ymmärtämisen ja tuottamisen taso sekä sisäinen kieli
  • henkilön kognitiivinen taso
  • mitä saatavilla olevista kommunikointikeinoista henkilön olisi mahdollista käyttää omassa ympäristössään
  • mitkä keinot soveltuisivat parhaiten hänen kommunikointitarpeisiinsa
  • minkä kommunikaatiokeinon käytön henkilö itse ja hänen lähiyhteisönsä kokee mielekkäimpänä.

Lähi-ihmisten mukanaolo AAC-keinon käytössä on merkittävää, koska keskeinen arjen kommunikointi tapahtuu aina lapsen tai aikuisen arjen yhteisössä. Aktiivisella ja sensitiivisellä lähiympäristön roolilla voidaan myös edistää autismikirjon henkilön kommunikatiivista motivaatiota ja AAC-keinon käytön yleistymistä eri ympäristöihin. Jotta henkilöllä on mahdollisuus viestiä kaikissa tilanteissa, tulee AAC-keinon olla käytössä kaikkialla (esim. koti, koulu, päiväkoti, harrastus- ja vapaa-ajan paikat) ja lähiympäristön henkilöiden tulee saada puheterapeutilta riittävästi ohjausta AAC-keinon käyttöön. Tarvittaessa puheterapeutin antamaa ohjausta voidaan täydentää kommunikaatio-opetuksella, joka myönnetään henkilön kotikunnan sosiaalitoimen vammaispalvelulain perusteella sopeutumisvalmennuksena. Kommunikaatio-opetus ja -ohjaus eivät kuitenkaan voi korvata puheterapeutin ohjausta eikä lääkinnälliseen kuntoutukseen kuuluvaa kommunikoinnin apuvälinearviointia. Kommunikointikeinojen ohjaus onkin aina ensisijaisesti osa terveydenhuollon lääkinnällistä kuntoutusta.

Autismikirjon henkilöt hyötyvät visuaalisesta tuesta kommunikaation, toiminnanohjauksen ja arjen jäsentämisen tukena (ks. myös lisätietoaineisto «Strukturointi ja sen merkitys autismikirjon henkilöille»1). Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että PECS (Picture Exchange Communication System) tukee autismikirjon lasten kommunikaatiotaitoja ja puhekielen kehittymistä (esim. «Lerna A, Esposito D, Conson M ym. Long-term effect...»4, «Schreibman L, Stahmer AC. A randomized trial compa...»5; ks. myös «Aydin O, Diken IH. Studies Comparing Augmentative...»2, «Sam AM, Cox AW, Savage MN ym. Disseminating Inform...»6), vaikka tutkimustulokset vaihtelevatkin jonkin verran. PECS:n avulla lapselle opetetaan viestinnän perusideat, ja aluksi hänet opetetaan aloittamaan kommunikaatio sosiaalisissa tilanteissa. Yhden kuvan käytöstä edetään systemaattisesti laajempaan kommunikaatiosanastoon ja lauseiden käyttöön. Howlinin (2007) tutkimuksen «Howlin P, Gordon RK, Pasco G ym. The effectiveness...»7 mukaan koulun ja kodin jäsentyneesti järjestetty PECS-ohjaus lisäsi PECS:n käyttöä koululuokassa ja aloitteiden määrää lapsilla, joilla ei ole kehittynyttä puhekieltä. Näin ollen lasten kommunikatiivinen kompetenssi lisääntyi, vaikka kyseisessä tutkimuksessa PECS:llä ei saatukaan kehitettyä lasten puhekieltä. Myöhemmin toteutetun Schreibmanin ja Stahmerin (2014) tutkimuksen «Schreibman L, Stahmer AC. A randomized trial compa...»5 mukaan systemaattisen PECS-kuntoutuksen avulla enemmistö minimaalisesti verbaaleista autismikirjon lapsista oppi myös käyttämään ainakin jonkin verran sanoja. Riittävällä harjoittelemisella on keskeinen merkitys onnistuneelle PECS:n käytölle. PECS:n käytön harjoittelemiseen käytetyllä ajalla on katsottu olevan myös vaikutusta eri tutkimuksissa saatuihin tuloksiin «Lamb R, Miller D, Lamb R, Akmal T, Hsiao YJ. Exam...»8.

Autismikirjon henkilöt voivat hyötyä teknisten ratkaisujen hyödyntämisestä kommunikaation apuvälineenä «Ganz JB. AAC Interventions for Individuals with Au...»9. Erityisesti puhesynteesiä hyödyntävät tekniset apuvälineet ja niissä käytettävät ohjelmistot voivat olla toimiva kommunikointikeino autismikirjon lapsilla, nuorilla ja aikuisilla «Aydin O, Diken IH. Studies Comparing Augmentative...»2, «Lorah ER, Parnell A, Whitby PS ym. A Systematic Re...»10.

AAC-keinoja käyttämällä mahdollistetaan jokaiselle henkilölle oikeus voida kommunikoida omalla tasollaan mahdollisimman esteettömästi sekä saada tietoa hänelle ymmärrettävässä muodossa.

Kirjallisuutta

  1. Romski MA, Sevcik RA, Barton-Hulsey A, Whitmore AS. Early Intervention and AAC: What a Difference 30 Years Makes, Augmentative and Alternative Communication 2015;31:181-202
  2. Aydin O, Diken IH. Studies Comparing Augmentative and Alternative Communication Systems (AAC) Applications for Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review and Meta-Analysis. Education and Training in Autism and Developmental Disabilitites 2020;55:119-141
  3. Schlosser RW, Balandin S, Hemsley B ym. Facilitated communication and authorship: a systematic review. Augment Altern Commun 2014;30:359-68 «PMID: 25384895»PubMed
  4. Lerna A, Esposito D, Conson M ym. Long-term effects of PECS on social-communicative skills of children with autism spectrum disorders: a follow-up study. Int J Lang Commun Disord 2014;49:478-85 «PMID: 24655345»PubMed
  5. Schreibman L, Stahmer AC. A randomized trial comparison of the effects of verbal and pictorial naturalistic communication strategies on spoken language for young children with autism. J Autism Dev Disord 2014;44:1244-51 «PMID: 24272416»PubMed
  6. Sam AM, Cox AW, Savage MN ym. Disseminating Information on Evidence-Based Practices for Children and Youth with Autism Spectrum Disorder: AFIRM. J Autism Dev Disord 2020;50:1931-1940 «PMID: 30820727»PubMed
  7. Howlin P, Gordon RK, Pasco G ym. The effectiveness of Picture Exchange Communication System (PECS) training for teachers of children with autism: a pragmatic, group randomised controlled trial. J Child Psychol Psychiatry 2007;48:473-81 «PMID: 17501728»PubMed
  8. Lamb R, Miller D, Lamb R, Akmal T, Hsiao YJ. Examination of the role of training and fidelity of implementation in the use of assistive communications for children with autism spectrum disorder: a meta-analysis of the Picture Exchange Communication System. British Journal of Special Education 2018;45:454-472
  9. Ganz JB. AAC Interventions for Individuals with Autism Spectrum Disorders: State of the Science and Future Research Directions. Augment Altern Commun 2015;31:203-14 «PMID: 25995080»PubMed
  10. Lorah ER, Parnell A, Whitby PS ym. A Systematic Review of Tablet Computers and Portable Media Players as Speech Generating Devices for Individuals with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord 2015;45:3792-804 «PMID: 25413144»PubMed