Havainnointi- ja seulontakyselyt on kehitetty kartoittamaan lasten ja nuorten motorisia vaikeuksia, arvioimaan toimintakykyä sekä antamaan tärkeää tietoa osallistumisesta arjen toimintoihin. Kyselyitä voi käyttää haastattelun tukena diagnoosia pohdittaessa ja arvioitaessa diagnoosikriteeriä B/3. Ks. suosituksen taulukko «Lasten ja nuorten kehityksellinen koordinaatiohäiriö (DCD)»1.
Taulukossa «Kyselylomakkeita arvioinnin tueksi...»1 on esitetty erilaisia kyselylomakkeita, jotka on suunnattu huoltajille, opettajille sekä lasten itseraportointiin. Kyselyiden tarkoitukset vaihtelevat DCD:hen liittyvien motoristen vaikeuksien kartoittamisesta ja lapsen tai nuoren toimintakyvyn arvioimisesta osallisuuteen, motoriseen ohjailuun ja aistitiedon käsittelyyn. Kliinisen arvioinnin kannalta olisi tärkeää saada monipuolisesti tietoa siitä, miten lapsi eri ympäristöissä toimii (koti, varhaiskasvatus, koulu).
Kelan rahoittamassa lasten kuntoutukseen keskittyneessä hankkeessa «https://helda.helsinki.fi/items/fcb8053c-573e-41bd-a723-5a23f1758acd»1 on kehitetty lasten kuntoutuksen toimijoille ICF-luokitukseen perustuvia lomakkeita lapsen toimintakyvyn kartoittamiseen ja sujuvaan tiedonsiirtoon eri toimijoiden välillä:
Täyttäjä | Lomake/menetelmä | Lyhenne | Tarkoitus | Missä maassa validoitu / kyselyn saatavuus | Ikä |
---|---|---|---|---|---|
Huoltaja | Developmental Coordination Disorder Questionnaire «Wilson BN, Kaplan BJ, Crawford SG, ym. Reliability...»1, «Wilson BN, Crawford SG, Green D, ym. Psychometric ...»2 | DCDQ-07/DCDQ-R | DCD:n oireiden kartoittaminen | Kanada | 5−15 v |
Little Developmental Coordination Disorder Questionnaire «Rihtman T, Wilson BN, Parush S. Development of the...»3, «Suomenkielinen lomake saatavilla: https://liikkuva...»4 | Little DCDQ | DCD:n oireiden kartoittaminen | Israel / suomenkielinen versio vapaasti saatavilla | 3–4 v | |
Viivi-kysely «5-15R Manual. 2018. 5-15R (Five-To-Fifteen-Revised...»5 | Viivi (5-15R) | Kehityksen ja käyttäytymisen kartoittaminen, sisältää hieno- ja karkeamotoriikan osa-alueet | Pohjoismaat / suomenkielinen versio saatavilla, mutta pisteytys vaatii rekisteröitymisen (vain ammattilaisille) | 2–4, 5–17 v | |
Developmental Coordination Disorder Daily - Q «van der Linde BW, van Netten JJ, Otten BE, ym. Psy...»6 | DCDDaily-Q | ADL-taitoihin liittyvät vaikeudet | Hollanti | 5–8 v | |
The Children Activity Scale for Parents «Rosenblum S. The development and standardization o...»7 | ChAS-P | DCD:n oireiden kartoittaminen | Israel | 4–8 v | |
Sensory Processing Measure «Parham LD, Ecker C, Miller Kuhaneck H ym. SPM Sens...»8 | SPM | Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen | USA / suomenkielinen versio saatavana / Hogrefe |
5–12 v | |
Sensory Processing Measure for Preschoolers «Ecker C, Parham LD, Miller Kuhaneck H ym. SPM-P Se...»9 | SPM-P | Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen | USA / suomenkielinen versio saatavavana / Hogrefe |
2–5 v | |
Adaptiivisen toimintakyvyn arviointi (Adaptive Behavior Assessment System – 3) «Harrison P L, Oakland T. Adaptive Behavior Assessm...»10 | ABAS-III | Motorisen toimintakyvyn arviointi ja tukitoimien suunnittelu | USA, Suomi / suomenkielinen versio ja normitus (alle 2 v. USA normit) saatavana / Hogrefe | 0–5 v: motorinen asteikko 6–7 v: motoriset ja visuaaliset taidot |
|
Opettaja | Motor Observation Questionnaire for Teachers «Schoemaker MM, Flapper BC, Reinders-Messelink HA, ...»11, «Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability ...»12, «Käsikirja: https://ekapeli.lukimat.fi/files/pdf/MO...»13 | MOQ-T | DCD:n oireiden kartoittaminen | Hollanti / suomenkielinen versio saatavilla | 5–11 v |
Movement Assessment Battery for Children Checklist - Second Edition «Schoemaker MM, Smits-Engelsman BC, Jongmans MJ. Ps...»14, «Henderson SE, Sugden DA, Barnett AL. Movement asse...»15, «Schoemaker MM, Niemeijer AS, Flapper BC, ym. Valid...»16 | M-ABC-2 Checklist |
DCD:n oireiden kartoittaminen koulussa | Englanti | 5–12 v | |
Viivi-kysely «Kadesjö B, Janols L-O, Korkman M ym. Five-To-Fifte...»17 | Viivi (5-15R) | Lapsen kehityksen ja käyttäytymisen kartoittaminen | Pohjoismaat / suomenkielinen ja ruotsinkielinen versio saatavilla | 5–17 v | |
Sensory Processing Measure «Parham LD, Ecker C, Miller Kuhaneck H ym. SPM Sens...»8 | SPM | Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen | USA / suomenkielinen versio saatavavana / Hogrefe |
5–12 v | |
Sensory Procesing Measure for Preschoolers «Ecker C, Parham LD, Miller Kuhaneck H ym. SPM-P Se...»9 | SPM-P | Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen | USA / suomenkielinen versio saatavavana / Hogrefe |
2–5 v | |
The Children Activity Scale for Teachers «Rosenblum S. The development and standardization o...»7 | ChAS-T | DCD:n oireiden kartoittaminen | Israel | 4–8 v | |
Early Years Motor Skills Checklist «Chambers M, Sugden D. The Identification and Asses...»18 | EYMSC | Motoristen vaikeuksien tunnistaminen | Englanti | 3–6 v | |
Adaptiivisen toimintakyvyn arviointi (Adaptive Behavior Assessment System – 3) «Harrison P L, Oakland T. Adaptive Behavior Assessm...»10 | ABAS-III | Motorisen toimintakyvyn arviointi ja tukitoimien suunnittelu | USA, Suomi / suomenkielinen versio ja normitus (alle 2 v. USA normit) saatavana / Hogrefe | 0–5 v: motorinen asteikko 6–7 v: motoriset ja visuaaliset taidot |
|
Lapsi/nuori | Children's Self-Perceptions of Adequacy in and Predilection for Physical Activity «Cairney J, Veldhuizen S, Kurdyak P, ym. Evaluating...»19 | CSAPPA | DCD:n oireiden kartoittaminen | Kanada | 9−14 v |
The Perceived Efficacy and Goal Setting System «Missiuna C, Pollock N, Law M, ym. Examination of t...»20 | PEGS | Lapsen toiminnallisen pätevyyden tunnistaminen | Kanada | 5–9 v | |
The Children's Assessment of Participation and Enjoyment/Preferences for Activities of Children «King GA, Law M, King S ym. Children's assessment ...»21, «Ullenhag A, Almqvist L, Granlund M, ym. Cultural v...»22 | CAPE/PAC | Lapsen näkemys osallistumisesta ja toiminallisista toiveista, toiminnasta nauttimisesta ja niiden tärkeysjärjestyksestä |
Kanada | 6–21 v | |
Child occupational self-assessment «Keller J, Kielhofner G. Psychometric characteristi...»23, «Kramer JM, ten Velden M, Kafkes A ym. COSA child ...»24 | COSA 2.2 | Lapsen päivittäiset toimet ja osallistuminen kotona, koulussa ja yhteisössä | Kanada | 6–17 v |