Motor Observation Questionnaire on hollantilainen opettajien käyttöön tarkoitettu motoristen taitojen havainnointilomake «Schoemaker MM, Flapper BC, Reinders-Messelink HA, ...»1, joka on käytössä useissa maissa «Giofrè D, Cornoldi C, Schoemaker MM. Identifying d...»2, «Nowak A, Schoemaker, M. Psychometric properties of...»3, «Giofre D, Barbato L, Cornoldi C ym. Italian adapta...»4, «Salehi H, Zarezadeh M, Salek B. Validity and Relia...»5. Lomake on käännetty suomeksi ja standardoitu suomalaisille 6–9-vuotiaille lapsille «Asunta P, Viholainen H, Westerholm J ym. Motoriika...»6, «Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability ...»7. MOQ-T-FI-lomake on helppokäyttöinen, verkkopohjainen motoriikan havainnointityökalu, joka auttaa kartoittamaan DCD:hen viittaavia sensomotorisia vaikeuksia. Lomakkeella saa myös tietoa siitä, kuinka motoriset haasteet vaikuttavat kouluympäristössä lapsen arkeen.
MOQ-T-FI-lomake sisältää 18 väittämää, joita arvioidaan neliportaisella asteikolla (ei koskaan totta, harvoin totta, melkein aina totta, aina totta). Persentiili < 6 viittaa jatkoarvioinnin tarpeeseen. Jos persentiili on 6–15 opettajan arvion perusteella, oppilas saattaa olla motorisen oppimisen riskialueella. Taitojen kehittymistä olisi hyvä seurata, ja jos huolta vielä on, on syytä tehdä yhteistyötä oppilaan perheen sekä terveydenhoitajan kanssa.
Lomake suomalaisine viitearvoineen kehityksellisen koordinaatiohäiriön riskin arviointiin on saatavilla internetistä «http://ekapeli.fi/moq-t»1. Lomake ei vaadi rekisteröintiä ja on kaikkien vapaasti käytettävissä. Käsikirjasta löytyy tietoa tulosten tulkinnan tueksi «https://ekapeli.lukimat.fi/files/pdf/MOQ-T_kasikirja.pdf»2.
Tyttöjen persentiililuokat | ||||
päiväkoti | koulu | |||
6-v. | 7-v. | 8-v. | 9-v. | |
16–100 % | 18–27 | 18–40 | 18–29 | 18–34 |
6–15 % | 28–41 | 41–50 | 30–44 | 35–48 |
0–5 % | 42–72 | 51–72 | 45–72 | 49–72 |
Poikien persentiililuokat | ||||
päiväkoti | koulu | |||
6-v. | 7-v. | 8-v. | 9-v. | |
16–100 % | 18–39 | 18–48 | 18–40 | 18–38 |
6–15 % | 40–45 | 49–56 | 41–48 | 39–49 |
0–5 % | 46–72 | 57–72 | 49–72 | 50–72 |
Tyttöjen luottamusvälit persentiilien pisterajoille | ||||
päiväkoti | koulu | |||
6-v. | 7-v. | 8-v. | 9-v. | |
15 % luottamusväli 95 % |
28 → (25–37) |
41 → (34–48) |
30 → (28–35) |
35 → (28–43) |
5 % luottamusväli 95 % |
42 → (32–63) |
51 → (47–66) |
45 → (36–49) |
49 → (40–59) |
Poikien luottamusvälit persentiilien pisterajoille | ||||
päiväkoti | koulu | |||
6-v. | 7-v. | 8-v. | 9-v. | |
15 % luottamusväli 95 % |
40 → (36–43) |
49 → (40–54) |
41 → (37–44) |
39 → (35–42) |
5 % luottamusväli 95 % |
46 → (42–53) |
57 → (54–68) |
49 → (46–55) |
50 → (42–59) |
Suomalainen versio vastaa rakenteellisesti kohtuullisen hyvin alkuperäistä. Se erottelee hyvin lapset, joilla on motorisia vaikeuksia, niistä, joiden motorinen suorituskyky oli iänmukainen. Opettajien alustavien arviointien mukaan lomake on helposti ymmärrettävä, nopeatäyttöinen ja tarpeellinen oppilaiden DCD:n oireiden kartoittamisessa. Se soveltuu melko hyvin validiteetin osalta ja erittäin hyvin käytettävyyden osalta oppilaiden kehityksellisen koordinaatiohäiriön riskin tunnistamiseen.
Toistettavuutta ja opettajien käyttökokemuksia tulee tutkia jatkossa kuitenkin vielä lisää. «Asunta P, Viholainen H, Westerholm J ym. Motoriika...»6, «Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability ...»7