Takaisin Tulosta

Psykoedukaatio syömishäiriöiden yhteydessä

Lisätietoa aiheesta
Katarina Meskanen
18.9.2024

Psykoedukaatio on oikean tiedon tarjoamista ja ymmärryksen lisäämistä syömishäiriöistä. Se on tärkeä osa syömishäiriöiden hoitoa ja sitä olisi hyvä tarjota heti ensivaiheen arvioinnista alkaen. Psykoedukaatio on myös sisäänrakennettu moniin syömishäiriöiden psykoterapeuttisiin hoitomalleihin.

Psykoedukaatio ei ole yksisuuntaista tiedon antamista potilaalle, vaan vastavuoroinen ja vuorovaikutteinen prosessi. Yhteistyössä pyritään lisäämään ymmärrystä syömishäiriöstä ja sen oireiden merkityksestä. Samalla voimautetaan potilasta ja hänen läheisiään toimimaan sairautta vastaan.

Lisäämällä syömishäiriön ja sen oireiden ymmärrettävyyttä psykoedukaatio voi parantaa potilaan toimijuuden kokemusta, kasvattaa muutosmotivaatiota ja sitouttaa hoitoon. Oikean tiedon tarjoaminen ja yleisen ymmärryksen lisääminen vähentää myös syömishäiriöihin liittyvää häpeää ja stigmaa.

  • Psykoedukaation tavoitteena on:
    • auttaa potilasta ja hänen läheisiään hahmottamaan paremmin sairautta
    • lisätä ymmärrystä syömishäiriön syitä ja oireita sekä niiden merkitystä kohtaan
    • parantaa oireiden ymmärrettävyyttä
    • auttaa tunnistamaan syömishäiriön vääristämät ajatukset ja niiden vaikutus käyttäytymiseen
    • lisätä potilaan itseymmärrystä omasta tilanteestaan
    • parantaa sairaudentuntoa
    • kasvattaa motivaatiota muutokseen
    • lisätä potilaan omaa toimijuuden tunnetta
    • sitouttaa ja osallistaa potilasta hoitoon
    • auttaa tunnistamaan varomerkkejä
    • etsiä yhdessä potilaan kanssa konkreettisia ratkaisuja potilaan tilanteeseen
    • parantaa potilaan selviytymiskeinoja ja kykyä hallita omaa sairauttaan
    • luoda toivoa paranemisesta
    • parantaa odotuksia hoidon tehosta
    • vähentää syömishäiriöön liittyvää stigmaa.
  • Psykoedukaation teemoja voivat olla muun muassa seuraavat:
    • syömishäiriön syntyyn vaikuttavat tekijät
    • syömishäiriöiden kulttuurinen konteksti
    • syömishäiriön psykologiset, fyysiset ja sosiaaliset seuraukset
    • syömishäiriöiden fyysiset komplikaatiot
    • syömishäiriöoireiden noidankehät
    • painon fysiologinen säätely (ns. biologinen normaalipaino)
    • nälkiintymisen ja vajaaravitsemustilan vaikutukset (Minnesota-nälkiintymistutkimus)
    • laihduttamisen lopettaminen ja säännöllinen syömisrytmi
    • ongelmalliset painonhallintakeinot
    • kompensointi- tai tyhjentäytymiskeinojen seuraukset
    • relapsien ehkäisykeinot
    • itsehavainnointi ja esimerkiksi oirepäiväkirjan pitäminen
    • laajemmin stressinsäätelykeinot, tunnesäätelykeinot, ongelmanratkaisukeinot jne.
  • Psykoedukaation antamisessa on tärkeää muistaa:
    • antaa tietoa sopivassa suhteessa potilaan ja hänen läheistensä vastaanottokykyyn
    • opettaa potilasta ja hänen läheisiään hoitamaan sairautta omatoimisesti
    • kommunikoida selkeästi ja johdonmukaisesti, huomioiden potilaan ja hänen läheistensä tarpeet
    • varmistaa, että potilas ja hänen läheisensä ovat ymmärtäneet saamansa tiedon
    • tarjota tietoa myös kirjallisesti (sairaus voi vaikuttaa keskittymiskykyyn tai muistiin)
    • ottaa huomioon potilaan yksilöllisyys ja kokonaistilanne
    • antaa emotionaalista tukea ja ohjausta
    • antaa konkreettista ohjausta.

Kirjallisuutta

  1. Belak L, Deliberto T, Shear M, ym. Inviting eating disorder patients to discuss the academic literature: a model program for psychoeducation. J Eat Disord 2017;5():49 «PMID: 29142754»PubMed
  2. Bäuml J, Froböse T, Kraemer S, ym. Psychoeducation: a basic psychotherapeutic intervention for patients with schizophrenia and their families. Schizophr Bull 2006;32 Suppl 1(Suppl 1):S1-9 «PMID: 16920788»PubMed
  3. Brady P, Kangas M, McGill K. "Family Matters": A Systematic Review of the Evidence For Family Psychoeducation For Major Depressive Disorder. J Marital Fam Ther 2017;43(2):245-263 «PMID: 27859391»PubMed
  4. Fairburn CG. Cognitive behavior therapy and eating disorders. New York, NY: The Guilford Press 2008
  5. Farrell NR, Lee AA, Deacon BJ. Biological or psychological? Effects of eating disorder psychoeducation on self-blame and recovery expectations among symptomatic individuals. Behav Res Ther 2015;74():32-7 «PMID: 26378721»PubMed
  6. Garner DM. Psychoeducational principles in treatment. Kirjassa: Handbook of treatment for eating disorders. Garner DM, Garfinkel PE (toim.). The Guilford Press 1997:148-77
  7. Grenyer BFS, Bailey RC, Lewis KL, ym. A Randomized Controlled Trial of Group Psychoeducation for Carers of Persons With Borderline Personality Disorder. J Pers Disord 2019;33(2):214-228 «PMID: 29505385»PubMed
  8. Goldman CR. Toward a definition of psychoeducation. Hosp Community Psychiatry 1988;39(6):666-8 «PMID: 3402929»PubMed
  9. Griffiths KM, Christensen H, Jorm AF, ym. Effect of web-based depression literacy and cognitive-behavioural therapy interventions on stigmatising attitudes to depression: randomised controlled trial. Br J Psychiatry 2004;185():342-9 «PMID: 15458995»PubMed
  10. Gustafsson M, Borglin G. Can a theory-based educational intervention change nurses' knowledge and attitudes concerning cancer pain management? A quasi-experimental design. BMC Health Serv Res 2013;13():328 «PMID: 23958335»PubMed
  11. Joas E, Bäckman K, Karanti A, ym. Psychoeducation for bipolar disorder and risk of recurrence and hospitalization - a within-individual analysis using registry data. Psychol Med 2020;50(6):1043-1049 «PMID: 31057138»PubMed
  12. Kavak F, Yılmaz E, Okanlı A, ym. The effect of psychoeducation given to psychiatry nurses on level of knowledge, attitudes, and practices regarding physical restraint: A randomized controlled study. Perspect Psychiatr Care 2019;55(4):743-751 «PMID: 31390072»PubMed
  13. Liquori S, Faidutti G, Garzitto M, ym. Efficacy of a Group Psychoeducation Treatment in Binge Eating Disorder: An Open-Label Study. Front Psychiatry 2022;13():822282 «PMID: 35558418»PubMed
  14. Matsuda M, Kono A. Development and evaluation of a psychoeducation practitioner training program (PPTP). Arch Psychiatr Nurs 2015;29(4):217-22 «PMID: 26165976»PubMed
  15. Motlova LB, Balon R, Beresin EV, ym. Psychoeducation as an Opportunity for Patients, Psychiatrists, and Psychiatric Educators: Why Do We Ignore It? Acad Psychiatry 2017;41(4):447-451 «PMID: 28536990»PubMed
  16. Nussey C, Pistrang N, Murphy T. How does psychoeducation help? A review of the effects of providing information about Tourette syndrome and attention-deficit/hyperactivity disorder. Child Care Health Dev 2013;39(5):617-27 «PMID: 23461278»PubMed
  17. Oliveira CT, Dias AC. How can psychoeducation help in the treatment of mental disorders? Estudos de Psicologia (Campinas) 2023;40:e190183
  18. Pettersen G, Rosenvinge JH, Wynn R. Eating disorders and psychoeducation--patients' experiences of healing processes. Scand J Caring Sci 2011;25(1):12-8 «PMID: 20409067»PubMed
  19. Solomon P. Moving from psychoeducation to family education for families of adults with serious mental illness. Psychiatr Serv 1996;47(12):1364-70 «PMID: 9117476»PubMed