Takaisin Tulosta

Seulontalomakkeita ja -kyselyitä motoristen vaikeuksien ja toimintakyvyn kartoittamiseen

Lisätietoa aiheesta
Piritta Asunta
5.6.2024

Havainnointi- ja seulontakyselyt on kehitetty kartoittamaan lasten ja nuorten motorisia vaikeuksia, arvioimaan toimintakykyä sekä antamaan tärkeää tietoa osallistumisesta arjen toimintoihin. Kyselyitä voi käyttää haastattelun tukena diagnoosia pohdittaessa ja arvioitaessa diagnoosikriteeriä B/3. Ks. suosituksen taulukko «Lasten ja nuorten kehityksellinen koordinaatiohäiriö (DCD)»1.

Taulukossa «Kyselylomakkeita arvioinnin tueksi...»1 on esitetty erilaisia kyselylomakkeita, jotka on suunnattu huoltajille, opettajille sekä lasten itseraportointiin. Kyselyiden tarkoitukset vaihtelevat DCD:hen liittyvien motoristen vaikeuksien kartoittamisesta ja lapsen tai nuoren toimintakyvyn arvioimisesta osallisuuteen, motoriseen ohjailuun ja aistitiedon käsittelyyn. Kliinisen arvioinnin kannalta olisi tärkeää saada monipuolisesti tietoa siitä, miten lapsi eri ympäristöissä toimii (koti, varhaiskasvatus, koulu).

Kelan rahoittamassa lasten kuntoutukseen keskittyneessä hankkeessa «https://helda.helsinki.fi/items/fcb8053c-573e-41bd-a723-5a23f1758acd»1 on kehitetty lasten kuntoutuksen toimijoille ICF-luokitukseen perustuvia lomakkeita lapsen toimintakyvyn kartoittamiseen ja sujuvaan tiedonsiirtoon eri toimijoiden välillä:

Taulukko 1. Kyselylomakkeita arvioinnin tueksi
Täyttäjä Lomake/menetelmä Lyhenne Tarkoitus Missä maassa validoitu / kyselyn saatavuus Ikä
Huoltaja Developmental Coordination Disorder Questionnaire «Wilson BN, Kaplan BJ, Crawford SG, ym. Reliability...»1, «Wilson BN, Crawford SG, Green D, ym. Psychometric ...»2 DCDQ-07/DCDQ-R DCD:n oireiden kartoittaminen Kanada 5−15 v
Little Developmental Coordination Disorder Questionnaire «Rihtman T, Wilson BN, Parush S. Development of the...»3, «Suomenkielinen lomake saatavilla: https://liikkuva...»4 Little DCDQ DCD:n oireiden kartoittaminen Israel / suomenkielinen versio vapaasti saatavilla 3–4 v
Viivi-kysely «5-15R Manual. 2018. 5-15R (Five-To-Fifteen-Revised...»5 Viivi (5-15R) Kehityksen ja käyttäytymisen kartoittaminen, sisältää hieno- ja karkeamotoriikan osa-alueet Pohjoismaat / suomenkielinen versio saatavilla, mutta pisteytys vaatii rekisteröitymisen (vain ammattilaisille) 2–4, 5–17 v
Developmental Coordination Disorder Daily - Q «van der Linde BW, van Netten JJ, Otten BE, ym. Psy...»6 DCDDaily-Q ADL-taitoihin liittyvät vaikeudet Hollanti 5–8 v
The Children Activity Scale for Parents «Rosenblum S. The development and standardization o...»7 ChAS-P DCD:n oireiden kartoittaminen Israel 4–8 v
Sensory Processing Measure «Parham LD, Ecker C, Miller Kuhaneck H ym. SPM Sens...»8 SPM Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen USA /
suomenkielinen versio saatavana / Hogrefe
5–12 v
Sensory Processing Measure for Preschoolers «Ecker C, Parham LD, Miller Kuhaneck H ym. SPM-P Se...»9 SPM-P Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen USA /
suomenkielinen versio saatavavana / Hogrefe
2–5 v
Adaptiivisen toimintakyvyn arviointi (Adaptive Behavior Assessment System – 3) «Harrison P L, Oakland T. Adaptive Behavior Assessm...»10 ABAS-III Motorisen toimintakyvyn arviointi ja tukitoimien suunnittelu USA, Suomi / suomenkielinen versio ja normitus (alle 2 v. USA normit) saatavana / Hogrefe 0–5 v: motorinen asteikko
6–7 v: motoriset ja visuaaliset taidot
Opettaja Motor Observation Questionnaire for Teachers «Schoemaker MM, Flapper BC, Reinders-Messelink HA, ...»11, «Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability ...»12, «Käsikirja: https://ekapeli.lukimat.fi/files/pdf/MO...»13 MOQ-T DCD:n oireiden kartoittaminen Hollanti / suomenkielinen versio saatavilla 5–11 v
Movement Assessment Battery for Children Checklist - Second Edition «Schoemaker MM, Smits-Engelsman BC, Jongmans MJ. Ps...»14, «Henderson SE, Sugden DA, Barnett AL. Movement asse...»15, «Schoemaker MM, Niemeijer AS, Flapper BC, ym. Valid...»16 M-ABC-2
Checklist
DCD:n oireiden kartoittaminen koulussa Englanti 5–12 v
Viivi-kysely «Kadesjö B, Janols L-O, Korkman M ym. Five-To-Fifte...»17 Viivi (5-15R) Lapsen kehityksen ja käyttäytymisen kartoittaminen Pohjoismaat / suomenkielinen ja ruotsinkielinen versio saatavilla 5–17 v
Sensory Processing Measure «Parham LD, Ecker C, Miller Kuhaneck H ym. SPM Sens...»8 SPM Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen USA /
suomenkielinen versio saatavavana / Hogrefe
5–12 v
Sensory Procesing Measure for Preschoolers «Ecker C, Parham LD, Miller Kuhaneck H ym. SPM-P Se...»9 SPM-P Aistitiedon käsittelyn, osallistumisen sekä praksian vaikeuksien kartoittaminen USA /
suomenkielinen versio saatavavana / Hogrefe
2–5 v
The Children Activity Scale for Teachers «Rosenblum S. The development and standardization o...»7 ChAS-T DCD:n oireiden kartoittaminen Israel 4–8 v
Early Years Motor Skills Checklist «Chambers M, Sugden D. The Identification and Asses...»18 EYMSC Motoristen vaikeuksien tunnistaminen Englanti 3–6 v
Adaptiivisen toimintakyvyn arviointi (Adaptive Behavior Assessment System – 3) «Harrison P L, Oakland T. Adaptive Behavior Assessm...»10 ABAS-III Motorisen toimintakyvyn arviointi ja tukitoimien suunnittelu USA, Suomi / suomenkielinen versio ja normitus (alle 2 v. USA normit) saatavana / Hogrefe 0–5 v: motorinen asteikko
6–7 v: motoriset ja visuaaliset taidot
Lapsi/nuori Children's Self-Perceptions of Adequacy in and Predilection for Physical Activity «Cairney J, Veldhuizen S, Kurdyak P, ym. Evaluating...»19 CSAPPA DCD:n oireiden kartoittaminen Kanada 9−14 v
The Perceived Efficacy and Goal Setting System «Missiuna C, Pollock N, Law M, ym. Examination of t...»20 PEGS Lapsen toiminnallisen pätevyyden tunnistaminen Kanada 5–9 v
The Children's Assessment of Participation and Enjoyment/Preferences for Activities of Children «King GA, Law M, King S ym. Children's assessment ...»21, «Ullenhag A, Almqvist L, Granlund M, ym. Cultural v...»22 CAPE/PAC Lapsen näkemys
osallistumisesta ja toiminallisista toiveista, toiminnasta nauttimisesta ja niiden tärkeysjärjestyksestä
Kanada 6–21 v
Child occupational self-assessment «Keller J, Kielhofner G. Psychometric characteristi...»23, «Kramer JM, ten Velden M, Kafkes A ym. COSA child ...»24 COSA 2.2 Lapsen päivittäiset toimet ja osallistuminen kotona, koulussa ja yhteisössä Kanada 6–17 v

Kirjallisuutta

  1. Wilson BN, Kaplan BJ, Crawford SG, ym. Reliability and validity of a parent questionnaire on childhood motor skills. Am J Occup Ther 2000;54(5):484-93 «PMID: 11006808»PubMed
  2. Wilson BN, Crawford SG, Green D, ym. Psychometric properties of the revised Developmental Coordination Disorder Questionnaire. Phys Occup Ther Pediatr 2009;29(2):182-202 «PMID: 19401931»PubMed
  3. Rihtman T, Wilson BN, Parush S. Development of the Little Developmental Coordination Disorder Questionnaire for preschoolers and preliminary evidence of its psychometric properties in Israel. Res Dev Disabil 2011;32(4):1378-87 «PMID: 21295440»PubMed
  4. Suomenkielinen lomake saatavilla: https://liikkuvavarhaiskasvatus.fi/wp-content/uploads/2022/12/Piilo_little_dcdq_interaktiivinen_pdf_final2.pdf «https://liikkuvavarhaiskasvatus.fi/wp-content/uploads/2022/12/Piilo_little_dcdq_interaktiivinen_pdf_final2.pdf»5
  5. 5-15R Manual. 2018. 5-15R (Five-To-Fifteen-Revised): Nordic questionnaire for evaluation of development and behavior in children and adolescents.
  6. van der Linde BW, van Netten JJ, Otten BE, ym. Psychometric properties of the DCDDaily-Q: a new parental questionnaire on children's performance in activities of daily living. Res Dev Disabil 2014;35(7):1711-9 «PMID: 24685097»PubMed
  7. Rosenblum S. The development and standardization of the Children Activity Scales (ChAS-P/T) for the early identification of children with Developmental Coordination Disorders. Child Care Health Dev 2006;32(6):619-32 «PMID: 17018039»PubMed
  8. Parham LD, Ecker C, Miller Kuhaneck H ym. SPM Sensory Processing Measure Manual. WPS,USA 2007
  9. Ecker C, Parham LD, Miller Kuhaneck H ym. SPM-P Sensory Processing Measure – Preschool. Käsikirja Hogrefe Psykologien Kustannus oy, Helsinki 2016
  10. Harrison P L, Oakland T. Adaptive Behavior Assessment System – 3, ABAS-3. Helsinki: Hogrefe Psykologian Kustannus Oy 2021
  11. Schoemaker MM, Flapper BC, Reinders-Messelink HA, ym. Validity of the motor observation questionnaire for teachers as a screening instrument for children at risk for developmental coordination disorder. Hum Mov Sci 2008;27(2):190-9 «PMID: 18346804»PubMed
  12. Asunta P, Viholainen H, Ahonen T, ym. Reliability and validity of the Finnish version of the motor observation questionnaire for teachers. Hum Mov Sci 2017;53():63-71 «PMID: 28012789»PubMed
  13. Käsikirja: https://ekapeli.lukimat.fi/files/pdf/MOQ-T_kasikirja.pdf «https://ekapeli.lukimat.fi/files/pdf/MOQ-T_kasikirja.pdf»6 ja lomakkeen sähköinen, suomenkielinen versio: https://ekapeli.lukimat.fi/?site=q;q=moqt «https://ekapeli.lukimat.fi/?site=q;q=moqt»7
  14. Schoemaker MM, Smits-Engelsman BC, Jongmans MJ. Psychometric properties of the movement assessment battery for children-checklist as a screening instrument for children with a developmental co-ordination disorder. Br J Educ Psychol 2003;73(Pt 3):425-41 «PMID: 14672152»PubMed
  15. Henderson SE, Sugden DA, Barnett AL. Movement assessment battery for children-2 (MABC-2), 2nd edn., The Psychological Corporation 2007
  16. Schoemaker MM, Niemeijer AS, Flapper BC, ym. Validity and reliability of the Movement Assessment Battery for Children-2 Checklist for children with and without motor impairments. Dev Med Child Neurol 2012;54(4):368-75 «PMID: 22320829»PubMed
  17. Kadesjö B, Janols L-O, Korkman M ym. Five-To-Fifteen-Revised (5-15R) 2017. www.5-15.org «»2
  18. Chambers M, Sugden D. The Identification and Assessment of Young Children with Movement Difficulties Identification. International Journal of Early Years Education 2002;10:3:157-176
  19. Cairney J, Veldhuizen S, Kurdyak P, ym. Evaluating the CSAPPA subscales as potential screening instruments for developmental coordination disorder. Arch Dis Child 2007;92(11):987-91 «PMID: 17573409»PubMed
  20. Missiuna C, Pollock N, Law M, ym. Examination of the Perceived Efficacy and Goal Setting System (PEGS) with children with disabilities, their parents, and teachers. Am J Occup Ther 2006;60(2):204-14 «PMID: 16596924»PubMed
  21. King GA, Law M, King S ym. Children's assessment of participation and enjoyment (CAPE) and preferences for activities of children (PAC). London: PsychCorp 2000
  22. Ullenhag A, Almqvist L, Granlund M, ym. Cultural validity of the Children's Assessment of Participation and Enjoyment/Preferences for Activities of Children (CAPE/PAC). Scand J Occup Ther 2012;19(5):428-38 «PMID: 22171559»PubMed
  23. Keller J, Kielhofner G. Psychometric characteristics of the child occupational self-assessment (COSA), part two: refining the psychometric properties. Scand J Occup Ther 2005;12(4):147-58 «PMID: 16457088»PubMed
  24. Kramer JM, ten Velden M, Kafkes A ym. COSA child occupational self assessment. User's manual, version 2.2. Chigago, IL: University of Illinois, 2014