Takaisin Tulosta

Kehityksellinen koordinaatiohäiriö (DCD) ja Motor Observation Questionnaire for Teachers (MOQ-T) -havainnointilomake

Lisätietoa aiheesta
Piritta Asunta
5.6.2024

Motor Observation Questionnaire on hollantilainen opettajien käyttöön tarkoitettu motoristen taitojen havainnointilomake «Schoemaker MM, Flapper BC, Reinders-Messelink HA, ...»1, joka on käytössä useissa maissa «Giofrè D, Cornoldi C, Schoemaker MM. Identifying d...»2, «Nowak A, Schoemaker, M. Psychometric properties of...»3, «Giofre D, Barbato L, Cornoldi C ym. Italian adapta...»4, «Salehi H, Zarezadeh M, Salek B. Validity and Relia...»5. Lomake on käännetty suomeksi ja standardoitu suomalaisille 6–9-vuotiaille lapsille «Asunta P, Viholainen H, Westerholm J ym. Motoriika...»6, «Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability ...»7. MOQ-T-FI-lomake on helppokäyttöinen, verkkopohjainen motoriikan havainnointityökalu, joka auttaa kartoittamaan DCD:hen viittaavia sensomotorisia vaikeuksia. Lomakkeella saa myös tietoa siitä, kuinka motoriset haasteet vaikuttavat kouluympäristössä lapsen arkeen.

MOQ-T-FI-lomake sisältää 18 väittämää, joita arvioidaan neliportaisella asteikolla (ei koskaan totta, harvoin totta, melkein aina totta, aina totta). Persentiili < 6 viittaa jatkoarvioinnin tarpeeseen. Jos persentiili on 6–15 opettajan arvion perusteella, oppilas saattaa olla motorisen oppimisen riskialueella. Taitojen kehittymistä olisi hyvä seurata, ja jos huolta vielä on, on syytä tehdä yhteistyötä oppilaan perheen sekä terveydenhoitajan kanssa.

Lomake suomalaisine viitearvoineen kehityksellisen koordinaatiohäiriön riskin arviointiin on saatavilla internetistä «http://ekapeli.fi/moq-t»1. Lomake ei vaadi rekisteröintiä ja on kaikkien vapaasti käytettävissä. Käsikirjasta löytyy tietoa tulosten tulkinnan tueksi «https://ekapeli.lukimat.fi/files/pdf/MOQ-T_kasikirja.pdf»2.

Taulukko 1. Lomakkeen persentiililuokat eri ryhmille (Lähde: «https://ekapeli.lukimat.fi/files/pdf/MOQ-T_kasikirja.pdf»2)
Tyttöjen persentiililuokat
päiväkoti koulu
6-v. 7-v. 8-v. 9-v.
16–100 % 18–27 18–40 18–29 18–34
6–15 % 28–41 41–50 30–44 35–48
0–5 % 42–72 51–72 45–72 49–72
Poikien persentiililuokat
päiväkoti koulu
6-v. 7-v. 8-v. 9-v.
16–100 % 18–39 18–48 18–40 18–38
6–15 % 40–45 49–56 41–48 39–49
0–5 % 46–72 57–72 49–72 50–72
Tyttöjen luottamusvälit persentiilien pisterajoille
päiväkoti koulu
6-v. 7-v. 8-v. 9-v.
15 %
luottamusväli 95 %
28 →
(25–37)
41 →
(34–48)
30 →
(28–35)
35 →
(28–43)
5 %
luottamusväli 95 %
42 →
(32–63)
51 →
(47–66)
45 →
(36–49)
49 →
(40–59)
Poikien luottamusvälit persentiilien pisterajoille
päiväkoti koulu
6-v. 7-v. 8-v. 9-v.
15 %
luottamusväli 95 %
40 →
(36–43)
49 →
(40–54)
41 →
(37–44)
39 →
(35–42)
5 %
luottamusväli 95 %
46 →
(42–53)
57 →
(54–68)
49 →
(46–55)
50 →
(42–59)

Suomalainen versio vastaa rakenteellisesti kohtuullisen hyvin alkuperäistä. Se erottelee hyvin lapset, joilla on motorisia vaikeuksia, niistä, joiden motorinen suorituskyky oli iänmukainen. Opettajien alustavien arviointien mukaan lomake on helposti ymmärrettävä, nopeatäyttöinen ja tarpeellinen oppilaiden DCD:n oireiden kartoittamisessa. Se soveltuu melko hyvin validiteetin osalta ja erittäin hyvin käytettävyyden osalta oppilaiden kehityksellisen koordinaatiohäiriön riskin tunnistamiseen.

Toistettavuutta ja opettajien käyttökokemuksia tulee tutkia jatkossa kuitenkin vielä lisää. «Asunta P, Viholainen H, Westerholm J ym. Motoriika...»6, «Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability ...»7

Kirjallisuutta

  1. Schoemaker MM, Flapper BC, Reinders-Messelink HA, ym. Validity of the motor observation questionnaire for teachers as a screening instrument for children at risk for developmental coordination disorder. Hum Mov Sci 2008;27(2):190-9 «PMID: 18346804»PubMed
  2. Giofrè D, Cornoldi C, Schoemaker MM. Identifying developmental coordination disorder: MOQ-T validity as a fast screening instrument based on teachers' ratings and its relationship with praxic and visuospatial working memory deficits. Res Dev Disabil 2014;35(12):3518-25 «PMID: 25241112»PubMed
  3. Nowak A, Schoemaker, M. Psychometric properties of the polish version of the motor observation questionnaire for teachers (MOQ-T). Human Movement 2018;19(2):31-38
  4. Giofre D, Barbato L, Cornoldi C ym. Italian adaptation of the MOQ-T as a fast screening instrument based on teachers' ratings for identifying developmental coordination disorder symptoms. Psicologia clinica dello sviluppo 2015;19(3):499–510
  5. Salehi H, Zarezadeh M, Salek B. Validity and Reliability of the Persian Version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T).Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology 2012;18(3)
  6. Asunta P, Viholainen H, Westerholm J ym. Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille-Motor Observation Questionnaire for Teachers-lomakkeen kulttuurinen kääntäminen. Liikunta ja tiede 2015;52(1)
  7. Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability and validity of the Finnish version of the motor observation questionnaire for teachers. Hum Mov Sci 2017;53():63-71 «PMID: 28012789»PubMed