Lisätietoa aiheesta
Sari Kujanpää ja Terhi Koskentausta
23.1.2023
Haastava käyttäytyminen
- Autismin ydinoireisiin liittyvien vaikeuksien lisäksi monilla autismikirjon henkilöillä
on käyttäytymismalleja, jotka ovat haastavia heille itselleen ja heidän kanssaan asuville
tai työskenteleville «Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice g...»1, «Davis TN, Rispoli M. Introduction to the Special I...»2.
- Haastavalla käyttäytymisellä (challenging behaviour) tarkoitetaan käyttäytymistä,
joka aiheuttaa haittaa joko henkilölle itselleen, muille ihmisille tai fyysiselle
ympäristölle.
- Haastava käyttäytyminen määritellään sekä käyttäytyjän että toisten ihmisten näkökulmasta.
Haastava käyttäytyminen ei vastaa vaatimuksia tai odotuksia, jotka tilanteeseen liittyvät.
Yksilön ja ympäristön näkökulma saattavat merkittävästi poiketa toisistaan.
- Sopimaton, häiritsevä ja poikkeava käyttäytyminen määritellään haastavaksi käyttäytymiseksi,
jota voi olla lievästä vakavaan. Vakava haastava käyttäytyminen on hyvin häiritsevää,
tuhoisaa ja vaarallista. Tällaista on esimerkiksi itseä vahingoittava käyttäytyminen
(esim. pään hakkaaminen, käsien pureminen, ihon nyppiminen, silmien kaivaminen), toisiin
kohdistuva väkivaltaisuus (esim. lyöminen, potkiminen, pureminen), karkaaminen, seksuaalisesti
sopimaton käyttäytyminen, raivokohtaukset, tavaroiden rikkominen ja tuhoaminen.
- Aggressiivista käyttäytymistä on todettu esiintyvän 8–68 %:lla autismikirjon
lapsista riippuen aggressiivisuuden määritelmästä sekä lasten kehitystasosta, autismin
asteesta ja liitännäisoireista. Child Behavior Checklist -mittarilla arvioituna aggressiivista
käyttäytymistä todettiin neljäsosalla ASD-klinikan lapsista. Aggressiivisuuteen liittyi
hyperaktiivisuutta, heikkoja kognitiivisia taitoja, uniongelmia ja ahdistuneisuutta.
Sukupuolella ei ollut yhteyttä aggressiivisuuteen «Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Executive Summary:...»3. Fyysistä aggressiota on havaittu esiintyvän useimmin niillä autismikirjon lapsilla,
joilla on heikot sopeutumistaidot ja toistavaa käyttäytymistä «Segers M, Rawana J. What do we know about suicidal...»4.
- Itsensä vahingoittamista raportoidaan 40–50 %:lla autismikirjon henkilöistä
jossakin elämän vaiheessa. Autismikirjon henkilöiden itseä vahingoittava käyttäytyminen
voi olla toistavaa ja itseä stimuloivaa. Itseä vahingoittava käyttäytyminen voi olla
myös viestintää, jolla pyritään pakenemaan vaatimuksia tai tilanteita, joissa henkilö
ei halua olla. Käyttäytyminen voi muuttua, jos sitä edeltäviin syihin puututaan. Itseä
vahingoittavaa käyttäytymistä on enemmän henkilöillä, joilla on rajoittuneet kognitiiviset
ja kielelliset kyvyt, hyperaktiivisuutta, impulsiivisuutta, toistavaa käyttäytymistä
ja suuria haasteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa «Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Executive Summary:...»3.
- Haastavaksi voidaan kokea myös stereotyyppinen käyttäytyminen, esimerkiksi toistava
ääntely, jatkuva kysyminen tai käsien räpyttely. Pelkkä totutusta käyttäytymisestä
poikkeaminen ei kuitenkaan ole syy luokitella käyttäytymistä haastavaksi, ellei käyttäytymisestä
aiheudu todellista haittaa ihmiselle itselleen tai ympäristölle «Lynette K. The Importance of Identifying and Addr...»5.
- Haastava käyttäytyminen haittaa henkilön sosiaalisemotionaalista kehitystä ja myönteisten
vuorovaikutussuhteiden ylläpitoa tai vahingoittaa käyttäytyjää itseään tai muita.
Käyttäytymisellä voi olla monia kielteisiä vaikutuksia, kuten koulutus-, ammatillisia
ja sosiaalisia osallistumismahdollisuuksia rajoittavia, elämänlaatua heikentäviä,
henkilökohtaista kehitystä rajoittavia ja joskus itselle tai muille haittaa aiheuttavia
seurauksia «Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice g...»1.
- Haastavan käyttäytymisen taustalla voi olla erilaisia tekijöitä, kuten kommunikaation
ja vuorovaikutuksen ongelmat, fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin ongelmat, toiminnanohjauksen
pulmat ja muut neuropsykologiset ongelmat, aistitoimintojen erityisyydet sekä seksuaalisuuteen
liittyvät ongelmat. Päivittäisen elämän liian suuret tai epäselvät vaatimukset, mielekkään
tekemisen puute, ikään liittyvät tekijät, muuttuvat elämäntilanteet ja vuodenaikojen
vaihtelut voivat johtaa haastavaan käyttäytymiseen, samoin muutokset ja yllättävät,
uudet ja vieraat tilanteet sekä niistä aiheutuva pelko, epävarmuus, stressi ja kuormittuneisuus.
- Kivun tai muun fyysisesti epämukavan olon paikantaminen, nimeäminen tai avun pyytäminen
voi olla autismikirjon henkilölle vaikeaa. Tällöin epämukava olo voi purkautua haastavana
käyttäytymisenä, ja etenkin vakavien käyttäytymismuotojen ilmetessä on tärkeää arvioida
ja sulkea pois mahdolliset lääketieteelliset syyt (ks. myös Somaattiset syyt haastavan
käyttäytymisen taustalla «Somaattiset syyt haastavan käyttäytymisen taustalla autismikirjon häiriössä»1).
- Psykiatriset ja neuropsykiatriset häiriöt, kuten masennus, ahdistuneisuus, käytöshäiriö
tai ADHD, saattavat näyttäytyä haastavan käyttäytymisen tapaan, ja niiden erotusdiagnostiikka
voi olla vaikeaa «Lord K, ym. The Lancet Commission on the future of...»6.
- Kehitysvammaisen henkilön emotionaalinen kehitys poikkeaa usein tyypillisesti kehittyvistä
ikätovereista. Jos henkilön emotionaalisiin kehitystarpeisiin jollain kehityksen osa-alueella
ei vastata riittävästi, voi tämä näyttäytyä haastavana käyttäytymisenä. Haastava
käyttäytyminen vähenee, kun henkilön emotionaaliset tarpeet tunnistetaan ja tämän
avulla löydetään kehitysvaiheeseen soveltuvat ohjaustavat ja tukimuodot. Kehitysvammaisen
henkilön emotionaalista kehitystä voidaan arvioida esim. SEO-R²-menetelmän avulla,
joka on käyttökelpoinen keskustelutyöväline esimerkiksi vanhemmille ja henkilökunnalle
«Morisse F, Došen A. SEO-R2 Emotionaalisen k...»7.
Haastavaan käyttäytymiseen vaikuttaminen
1. Haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisy ja muutoksen keinot
- Päiväjärjestyksellä, struktuureilla, selkeillä toimintaohjeilla, sosiaalisilla tarinoilla,
visuaalisella tuella ja toivotun käyttäytymisen vahvistamisella voidaan ohjata sosiaalisesti
sopivampiin toimintamalleihin. Ks. myös Strukturointi «Strukturointi ja sen merkitys autismikirjon henkilöille»2.
- Aistisäätelyn pulmat huomioidaan jäsentämällä ja selkeyttämällä ympäristöä niin, etteivät
aistikokemukset kuormita liikaa. Aistiherkällä henkilöillä aisteista tuleva tieto
saattaa olla niin häiritsevää, että se vaikuttaa osallistumiseen ja suoriutumiseen.
Haastavan käyttäytymisen ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeä ympäristön muokkaaminen
niin kutsutusti aistiesteettömäksi.
- Pelkoja, epävarmuutta ja kuormitusta voidaan vähentää selkiyttämällä tilanteita ja
ympäristöä sekä jäsentämällä, visualisoimalla, ennakoimalla ja strukturoimalla toimintoja.
Uusia asioita ja tilanteita kohdataan asteittain antaen aikaa ja tilaa.
- Osa haastavasta käyttäytymisestä jää pois oppimiskokemusten myötä, osa mielekkään
tekemisen avulla.
- Haastavaa käyttäytymistä tulee tarkastella autismikirjon henkilön näkökulmasta. Käyttäytymistä
on pyrittävä ymmärtämään. Jos pahan olon syytä voidaan lievittää, niin se tehdään.
Lisäksi pyritään opettamaan tilanteeseen sopivaa toivottua käyttäytymistä.
- Parhaat keinot haastavan käyttäytymisen lieventämiseen ovat ympäristön muokkaaminen,
vuorokausirytmin selkeyttäminen, kommunikaation vaihtoehdot, sosiaalisten taitojen
harjoittelu sekä oman käyttäytymisen säätelyn vahvistaminen, toimintatapojen johdonmukaisuus
sekä hyväksyvä ja ymmärtävä asenneilmapiiri «Kerola K, Kujanpää S, Timonen T. Autismin kirjo ja...»8.
2. Funktionaalinen analyysi
- Psykososiaalisen lähestymistavan tulisi olla ensisijainen hoitomuoto, jos käyttäytymishäiriön
mahdollisena perussyynä ei ole todettu samanaikaista psyykkistä tai fyysistä häiriötä.
- Yksi psykososiaalisen lähestymistavan muoto on funktionaalinen analyysi, johon kuuluu
käyttäytymisen laukaisemiseen tai ylläpitämiseen vaikuttavien ympäristötekijöiden
arviointi ja muuttaminen. Analyysin perusteella määritellään tavoite ja valitaan interventiostrategia.
Interventiossa huomioidaan yksilön kehitystaso. Keskeistä on järjestelmällinen mittaaminen
sen varmistamiseksi, että sovitut tulokset saavutetaan tietyssä ajassa sekä yksilön,
vanhempien ja ammattilaisten välinen sopimus siitä, miten interventio toteutetaan
mahdollisimman johdonmukaisesti kaikissa ympäristöissä «National Institute for Health and Care Excellence ...»9.
- Haastavan käyttäytymisen interventioiden tulisi perustua käyttäytymisen funktionaaliseen
analyysiin. Funktionaalinen käyttäytymisen arviointi on selkeä ja tutkitusti tehokas
työkalu ongelmakäyttäytymisen funktion arviointiin: mihin henkilö käyttäytymisellään
pyrkii tai mitä hän välttää? Haastavan käyttäytymisen funktioita ovat: pakeneminen,
välttäminen, mieluisan saaminen (esim. stimulointi, huomion saaminen), kommunikointi
(esim. keino kertoa kivusta tai muista tuntemuksista ja tunteista). Haastavan käyttäytymisen
taustalla on pääsääntöisesti taitopuutteita omatoimisuudessa, kommunikoinnissa, vuorovaikutuksessa,
ongelmanratkaisussa ja itsesäätelyssä «Hurl K, Wightman J, Haynes SN ym. Does a pre-inter...»10, «Hämäläinen P. Sovellettu käyttäytymisanalyysi käyt...»11.
- Funktionaalisessa analyysissa otetaan huomioon ne tekijät, jotka saattavat rajoittaa
yksilön toimintakykyä tai elämänlaatua, ja kehitetään testattavissa olevia hypoteeseja
havaitun käyttäytymisen mahdollisista seurauksista. Näin voidaan 1) tunnistaa ongelmakäyttäytymisen
mahdolliset perimmäiset syyt, 2) ohjata tai opettaa henkilöitä käyttämään vaihtoehtoisia,
tehokkaampia tai hyväksyttävämpiä keinoja vaikuttaa ympäristöönsä ja 3) auttaa kehittämään
elämänlaadun parantamiseen tarvittavia taitoja ja sitä kautta toimintakykyä.
- Autismikirjon henkilöiden haastavan käyttäytymisen syyt ovat hyvin yksilöllisiä, joten
käyttäytymisen taustatekijöitä on tutkittava huolellisesti. Ensisijaisesti on syytä
miettiä, miten ympäristö vaikuttaa käyttäytymiseen. Onko ympäristö selkeä, toiminta
johdonmukaista ja päiväjärjestys mielekäs? Onko ympäristö rauhallinen, turvallinen
ja riittävän tuettu? «Kerola K, Kujanpää S, Timonen T. Autismin kirjo ja...»8.
- Haastavaan käyttäytymiseen liittyvien tekijöiden selvittämiseen on varattava riittävästi
havainnointiaikaa. Tiedon keräämisessä voi hyödyntää ABC (Antecedent-Behaviour-Consequence)
-mallia, jossa havainnoidaan käyttäytymistä edeltäviä tekijöitä, käyttäytymistä ja
sen seurauksia.
- Ongelmakäyttäytymisen ilmentyessä tulee henkilö ohjata käyttäytymisen funktionaaliseen
arviointiin, jonka pohjalta laaditaan käyttäytymisen muuttamista koskevat suunnitelmat.
Funktioperustaisia interventioita Suomessa tehdään lähinnä kognitiivisten käyttäytymisterapeuttien
toimesta. Mallia käytetään muun muassa erikoissairaanhoidossa ja vammaispalveluissa,
jolloin työryhmä saa ohjauksen arvioinnin käyttöön. Myös kouluihin on tuotu viime
vuosina käyttäytymisperustaisia ennaltaehkäiseviä malleja.
- Autismiliiton HAASTE-toimintamalli on strukturoitu toimintaohjeistus haastavan käyttäytymisen
ennaltaehkäisyyn ja vähentämiseen. HAASTE-prosessi käydään läpi yhteistyössä henkilön
itsensä ja eri toimintaympäristöjen näkökulmasta. HAASTE-toimintamalli ja -ohjekirja
löytyvät osoitteesta https://autismiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/haastemanuaali/
«https://autismiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/haastemanuaali/»1
- OIVA-vuorovaikutusmalli sekä Voimauttava vuorovaikutus -toimintamalli keskittyvät
vuorovaikutuksen vahvistamiseen arjen toimintaympäristöissä. Tarkoituksena on vahvistaa
vuorovaikutuskumppaneiden vuorovaikutusosaamista autismikirjon henkilöiden yksilöllisiä
tarpeita ja toimintakykyä vastaavalla tavalla. Mikäli haastavan käyttäytymisen taustalla
on kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ongelmia, on sosiaalisen kommunikoinnin tukeminen
hyvin keskeistä. Molempiin toimintamalleihin voi tutustua osoitteessa https://www.kehitysvammaliitto.fi/tikoteekki/toimintamallit/
«https://www.kehitysvammaliitto.fi/tikoteekki/toimintamallit/»2
3. Positiivisen käyttäytymisen tuki
- Positiivisen käyttäytymisen tuesta Positive Behaviour Support) on tehty vain muutamia
satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia, mutta monet yksittäistapauksia tai pieniä
ryhmiä koskevat tutkimukset osoittavat, että tämä yleinen lähestymistapa on hyödyllinen
haastavan käyttäytymisen vähentämisessä ja autismikirjon henkilöiden ja heitä hoitavien
henkilöiden elämänlaadun parantamisessa «Buschbacher L, Fox L. Understanding and Intervenin...»12, «LaVigna GW, Willis TJ. The efficacy of positive be...»13.
- Vahvuuksien analysointi on yhtä arvokasta kuin käyttäytymispuutteiden tai liikakäyttäytymisen
havainnointi: Mitä vahvuuksia henkilöllä on? Mitä erityisiä mielenkiinnon kohteita
tai hänelle tärkeitä asioita hänellä on? Mitkä arjen tilanteet sujuvat erityisen hyvin?
Millaista vuorovaikutus on silloin, kun se sujuu hyvin? Mitä eroa ympäristössä ja
vuorovaikutuksessa on hyvin sujuvien ja haastavien tilanteiden välillä? Millaisena
ihmisenä ympäristö näkee henkilön?
- Haastava käyttäytyminen voi johtaa hyvin kielteisiin ja rankaiseviin seurauksiin autismikirjon
henkilöille, joten viimeaikaisessa tutkimuksessa on keskitytty myönteisen käyttäytymisen
vahvistamiseen sekä uusien ja tehokkaampien taitojen opettamiseen käyttäytymisen muutoksen
helpottamiseksi. Tärkeintä on kehittää sosiaalisia ja kommunikointitaitoja, joilla
voidaan korvata ongelmakäyttäytymistä «MacDonald A, McGill P. Outcomes of staf training i...»14. Lisäksi korostetaan ympäristön muutoksia, jotka johtavat myönteiseen, kestävään
ja merkitykselliseen muutokseen käyttäytymisessä «Kerola K, Kujanpää S, Timonen T. Autismin kirjo ja...»8.
4. Haastavan käyttäytymisen lääkehoito
- Erityisen vaikean haastavan käyttäytymisen ja aggressiivisuuden hoidossa voidaan
harkitusti käyttää lääkehoitoa.
- Tätä ennen tulee selvittää ja hoitaa hoidettavissa olevat haastavan käyttäytymisen
syyt, kuten somaattinen sairaus tai epämukavaa oloa aiheuttavat psykososiaaliset tekijät.
Jos näitä ei ole tai näiden hyvästä hoidosta huolimatta vaikea aggressiivinen käyttäytyminen
jatkuu, voidaan kokeilla lääkehoitoa «National Institute for Health and Care Excellence ...»9, «National Collaborating Centre for Mental Health (U...»15. Lääkehoidon periaatteita on kuvattu Autismikirjon Käypä hoito -suositustekstissä
kohdassa Haastavan käyttäytymisen lääkehoito.
5. Vakavan haastavan käyttäytymisen rajoittaminen
- Vakavaa haastavaa käyttäytymistä, kuten vakavaa itsensä vahingoittamista tai toisen
henkilön terveyttä tai turvallisuutta vaarantavaa väkivaltaisuutta, voi joskus olla
välttämätöntä rajoittaa lainmukaisilla rajoitustoimenpiteillä. Nämä ovat viimesijaisia
keinoja, ja niitä voidaan käyttää vain silloin, kun muut, lievemmät keinot eivät ole
riittäviä tai soveltuvia. Rajoitustoimenpiteen on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltavaan
päämäärään nähden. Rajoitustoimenpidettä ei saa käyttää rangaistuksena, ja sille tulee
olla lainmukainen peruste «Kehitysvammalaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/aj...»16.
Kirjallisuutta
- Fuentes J, Hervás A, Howlin P ym. ESCAP practice guidance for autism: a summary of
evidence-based recommendations for diagnosis and treatment. Eur Child Adolesc Psychiatry
2021;30:961-984 «PMID: 32666205»PubMed
- Davis TN, Rispoli M. Introduction to the Special Issue: Interventions to Reduce Challenging
Behavior Among Individuals With Autism Spectrum Disorder. Behav Modif 2018;42:307-313
«PMID: 29621899»PubMed
- Hyman SL, Levy SE, Myers SM ym. Executive Summary: Identification, Evaluation, and
Management of Children With Autism Spectrum Disorder. Pediatrics 2020;145: «PMID: 31843858»PubMed
- Segers M, Rawana J. What do we know about suicidality in autism spectrum disorders?
A systematic review. Autism Res 2014;7:507-21 «PMID: 24798640»PubMed
- Lynette K. The Importance of Identifying and Addressing Challenging Behavior and
Identifying Why Challenging Behavior Occurs. Teoksessa: Functional Assessment: Strategies
to Prevent and Remediate Challenging Behavior in School Settings, Pearson Etext –
Access Card, 2015
- Lord K, ym. The Lancet Commission on the future of care and clinical research in autism.
Lancet 2022;399:271-334
- Morisse F, Došen A. SEO-R2 Emotionaalisen kehityksen asteikko kehitysvammaisia
varten. 2016. https://kehitysvammalaakarit.fi/wp-content/uploads/2018/12/KVL2017_SEO-R2-FI.pdf
- Kerola K, Kujanpää S, Timonen T. Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus, Jyväskylä.
2009.
- National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2013) Autism spectrum disorder
in under 19s: support and management. https://www.nice.org.uk/guidance/
- Hurl K, Wightman J, Haynes SN ym. Does a pre-intervention functional assessment increase
intervention effectiveness? A meta-analysis of within-subject interrupted time-series
studies. Clin Psychol Rev 2016;47:71-84 «PMID: 27372279»PubMed
- Hämäläinen P. Sovellettu käyttäytymisanalyysi käytännössä. Teoksessa Timonen, T. &
Hämäläinen, P. (Toim.). Autismikirjon kuntoutusmenetelmät, s. 73-107. PS-Kustannus.
Jyväskylä. 2019
- Buschbacher L, Fox L. Understanding and Intervening with the Challenging Behavior
of Young Children with Autism Spectrum Disorder. Language, speech and hearing services
in schools. 2003;Vol 34.
- LaVigna GW, Willis TJ. The efficacy of positive behavioural support with the most
challenging behaviour: the evidence and its implications. J Intellect Dev Disabil
2012;37:185-95 «PMID: 22774760»PubMed
- MacDonald A, McGill P. Outcomes of staf training in positive behaviour support: a
systematic review. J Dev Phys Disabil 2013;25:17-33
- National Collaborating Centre for Mental Health (UK). Autism: Recognition, Referral,
Diagnosis and Management of Adults on the Autism Spectrum. Leicester (UK): British
Psychological Society; 2012. PMID: 26065067.
- Kehitysvammalaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770519#L3aP42d «https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770519#L3aP42d»3