Kehityksellinen koordinaatiohäiriö (DCD) ja Viivi-kyselylomake
Lisätietoa aiheesta
Piritta Asunta
5.6.2024
- Pohjoismainen kyselylomake (5–15R, Five-To-Fifteen-Revised, FTF-R) «5-15R Manual. 2018. 5-15R (Five-To-Fifteen-Revised...»1, suomeksi Viivi-kysely «https://www.5-15.org/logon?ReturnUrl=%2f»1 soveltuu 5–17-vuotiaan lapsen kehityksen eri toiminta-alueiden, motoriikan,
toiminnanohjauksen, hahmotuksen, muistin, kielen, sosiaalisten taitojen ja oppimisen
ongelmien, kartoittamiseen kliinisessä työssä.
- Lomakkeen tarkoitus on selvittää vanhempien ja opettajien käsitystä lapsen vahvuuksista
ja vaikeuksista kehityksen eri osa-alueilla.
- Lomakkeen käyttötapa ja tulosten tulkinta selviää 5–15R-kyselylomakkeen manuaalista.
Manuaalissa on esitelty myös raja-arvot ikäryhmittäin. Manuaali on saatavilla mittarin
ylläpitäjän verkkosivuilta «https://www.5-15.org/pdf/manuals/515manual_en-GB.pdf»2.
- Lomake on kehitetty alun perin vanhempien täytettäväksi, mutta lomakkeesta on kehitetty
jälkeenpäin myös opettajien versio «Lambek R, Trillingsgaard A. Elaboration, validatio...»2.
- Viivi-kysely sisältää motorisiin taitoihin liittyviä kysymyksiä.
- Vanhempien ja opettajien versiossa on yhteensä 17 väittämää motoriikan osa-alueelta:
7 karkeamotoriikasta ja 10 hienomotoriikasta.
- Kysymyksiin vastataan kolmiportaisesti (ei sovi ollenkaan, sopii joskus / jonkin verran,
sopii hyvin).
- Viivi-kyselyn tulosten tarkastelussa voidaan käyttää persentiililuokkia ja raja-arvoja.
Ongelmia kuvaavaksi raja-arvoksi on määritelty raakapisteiden persentiililuokka 90–97
%. Tämä 90 %:n kriittinen arvo sopii seulontatarkoituksiin arvioitaessa, kuuluuko
lapsi riskiryhmään. Tiukempi raja-arvo, persentiililuokka > 98 %, erottelee ne lapset,
joilla on huomattavia ongelmia ja jotka ehdottomasti tarvitsevat diagnostisia tutkimuksia
ja tukea tai kuntoutusta.
- Motoristen taitojen osiossa on katkaisupisterajat 90 ja 98 persentiilille sekä opettajien
että huoltajien kyselyyn 5–7-vuotiaille, 8–11-vuotiaille, 12–15-vuotiaille
ja 16–17-vuotiaille.
- Viivi-kysely on kliinisessä työssä käyttökelpoinen motoristen vaikeuksien ja mahdollisten
DCD:n samanaikaishäiriöiden ja muiden kehityksellisten vaikeuksien kartoittamisessa.
Raja-arvojen tulkinnassa tulee huomioida, että suomalaisten lasten viitearvoja ei
ole kerätty ja Viivi-kyselyn soveltuvuudesta kehityksellisen koordinaatiohäiriön (DCD)
diagnosoinnin apuvälineeksi on toistaiseksi vähän tutkimustietoa saatavilla «Kopp S, Beckung E, Gillberg C. Developmental coord...»3, «Bolk J, Farooqi A, Hafström M, ym. Developmental C...»4.
- Kyselyn käyttöoikeuden saamiseen vaaditaan käyttäjältä selvitys ammatillisesta pätevyydestä
käyttää, pisteyttää ja tulkita kyselylomaketta. Käyttäjät ovat pääasiassa lääkäreitä
ja psykologeja. Muut ammattiryhmät, jotka työskentelevät työryhmässä, johon kuuluu
kokeneita psykologeja tai lääkäreitä, voivat käyttää kyselylomaketta 5–15-sivuston
käyttämiseen hyväksytyn henkilön ohjauksessa.
- Lomakkeesta on kehitetty versio myös pienten 2–5-vuotiaiden lasten ongelmien
varhaiseen tunnistamiseen (FTF-T). Versiossa on 8 karkeamotoriikka mittaavaa ja 7
hienomotoriikkaa mittaavaa kysymystä. Kyselyä voidaan tällä hetkellä käyttää lähinnä
laadullisesti, koska käsikirjaa ei ole saatavilla. Mittarin validointitutkimukset
ovat vielä kesken. Kyselystä on tehty useita muita tutkimuksia «5-15R Manual. 2018. 5-15R (Five-To-Fifteen-Revised...»1, «Airaksinen EM, Michelsson K, Jokela V. The occurre...»5, «Bohlin G, Janols LO. Behavioural problems and psyc...»6, «Bruce B, Thernlund G, Nettelbladt U. ADHD and lang...»7, «Hysing M, Bøe T. Psychometric properties of the No...»8, «Illum NO, Gradel KO. The Nordic Five to Fifteen qu...»9, «Kadesjö B, Janols LO, Korkman M, ym. The FTF (Five...»10, «Korkman M, Jaakkola M, Ahlroth A, ym. Screening of...»11, «Schachinger-Lorentzon U, Kadesjö B, Gillberg C, ym...»12, «Trillingsgaard A, Damm D, Sommer S, ym. Developmen...»13.
- Ks. lisätietoa mittarin kotisivuilta «https://www.5-15.org/logon?ReturnUrl=%2f»1.
- Kyselylomakkeet ks. «https://5-15.org/logon?ReturnUrl=%2f»3 ja Pohjoismainen kyselylomake lapsen kehityksestä ja käyttäytymisestä – pienten
lasten kysely 2–5-vuotiaille «»1.
Kirjallisuutta
- 5-15R Manual. 2018. 5-15R (Five-To-Fifteen-Revised): Nordic questionnaire for evaluation
of development and behavior in children and adolescents. https://www.5-15.org/pdf/manuals/515manual_en-GB.pdf
«https://www.5-15.org/pdf/manuals/515manual_en-GB.pdf»2
- Lambek R, Trillingsgaard A. Elaboration, validation and standardization of the five
to fifteen (FTF) questionnaire in a Danish population sample. Res Dev Disabil 2015;38():161-70
«PMID: 25590170»PubMed
- Kopp S, Beckung E, Gillberg C. Developmental coordination disorder and other motor
control problems in girls with autism spectrum disorder and/or attention-deficit/hyperactivity
disorder. Res Dev Disabil 2010;31(2):350-61 «PMID: 19910158»PubMed
- Bolk J, Farooqi A, Hafström M, ym. Developmental Coordination Disorder and Its Association
With Developmental Comorbidities at 6.5 Years in Apparently Healthy Children Born
Extremely Preterm. JAMA Pediatr 2018;172(8):765-774 «PMID: 29868837»PubMed
- Airaksinen EM, Michelsson K, Jokela V. The occurrence of inattention, hyperactivity,
impulsivity and coexisting symptoms in a population study of 471 6-8-year old children
based on the FTF (Five to Fifteen) questionnaire. Eur Child Adolesc Psychiatry 2004;13
Suppl 3():23-30 «PMID: 15692876»PubMed
- Bohlin G, Janols LO. Behavioural problems and psychiatric symptoms in 5-13 year-old
Swedish children-a comparison of parent ratings on the FTF (Five to Fifteen) with
the ratings on CBCL (Child Behavior Checklist). Eur Child Adolesc Psychiatry 2004;13
Suppl 3():14-22 «PMID: 15692875»PubMed
- Bruce B, Thernlund G, Nettelbladt U. ADHD and language impairment: A study of the
parent questionnaire FTF (Five to Fifteen). Eur Child Adolesc Psychiatry 2006;15(1):52-60
«PMID: 16514510»PubMed
- Hysing M, Bøe T. Psychometric properties of the Norwegian version of Five to Fifteen
(5-15). PsykTestBarn 2013;1(3). http://www.psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/ftf
«http://www.psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/ftf»4
- Illum NO, Gradel KO. The Nordic Five to Fifteen questionnaire could provide the basis
for a common neurological disability variable. Acta Paediatr 2014;103(8):879-85 «PMID: 24799045»PubMed
- Kadesjö B, Janols LO, Korkman M, ym. The FTF (Five to Fifteen): the development of
a parent questionnaire for the assessment of ADHD and comorbid conditions. Eur Child
Adolesc Psychiatry 2004;13 Suppl 3():3-13 «PMID: 15692877»PubMed
- Korkman M, Jaakkola M, Ahlroth A, ym. Screening of developmental disorders in five-year-olds
using the FTF (Five to Fifteen) questionnaire: a validation study. Eur Child Adolesc
Psychiatry 2004;13 Suppl 3():31-8 «PMID: 15692878»PubMed
- Schachinger-Lorentzon U, Kadesjö B, Gillberg C, ym. Children screening positive for
language delay at 2.5 years: language disorder and developmental profiles. Neuropsychiatr
Dis Treat 2018;14():3267-3277 «PMID: 30568449»PubMed
- Trillingsgaard A, Damm D, Sommer S, ym. Developmental profiles on the basis of the
FTF (Five to Fifteen) questionnaire-clinical validity and utility of the FTF in a
child psychiatric sample. Eur Child Adolesc Psychiatry 2004;13 Suppl 3():39-63 «PMID: 15692879»PubMed
Artikkelin tunnus: nix03381 (050.132)
© 2025 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim